کد تخفیف خرید اول از آقای دارو
دانستنی های پزشکی اخبار

آیا لیزر موهای زائد در بارداری مضر است؟

آیا لیزر موهای زائد در بارداری مضر است؟

امروزه لیزر موهای زائد بدن بسیار طرفداران زیادی پیدا کرده است به طوریکه نه تنها بانوان بلکه آقایان نیز برای رفع موهای زائد به کلینیک‌ها می‌روند. اما برخی افراد به علت ترس از عوارض جانبی از انجام آن منصرف می‌شوند. اما سوال اصلی این است که آیا انجام لیزر در دوران بارداری مضر است؟

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • عملکرد لیزر موهای زائد
  • مراحل انجام لیزر موهای زائد
  • آیا لیزر موهای زائد می‌تواند مانع از بارداری شود؟
  • عوارض جانبی و خطرات لیزر موهای زائد
  • پیشگیری عوارض جانبی لیزر موهای زائد
  • باورهای غلط درباره لیزر موهای زائد
  • سخن پایانی

عملکرد لیزر موهای زائد

ماهیت لیزر از نوع نور مرئی بوجود آمده است که شدت بالایی دارد و فقط دارای یکی از طول موج های نور مرئی است. هر طول موج لیزر می‌تواند به وسیله یک هدف ویژه در پوست جذب شود. در مورد لیزر موهای زائد، هدف رنگدانه ملانین در مو است و سایر سلول های پوست تغییری نخواهند کرد.

علت شانه درد در دوران بارداری

مراحل انجام لیزر موهای زائد

برگزیدن یک کلینیک خوب برای لیزر موهای زائد
انتخاب کلینیک لیزر موهای زائد یکی از اصولی ترین مراحل محسوب می‌شود که باید قبل از لیزر صورت گیرد. دستگاه لیزر موهای زائد باید با پوست و موی شما هماهنگ باشد و لیزر موهای زائد باید توسط پزشک متخصص پوست و مو انجام شود. کلینیک مورد نظر می‌بایست دارای مجوز از وزارت بهداشت باشد.

مشاوره با پزشک متخصص

پس از سپری کردن مرحله اول باید با پزشک مشورت نمود و در صورت دارا بودن بیماری زمینه‌ای و یا مصرف داروهای خاصی و بیماری پوستی به پزشک اطلاع دهید.

عملکرد لیزر موهای زائد

آمادگی برای جلسه اول

پیش از هر جلسه میبایست شیو کنید و به کلینیک بروید. در جلسه اول فقط متوجه رشد موهای زائد خواهید شد. بعد از یک هفته موهای زائد مجدد رشد می کنند و باید بعد از دو هفته آن ها را اصلاح کنید.

جلسه دوم و سوم

در جلسه دوم و سوم تا اواسط ماه رشد موهای زائد  را مشاهده نخواهیم کرد و پس از ۱۰ تا ۱۵ روز موهای زائد به آرامی مجددا به رشد خود ادامه می‌دهند.

جلسه چهارم و پنجم

در جلسات چهارم و پنجم لیزر موهای زائد، رشد تعداد محدودی موهای زائد را مشاهده خواهید کرد. این موها که در جلسات قبل در مرحله استراحت بودند رشد خواهند کرد. موهای زائد بسیار محدود است و به آسانی می‌توانید بدون موهای زائد لذت ببرید.

جلسه ششم و هفتم

در این جلسات ششم و هفتم موها بسیار کم رشد کرده و پوست به آرامی روشن و صاف می‌گردد. در حالیکه موهای بیکینی به رشد خود ادامه می دهند، اما باقی مناطق بدن کاملاً بدون مو هستند. اگر جلسات را تمام نکنید، دوباره شاهد رشد موهای زائد خواهید بود. پس برای جلسه هشتم میبایست به کلینیک مراجعه فرمایید.

جلسه هشتم

در این جلسه در اکثر نقاط بدن موهای زائد دیده نمی‌شوند اما موهای زائد همچنان در بیکینی رشد می کنند. برای از بین بردن کامل فولیکول های مو که در مرحله استراحت هستند، لیزر موهای زائد باید صورت گیرد.

جلسه نهم و دهم

در این جلسات یک ماه در بین موهای زائد که در مرحله استراحت هستند مجددا شروع به رشد کرده و لیزر آن‌ها را از بین خواهد برد.

آیا لیزر موهای زائد می‌تواند مانع از بارداری شود؟

واقعیت این است که شایعه نازایی پس از انجام لیزر موهای زائد ممکن بوده در اینترنت و فضای مجازی به طور چشمگیری مشاهده می‌شود اما اگر به متخصص پوست و مو رجوع کنید به آسانی متوجه خواهید شد که لیزر موهای زائد بیکینی یا ناحیه تناسلی شما توسط لیزر نمی‌تواند سبب نازایی شود.
لیزر موهای زائد با هدف قرار دادن رنگدانه های موجود در پوست صورت می‌گیرد. برای فولیکول مو لیزرهایی که  استفاده می‌شوند کمتر از یک میلی متر در پوست وارد می‌شوند؛ در نتیجه هیچ راهی برای لیزرهای این دستگاه ها برای رسیدن به تخمدان‌های فرد وجود نخواهد داشت. در نهایت بروز نازایی غیر ممکن است.

عوارض جانبی و خطرات لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد یک متد امن محسوب می‌شود. گرچه، مانند هر روش دیگری، احتمال عوارض جانبی ناچیزی وجود دارد. برای اینکه اشعه لیزر خود را به پیاز مو برساند، می‌بایست از لایه سطحی پوست به نام اپیدرم عبور کند. پیاز مو در لایه درم وجود داشته که در زیر اپیدرم واقع شده است.
اپیدرم همانند پیاز و ساقه مو حاوی ملانین است. در نتیجه، اشعه لیزر در مسیر رسیدن به پیاز مو، به مقدار ناچیزی توسط اپیدرم جذب می‌شود که عوارض جانبی مانند سوختگی، تغییر رنگ پوست، زخم و سایر عوارض جانبی مشابه را به همراه خواهد داشت.
نه تنها لیزر به بافت های داخلی بدن نفوذ نمی کند، بلکه حتی پوست اطراف موهای ناخواسته نیز از خطر آسیب و سرطان در امان هستند. ضریب نفوذ لیزر موهای زائد فقط به میزانی است که به فولیکول ها و ریشه مو برسد و آن‌ها را نابود کند. باید به این نکته توجه داشت که حتی موهای سفیدی که رنگدانه خاصی ندارند توسط لیزر به عنوان هدف شناسایی نخواهد شد و از بین نمی‌روند.

پیشگیری عوارض جانبی لیزر موهای زائد

پیشگیری عوارض جانبی لیزر موهای زائد

  1. برنزه نکنید
  2. آب فراوان بنوشید
  3. از کرم ضد آفتاب استفاده کنید
  4. از گرم شدن پوست جلوگیری کنید
  5. با احتیاط ازلوازم آرایش استفاده کنید
  6. درمعرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید

باورهای غلط درباره لیزر موهای زائد

اغلب به دلیل کمبود اطلاعات درست درباره لیزر موهای زائد ناباروری،سرطان،مشکلات پوستی و در اثر لیزر موهای زائد را به اشتباه پذیرفته‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهند که در سرتاسر دنیا هیچ موردی از سرطان یا نازایی پس از انجام لیزر موهای زائد یا عوارضی بر اندام های داخلی تاکنون مشاهده نشده است؛ در نتیجه لیزر به عنوان یک متد ایمن مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار گرفته است. انجام لیزرحتی در دوران حاملگی نیز خطری برای جنین و مادر به همراه نخواهد داشت، اما پیشنهاد می شود به دلیل درد یا استرس روحی به مادر، پس از زایمان صورت گیرد.

بیماری‌هایی که در اثر چاقی مادر به وجود می‌آیند 

سخن پایانی

همانطور که پیش‌تر اشاره نمودیم پیشنهاد می‌شود که افراد باردار پیش از زایمان لیزر انجام ندهند چرا که احتمال بروز عوارض جانبی استرس برای مادر و جنین وجود دارد. امیدواریم مطالب ارائه شده در این مقاله مفید واقع شوند‌.

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید