کد تخفیف تستوسترون
دانستنی های پزشکی اخبار

بهترین زمان مصرف ویتامین ها و مکمل ها چه زمانی است؟

بهترین زمان مصرف ویتامین ها و مکمل ها چه زمانی است؟

از گذشته تا به امروز بهترین زمان مصرف مکمل‌ها برای همه حائز اهمیت بوده است. معمولا اعغلب ویتامین‌ها را می‌توان در هر زمان ازروز مصرف نمود. با این حال برخی از ویتامین‌ها در شرایط خاص بهتر جذب می شوند؛ در نتیجه باید توجه داشت که چگونه و چه موقع ازمکمل برای افزایش جذب مطلوب استفاده نمایید. 

چرا زمان مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌ها حائز اهمیت است؟

شاید بخواهید ویتامین‌ها و مکمل‌ها را مطابق تاثیراتی که دارند در زمان‌های ویژ‌ه‌ای از روز مصرف نمایید. برای مثال، منیزیم به آرام‌شدن بدن و خواب بهتر کمک شایانی می‌کند؛ در نتیجه توصیه می‌شود شب آن را مصرف کنید.‌ ملاتونین نیز خواب آور بوده پس میبایست آن را یکی دو ساعت پیش از خواب مصرف کنید. ویتامین C می‌تواند سبب بد هضم شدن غذا شود؛ در نهایت افرادی ترجیح می‌دهند آن را با غذا مصرف نمایند تا حالت تهوع به آن‌ها دست ندهد و یا دچار یبوست نشوند. 

گرچه زمان مصرف مکمل در روز بر چگونگی جذب آن توسط بدن تاثیر بسزایی نخواهد داشت اما این که آن را همراه غذا مصرف کنید یا به تنهایی، بر نحوه‌ی جذب آن اثر گذار است. توصیه می‌شود برخی ویتامین‌ها مثل ویتامین B و C با معده‌ی خالی مصرف شوند، در صورتی کهویتامین‌هایی مانند A و K‌ بهتر است همراه با غذای حاوی چربی مصرف شوند تا بدن به خوبی آن‌ها را جذب کند.
چه ویتامین‌هایی را باید همراه غذا مصرف نمود

چه ویتامین‌هایی را باید همراه غذا مصرف نمود؟

میبایست ویتامین‌های محلول در چربی را همراه با غذا یا میان‌ وعده‌ که دارای چربی هستند مصرف کرد؛ برای مثال با آووکادو، زرده تخم ‌مرغ یا روغن زیتون دانه‌های روغنی هستند. اگر ویتامین‌های محلول در چربی را این مواد غذایی مصرفه کنید، جذب بهتری خواهند داشت.
مصرف این ویتامین‌ها همراه غذا این اطمینان را به شما می‌دهد که آنزیم‌های گوارشی ترشح شده در معده که برای جذب ویتامین‌های محلول در چربی نیاز هستند، وجود دارند. ویتامین‌های محلول در چربی شامل ویتامین A، ویتامین D، ویتامین E و ویتامین K هستند.

آسیب‌های ناشی از دیابت و راه‌های مقابله با آن

حتما نباید این ویتامین‌ها را با وعده‌‌های غذایی مصرف نمود اما برخی افراد ترجیح می‌دهند که این ویتامین‌ها را همراه غذا مصرف کنند،در صورتی که هر غذایی که حاوی چربی باشد مثل انواع آجیل، هم می‌تواند این ویتامین‌ها را متابولیز کرده و به جذ‌بشان کمک نماید. از دیگر مکمل‌هایی که باید همراه غذا مصرف شوند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • منیزیم

مصرف مکمل منیزیم هنگامی که معده خالی است خاصیت ملین دارد و می‌تواند سبب اسهال شود.

  • مولتی ویتامین‌ها

مولتی‌ ‌ویتامین‌ها هم دارای ویتامین‌های محلول در آب و هم ویتامین‌های محلول در چربی هستند. در نتیجه، توصیه می‌شود همراه غذا مصرف شوند تا ویتامین‌های محلول در چربی نیز به خوبی جذب بدن شوند.

  • کلسیم کربنات

کلسیم کربنات بهتر است همراه غذا مصرف شود؛ چرا که اسید معده‌ای که هنگام غذا ترشح می‌شود در جذب این نوع کلسیم کمک ‌کنندهاست. اما کلسیم سیترات را حتما نباید همراه غذا مصرف کنید. برچسب و دستورالعمل محصول را مطالعه نمایید تا ببینید مکمل دارای چه نوع کلسیمی است.
 

چه ویتامین‌هایی را باید با معده خالی مصرف کنید؟

میبایست املاح و ویتامین‌های محلول در آب را با معده خالی مصرف نمود تا بدن آسان‌تر آن‌ها را متابولیز و جذب کند. مولتی ویتامین‌ها هم حاوی ویتامین‌های محلول در آب و هم ویتامین‌های محلول در چربی هستند. در نتیجه توصیه می‌شود همراه با غذا مصرف شوند تاویتامین‌های محلول در چربی نیز به خوبی جذب شوند. همانطور که می‌دانید ویتامین‌های محلول در آب مانند ویتامین C‌ و ویتامین B درآب حل می‌شوند. همچنین باید این ویتامین‌ها را همراه با یک لیوان کامل آب مصرف کرد تا به تجزیه و جذب بهتر آن در بدن کمک نمایید. این ویتامین‌ها با معده خالی بهتر عمل خواهند کرد؛ در نتیجه باید با معده خالی و صبح مصرف شوند.

چه ویتامین‌هایی را باید با معده خالی مصرف کنید
ویتامین‌های B، سبب افزایش انرژی و بهبود خلق و خو در افراد می‌شوند. همچنین کمبود این ویتامین‌ها باعث احساس خستگی در فردمی‌شود. برخی افراد نسبت به ویتامین‌ها حساس‌ترند و مصرف ویتامین‌های محلول در آب مانند ویتامین C سبب احساس ناراحتی درمعده آن‌ها می‌شود. به این افراد توصیه می‌شود که این ویتامین‌ها را همراه با غذا مصرف نمایند. از دیگر مکمل‌هایی که بهتر است با معده خالی مصرف شوند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

برخی پروبیوتیک‌ها مثل آن‌هایی که حاوی لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم هستند در صورتی که سی دقیقه پیش از غذا مصرف شوند بیشترین تاثیرگذاری را به همراه خواهند داشت.

  • آهن

برخی از غذاها به ویژه لبنیات می‌توانند مانع از جذب آهن شوند. ویتامین C به جذب آهن در بدن کمک می‌کند؛ در نتیجه در صورتی که مکمل آهن مصرف می‌کنید بهتر است آن را با ویتامین C همراه نمایید.

خوردن ویتامین را به یکدیگر توصیه نکنید

اگر مواد مغذی بخواهد به صورت مکمل مطرح شود اصلا باید استدلال علمی آن از طرف تیم درمان وجود داشته باشد. میزان مصرف برای همان میزان زمان مصرفی است که پزشک به بیمار خود می‌گوید و باید حتما در آن زمان که تجویز شده، مصرف شود. بنابراین نباید خودسرانه هرنوع مکمل و‌ ویتامین را در هر زمان مصرف نمود و به دیگران نیز توصیه کرد.

سخن پایانی

اغلب افراد برای درمان و‌ رفع کمبود مواد مغذی از ویتامین‌ها و مکمل‌های تغذیه‌ای استفاده می‌نمایند. جذب برخی مکمل‌ها در ساعاتی ازشبانه روز بیشتر بوده و توصیه می‌شود حتما با زیر نظر پزشک‌ مصرف شود.

 

1 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید