ارسال رایگان به سراسر کشور خرید قسطی با اسنپ پی
مراقبت و نگهداری از پا مراقبت و نگهداری از پوست

صفر تا صد علت جدا شدن ناخن از گوشت

صفر تا صد علت جدا شدن ناخن از گوشت

اونیکولیز، یک اصطلاح پزشکی است و در شرایطی استفاده می‌شود که ناخن از بستر خود (پوست زیر ناخن) جدا می‌شود. این حالت رایج است و می‌تواند به علت‌های مختلفی رخ دهد. اونیکولیز به طور معمول در طی چند ماه شکل می‌گیرد. در این وضعیت، ناخن صلاحیت چسبیدن به بستر خود را ندارد؛ اما با رشد ناخن جدید، این مشکل برطرف می‌شود. 

در صورتی که اونیکولیز در ناخن دست ایجاد شود، زمانی حدود 4 تا 6 ماه برای رشد ناخن جدید و کاهش علائم نیاز است؛ اما اگر ناخن پا از این عارضه رنج ببرد، مدت درمان تا 8 تا 12 ماه طول می‌کشد. این بیماری بر روی افراد در همه رده سنی‌ها، جنسیت‌ها و نژادها تأثیر می‌گذارد، با این حال بیشتر در زنان بزرگسال مشاهده می‌شود. 

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • چرا ناخن از بستر جدا می‌شود؟
  • علل شایع شل شدن ناخن چیست؟
  • تشخیص بیماری اونیکولیز
  • چگونه می‌توان ناخن جدا شده از بستر را درمان کرد؟
  • آیا ناخن ها دوباره رشد می کنند؟
  • آیا میبایست ناخن جداشده از بستر را جدا کرد؟
  • سخن پایانی

چرا ناخن از بستر جدا می‌شود؟

شایع‌ترین بیماری‌های پوستی که می‌توانند اونیکولیز را ایجاد کنند عبارتند از پسوریازیس، قارچ‌های ناخن، اگزمای ناخن یا بافت اطراف ناخن، عفونت‌های میکروبی زیر ناخن و زگیل زیر ناخن. این مشکل می‌تواند منجر به ابتلا به سایر مشکلات ناخن شود. اونیکولیز باعث بدشکلی ناخن می‌شود و غالباً در ناحیه‌ای که ناخن از بستر جدا می‌شود، عفونت‌های قارچی و میکروبی به راحتی نفوذ می‌کنند و می‌توانند عفونت‌های مزمن قارچی ناخن را ایجاد کنند. به همین دلیل، بیمار باید ناخن‌های خود را به طور منظم و دقیق تمیز نگه‌دارد تا احتمال عفونت‌های ثانویه کاهش یابد.

علل شایع شل شدن ناخن چیست؟

از علل شایع شل شدن یا جدا شدن ناخن از بستر می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. عفونت
  2. ضربه
  3. نوع کفش
  4. واکنش آلرژیک
  5. وضعیت سلامتی و بهداشتی
  6. برخی از درمان‌های خاص سرطان
چرا ناخن از بستر جدا می‌شود؟

تشخیص بیماری اونیکولیز

همانطور که بسیاری از علت‌ها می‌توانند موجب ایجاد جدا شدن ناخن از بستر شوند، پزشک ممکن است بدن بیمار را جهت بررسی سایر بیماری‌ها اعم از بیماری تیروئید بررسی نماید. در صورتی که او به عفونت قارچی مشکوک باشد، میبایست نمونه‌ای از بافت زیر ناخن برداشته و جهت بررسی زیر میکروسکوپ آن را به آزمایشگاه ارسال نماید.

چگونه می‌توان ناخن جدا شده از بستر را درمان کرد؟

جهت درمان ناخن جدا شده از بستر، توصیه می‌شود به یک پزشک پا و مچ پا به نام متخصص پا یا پزشک پوست، مو و ناخن به نام متخصص پوست مراجعه نمایید. پزشک قادر است بیماری شما را بر اساس ظاهر آن تشخیص دهد، اما ممکن است آزمایشاتی نیز مورد نیاز باشد. در ‌مرحله بعد، درمان‌های متفاوتی را بر اساس مشکل زمینه ای ارائه می‌دهد.

  1. برای عفونت‌های قارچی، پزشک ممکن است بخش‌های شل شده ناخن را جدا کرده و به احتمال زیاد داروهای ضد قارچ تجویز کند.
  2. برای پسوریازیس ناخن نیز پزشک ممکن است یک داروی موضعی یا خوراکی تجویز کند و یا دستور تزریق استروئید در ناخن را بدهد.
  3. برای ضربه به ناخن، ممکن است لازم باشد به کلینیک مراقبت های فوری مراجعه نمایید تا خون زیر ناخن را تخلیه نموده، بخشی از ناخن را جدا کرده و یا کل ناخن را بردارند. به علاوه ممکن است در صورت عفونی شدن ناخن، آنتی بیوتیک تجویز کنند.

آیا ناخن ها دوباره رشد می کنند؟

هنگامی که تمام ناخن یا بخشی از آن از بین می‌رود، ممکن است در ذهن این سوال پیش بیاید: آیا ناخن من دوباره رشد خواهد کرد؟ و در صورتی که رشد کند، شکل و شمایل آن چگونه خواهد بود؟ 

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله تشخیص سطح سلامت کلی بدن از روی وضعیت ناخن ها  مطالعه نمایید.

معمولا، در مدت چند هفته بستر ناخن بهبود پیدا می‌کند و ناخن مجددا رشد می‌کند. با این وجود، ممکن است بین 12 تا 18 ماه زمان برای رشد کامل ناخن لازم باشد و حتی ممکن است ظاهر آن به نسبت پیشین متفاوت باشد. 

آیا میبایست ناخن جداشده از بستر را جدا کرد؟

آیا میبایست ناخن جداشده از بستر را جدا کرد؟

هیچگاه ناخن جدا شده از بستر را نکشید. در صورتی که قسمتی از ناخن همچنان سالم است و به بستر ناخن چسبیده، ناحیه جدا شده را کوتاه نموده و قسمت سالم را بگذارید تا دوباره رشد کند. در مرحله بعد، انگشت پا را پوشانده و به پزشک مراجعه نمایید تا بررسی شود که آیا مراقبت های دیگری مورد نیاز است یا خیر.

سخن پایانی

اغلب همه‌ی ما تجربه گیر کردن دستمان لای درب خانه یا ماشین را داشته‌ایم. در اکثر موارد این اتفاق در کودکی برایمان رخ داده است. گاهی این رویداد دردناک و ناخوشایند، می‌تواند بدتر هم باشد و قسمتی که لای در گیر می‌کند و ضربه می‌بیند، ناخن است. ما در این مقاله می‌خواهیم درباره درمان جدا شدن ناخن از گوشت در اثر ضربه صحبت نمودیم. امیدواریم مطالب ارائه شده برای شما مفید واقع شده باشند.

 

 

9 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید