testostron ارسال رایگان به سراسر کشور
مراقبت و نگهداری از مو

شامپوی بدون سولفات بهتر است یا با سولفات؟

شامپوی بدون سولفات بهتر است یا با سولفات؟

امروزه رسیدگی کردن به موها و یا هر قسمت دیگر بدن، بدون استفاده از مواد شیمیایی امکان پذیر نیست. در این میان توجه به مواد ارگانیک و طبیعی رو به افزایش است و خیلی‌ از افراد در حال انجام روش‌های سنتی برای مراقبت از بدن خود هستند. استفاده از محصولات طبیعی برای مردم از اهمیت بالایی برخوردار است و مواد شیمیایی به دلیل عوارض زیادی که برای انسان‌ها و کره زمین دارد آرام آرام کنار گذاشته شده اند. تعداد زیادی از برند‌ها نیز در تلاش اند با این موج همراه شوند و مصرف مواد پر زیان را کاهش دهند. اما آن چیزی که حائز اهمیت است بالابردن آگاهی ما درباره مواد طبیعی و غیر طبیعی است. 

سولفات چیست و چرادر ترکیب شامپوها از سولفات استفاده می‌شود؟

سولفات‌ها در واقع نوعی سورفاکتانت یا امولسیفایر به شمار می‌آیند که قدرت بسیار بالایی در پاک کردن چربی‌ها، آلودگی‌ها و ذرات گرد و خاک از روی پوست و مو افراد را دارند. به همین خاطر، از سال ۱۹۳۰ تا کنون، از آن‌ها در شوینده‌های پوست و مو استفاده می‌شود. سولفات‌ها توانایی خوبی برای جذب کردن آب و روغن در کنار همدیگر دارند و استفاده از سولفات‌ها در ترکیب یک شامپو سبب می‌شود آن محصول به خوبی موهایتان را تمیز کند.

در واقع شامپوهای دارای سولفات قدرت بسیاری در پاکسازی مو دارند و با تولید کردن کف و فوم  در زمان ماساژ بر روی مو، هنگام آبکشی چربی‌ها و آلودگی‌ها را در خود حل می‌کند و آن ها رو از بین می‌برند. سولفات‌هایی که معمولا در شامپوها استفاده می‌شوند، به ترتیب قدرت پاک کنندگی شامل سدیم لوریل سولفات (SLS)، سدیم لوریل اتر سولفات (SLES) و آمونیوم لوریل سولفات (ALS) هستند. 

چرادر ترکیب شامپوها از سولفات استفاده می‌شود

 بسیاری از شرکت‌های تولید کننده شامپوها، لیست ترکیبات تشکیل دهنده محصول خود را از بیشترین میزان تا کمترین میزان به ترتیب لیست می‌کنند. به همین خاطر، اگر دیدیم که سولفات‌ها در جایگاه بالاتری از این لیست قرار گرفتند، به این معناست که مقادیر زیادی از آن در شامپو وجود دارند. شامپویی بدون سولفات به این معناست که محصول فاقد هر سه‌ی این سولفات هاست، اگرچه ALS سولفات خفیف‌تر است و تعدادی از شامپوهای بدون سولفات فقط فاقد SLS هستند. بنابراین سولفات‌ها برای شستشوی موها بسیار کارآمد و موثر هستند.

مزایا و معایب شامپوهای سولفات‌دار

مزیت این شامپوها قدرت بسیاری است که در تمیز کردن و پاکسازی مو از چربی، آلودگی و ذرات موجود بر روی آن‌ها دارند. به علاوه با تولید کف می‌توانند حس بهتری از تمیزی و شادابی مو را به افراد بدهند. از طرفی این شامپوها از نظر اقتصادی به صرفه‌ تر به نظر می‌آیند، چون با مقدار کمتری از محصول می‌توان موها را شست.

اما در مورد عیب این شامپوها باید گفت که برای بسیاری از موها بیش از حد خشن و محرک هستند و در مقادیر بالا می‌توانند برای مو و پوست سر دردسر ساز باشند و به آن ها آسیب برسانند. حتی در برخی از افراد، شامپوهای با سولفات باعث خشکی و اسکالپ سر، خارش و قرمزی پوست یا کدر شدن، شکنندگی موها و ابتلا به موخوره می‌شوند.

بهترین زمان مصرف ویتامین ها و مکمل ها چه زمانی است؟

مزایا و معایب شامپوهای بدون سولفات

این شامپو ها قدرت تمیزکنندگی کمتری نسبت به شامپوهای با سولفات دارند و در بین شامپوهای ملایم قرار دارند که به لطافت و نرمی موها کمک می‌کنند. باید از مقدار بیشتری از آن‌ها برای شستشوی سر استفاده کرد، اما حتی مقدار بیشتر آن‌ها نیز موها را خشک و شکننده نمی‌کنند.

این شامپوهای برای افرادی که موهای نازک و شکننده دارند یا حتی با ریزش مو مواجه هستند، گزینه‌ی بسیار خوبی به شمار می‌رود. اما در واقع شامپوهای حاوی سولفات قدرت شویندگی کمتری دارند و ممکن است برای موهای به شدت چرب، مناسب نباشند. شامپوهای SLS Free معمولا باعث ایجاد حساسیت و خارش پوست سر افراد نمی‌شوند.
 مزایا و معایب شامپوهای بدون سولفات

سرطان زا بودن سولفات

این شایعه ای که به میان آمده است صحت علمی ندارد. اگر موهایتان بسیار چرب هستند با خیال راحت از شامپوی مورد نظر با سولفات خود استفاده کنید. غلظت سولفات در شامپوها به آن حدی نمی‌رسد که بتواند عوارضی چنین بزرگ را به وجود بیاورد و به جز آن چه گفته شد ضرری برای افراد نخواهد داشت. 

شامپوی بدون سولفات بهتر است یا با سولفات ؟

با توجه به نکات گفته شده معقول است که از شامپوی فاقد سولفات استفاده نماییم. در واقع این شامپوها هنوز برای موهای چرب کارایی ندارد و اثر شامپوهای سولفات دار را ندارند. همچنین کمپانی‌های بزرگ دست به تولید گسترده این نوع شامپوها نزده اند و به همین دلیل ممکن است هنوز خیلی در بین مردم محبوب نباشند. 
 

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی تفاوت شامپوی سولفات دار و بدون سولفات پرداختیم. همچنین مزایا و‌ معایب هرکدام را به صورت جداگانه بررسی کردیم. امیدواریم مطالب ارائه شده برای شما مفید واقع شده باشند.

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید