خرید قسطی با اسنپ پی ارسال رایگان به سراسر کشور
مراقبت و نگهداری از پوست

درمان لک حاملگی با استفاده از روش‌های ساده

درمان لک حاملگی با استفاده از روش‌های ساده

ملاسما یا لک بارداری یک بیماری پوستی شایع است که با لکه‌های قهوه‌ای رنگ روشن، تیره یا خاکستری روی نواحی گونه‌ها، لب بالایی، پیشانی و ساعد همراه است. این لکه‌ها در فصل تابستان رنگارنگ‌تر و در زمستان کم‌رنگ‌تر می‌شوند. ملاسما با توجه به تغییرات هورمونی در زنان باردار بیشتر رخ می‌دهد و به عنوان ماسک بارداری هم شناخته می‌شود.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • لک بارداری چیست؟
  • علت و درمان لک های بارداری
  • روش‌‌های درمان ملاسما یا کواسما
  • درمان لک بارداری چگونه ممکن است؟
  • دلایل ایجاد ملاسما روی پوست
  • لیزر درمانی جهت از بین بردن لک‌های بارداری
  • سخن پایانی

لک‌های بارداری چیست؟

لکه‌های بارداری، که به آن‌ها ملاسما هم گفته می‌شود، به لکه‌هایی در رنگ قهوه‌ای روشن، تیره یا خاکستری اطلاق می‌شود و به طور معمول روی صورت ظاهر می‌شوند. این لکه‌ها عمدتاً روی گونه‌ها، پیشانی و حاشیه بین لب بالا و بینی دیده می‌شوند و در ب einige موارد ممکن است روی ساعد زنان باردار هم بروز کنند. احتمال بروز این لکه‌ها در زنان باردار بیشتر است و به همین دلیل این لکه‌ها را هم ماسک بارداری می‌نامند. رنگ این لکه‌ها با گذر زمان ممکن است تیره‌تر یا روشن‌تر شود. عواملی مانند فصل، شرایط آب و هوایی و وضعیت پوست قبل از بارداری نیز بر رنگ و شدت این لکه‌ها تأثیرگذار است.

لک‌های بارداری چیست؟

علت و درمان لک های بارداری 

برای درمان ملاسما یا لک‌های پوستی، ابتدا باید علت بروز آن‌ها را مشخص کنیم. عامل اصلی بروز این مسئله در زنان باردار، تغییرات هورمونی است که ناشی از بارداری است. حاملگی منجر به افزایش سطح هورمون‌های جنسی مانند استروژن و پروژسترون در بدن زنان باردار می‌شود و این هورمون‌ها باعث تغییرات فراوان در بدن می‌شوند، از جمله بروز لکه‌های پوستی. با این حال، تنها تغییرات هورمونی علت بروز این مشکل نیست و بسیاری از زنان باردار با تغییرات شدید هورمونی به این عارضه دچار نمی‌شوند. برای بررسی دقیق‌تر علت و درمان لک‌های بارداری به شکل موثرتر، باید دلایل دیگری که ممکن است باعث بروز این مشکل شوند را نیز در نظر بگیریم.

روش‌‌های درمان ملاسما یا کواسما

علی الرغم انجام اقدامات لازم برای پیشگیری از بروز لک‌های بارداری همچنان باقی ماند و ملاسما پوست شما را درگیر کرد، روش‌هایی برای کنترل و درمان لک بارداری وجود دارد که بررسی خواهیم کرد و برخی از آن‌ها را شرح خواهیم داد:

  1. کربوکسی تراپی
  2. درمان لک بارداری با لیزر
  3. رژیم غذایی سالم، ورزش و درمان ملاسما
  4. هیدروکینون، ترتینوئین و کورتیکواستروئیدها
  5. استفاده از پمادها و کرم و لایه بردار برای درمان ملاسما

راهکاری‌های پیشگیری از گزش حشرات در فصول گرم

درمان لک بارداری چگونه ممکن است؟

استفاده از لیزر برای مواقعی که لکه‌های پوستی به شکل برجسته ظاهر شده‌اند، می‌تواند مفید باشد. در شرایط عادی، درمان لکه‌های بارداری با استفاده از کرم‌ها، ماسک‌ها و پمادهای زیادی انجام می‌شود. روش کربوکسی به عنوان یک روش نوین و علمی درمان لکه‌های بارداری می‌تواند به تنهایی یا به عنوان مکمل سایر روش‌های درمانی موثر باشد. درمان اولیه معمولا شامل استفاده از داروی هیدروکینون است و در برخی موارد کرم سه گانه هیدروکینون، ترتینوئین و کورتیکواستروئیدها نیز به صورت تجویز پزشک برای درمان لکهای بارداری استفاده می‌شود.

لکه‌های بارداری نشانه‌ای طبیعی هستند که بر اثر افزایش سطح هورمون‌های زن در دوران بارداری، رنگدانه و ملانین بیشتری تولید می‌شود. این تیرگی‌های پوست نتیجه افزایش هورمونی است و در حقیقت هیچ علت نگرانی ندارند. درمان لکهای بارداری بسیار آسان و قابل انجام است. بنابراین، با آسودگی روحی در دوران بارداری خود لذت ببرید و بعد از آن می‌توانید از یکی از روش‌های درمانی که دربالا ذکر شد، استفاده کنید.

دلایل ایجاد ملاسما روی پوست

گرچه لکه‌های پوستی در دوران بارداری بیشتر بروز می‌کنند اما فقط مربوط به دوره بارداری نمی‌شود و ممکن است در اثر عوامل دیگری و در غیر بارداری هم پوست را درگیر نماید. از دلایل عمده ایجاد لک روی پوست زنان باردار، مواردی را بررسی می‌کنیم:

  1. تغذیه نا‌مناسب
  2. بیماری‌های پوستی
  3. اختلالات غده تیروئید
  4. ژنتیک، وراثت و سابقه خانوادگی
  5. تابش شدید و مکرر نور خورشید
  6. نوسانات هورمونی ناشی از بلوغ
  7. نوسانات هورمونی مربوط به بارداری
  8. تأثیرات ناشی از تخمدان پلی کیستیک
  9. حساسیت به برخی محصولات آرایشی و بهداشتی
  10. تغییرات پوستی مربوط به عوارض برخی دارو‌ها مثل داروی صرع و قرص‌های ضد بارداری
لیزر درمانی جهت از بین بردن لک‌های بارداری

لیزر درمانی جهت از بین بردن لک‌های بارداری

در صورتی هیچ یک از روش‌های درمان گیاهی برای لک‌های بارداری شما موثر نباشد، احتمالاً باید از لیزر استفاده کنید. جهت درمان لک‌های بارداری پس از زایمان، دستگاه‌های لیزری وجود دارند که می‌توانند لکه‌ها را از بین ببرند. با توجه به شرایط خود، شما می‌توانید از یکی از این دستگاه‌ها استفاده کنید.

با این حال، باید به این نکته توجه داشت که کمک گرفتن از لیزر به هزینه‌های بالایی نیاز دارد نسبت به روش‌های درمان گیاهی. به همین دلیل، بهتر است اگر امکانش هست، نخست از روش‌های درمان خانگی برای لکه‌های بارداری استفاده کنید. اگر باید از لیزر استفاده کنید، حتماً به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا مطمئن شوید که درمان به درستی و توسط یک تخصصی انجام می‌شود.

سخن پایانی

همانطور که مطلع هستید، در دوران بارداری، خانم‌ها نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند. این دوران ممکن است با تغییرات هورمونی همراه باشد که ممکن است بر پوست فرد نیز اثرگذار باشد. یکی از مشکلات متداول در این دوران، ایجاد لکه‌های حاملگی است. با استفاده از روش‌های ساده و ارائه شده در این مطلب، می‌توانید این مشکل را کنترل نمایید.

 

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید