ارسال رایگان به سراسر کشور هیرتامین
دانستنی های پزشکی اخبار

بررسی بهترین فاصله بین دوبارداری

بررسی بهترین فاصله بین دوبارداری

بررسی بهترین فاصله بین دوبارداری؛ خانواده ها و زوجین نظرات متفاوتی درباره بارداری دارند، که بر اساس امکانات، توانمندی‌ها و شرایط خود تصمیم‌های مختلفی می‌گیرند. برخی زوج‌ها باور دارند که فاصله سنی بین تولد دو فرزند نباید خیلی کم یا خیلی زیاد باشد، زیرا این ممکن است منجر به مشکلات متعددی شود.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • فاصله درست بین دو بارداری چند سال است؟
  • عوارض کوتاه بودن فاصله بین دو بارداری
  • عوارض فاصله کم بین بارداری دو فرزند برای جنین
  • اقدام بارداری مجدد پس از بارداری ناموفق
  • برای رعایت فاصله بین دو بارداری چه نکاتی را باید رعایت کرد؟
  • سخن پایانی

فاصله درست بین دو بارداری چند سال است؟

برای بهبود کامل روحی و جسمی مادر پس از زایمان، نیاز به حداقل ۳ سال زمان داریم. اگر فاصله زمانی مناسب و مراقبت‌های پس از زایمان در نظر گرفته نشود، ممکن است با مشکلاتی مانند زایمان زودرس، کمبود آهن، مسائل شیردهی و سایر اختلالات روبرو شویم. عدم رعایت این موضوع، ضربه‌ای شدید به سلامتی جسمی مادر و نوزاد اول می‌زند، زیرا نیازهای او به توجه عمیق والدین همچنان وجود دارد، و با وقوع این مشکلات، علاوه بر مسائل سلامتی، مشکلات عاطفی و روانی نیز برای نوزاد به وجود خواهد آمد.

عوارض کوتاه بودن فاصله بین دو بارداری

عوارض کوتاه بودن فاصله بین دو بارداری

کمبود آهن، یکی از مشکلاتی است که عدم رعایت فاصله بین دو بارداری می‌تواند باعث آن شود و به سلامتی مادر و کودک آسیب برساند. زنانی که بلافاصله پس از تولد فرزند اول خود باردار می‌شوند و حداقل ۳ سال فاصله را رعایت نمی‌کنند، ممکن است در دوره بارداری و پس از زایمان با خونریزی‌های شدید و نقص ذخایر آهن و کلسیم مواجه شوند. علاوه بر احتمال مرگ و میر، این وضعیت می‌تواند منجر به پوکی استخوان زودرس در مادر گردد. همچنین، فرزندان آنها ممکن است به فقر آهن مبتلا شوند که می‌تواند منجر به اختلالات در تکامل رفتاری و حرکتی شود و همچنین توانایی یادگیری آنها را کاهش دهد.

  • میزان شیردهی

تغذیه به‌موقع با شیر مادر بهترین روش برای تأمین نیازهای غذایی نوزادان است و توصیه می‌شود که تا دو سالگی نوزاد و همراه با غذای کمکی، شیر مادر به طور صحیح تغذیه شود. اما در صورتی که بارداری‌ها به صورت پشت سر هم تکرار شوند، نوزاد اول به اندازه کافی از فواید شیر مادر بهره‌برداری نمی‌کند. این مسئله می‌تواند منجر به ضعف سیستم ایمنی نوزاد شود و باعث افزایش خطر بروز بیماری‌های عفونی در او شود.

  • زایمان زودرس

اگر مادران در فاصله‌ی 3 ساله بین دو بارداری توجه کافی نداشته باشند و این فاصله را رعایت نکنند، باید آگاه باشند که خطر زایمان زودرس و قبل از موعد در آن‌ها بسیار بالا است. این مسئله به هیچ وجه به نوع زایمان اول (سزارین یا طبیعی) مرتبط نیست.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله آیا لیزر موهای زائد در بارداری مضر است؟ را نیز مطالعه نمایید.

عوارض فاصله کم بین بارداری دو فرزند برای جنین

وقتی فاصله بین دو بارداری کمتر از 18 ماه باشد، این می‌تواند منجر به زایمان زودرس شود و احتمال آن تا 40 درصد افزایش می‌یابد. تقریباً 26 درصد از موارد زایمان در این فاصله زمانی، برای نوزادان با سن کمتری از زمان زایمان طبیعی است. همچنین، فاصله کمتر از 18 ماه بین دو بارداری، معمولاً با وزن کمتر نوزاد در زمان تولد همراه است. براساس تحقیقات، هر ماه کاهش فاصله بین تولد دو نوزاد از 18 ماه، حدود 3.3 درصد افزایش خطر زایمان نوزاد با وزن کم دارد و درصد حدودی 2 می‌تواند نوزاد به صورت ناکامل به دنیا آمده باشد.

اقدام بارداری مجدد پس از بارداری ناموفق

اگر تجربه‌ی زایمان زودرس را در بارداری قبلی خود داشته‌اید، بهتر است حداقل 6 ماه منتظر بمانید تا به بارداری بعدی بپردازید. این فاصله زمانی برای جلوگیری از رخداد مشکلات مشابه بسیار ضروری است. همچنین، باید حداقل یک سال از سقط گذشته باشد تا به بارداری بعدی بپردازید. اگر بلافاصله بعد از سقط یا قبل از گذشت 3 ماه از آن باردار شوید، احتمال رخداد مشکلات جدی یا سقط دوباره جنین بسیار بالا خواهد بود.

برای رعایت فاصله بین دو بارداری چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

برای دستیابی به بهترین زمان برای بارداری دوم و آمادگی بهتر، می‌توانید از روش‌های اطمینان‌بخش جلوگیری از بارداری استفاده کنید. به عنوان مثال، ایمپلنت ضدبارداری، قرص‌های جلوگیری از بارداری (مانند قرص یز و یاسمین و روکین)، کاندوم و... روش‌های جلوگیری از بارداری بلندمدت هستند. آی یو دی نیز یکی از این روش‌هاست، که پزشک یکبار آن را درون واژن شما قرار می‌دهد و شما نیازی به نگرانی در هربار رابطه جنسی برای جلوگیری از بارداری ندارید.

بررسی بهترین فاصله بین دوبارداری

در صورت بارداری، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا بفهمید آیا می‌توانید پس از زایمان از روش آی یودی یا ایمپلنت استفاده کنید یا خیر. پیش از آن، توصیه می‌شود چکاپ پس از زایمان را انجام دهید و این چکاپ معمولاً پس از 6 هفته از زایمان انجام می‌شود.

در صورتی که سن شما بالای 35 سال است یا سابقه سقط یا مرگ هنگام زایمان را داشتید، از پزشک خود بپرسید که چه مدت بین دو بارداری باید صبر کنید. ممکن است با توجه به شرایط شما، 18 ماه مناسب نباشد.

سخن پایانی

لازم به ذکر است که بدن شما پس از هر بار بارداری به بهبود و مراقبت‌های لازم برای بازگشت به حالت عادی نیاز دارد.اکنون تصور کنید که بدون انجام این مراقبت‌ها، به طور ناگهانی دوباره باردار می‌شوید. بدون شک، در این شرایط می‌توانید با مشکلات متفاوت در زمینه سلامت روبرو شوید. همچنین، ممکن است خطرات مختلفی برای سلامتی کودک شما نیز وجود داشته باشد.

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید