خرید قسطی با اسنپ پی خرید قسطی با اسنپ پی
تناسب اندام دانستنی های پزشکی

طناب زدن و رابطه آن با کاهش وزن

طناب زدن و رابطه آن با کاهش وزن

فردی که به دنبال کاهش وزن می‌باشد می‌تواند علاوه بر خوردن کالری کمتر از طریق صرف انرژی بیشتر به وسیله حرکت و ورزش یا ترکیبی از هر دو، به کاهش وزن مطلوب خود دست یابد. اگرچه، اندازه کاهش کالری فرد به ساختار بدن و نیاز کالری ا‌و وابسته است. از میان حرکات ورزشی می‌توان به طناب زدن اشاره نمود. طناب زدن یکی از ورزش‌های آسان و لذت بخش برای کمک به کاهش وزن است که فواید بسیاری به همراه دارد.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • فواید طناب زدن
  • زمان بندی طناب زنی اصولی
  • آیا طناب زدن برای لاغری مشکلی به وجود می‌آورد؟
  • بهترین زمان طناب زدن برای لاغری
  • طناب‌زدن برای چه کسانی مجاز نیست؟
  • سخن پایانی

فواید طناب زدن

طناب زدن در بهبود سلامت و کارایی قلب و همچنین تناسب اندام قلبی تنفسی بسیار موثر است. پرش مداوم در یک دوره زمانی تعیین شده، مستلزم پمپاژ خون و اکسیژن‌رسانی بیشتر به عضلات در حال کار است که ضربان قلب و تعداد تنفس شما را بالا برده تا تقاضای افزایش یافته را تامین نماید‌. به مرور زمان، این موضوع می‌تواند قلب را تقویت کرده و ظرفیت ریه ها را بهبود بخشد و این امکان را فراهم نماید تا برای مدت طولانی‌تری ورزش کنید. تقویت عضلات اگر به دنبال یک تمرین موثر برای کل بدن هستید، طناب زدن را امتحان کنید.

طناب زدن به عضلات پایین تنه همچون ساق پا، ران و باسن و نیز عضلات بالاتنه (همانند شانه ها و عضله دوسر و عضلات شکم کمک می‌کند. نه تنها طناب زدن می‌تواند به بهبود قدرت عضلانی کمک کند، بلکه به استقامت عضلانی نیز کمک شایانی می‌کند، که به عضلات فرد این امکان را می‌دهد که برای مدت طولانی‌تری ورزش کنند و قدرت انفجاری را برای حرکات سریع و ناگهانی که در ورزش رایج است، افزایش می‌دهد.
از دیگر فواید طناب زنی می‌توان به کمک به استحکام استخوان‌ها اشاره نمود.

 طناب زدن یک تمرین با ضربه بالا است که به روشی سالم به استخوان‌ها فشار وارد نموده تا آن‌ها را قوی‌تر سازد. طناب زدن از طریق وارد نمودن فشار به استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند. هنگامی که یک فرد طناب می‌زند، بدن به فشار موقت روی استخوان‌ها که توسط نیروهای واکنش زمینی ایجاد می‌شود، پاسخ می‌دهد و آن‌ها را قوی‌تر و متراکم‌تر می‌سازد.
 

فواید دیگر طناب زدن افزایش هماهنگی و تعادل است‌. گنجاندن طناب زنی به برنامه ورزشی روزانه می‌تواند راهکاری موثر جهت بهبود تعادل و هماهنگی بدن بشمار رود. یادگیری طناب زدن شامل هماهنگی بازوها، پاها و تنه فرد می‌شود و در عین حال ریتم ثابتی را نیز حفظ می‌کند. علاوه بر این، شما می‌بایست تعادل مناسبی جهت حفظ مرکز ثقل خود داشته باشید و به پاهای خود این امکان را دهید تا به صورت مکرر از زمین بلند جدا شوند.

اهمیت تناسب اندام در خانم ها

اگر قصد دارید از طریق طناب زدن به وزن ایده آل خود برسید پیشنهاد می‌شود از همان ابتدا، به مدت طولانی طناب نزنید؛ چرا که بدن همچنان به این فشار عادت نکرده است و امکان دارد به استخوان‌های پا آسیب وارد شود.

طناب زدن و رابطه آن با کاهش وزن

زمان بندی طناب زنی اصولی 

هفته اول و دوم:
روزی ۲ دقیقه طناب، ۱۵ ثانیه طناب‌زنی، ۴۵ ثانیه استراحت

هفته سوم و چهارم:
روزی ۳ دقیقه طناب، ۱۵ ثانیه طناب‌زنی، ۱۵ ثانیه استراحت

هفته پنجم و ششم:
۴ دقیقه طناب، ۳۰ ثانیه طناب‌زنی، ۱۵ ثانیه استراحت 

هفته هفتم و هشتم:
۷ دقیقه طناب، ۱ دقیقه طناب‌زنی، ۳۰ ثانیه استراحت 

هفته نهم و دهم:
۱۰ دقیقه طناب، ۵ دقیقه طناب‌زنی، ۱ دقیقه استراحت 

هفته یازدهم و دوازدهم:
۱۵ دقیقه طناب، ۳ دقیقه طناب‌زنی، ۱ دقیقه استراحت

هفته سیزدهم و چهاردهم:
۱۸ دقیقه طناب، ۶ دقیقه طناب‌زنی، ۱ دقیقه استراحت 

هفته پانزدهم:
۲۴ دقیقه طناب، ۸ دقیقه طناب‌زنی، ۲ دقیقه استراحت

آیا طناب زدن برای لاغری مشکلی به وجود می‌آورد؟ 

باید به این نکته توجه داشته باشید که اگرچه  طناب زدن به نظر یک فعالیت ساده می‌آید اما می‌تواند ورزشی سخت باشد. نسبت به میزان شدتی که طناب می‌زنید، می‌تواند تبدیل به تمرینی با شدت بسیار بالا شود. درصورتیکه ۲۵ کیلو اضافه وزن داشته باشید و پیش از این هم ورزش نکرده باشید، تاکید می‌شود نباید با این شدت ورزش کنید. اما اگر فرم بدن‌تان مناسب است و اضافه وزن زیادی ندارید، می‌توانید یک تمرین کوتاه طناب زنی – مثلا ۵ دقیقه – به روتین ورزشی خود اضافه کنید. می‌توانید در هفته، گاهی به مدت ۳۰ دقیقه این ورزش را انجام دهید و آن را جایگزین ورزش هوازی کنید اما پیشنهاد می‌شود در طول هفته و در بین دیگر تمرینات باشد‌‌.

چگونه مانع کاهش حافظه در سالمندی شویم؟

بهترین زمان طناب زدن برای لاغری

متخصصان توصیه می‌کنند با معده خالی یا ناشتا طناب نزنید ورا که ممکن است قدرت خود را در حین طناب زدن از دست بدهید. هم‌چنین با معده سنگین نیز طناب نزنید. این چنین می‌توان نتیجه گرفت که، بهترین زمان طناب زدن، هنگام صبح است. در این زمان میزان قند خون پایین است و بدن برای سوخت و ساز به سراغ چربی‌های اضافی می‌رود.

بهترین زمان طناب زدن برای لاغری

طناب‌زدن برای چه کسانی مجاز نیست؟

افرادی که اضافه وزن زیادی دارند، احتمال آسیب به مفاصل زانو و کمر با پرش‌های زیاد طناب وجود دارد. اگر بدن شما بع اندازه کافی قدرتمند نیست، نباید طناب‌زدن برای لاغری را به مدت طولانی انجام دهید.
همچنین اگر سابقه افتادگی و شل‌شدگیِ رحم و یا مشکلات داخلی در خانمی وجود دارد، پیشنهاد می‌شود پیش از طناب‌زنی با پزشک متخصص در این باره مشورت نمایید. همچنین طناب‌زدن برای افراد باردار یا کسانی به‌تازگی زایمان کرده اند، بع هیچ عنوان  توصیه نمی‌شود. میبایست افرادیکه مشکل نرمی استخوان، فتق دیسک کمر، مشکلات زانو و پوکی استخوان دارند، از این ورزش دوری نمایند.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی رابطه میان طناب زنی و کاهش وزن پرداختیم. این ورزش هوازی و مفید تاثیر چشمگیری بر بدن دارد. در نهایت پیش از انجام هرکاری پیشنهاد می‌شود با پزشک متخصص در این زمینه مشورت نمایید و سپس بهترین انتخاب برای کاهش وزن و رسیدن به اندام ایده‌آل خود را داشته‌ باشید.

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید