hairtamin خرید اول از آقای دارو
دانستنی های پزشکی اخبار

بیماری هایی که در اثر چاقی مادر به وجود می‌آید

بیماری هایی که در اثر چاقی مادر به وجود می‌آید

اضافه وزن در دوران بارداری می‌تواند برای مادر و جنین خطرساز باشد. بنابراین جهت پیشگیری از عوارض چاقی در دوران بارداری، توصیه می‌شود قبل از اقدام به بارداری به وزن استاندارد برسید تا بارداری بدون مشکلی را تجربه کنید. شاخص توده بدنی یا BMI بالا تاثیر منفی بر سلامت شخص باردار و جنین دارد.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • چاقی و خطرات آن در دوران بارداری
  • تعریفی از چاقی
  • بیمارهای مرتبط با اضافه وزن
  • آیا قبل از بارداری کاهش وزن لازم است؟
  • اضافه وزن در بارداری چه تاثیری در روند زایمان دارد؟
  • برخی از عوارض چاقی در بارداری
  • سخن پایانی

چاقی و خطرات آن در دوران بارداری 

همانطور که گفته شد چاقی مفرط در افراد باردار بسیار نگران کننده است؛ چرا که سلامتی کودک را تهدید می‌کند. اضافه وزن یک بیماری التهابی است، هنگامی که فرد چربی‌های زیادی را در بدن خود انباشته می‌کند هورمون‌ها و مواد شیمیایی بسیاری در بدن به وجود می‌آید که سبب التهاب می‌شود و این می‌تواند مشکلات زیادی را برای جنین به همراه داشته باشد. هنگام داشتن اضافه وزن اغلب کودک حتی قبل‌از به دنیا آمدن در خطر زیادی قرار دارد، اول از همه این موضوع در پروسه زایمان تأثیر گذار است.

طناب زدن و رابطه آن با کاهش وزن

تعریفی از چاقی

چگونه متوجه شویم اضافه وزن داریم؟ اگر فردی شاخص توده بدنی برابر با 30 یا بیشتر داشته باشد، ذر زمره افراد چاق بشمار می‌رود. بارداری یا حتی غیربارداری، سه تا سطح برای شاخص توده بدنی در نظر گرفته می‌شود که عبارتند از:
شاخص توده بدنی دسته اول بین 30 تا 34.9
دسته دوم بین 35 تا 39.9
دسته سوم برابر با 40 یا بیشتر

بیمارهای مرتبط با اضافه وزن

بیمارهای مرتبط با اضافه وزن

دیابت

دیابت از دسته بیماری‌های مرتبط با چاقی و خطرناک به شمار می‌رود که در چند دهه اخیر میزان ابتلا به آن افزایش یافته و به اندازه‌ای قابل توجه بوده که حتی نامش را از دیابت به چاقی مفرط تغییر داده است. دیابت به دو دسته تقسیم می‌شود. دیابتی که از دوران بچگی آغاز می‌شود و دیابتی که در بزرگسالی آغاز می‌گردید. شروع دیابت در دوران کودکی یک فرد، بسیار زود بود و باید انسولین تزریق شود. آغاز دیابت در بزرگسالی مربوط به میانسالان حدود ۵۰، ۶۰ و ۷۰ ساله بود. 
البته بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که دیابت بزرگسالی در سنین بسیار پایین‌تر شروع می‌شود که مربوط به چاقی مفرط و عدم فعالیت می‌باشد و این نام دیابت را تغییر داده چرا که اغلب نوجوانان و جوانان دچار دیابت بزرگسالی شدند.امروزه به دیابتی که از دوران کودکی شروع می‌شود و هیچ ارتباطی به چاقی ندارد دیابت نوع ۱ و به دیابت بزرگسالان که ذر ارتباط با چاقی و اضافه وزن بوده دیابت نوع ۲ می‌گویند.

افزایش بیماری قلبی

از دیگر بیماری‌های مربوط به اضافه وزن، بیماری‌های قلبی و عروقی هستند. همانطور که میدانید بیماری قلبی در نیمه‌ اول قرن بیستم افزایش یافت، سپس در نیمه دوم قرن به طور قابل توجهی کاهش یافت. این مبحث را می‌توان جز یکی از مهمترین پیشرفت‌ها در سلامت عمومی برشمرد. علت کاهش بیماری‌های قلبی کاهش مصرف سیگار و افزایش قدرت تشخیص و درمان بیماری بود. اما متاسفانه مجددا شاهد تغییر و افزایش بیماری‌های قلبی هستیم. روند افزایشی شروع شده و علت اصلی آن چاقی مفرط است.

آیا قبل از بارداری کاهش وزن لازم است؟

اگر فرد دچار اضافه وزن باشد برای این‌که دچار مشکلات ناشی از چاقی در بارداری نشود میبایست کاهش وزن داشته باشد. بنابراین با کاهش وزن یک بارداری سالم را می‌گذراند که در آن سلامت مادر و جنین حفظ می‌شود.

اسپاسم و گرفتگی عضلات کمر

اضافه وزن در بارداری چه تاثیری در روند زایمان دارد؟

افرادی که دچار اضافه وزن و چاقی در بارداری هستند نسبت به سایر افراد که وزن طبیعی دارند زایمان آن‌ها طولانی تر خواهد بود. همچنین کنترل و نظارت بر روند تولد نوزاد با وجود چاقی مشکل ساز می‌شود. در نتیجه امکان سزارین در زنان چاق افزایش می‌یابد.

برخی از عوارض چاقی در بارداری

برخی از عوارض چاقی در بارداری

هر چقدر شاخص توده بدنی مادر در بارداری بیشتر باشد احتمال ایجاد مشکلات زیر بیشتر است:

  1. مرده‌زای
  2. لخته خون
  3. سقط جنین
  4. پره‌اکلامپسی
  5. زایمان زودرس
  6. نقایص مادرزادی
  7. فشارخون بارداری
  8. خونریزی پس‌از زایمان
  9. وزن جنین بیشتر از 4 کیلوگرم
  10. ایجاد مشکل در تست‌های تشخیص
  11. گیر کردن شانه جنین هنگام زایمان طبیعی

 

سخن پایانی

در این مقاله مشکلات ناشی از چاقی و اضافه وزن مادر در هنگام بارداری را بررسی نمودیم. توصیه می‌شود حتما این موضوع را جدی بگیرید و با پزشک متخصص در این زمینه مشورت نمایید.

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید