testostron خرید قسطی با اسنپ پی
دانستنی های پزشکی

اسپاسم و گرفتگی عضلات کمر

اسپاسم و گرفتگی عضلات کمر

اسپاسم کمر یکی از عارضه های دردناک اما قابل درمان محسوب می‌شود. برخی از روش‌های درمانی و تغییر در سبک زندگی می‌تواند کاهنده درد و تکرر اسپاسم پشت باشد. اسپاسم کمر می‌تواند به طور ناگهانی رخ دهد و باعث ایجاد درد شدید و حتی ناتوان کننده شود. اسپاسم کمر غالباً در اثر آسیب جسمی ایجاد می‌شود، اما ممکن است که در دوران بارداری، کم آبی بدن یا کم تحرکی فرد منجر به ضعف عضلات کمر شود.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • اسپاسم کمر به چه معناست؟
  • علائم اسپاسم کمر
  • تشخیص اسپاسم کمر
  • پیشگیری از اسپاسم کمر
  • درمان اسپاسم کمر
  • سخن پایانی

اسپاسم کمر به چه معناست؟

هنگامیکه عضلات کمر دچار انقباضات غیر ارادی شوند آن را اسپاسم یا گرفتگی عضلات کمر می‌نامند. به طور معمول افرادی که به این درد مبتلا می‌شوند از آن به عنوان یک احساس درد ناگهانی و غیرمنتظره یاد می‌کنند. میبایست بدانید که آن حرکت و فشاری که کمردرد را به وجود آورده با گذشت زمان باعث تحریک یا آسیب به ستون فقرات شده است.

به طور معمول اسپاسم عضلانی عضله خاصی در قسمت پایینی کمر را درگیر می‌کند. در صورت بروز صدمه، اعصاب آن ناحیه ملتهب می‌شود. پس از به وجود آمدن التهاب، اعصاب کمر به دلیل تحریک حساس خواهند شد که این حساسیت انقباض و گرفتگی کمر را ایجاد می‌کنند.

اسپاسم کمر به چه معناست؟

علائم اسپاسم کمر

  • تنش در کمر
  • درد مزمن در کمر
  • درد ناگهانی و شدید در کمر
  • ضعف در کمر، یا در عضلات اطراف، مانند لگن
  • احساس گرفتگی در پشت که می‌آید و می‌رود
  • مشکل در حرکت پس از خم شدن یا برداشتن وسیله‌
  • در افرادی که دچار اسپاسم کمر هستند، معمولاً هنگام انجام برخی کارها مانند نشستن یا ایستادن به مدت طولانی، درد بدتر می‌شود.

به طور معمول بیشتر اسپاسم های کمر به یکی از دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

گرفتگی حاد کمر
این نوع گرفتگی هنگامی اتفاق می‌افتد که شخص جسم سنگینی بلند کرده یا در وضعیت او تغییر جدیدی رخ داده باشد. در نتیجه اغلب به طور ناگهانی رخ می‌دهد و با درد بسیار شدیدی همراه خواهد بود که سبب ایجاد مشکل در توانایی راه رفتن می‌شود.

گرفتگی مزمن کمر
نوع دیگر اسپاسم، گرفتگی مزمن کمر است که قابل پیش‌بینی بوده و به طور معمول دردهای ناشی از آن منظم‌تر شکل می‌گیرند. در واقع گرفتگی مزمن عضلات کمر به طور قطعی ناشی از آسیب خاصی نیست و احتمال این‌که پس از آسیب دیدگی کمر ایجاد شود بسیار زیادی است.

صافی کف پا و همه چیز درباره آن

تشخیص اسپاسم کمر

پزشک می‌تواند علت اسپاسم کمر تشخیص دهد‌. اگر اسپاسم وخیم تر شد یا درمان نشد، ظرف چند روز به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک متخصص با ویزیت و معاینه و همچنین پرسش درباره تاریخچه پزشکی و زمان شروع درد سؤال کند، در مورد درد گذشته سؤال کند و آزمایشات تصویربرداری مانند اشعه ایکس یا عکس‌برداری با تشدید مغناطیسی (MRI) برای بررسی عضلات و ستون فقرات را انجام دهد. امکان دارد فرد اشکال دیگر کمردرد را با اسپاسم کمر اشتباه بگیرد. هنگامی که اسپاسم کمر بیش از چند روز طول بکشد، یا وقتی برطرف می‌شود باز برمی‌گردد، ممکن است به دلیل یک بیماری مزمن پزشکی مانند موارد زیر باشد:

  • اسکولیوز
  • فتق دیسک
  • فیبرومیالژیا
  • اسپوندیلولیستیز
  • شکستگی استخوان
  • آرتروز یا آرتریت روماتوئید و تنگی کانال نخاع

کمردرد حاد، نوعی از اسپاسم شدیدی است که به طور ناگهانی ظاهر می‌شود و اصولاً بدون نیاز به درمان خود به خود رفع می‌شود. درمان کمردرد مزمن دشوارتر از کمردرد حاد است و این اغلب به یک رویکرد چند وجهی نیاز دارد. برای یافتن بهترین روش‌های کنترل اسپاسم عضلانی و اسپاسم کمر چه حاد و چه مزمن با پزشک و متخصص حرکات اصلاحی مشورت نمایید تا علت آن مشخص شود.

پیشگیری از اسپاسم کمر

هنگامی که فرد در سنین جوانی دچار اسپاسم عضلانی شود، ممکن است در آینده نیز دچار اسپاسم عضلانی شود. سلامتی کمر را برای کاهش اسپاسم در آینده حفظ کنید. برای محافظت از کمر از روش‌های زیر را بکار بگیرید:

  • از تشک مناسب استفاده کنید 
  • اجسام سنگین را با خم کردن پا بلند کنید، نه خم کردن کمر 
  • در طول روز وضعیت خوبی داشته باشید و هنگام نشستن طولانی نکات صحیح را رعایت کنید
درمان اسپاسم کمر

درمان اسپاسم کمر

اسپاسم های کمر در زمان کشیدگی و انقباض عضلات رخ می‌دهند. این حس ممکن است از خفیف و آزار دهنده تا شدید و دردناک بیمار را درگیر کند. به طور معمول افراد اسپاسم عضلانی را در عضله خاصی در کمر احساس می‌کنند. اگرچه این درد ممکن است نقاط دیگر بدن را نیز درگیر کند و سبب ایجاد تنش در عضلات اطراف شود. برخی از افرادی که کمردرد را تجربه می‌کنند نیز دچار دردهای مفصل ران یا پا خواهند شد. راه‌کارهای زیر برای درمان و تسکین این درد ارائه شده اند.

استراحت کافی
یکی از بهترین راه‌کارها برای تسکین سریع اسپاسم کمر استراحت کافی است. از هرکاری که سبب تشدید درد کمر می‌شود دوری کنید. پیشنهاد می‌شود در این مدت تنها دراز بکشید و از هر نوع فعالیتی پرهیز نمایید‌. جهت پیشگیری از خشک شدن عضلات لحظاتی در روز به آرامی راه بروید اما یادتان باشد هر نوع فعالیت از جمله خم شدن یا چرخیدن تنش عضلانی کمر را بیشتر می‌کند‌.

کدام کفش کمر درد را تشدید میکنه؟

ماساژ دادن
ممکن است با ایجاد فشار بر روی عضله آسیب دیده کمر اسپاسم را متوقف کرد. ابتدا می‌بایست به مدت 30 تا 60 ثانیه بر روی عضله آسیب دیده کمر فشار وارد کرد، سپس با حرکت دایره‌وار اطراف آن را ماساژ داد. ماساژ این ناحیه ممکن است کمی آزار دهنده باشد اما نباید احساس درد شدید ایجاد شود. اگر فرد ابراز کرد که محل مورد نظر کمر نبض می‌زند از وارد کردن فشار و ادامه مالش پرهیز کنید.

کمپرس گرم
از دیگر راهکارها جهت تسکین سریع گرفتگی عضلات کمر می‌توان به استفاده از کمپرس گرم اشاره نمود. ابتدا حوله را در آب گرم خیس کنید و سپس آن را بر روی عضله آسیب دیده کمر قرار دهید. انجام این کار هر 4 ساعت یک بار به مدت 15 دقیقه بسیار تأثیرگذار خواهد بود. اگر می‌توانید بایستید و حرکت هستید دوش آب گرم راه‌کار برای شما پیشنهاد می‌شود که می‌تواند درد ناشی از تنش اسپاسم را کم کند. اگر کمر با کمپرس گرم درد آن افزایش یافت از ادامه کار خودداری کنید‌.

کمپرس سرد
در صورتی که گرفتگی عضله کمر به دلیل جراحت باشد استفاده از کمپرس سرد پیشنهاد می‌شود. می‌توان در روزهای ابتدایی گرفتگی کمر هر دو ساعت یک‌بار به مدت 15 دقیقه از کیسه یخ استفاده نمایید تا التهاب و تنش ناشی از اسپاسم کاهش یابد. از روز بعدی پیشنهاد می‌شود ابتدا از کمپرس آب گرم و سپس از کمپرس آب سرد استفاده کنید.

قرار گرفتن پا بالاتر از لگن
جهت کاهش درد ناشی از گرفتگی عضلات کمر بهتر است پاها را بالاتر از سطح لگن خود نگه دارید. در حالت نشسته یک چهارپایه زیر پایه خود بگذارید و اگر دراز کشیده‌اید حتما چند بالش زیر پا بگذارید. به آن نکته توجه داشته باشید که بهترین حالت قرار گرفتن زانوها به صورت 90 درجه می‌باشد.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی اسپاسم کمر و راهکاری درمانی سریع آن پرداختیم. توصیه می‌شود ابتدا به پزشک متخصص در این زمینه مراجعه نمایید و بعد از معاینه و تشخیص علت اصلی آن برای درمان آن تصمیم گیری نمایید.

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید