کد تخفیف خرید اول از آقای دارو
دانستنی های پزشکی اخبار

علائم کم خونی و راه‌های درمان آن

علائم کم خونی و راه‌های درمان آن

کم خونی هنگامی ایجاد می‌شود که بدن به میزان کافی آهن نداشته باشد. فقر آهن و کم خونی ناشی از آن به سطح پایین و غیرطبیعیگلبول‌های قرمز و هموگلوبین خون ختم می‌شود. در این مقاله با نشانه‌ها و علل کم خونی آشنا می‌شوید و به بررسی راه‌های درمان کمخونی و مقابله با کمبود آهن خواهیم‌ پرداخت.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • سخن پایانی

بیماری کم خونی چگونه ایجاد می‌شود؟

کم‌خونی یا به اصطلاح آنمی شرایطی است که در آن بدن با کمبود گلبول‌های قرمز سالم و جهت برای حمل اکسیژن به بافت‌های مختلفخون مواجه می‌شود. کم‌خونی دارای انواع و اقسام مختلفی بوده که هر کدام به علل خاصی در بدن بوجود می‌آید. کم‌خونی می‌تواند بهطور موقتی و کوتاه مدت یا طولانی مدت، و از خفیف تا شدید باشد. به علاوه، کم‌خونی می‌تواند نشانگر هشدار برای یک بیماری جدیباشد؛ در‌نتیجه در‌صورتی که دچار کم‌خونی بوده یا مشکوک به کم‌خونی هستید، میبایست با پزشک در این باره مشورت نمایید. 
همانطور که علل به وجود آورنده کم خونی در بدن متفاوت است، برای این بیماری درمان‌های مختلفی نیز وجود خواهد داشت؛ از مصرفمکمل‌های غذایی گرفته تا درمان‌های خاص پزشکی. همچنین به طور معمول کم‌خونی با رعایت یک رژیم غذایی سالم، متعادل و متنوعقابل پیشگیری خواهد بود.

علائم کم‌خونی

علائم کم‌خونی 

علائم کم‌خونی به توجه به دلایل ایجاد کننده آن متفاوت است. در صورتی که کم‌خونی یا آنمی، به علت وجود یک بیماری مزمن باشد،بیماری می‌تواند علائم کم‌خونی را بپوشاند؛ در نتیجه هنگامی تشخیص داده می‌شود که برای بررسی سایر مشکلات، تحت آزمایش قرارگرفته‌اید.


در ابتدا ممکن است کم‌خونی آنقدر خفیف باشد که شما متوجه علائم آن نیز نشوید. اما با گذشت زمان و با تشدید روند بیماری، علائمشدت میابند. با توجه به دلایل به وجود آورنده کم‌خونی، فرد مبتلا ممکن است هیچ نوع علائمی نداشته یا یک یا چندین مورد از علائم زیررا تجربه نماید: 

  • سرد شدن دست‌ها و پاها، سردرد 
  • تنگی نفس، احساس سبکی سر یا سرگیجه یا گیجی، درد قفسه سینه
  • خستگی، ضعف، رنگ پریدگی یا زرد شدن رنگ پوست، ضربان قلب نامنظم 

درمان سریع پایین اوردن تب در خانه

اقدامات لازم جهت درمان کم خونی

در صورتی که بر این باورید که کم خونی و فقر آهن دارید میبایست فورا اقدام نمایید؛ چرا که خطرات هموگلوبین پایین بسیار جدی وحائز اهمیت است. جهت درمان کم خونی به موارد زیر توجه نمایید:

  • با دکتر خون و آنکولوژی مشورت کنید

اگر فکر می‌کنید نشانه‌ها یا علائم کمبود آهن را دارید، میبایست برای مشاوره با دکتر خون اقدام کنید. آزمایش خون ساده تاییدمی‌نماید که آیا شما کم خونی فقر آهن دارید یا نه. اگر پزشک تایید نماید که به فقر آهن مبتلا هستید، احتمالا با بالا رفتن دریافت آهن ازرژیم غذایی یا با مصرف مکمل‌های آهن می‌توانید به آسانی به درمان آن‌ بپردازید. 

در حقیقت هدف اصلی درمان، بازگرداندن سطحهموگلوبین به حالت عادی، رفع کم خونی و پر کردن ذخایر آهن است. در حد امکان، اطمینان حاصل کنید که به مقدار کافی آهن از طریقرژیم غذایی دریافت می‌کنید. تنها در صورت توصیه پزشک، از مکمل استفاده نمایید.

  • غذاهای سرشار از آهن بخورید

در صورتی که نظر پزشک این است که کمبود آهن در رژیم غذایی علت مشکل شما است، غذاهای غنی از آهن را در برنامه غذایی خودبگنجانید. این مواد به عبارت زیر هستند:

  1. غذاهای دریایی
  2. دانه‌ها و مغزها
  3. گوشت قرمز و مرغ
  4. لوبیا و سایر حبوبات
  5. میوه‌های خشک مانند کشمش و زردآلو
  6. سبزیجات تیره، برگدار مانند اسفناج و کلم

در حقیقت خوردن ویتامین C به بدن کمک می‌کند تا آهن را بهتر جذب نماید. مطمئن شوید که به میزان کافی غذاهای سرشار از ویتامینC، اعم از میوه و سبزی می‌خورید. همچنین اجتناب از خوردن غذاهای خاصی که مصرف زیاد آن‌ها مانع از جذب آهن می‌شود می‌تواندمفید باشد، از جمله: چای، قهوه و غذاهای پرکلسیم مانند لبنیات و غلات سبوس‌دار.

علائم کم‌خونی

در صورت توصیه پزشک از مکمل‌های آهن استفاده نمایید

به طور کلی، شما تنها باید یک مکمل آهن و آن هم به عنوان آخرین راهکار و در صورت توصیه پزشک مصرف کنید. در صورتی که نتوانیدسطح آهن خود را تنها از طریق رژیم غذایی بازیابی نمایید، این کار راه حل مناسبی جهت از بین بردن عارضه کم خونی است. اگر مکملآهن مصرف می‌کنید، همراه آن آب پرتقال بنوشید تا جذب آهن بهتر شود.

به خاطر داشته باشید که مصرف مکمل‌های آهن می‌تواند چند عارضه ناخوشایند به همراه داشته باشد. این موارد شامل درد معده،یبوست یا اسهال، سوزش قلب، حالت تهوع و مدفوع سیاه هستند. با این وجود، به طور معمول این عوارض با گذشت زمان کاهش می‌یابندو وابسته به دوز آهن مصرفی شما هستند.

سخن پایانی

یکی از متداول ‌ترین علل کم خونی، کمبود آهن یا همان فقر آهن است. به علت کمبود آهن بدن، نمی‌تواند به میزان کافی هموگلوبین تولیدکند و در نهایت گلبول‌های قرمز خون کار اکسیژن رسانی به بافت‌های مختلف را به درستی انجام نمی‌دهند؛ به همین علت نشانه‌های‌ کم‌خونی اعم از گیجی، احساس خستگی، کمبود اکسیژن و عدم عملکرد درست مغز و سایر اندام‌ها ایجاد می‌شود که فرد را ملزم می‌نمایدبه راهکارهای درمان سریع کم خونی روی آورد.

 

 

 

2 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید