testostron هیرتامین
اطلاعات دارویی مراقبت و نگهداری از مو دانستنی های پزشکی

قرص استروژن کونژوگه و بررسی فواید و عوارض آن

قرص استروژن کونژوگه و بررسی فواید و عوارض آن

قرص استروژن کونژوگه و بررسی فواید و عوارض آن؛

قرص استروژن کونژوگه، با نام تجاری استرومارین، یک داروی هورمونی است که برای جبران کمبود استروژن در بدن زنان استفاده می‌شود و می‌تواند مشکلاتی مانند خونریزی نامنظم رحم را درمان کند. عوارض جانبی ممکن از مصرف این دارو شامل تهوع، استفراغ، درد لگن و درد سینه می‌باشد.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • نقش اصلی استروژن در بدن
  • از قرص استروژن کونژوگه در چه مواردی استفاده می‌شود؟
  • موارد مصرف قرص استروژن کونژوگه
  • بهترین زمان مصرف داروی استروژن کونژوگه
  • موارد منع مصرف استروژن کونژوگه
  • بررسی عوارض جانبی قرص استروژن کونژوگه
  • سخن پایانی

نقش اصلی استروژن در بدن 

استروژن، علاوه بر فوایدی که به آن اشاره شد، ممکن است سلامت و زیبایی پوست و مو را تقویت کند و آکنه را کاهش دهد. همچنین، با تنظیم تولید کلسترول در کبد، می‌تواند به حفاظت از قلب و عروق کمک کند. اگر تعادل استروژن در بدن مختل شود، مشکلات و بیماری‌های مختلفی برای خانم‌ها ایجاد می‌شود. مشکلاتی مانند خونریزی نامنظم و پی‌درپی رحم، قاعدگی‌های نامنظم، سرطان سینه و سرطان رحم می‌توانند نتیجه عدم تولید کافی استروژن توسط بدن باشند. در این موارد، داروهای حاوی استروژن می‌توانند به خانم‌ها کمک کنند و با جبران کمبود این هورمون، به درمان و کنترل برخی از بیماری‌ها کمک کنند.

نقش اصلی استروژن در بدن

از قرص استروژن کونژوگه در چه مواردی استفاده می‌شود؟

این هورمون زنانه برای کاهش علائم یائسگی مانند گر گرفتگی و خشکی واژن توسط زنان استفاده می‌شود، که این علائم ناشی از کمبود تولید استروژن در بدن هستند. اگر تنها برای درمان علائم واژنی و اطراف واژن از این هورمون استفاده می‌کنید، باید ابتدا به محصولات موضعی که مستقیماً در واژن اعمال می‌شوند توجه کنید، قبل از اینکه به داروهای خوراکی یا جذب شونده توسط پوست یا تزریقی روی آن‌ها تکیه کنید.

برخی از داروهای استروژن ممکن است برای جلوگیری از پوکی استخوان پس از دوران یائسگی توسط زنان استفاده شوند. با این حال، داروهای دیگری نیز موجود هستند که در جلوگیری از پوکی استخوان مؤثر هستند و ممکن است بی‌خطرتر باشند، مانند رالوکسیفن و بیس فسفوناتها از جمله آلندرونات. درمان با این داروها باید قبل از استفاده از داروهای حاوی استروژن در نظر گرفته شود.

موارد مصرف قرص استروژن کونژوگه

استروژن کونژوگه یک هورمون است که زنان برای کاهش علائم یائسگی واژن مانند خشکی، سوزش و خارش واژن بهره می‌برند. علائم این عارضه ناشی از تولید کمتر استروژن در بدن هستند. درمان فقط علائم واژینال یائسگی نیازمند استفاده از محصولاتی است که مستقیماً در داخل واژن استفاده می‌شوند، مانند این دارو. استروژن‌هایی که از طریق دهان مصرف می‌شوند، از طریق پوست جذب یا تزریق می‌شوند و ممکن است به دلیل جذب بیشتر استروژن، خطر عوارض جانبی بیشتری داشته باشند.

زمان مصرف داروی استروژن کونژوگه

بهترین زمان مصرف داروی استروژن کونژوگه

برای درمان علائم وازوموتور یائسگی، واژینیت آتروفیک و کراروزیس ولووا، داروی استروژن کونژوگه به میزان 3میلی‌گرم روزانه به صورت خوراکی در یک روزانه مداوم یا رژیم چرخه‌ای (25روز مصرف و 5 روز تعطیل) مصرف می‌شود. حتماً از کمترین دوز موثر برای کنترل بیماری استفاده کنید.

برای هیپوگنادیسم زنان، دوز مصرفی 0.625 میلی‌گرم به صورت خوراکی روزانه یک بار با رژیم چرخه‌ای (3هفته مصرف و 1هفته تعطیل) توصیه می‌شود. ممکن است نیاز باشد به تیتراسیون دوز هر12_6ماه.

برای پیشگیری از پوکی استخوان، مصرف روزانه 3 میلی‌گرم استروژن کونژوگه به صورت خوراکی در یک رژیم چرخه‌ای (25 روز مصرف و 5 روز عدم مصرف) توصیه می‌شود.

جهت درمان خونریزی غیر طبیعی رحم، داروی استروژن کونژوگه به میزان 25میلی‌گرم به صورت تزریق داخل وریدی و عضلانی تجویز می‌شود. دوز تکرار ممکن است به فواصل زمانی 12ساعت یا تزریق25 میلی‌گرم به صورت داخل وریدی در فواصل زمانی 4ساعت و به مدت 24ساعت انجام شود. احتمالاً مدروکسی پروژسترون استات نیز به‌صورت ترکیبی تجویز می‌شود.

برای اختگی زن یا نارسایی اولیه تخمدان، دوز مصرفی 25میلی‌گرم به صورت خوراکی روزانه یک بار در رژیم چرخه‌ای (25روز مصرف و 5روز تعطیل) توصیه می‌شود. همچنین برای تسکین سرطان سینه (بیماری متاستاتیک در بیماران منتخب)، دوز مصرفی 10 میلی‌گرم به صورت خوراکی در فواصل زمانی 8ساعت برای 3ماه تجویز می‌شود.

موارد منع مصرف استروژن کونژوگه

این دارو در موارد ترومبوفلبیت فعال یا اختلالات ترومبوآمبولیک، سرطان‌های وابسته به استروژن، بیماری‌های کبدی، خونریزی واژن، شیردهی، و نیز سندروم‌های دوبین-جانسون و روتور، توصیه نمی‌شود.

موارد منع مصرف استروژن کونژوگه

بررسی عوارض جانبی قرص استروژن کونژوگه

این دارو ممکن است منجر به عوارض جانبی مانند ناراحتی معده، تهوع یا استفراغ، نفخ، حساسیت به پستان، سردرد یا تغییر وزن شود. در صورت ادامه یا تشدید هر یک از این عوارض جانبی، بایستی بلافاصله به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. اگر قرص را در مدفوع خود مشاهده می‌کنید، بایستی بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید. اما به یاد داشته باشید که پزشک این دارو را تجویز کرده است؛ زیرا او تشخیص داده است که فواید آن بیشتر از خطر عوارض جانبی دارو است. اغلب افراد با مصرف این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

پینشهاد می‌شود مقاله همه چیز درباره کورتاژ و عوارض آن را نیز مطالعه نمایید.

در صورت داشتن هر یک از عوارض جانبی جدی زیر، بایستی بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید: تغییرات خلقی یا روحی مانند افسردگی یا از دست دادن حافظه، توده در پستان، خونریزی غیر طبیعی واژنی مانند لکه بینی، خونریزی در فواصل بین قاعدگی، خونریزی طولانی مدت یا مکرر، افزایش تحریک یا خارش یا بو یا ترشح یا جدیدا دچار آنها شدن، درد شدید معده یا شکم، حالت تهوع یا استفراغ مداوم، زرد شدن چشم یا پوست، تیرگی ادرار، تورم دست یا پا یا مچ پا، افزایش تشنگی یا ادرار.

همچنین، این دارو ممکن است به ندرت باعث مشکل جدی لخته شدن خون شود مانند حمله قلبی، سکته مغزی، ترومبوز ورید عمقی یا آمبولی ریوی. در صورت بروز هر یک از عوارض جانبی جدی زیر، بایستی فوراً درخواست کمک پزشکی کنید: درد در قفسه سینه یا فک یا بازو سمت چپ، تعریق غیر عادی، سردرد ناگهانی یا شدید، ضعف در یک سمت بدن، گیجی، لکنت زبان، تغییر دید ناگهانی مانند نابینایی جزئی یا کامل، درد یا قرمزی یا تورم پاها، سوزن سوزن شدن یا ضعف یا بی حسی در پاها و بازوها، مشکل در تنفس، خون سرفه کردن، سرگیجه ناگهانی یا غش کردن.

سخن پایانی

مشکلات هورمونی یکی از مسائل رایج در زنان است. بسیاری از این مشکلات به سطح هورمون استروژن، که یک نوع هورمون زنانه است، برمی‌گردند. حضور این هورمون در بدن باعث شکل‌گیری ویژگی‌های ثانویه زنانه مانند پستان‌ها، تنظیم چرخه قاعدگی، عملکرد دستگاه تولید مثل و رشد آن‌ها می‌شود. قرص استروژن کونژوگه یکی از این داروها است که برای بیماران به‌منظور تعادل دادن سطح استروژن تجویز می‌شود.

 

 

1 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید