hairtamin کد تخفیف
اطلاعات دارویی دانستنی های پزشکی

آشنایی با فواید و عوارض داروی اکسی متولون

آشنایی با فواید و عوارض داروی اکسی متولون

آشنایی با فواید و عوارض داروی اکسی متولون؛ اکسی متولون یک استروئید آنابولیک است که برای درمان انواع خاصی از کم خونی، از جمله کم خونی ناشی از شیمی درمانی، استفاده می‌شود. با این حال، به دلیل عدم تأیید اثرات افزایشی بر عملکرد ورزشی، استفاده از آن برای بدن‌سازی و عضله‌سازی توصیه نمی‌شود.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • مصرف اکسی متولون چگونه است؟
  • عوارض قرص Oxymetholone چیست؟
  • در چه مواردی نباید داروی اکسی متولون را مصرف کرد؟
  • نحوه عمل و مکانیسم اثر اکسی متولون
  • اکسی متولون با چه داروهایی تداخل دارد؟
  • سخن پایانی

 مصرف اکسی متولون چگونه است؟ 

برای اطمینان از بهبود بیماری، پزشک ممکن است دوز مصرفی Oxymetholone را تغییر دهد و نیاز به آزمایش خون مکرر داشته باشید. اگر تغییراتی در وزن یا علائم خود احساس کردید، به پزشک اطلاع دهید؛ چرا که دوز مصرفی بر اساس وزن تعیین می‌شود و ممکن است باید آن را تنظیم کند. استفاده مداوم از دارو و پیگیری با پزشک در صورت عدم بهبود لازم است. همچنین، پزشک باید از استفاده شما از این دارو مطلع باشد؛ زیرا ممکن است تأثیرات غیرمعمول در آزمایشات پزشکی ایجاد کند. Oxymetholone تنها یک بخش از برنامه درمانی است که ممکن است شامل انتقال خون یا داروهای دیگر نیز باشد.

 مصرف اکسی متولون چگونه است؟

عوارض قرص Oxymetholone چیست؟

عوارض جانبی داروی Oxymetholone ممکن است شامل اسهال، حالت تهوع و استفراغ، صدای مردانه در زنان، بی‌خوابی، تغییر در میل جنسی، تحریک‌پذیری مثانه، ناتوانی جنسی و غیره باشد. در صورت بروز هر یک از این علائم به پزشک خود اطلاع دهید. برخی افراد ممکن است به عوارض جانبی جدی دچار نشوند، اما در صورت بروز واکنش آلرژیک جدی مانند بثورات پوستی، سرگیجه، یا تورم در مناطق حساس، به پزشک مراجعه کنند.

در چه مواردی نباید داروی اکسی متولون را مصرف کرد؟

قبل از استفاده از داروی Oxymetholone، به تاریخ انقضای آن توجه کنید و در صورت انقضای آن، از مصرف آن خودداری نمایید. هرگز این دارو را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه تجویز نکنید. قبل از تجویز این دارو، به خصوص در صورت وجود حساسیت به این دارو یا دیگر داروها و مواد، مشکلات کبدی یا کلیوی، بارداری یا قصد باردار شدن، شیردهی، دیابت، مشکلات قلبی- عروقی، سرطان پستان یا پروستات، بزرگ شدن پروستات، یا تورم، پزشک خود را مطلع کنید.

نحوه عمل و مکانیسم اثر اکسی متولون

استروئیدهای آنابولیک با دخالت در متابولیسم پروتئین‌ها و تحریک اشتها، باعث تغییر در ذخیره پروتئین می‌شوند و همچنین با افزایش تولید اریتروپوئیتین و افزایش میزان گلبول‌های قرمز و هموگلوبین، بهبود کم‌خونی را در پی دارد.

آشنایی با فواید و عوارض داروی اکسی متولون

اکسی متولون با چه داروهایی تداخل دارد؟

مانند سایر داروهای دیگر، Oxymetholone ممکن است با برخی داروها تداخل ایجاد کند که به تغییر یا کاهش عملکرد داروهای دیگر منجر می‌شود. برخی از این داروها شامل کورتیکوتروپین، وارفارین، داروهای دیابت مانند گلیپیزید یا گلیبورید و داروهای استروئیدی مانند پردنیزون یا کورتیزون هستند. 

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله مهم‌ترین عوارض فشار خون پایین برای بدن را نیز مطالعه نمایید.

این فهرست ممکن است تمام تعاملات ممکن را شامل نشود، بنابراین به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین، اطلاعات کاملی از تمامی داروهای بدون نسخه، گیاهان دارویی یا مکمل‌های غذایی که مصرف می‌کنید را به پزشک خود ارائه کنید. در صورت مصرف سیگار، مشروبات الکلی یا مواد مخدر غیرقانونی، با پزشک خود مشورت کنید تا از هر گونه تداخلی جلوگیری شود.

سخن پایانی

استفاده از Oxymetholone برای درمان کم خونی ناشی از شیمی درمانی توصیه می‌شود، اما باید توجه داشت که استفاده طولانی‌مدت ممکن است باعث بروز تومور یا کیست خونی در کبد شود. بنابراین، دوره درمان باید توسط پزشک با توجه به نوع بیماری و شدت آن تعیین شود.

کم خونی می‌تواند مشکلات مختلفی ایجاد کند. از جمله ضعف و بی‌حالی، رنگ‌پریدگی پوست، تنگی نفس، سردرد، سرد شدن دست و پا، بی‌حسی اندام‌های بدن، احساس درد در ناحیه قفسه سینه، سرگیجه و ضربان نامنظم قلب. علت کم خونی هر چیزی که باشد، میبایست برای درمان آن مدنظر قرار گیرد؛ چرا که عملکرد ارگان‌های بدن به خون که حامل اکسیژن به تمامی قسمت‌های بدن است، بستگی دارد.

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید