خرید اول از آقای دارو ارسال رایگان به سراسر کشور
دانستنی های پزشکی اخبار

بهترین مواد غذایی برای کم شدن خونریزی قاعدگی

بهترین مواد غذایی برای کم شدن خونریزی قاعدگی

بهترین مواد غذایی برای کم شدن خونریزی قاعدگی؛بیش از 20٪ خانم های بالای 40 سال، حداقل یک مرتبه در زندگی، خونریزی شدید ناشی از قاعدگی یا خونریزی رحم را تجربه کرده‌ نموده‌اند. پریودی امری طبیعی در طول زندگی خانم هاست و نشانه سلامتی آن‌هاست. یک پریود نرمال بین 3 تا 7 روز به طول می‌انجامد و در ابتدای پریود، نیاز است که هر 3 تا 4 ساعت یک بار نوار بهداشتی تعویض شود. با گذشت زمان و کاهش خونریزی، تعداد نوارهای مورد نیاز کاهش خواهد یافت. اما به دلایل مختلف، ممکن است خونریزی سنگین در پریودی رخ دهد.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • موادغذایی در دوران قاعدگی
  • میوه‌های مفید در دوران قاعدگی
  • نشانه‌های خونریزی قاعدگی شدید
  • دلایل خونریزی قاعدگی شدید
  • چه زمان به پزشک مراجعه کنیم؟
  • راهکارهای آسان کاهش خونریزی قاعدگی
  • سخن پایانی

موادغذایی در دوران قاعدگی

به‌طور معمول، علائمی مانند سردرد، افسردگی، اضطراب و استرس قبل از شروع قاعدگی در خانم‌ها رخ می‌دهد. این علائم ناشی از سندروم پیش از قاعدگی هستند که علت آن تغییرات سطح هورمون‌ها و کاهش سروتونین است.

سروتونین در وضعیت طبیعی احساس رضایت و لذت را در انسان به‌وجود می‌آورد. کمبود این هورمون می‌تواند عوارض مختلفی را به همراه داشته باشد، و این عوارض در خانم‌های مبتلا به آنمی یا کم‌خونی بیشتر مشاهده می‌شود؛ زیرا کم‌خونی می‌تواند اکسیژن‌رسانی بدن را تحت تأثیر قرار دهد. داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل، علاوه بر کاهش عوارض سندروم پیش از قاعدگی، به سلامت رحم و آمادگی برای بارداری نیز کمک ‌می‌کند.

میوه‌های مفید در دوران قاعدگی

میوه‌های مرکباتی مانند پرتقال، لیموشیرین و نارنگی حاوی ویتامین سی زیادی هستند که می‌تواند در جذب آهن توسط بدن کمک کند. همچنین، حضور ویتامین سی، فیبر و قند طبیعی در این میوه‌ها می‌تواند به کاهش اضطراب و افسردگی کمک کنند.

انجیر، آلو و موز دارای مقادیر زیادی پتاسیم، فولیک اسید، ویتامین ب و منیزیم هستند. این میوه‌ها دارای مقدار قابل توجهی فیبر هستند و به مشکلات گوارشی کمک می‌کنند. بنابراین، در دوران قاعدگی باید به مصرف میوه‌ها و غذاهایی که حاوی فیبر هستند توجه کرد. انبه، سیب، آووکادو، انار و انواع توت‌های قرمز دارای مقادیر زیادی آهن هستند و می‌توانند به تعادل آهن در بدن کمک کنند.

میوه‌های مفید در دوران قاعدگی

نشانه‌های خونریزی قاعدگی شدید

اگر شما نیاز دارید تا نوار بهداشتی خود را هر یک یا دو ساعت تعویض کنید یا قاعدگی شما بیش از 7 روز طول می‌کشد، به معنی داشتن یک قاعدگی غیر نرمال یا سنگین است. ادامه خونریزی شدید می‌تواند منجر به کم خونی، خستگی، ضعف، افسردگی و در حالت بدتر سرطان دهانه رحم شود.

دلایل خونریزی قاعدگی شدید

خونریزی شدید در طول قاعدگی بیشتر در نزدیکی یائسگی به دلیل عدم تعادل هورمونی رخ می‌دهد. علاوه بر این، دلایل دیگر قاعدگی سنگین شامل استرس، افت وزن ناگهانی و زیاد، بیماری‌های تیروئید، نابهنجاری‌های لیفی در رحم، عفونت در نواحی لگن، وجود تومورهای خوش‌خیم مانند ضخیم شدن دیواره رحم، عفونت، پلیپ و آندومتر است.

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که پس از امتحان روش های خانگی جهت کم‌ کردن خونریزی، باز هم خونریزی شما در هر پریودی بیش از 7 روز طول بکشد. به پزشک مراجعه نماید تا علت اصلی ان بررسی و در صورت نیاز درمان شود. به علاوه اگر مشکلات زیر را داشتید به پزشک مراجعه کنید:

  • قاعدگی بیش از 7 روز
  • احساس ضعف و خستگی
  • خونریزی شدید همراه با تب
  • ترشحات غیر طبیعی از واژن
  • بیش از یک روز خروج لخته خون
  • خونریزی شدید همراه با اسهال و استفراغ
  • قاعدگی‌های متوالی همراه با خونریزی شدید

راهکارهای آسان کاهش خونریزی قاعدگی

  • خواص شیرین بیان

ریشه شیرین بیان از زمان‌های بسیار دور به عنوان یک نوشیدنی برای درمان مشکلات و بیماری‌ها استفاده می‌شده است. بر اساس تحقیقات مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، شیرین بیان می‌تواند در درمان زخم‌ها، سوء‌هاضمه، اگزما، سرماخوردگی، استرس، مشکلات غده‌های آدرنال، بیماری‌های قلبی و عروقی، علائم یائسگی، عفونت و سرفه مؤثر باشد. همچنین، مشابه سرکه سیب، شیرین بیان نیز برای زنانی که به دلیل سندرم تخمدان پلی‌کیستیک دچار خونریزی شدید در دوران قاعدگی هستند، بسیار مفید است. شیرین بیان می‌تواند خستگی و بی‌خوابی ناشی از دوره قاعدگی را نیز درمان کند.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله راهکارهای تسکین دهنده درد قاعدگی  را نیز مطالعه نمایید.

برای استفاده از خاصیت‌های شیرین بیان، نمونه روش زیر را می‌توانید استفاده کنید: ریشه خشک شیرین بیان را خرد کرده و به صورت پودر درآورید. سپس یک قاشق چایخوری از پودر شیرین بیان را به دو لیوان آب اضافه کرده و با حرارت ملایم به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه جوشانید. این نوشیدنی را روزانه سه بار و هر بار یک فنجان مصرف کنید. توصیه می‌شود یک هفته قبل از شروع دوره قاعدگی مصرف این نوشیدنی را آغاز کنید و پس از قطع خونریزی قاعدگی، استفاده از آن را متوقف کنید.

  • استفاده از آویشن

از دوره باستان به عنوان درمان برای فشار خون بالا، بیماری های قلبی، سرفه، اختلالات ایمنی، استرس و مشکلات خلق و خو استفاده شده است. آویشن حاوی ویتامین A، ویتامین C، مس، فیبر، آهن و منگنز می باشد و می تواند در کاهش خونریزی شدید قاعدگی مفید باشد.

علاوه بر این، آویشن خاصیت آرامش بخشی دارد و جریان خون را تنظیم می کند. برای استفاده از این خاصیت، می توانید از روش زیر استفاده کنید: یک قاشق چای خوری آویشن خشک را پودر کنید و در یک لیوان آب جوش به مدت ۱۵ دقیقه دم کنید. سپس پس از صاف کردن، مصرف کنید.

 برای بهبود طعم و اثربخشی، می توانید کمی زنجبیل به این دمنوش اضافه کنید. توجه داشته باشید که اگر حساسیتی نسبت به آویشن یا گیاهان مشابه دارید، باید از مصرف این دمنوش خودداری کنید. همچنین، توصیه نمی شود آویشن را برای کسانی که مشکلات هورمونی، فیبروئیدهای رحم، سرطان رحم، سرطان پستان، سرطان تخمدان و اندومتریوز دارند، مصرف کنند. 

راهکارهای آسان کاهش خونریزی قاعدگی

شروع مصرف این دمنوش را یک هفته قبل از شروع خونریزی آغاز کنید و پس از پایان خونریزی آن را متوقف کنید. روش دوم: دمنوشی که در روش اول تهیه کرده اید را در یخچال قرار دهید تا یخ بزند، سپس تکه های یخ را بر روی شکم و کمر خود بچسبانید. این کار را می توانید دو مرتبه در روز تکرار نمایید.

  • خواص جعفری

از جعفری به عنوان درمان برای بیماری های کلیه، چشم، نفخ، دیابت، آرتریت، پوکی استخوان، بیماری های روده، کم خونی، نفس بد بو، برخی از سرطان ها و کاهش خونریزی قاعدگی استفاده می شود. جعفری حاوی ماده هورمونی استروژن به نام apiol است که می تواند به تنظیم دوره های قاعدگی و زمان تخمک گذاری کمک کند. ماده apiol موجود در جعفری می تواند در بهبود اختلالات هورمونی، سندرم پیش از قاعدگی، یائسگی، افزایش میل جنسی و ترشح هورمون استروژن کمک کند. برای بهره بردن از خواص جعفری، می توانید از دمنوش جعفری استفاده کنید یا جعفری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

  • استفاده از انجیر

از انجیر در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان یک درمان موثر استفاده می‌شود. برخی افراد به اندازه‌ی‌ای علاقه‌مند به درخت انجیر هستند که آن را عبادت می‌کنند! انجیر دارای ارزش غذایی بسیار بالاست و برخی از خواص آن عبارتند از: درمان اسهال، افزایش اشتها، درمان آسم، درمان بیماری‌های پوستی، درمان نیش مار، درمان اگزما، درمان ترک خوردگی پاشنه، درمان ضعف و سستی، درمان یبوست، درمان بیماری‌های کبدی، درمان سکسکه، درمان درد چشم و غیره. همچنین، انجیر می‌تواند خونریزی قاعدگی را کاهش دهد.

 برای استفاده از این خواص، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید. بدین منظور ۸ تا ۱۰ عدد انجیر تازه را له کرده و به صورت خمیر روی شکم و زیر شکم خود بمالید و پس از چند ساعت بشویید. روش دوم: ۱۰ عدد برگ انجیر تازه را در مخلوط‌کن با کمی آب مخلوط کرده و بر روی شکم، کمر و زیر شکم خود بمالید و پس از چند ساعت به خوبی شست و شو دهید.

  • آلوئه ورا و خواص آن

این گیاه چند ساله، به خوبی می‌تواند به عنوان یک محرک خوب برای رحم عمل کند و در درمان خونریزی شدید قاعدگی بسیار موثر باشد. همچنین، آلوئه‌ورا می‌تواند درد و التهاب قاعدگی را کاهش داده و جریان خون پریود را تنظیم کند.

سخن پایانی

آمار سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که حدود 10 تا 30 درصد خانم‌ها در دوران قاعدگی با خونریزی شدید روبرو هستند. سیکل قاعدگی معمولاً 21 تا 35 روز طول می‌کشد و خونریزی در این دوره معمولاً 3 تا 7 روز طول می‌کشد. اگر خونریزی شما بیش از 7 روز ادامه داشته و هر بار بیش از 60 تا 80 سی سی خون از دست داده باشید، می‌توان نتیجه گرفت که شما با یک قاعدگی شدید روبرو هستید.

 

 

 

13 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید