خرید قسطی با اسنپ پی هیرتامین
دانستنی های پزشکی اخبار

موثرترین مواد گیاهی در سقط جنین

موثرترین مواد گیاهی در سقط جنین

موثرترین مواد گیاهی در سقط جنین؛

سقط مکرر جنین‌، در حدود 1% تا 3% از زنان در دوران باروری را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بیشتر در هفته‌های اول بارداری رخ می‌دهد. شانس دوباره تجربه کردن سقط جنین پس از سقط قبلی، به شدت متغیر است و بستگی به علت آن سقط دارد. در برخی موارد، سقط جنین مکرر، ناشی از علل خاص مادری یا نوزادی است که با درمان‌های مناسب قابل درمان هستند. با این حال، در اکثر موارد، علت واقعی سقط مکرر مشخص نیست و نتیجه مشکلات بیولوژیکی نامشخص است.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • معرفی برخی از گیاهان موثر در سقط جنین
  • چگونگی مراحل سقط جنین
  • آیا ادویه‌ها در سقط جنین موثر است؟
  • آیا ورزش بیش از حد موجب سقط جنین می‌شود؟
  • سخن پایانی

معرفی برخی از گیاهان موثر در سقط جنین


گیاهان زیادی وجود دارند که مصرف آن‌ها ممکن است منجر به سقط جنین شود. این گیاهان، با توجه به شکل و نوع مصرفشان، در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند. در ادامه، به بررسی این گیاهان پرداخته خواهد شد:

  • آلوئه ورا  

آلوئه ورا خواص متعددی برای بهبود زیبایی زنان دارد؛ زیرا شامل مواد طبیعی است که به تقویت و مراقبت از پوست کمک می‌کند و تأثیرات قابل توجهی در کاهش چین و چروک و کاهش وزن دارد. با این حال، زنان باردار میبایست از مصرف آلوئه ورا در غذاهای فرآوری شده خودداری کنند و همچنین از مصرف آب آلوئه ورا جلوگیری نمایند؛ چرا که ممکن است منجر به خونریزی لگن و حتی سقط جنین شوند.

معرفی برخی از گیاهان موثر در سقط جنین
  • دارچین


دارچین یکی از محبوب‌ترین ادویه‌ها در سراسر جهان است. با این حال، استفاده زیاد از دارچین به صورت خام می‌تواند باعث سقط جنین شود. مصرف دارچین منجر به انقباض عضلات رحم می‌شود و در نهایت می‌تواند باعث سقط جنین شود.

  • 
جعفری


جعفری از سبزی‌های پرمصرفی است که به مقدار کم مصرف شده، برای خانم‌های باردار هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. ویتامین C موجود در جعفری، سطح استروژن را بالا می‌برد و جریان خون ورودی به اندام‌های تولید مثل را کاهش می‌دهد. روغن آلی فراری موجود در جعفری می‌تواند باعث نرم شدن دیواره رحم و دهانه رحم شود و همچنین ممکن است باعث اسپاسم (گرفتگی) رحم گردد. با این حال، مصرف زیاد جعفری توصیه نمی‌شود و بهتر است به مقدار مناسب و با رعایت توصیه‌های پزشک مصرف شود.

  • دانه کنجد

دانه کنجد سرشار از خواص مختلف برای سلامتی است و حاوی مقدار زیادی کلسیم، آمینو اسید، پروتئین، آهن و ویتامین‌های B، C و E می‌باشد. با این حال، باید توجه داشت که مصرف زیاد دانه کنجد می‌تواند باعث انقباض ناگهانی رحم شود و در نتیجه منجر به سقط جنین گردد. بهتر است در صورتی که مشکلی وجود دارد، با پزشک خود مشورت کرده و به توصیه‌های ایشان عمل نمود.

  • پونه

استفاده از پونه به عنوان یک درمان گیاهی برای سرماخوردگی رایج است، اما باید با احتیاط و دقت فراوان مصرف شود. استفاده بیش از حد از پونه ممکن است به شدت سقط آور باشد و می‌تواند به عنوان یک سم قدرتمند عمل کند. پونه حاوی ماده‌ای به نام پولگان است که می‌تواند باعث خونریزی و انقباض رحم شود و در صورت مصرف زیاد، به سقط جنین منجر شود. بنابراین، بهتر است به میزان مناسب و با توصیه و راهنمایی پزشک مصرف شود.

  • بابونه  

بارداران می‌توانند از بابونه در دوزهای بسیار کم استفاده کنند، اما استفاده زیاد از آن می‌تواند به علت ترکیبی به نام "تاهونِی" که در بابونه وجود دارد، باعث انقباض رحم شود و ممکن است منجر به سقط جنین شود. بنابراین، استفاده از بابونه برای بارداران باید با دقت و توصیه پزشک صورت گیرد.

  • 
آناناس  


مصرف آناناس در مقادیر کم، سبب سقط جنین در بارداری نمی‌شود. اما، مصرف آناناس به مقدار خوردن یک کاسه آناناس تازه پس از بارداری، به علت حاوی بروملاین و ویتامین سی، ممکن است برای زنان باردار خطرناک باشد و باعث سقط جنین گردد. مصرف آناناس به مقادیر بالا در سه ماهه اول بارداری، می‌تواند دهانه رحم را نرم کند و باعث خونریزی شده و در نهایت منجر به سقط جنین شود. 

همچنین، در نکات بارداری نیز بیان شده است که آناناس سبز تر یا نارس‌تر دارای آنزیم پروتئولیتیک بیشتری است که نقش مهمی در شکستن پروتئین‌ها دارد و جنین در مراحل ابتدایی بارداری از این پروتئین‌ها تشکیل شده است. بنابراین، برای جلوگیری از خطرات ناشی از مصرف آناناس در بارداری، بهتر است مصرف آناناس را کنترل کرده و با پزشک خود مشورت نمایید.

  •  پاپایا

پاپایا کال و نرسیده، آنزیم‌هایی مانند پاپائین دارد که به عنوان پروستاگلاندین و اکسی توسین عمل می‌کنند. این آنزیم‌ها می‌توانند منجر به زایمان زودرس و سقط جنین شوند. مصرف پاپایا می‌تواند عارضه‌ای بر جنین داشته باشد. آنزیم پاپاین موجود در پاپایا خام، با افزایش تولید استروژن و مهار تولید پروژسترون، رشد آندومتر را تحریک می‌کند و ممکن است به انقباضات رحم و در نتیجه سقط جنین منجر شود. بنابراین، بهتر است از مصرف پاپایا در هنگام بارداری به‌طور کلی اجتناب کرده و در این باره با پزشک خود مشورت نمایید.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله بررسی بهترین فاصله بین دوبارداری را نیز مطالعه نمایید.

چگونگی مراحل سقط جنین

کرامپ‌های خفیف و گرفتگی شکمی در مواقعی که سقط جنین رخ می‌دهد، امری طبیعی نیست و به‌طور معمول قبل از سقط جنین اتفاق می‌افتد. همچنین، لکه بینی نیز ممکن است دیده شود که نشانه نزدیک شدن به سقط جنین است. پس از سقط جنین، زنان ممکن است با خونریزی مواجه شوند که ممکن است تا دو هفته طول بکشد. ممکن است در مدت دو تا سه هفته شاهد لکه بینی باشید، اما جنین سقط رخ ندهد. در این صورت، مناسب است داروها را قطع کنید و به پزشک مراجعه کنید؛ چرا که ممکن است جراحی به شما کمک کند. اگر سقط کامل رخ داده باشد، همچنان باید به پزشک مراجعه کنید و معاینه شوید تا از خالی شدن کامل رحم اطمینان حاصل فرمایید.

چگونگی مراحل سقط جنین

آیا ادویه‌ها در سقط جنین موثر است؟

استفاده از ادویه‌های مختلف می‌تواند نقشی در سقط جنین داشته باشد. در دوران بارداری، بهتر است از هر ادویه‌ای در مقدار بسیار کمی استفاده کنید، به ویژه در ماه‌های اول بارداری، باید مراقب باشید. عدم توجه به این نکته ممکن است منجر به سقط جنین شود و خطراتی را برای مادر به همراه داشته باشد.


آیا ورزش بیش از حد موجب سقط جنین می‌شود؟

در دوران بارداری، بهتر است ورزش‌های ساده و کوتاه مدتی را انجام دهید. ورزش‌های شدید و طولانی ممکن است باعث سقط جنین شوند و ورزش‌های قدرتی نیز مضر هستند. هنگام برداشتن اشیاء سنگین، باید مراقب باشید و از انجام ورزش‌هایی مانند درازنشست یا بالا و پایین رفتت از پله‌ها خودداری کنید.

سخن پایانی

درمان قطعی و پذیرفته شده‌ای برای سقط جنین‌های مکرر با علت ناشناخته تا به امروز وجود ندارد. در جوامع آسیایی، داروهای گیاهی چینی به مدت هزاران سال به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته‌اند و در سال‌های اخیر، به یک جایگزین محبوب برای داروهای فارماکوتیکال غربی تبدیل شده‌اند. همانطور که در این مقاله بدان اشاره شد، برخی از مواد گیاهی می‌توانند عاملی برای سقط جنین محسوب شوند.

 

 

75 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید