hairtamin هیرتامین
مراقبت و نگهداری از پوست

بهترین روتین پوستی در دوران بارداری

بهترین روتین پوستی در دوران بارداری

 یکی از زیباترین تجربه‌های یک زن مادر شدن است و به همین خاطر دوران بارداری از خاص‌ترین مراحل زندگی خانم‌ها به حساب می‌آید. با شروع رشد جنین، بدنتان با تغییراتی طبیعی مواجه خواهد شد که ناشی از تغییرات هورمونی در بدن افراد محسوب می‌شود. به همین دلیل مراقبت های پوست در بارداری بسیار مهم هستند. این تغییرات، پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ممکن است باعث ایجاد اختلالاتی شود که گاهی آزار دهنده است. اما می‌توان با استفاده‌ از محصولات مراقبت از پوست در بارداری ، تا حدودی از بروز آن‌ها جلوگیری کرد.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • اهمیت مراقبت های پوستی در بارداری
  • تغییرات پوستی در دوران بارداری
  • روتین پوستی در دوران بارداری شامل چه مراحلی می‌شود؟
  • محصولات پوستی بارداری چه ویژگی‌هایی دارند؟
  • از اسکراب لایه برداری استفاده کنید!
  • نکات مهم در روتین پوستی بارداری
  • سخن پایانی

اهمیت مراقبت های پوستی در بارداری

به دلیل تغییرات هورمونی در این دوره زمانی، پوست حساس تر می‌شود و دچار آسیب‌های جزئی خواهد شد. آسیب‌هایی مثل لک‌های تیره روی صور، ترک‌های پوستی، افزایش چربی یا خشکی پوست، بروز جوش و آکنه، ایجاد خال، اسکین تگ یا منگوله‌های پوستی، همگی از تغییرات پوستی در دوران بارداری به شمار می‌آیند. اما با انجام دادن مراقبت های پوستی در بارداری ، می‌توان به راحتی از بروز این مسائل جلوگیری کرد. این مراقبت‌های پوستی علاوه بر پوست صورت، شامل پوست بدن نیز می‌شوند و نباید در این دوران از سلامت پوست بدن غافل شد.

بدن، به‌ویژه پوست زنان در دوران بارداری دچار تغییرات زیادی می‌شود، زنان باردار ممکن است لکه‌های تیره، خشکی پوست، استرچ مارک و… را تجربه کنند. حتی ممکن است پوست به محصولات مراقبت از پوست که در حالت عادی از آن‌ها استفاده می‌شد، واکنش متفاوتی نشان خواهد داد؛ به همین خاطر باید یک روتین جدید را برای مراقبت از پوست خود در دوران بارداری دنبال کرد.
 

اهمیت مراقبت های پوستی در بارداری

تغییرات پوستی در دوران بارداری

بعضی از تغییرات پوستی در این دوره مانند ملاسما است، که باعث تیره شدن و ایجاد لکه‌های پوستی می‌شود:

  1. ایجاد خال 
  2. حساسیت پوستی 
  3.  افزایش چربی یا خشکی پوست، به دلیل کاهش سطح رطوبت پوست اتفاق می‌افتد.
  4. بروز جوش و آکنه‌های هورمونی به دلیل بالا بودن سطح آندروژن پدیدار می‌شود.
  5. ترک‌های پوستی یا استرچ مارک، به دلیل کشیده شدن پوست باعث تغییراتی در پوست می‌شوند.

روتین پوستی در دوران بارداری شامل چه مراحلی می‌شود؟

انجام یک روتین پوستی درست، در صبح و شب با استفاده از محصولات پوستی بارداری ، به سلامت پوست و برطرف شدن مشکلات ناشی از تغییرات هورمونی کمک بسزایی می‌کند. در واقع روتین پوستی و مراقبت از پوست شامل مراحل زیر می‌شود:

  • شستن پوست به وسیله یک شوینده ملایم و آب ولرم
  • استفاده از تونر صورت متناسب با نوع پوست
  • استفاده از کرم ضد آفتاب حاوی فیلترهای فیزیکی
  • استفاده از مرطوب کننده، آبرسان، کرم روز و کرم شب
  •  استفاده ازکرم دور چشم ضد حساسیت
  • استفاده از روغن‌های بدن، برای جلوگیری از ترک‌های پوستی

محصولات پوستی بارداری چه ویژگی‌هایی دارند؟

این محصولات مواد شیمیایی مضری ندارند. بعضی از برندها روی محصولات مناسب بارداری، لیبل Pregnancy Free می‌زنند که امن بودن محصول برای استفاده در دوران بارداری را نشان می‌دهد.

 در دوران بارداری از آبرسانی پوست غافل نشوید. آبرسانی یکی از مهم ترین مراحل روتین پوستی برای زنان باردار به شمار می‌آید. برخی کرم مرطوب کننده را با آبرسان به اشتباه یکسان فرض می‌کنند. در صورتی که، کرم مرطوب کننده دست و صورت همچون مانعی در برابر پوست و هوا است و مانع از بین رفتن رطوبت پوست می‌شود. در حالی که آبرسان، باعث افزایش آب و رطوبت پوست خواهد شد.

ترتیب استفاده از کرم مرطوب کننده و آبرسان به این صورت است که ابتدا از آبرسان استفاده می‌کنیم و بعد از مرطوب کننده استفاده خواهیم کرد. در این صورت، میزان رطوبت پوست بیشتر خواهد شد. شما می‌توانید از آبرسان به دو روش ماسک صورت و کرم آبرسان استفاده نمایید. البته استفاده کردن از کرم آبرسان برای محافظت از پوست بدن در دوران بارداری انتخاب بهتری خواهد بود.

کرم آبرسان فاربن یک محصول مناسب برای پوست معمولی تا خشک است. این کرم آبرسان حاوی روغن جوانه گندم، شی باتر، ویتامین A، B و E است. کرم آبرسان فاربن جذب بالا و سریعی دارد و باعث تغذیه و رطوبت پوست می‌شود.

از اسکراب لایه برداری استفاده کنید!

شما می‌توانید برای روتین پوستی در دوران بارداری، هفته‌ای یک بار از اسکراب لایه بردار استفاده کنید. اسکراب لایه بردار ملایم، باعث از بین رفتن سلول‌های مرده و بافت آسیب دیده پوست صورت می‌شود. همچنین اسکراب لایه بردار، منافذ پوست را تمیز و مسدود می‌کند. از این جهت سلول‌های جوان و تازه‌ای روی بافت پوست ظاهر می‌شوند.

نکات مهم در روتین پوستی بارداری

نکات مهم در روتین پوستی بارداری 

 در دوران حساس بارداری باید از انجام کارهای زیبایی غیر ضروری مانند تزریق ژل و بوتاکس و فیلر، لیزر، رنگ و دکلره کردن موها دوری کرد. رعایت یک روتین پوستی منظم و مداوم تاثیر بسزایی در حفظ سلامت و زیبایی پوست افراد خواهد گذاشت و از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری خواهد کرد. اگر در دوران بارداری پوست شرایط نرمالی دارد و  مشکل خاصی ندارد، می توان یک روتین روزانه ساده شامل یک شوینده ملایم پوست، مرطوب کننده وضد آفتاب فیزیکی داشته باشیم. اگر پوست شما دچار لک و تیرگی در این دوران می‌شود، می توان در کنار روتین پوستی از ترکیبات ایمنی مانند ویتامین سی و آزلائیک اسید‌ استفاده کرد. 

اگر پوست به میزان لازم سفت و شاداب به نظر نمی آید، مصرف سرم و کرم های حاوی پپتاید  انتخاب مناسبی برای پوست به شمار می آیند و همین طور اگر پوست دچار جوش و آکنه های پوستی ناشی از تغییرات هورمونی در بارداری شده است، می توان برای درمان آن ها از محصولات دارای نیاسینامید، آزلائیک اسید، لاکتیک اسید و لایه بردارهای طبیعی استفاده کرد.  برای درمان آکنه و جوش در بارداری نباید از رتینویید ها، سالیسیلیک اسید بالای 2 درصد و‌ بنزوئیل پروکساید استفاده کرد.
 

سخن پایانی

در طول دوران بارداری، بدن با تغییرات بسیاری مواجه می‌شود. برخی از افراد ممکن است با مشکلاتی مثل پوست حساس، جوش و ملاسما روبه رو شوند. به همین خاطر  پوست نیز مانند دیگر اعضای بدن در این دوره حساس، نیاز به مراقبت بیشتری پیدا خواهد کرد.

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید