hairtamin هیرتامین
مراقبت و نگهداری از پوست دانستنی های پزشکی

بهترین راهکارها برای‌ درمان گوشت‌های اضافی

بهترین راهکارها برای‌ درمان گوشت‌های اضافی

راهکارهای بسیاری برای‌ درمان گوشت‌های اضافی وجود دارد. برخی افراد دچار منگوله‌های گوشتی هستند که برروی انواع بدنشان برجسته می‌شود. این زائده ها اغلب در پلک ها، گردن و زیر بغل شکل می‌گیرند و ظاهری زیبا ندارند. 

با استفاده از روش های درمان خانگی، می‌توانید این منگوله های گوشتی را قبل از مراجعه به پزشک پاک کنید. دلیل اساسی بوجود آمدن این زائده‌های گوشتی، تجمع رگ‌های خونی در قسمت‌هایی از پوست باضخامت بیشتر است. 

وقتی دو قسمت پوست به هم برخورد می‌نمایند، باعث ایجاد منگوله های گوشتی می‌شود. افرادی که وزن زیادی دارند و یا دچار بیماری دیابت هستند، احتمالاً بیشتر دچار این زائده ها می‌شوند. ‌همچنین، زخم هایی که روی بدن ایجاد می‌شود ممکن است منجر به ایجاد منگوله های گوشتی شود. این زائده ها به رنگ صورتی یا قهوه‌ای هستند و به طور معمول دردی ندارند.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • کلوئید یا گوشت اضافه چیست؟
  • بررسی علل ایجاد گوشت اضافه یا کلوئید
  • روش‌های درمان کلوئید پوستی
  • آیا کلویید خطرناک است؟
  • سخن پایانی

کلوئید یا گوشت اضافه چیست؟

کلوئید یا گوشت اضافه نوعی جای زخم برجسته است که پس از بهبود جراحت روی پوست قابل مشاهده است. کلوئید‌ها در زمانی شکل می‌گیرند که بافت زخم هنوز تشکیل می‌شود، حتی پس از بهبود کامل پوست. این نوع ضایعات پوستی ممکن است خیلی بزرگتر از زخم اصلی باشد. گوشت اضافه بیشتر در مناطقی مانند قفسه سینه، شانه‌ها، لبه گوش و گونه‌ها شکل می‌گیرد.

 به نظر می‌رسد ژنتیک تأثیر بسیار زیادی در بروز کلوئیدهای پوستی دارد. این به این معنی است که اگر یکی یا هر دو والدین ژنتیکی با امکان بروز کلوئید پوستی هستند، احتمال بروز کلوئید در فرزندانشان به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

در یک مطالعه، علت بروز کلوئیدها مورد بررسی قرار گرفت و یک ژن به نام AHNAK که به عنوان ژن شناخته شده در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که افرادی که حاوی این ژن هستند، احتمال ابتلا به اسکارهای کلوئیدی نسبت به افراد دیگر بیشتر است. 

برخی موارد نیز نشان داد که گوشت‌های اضافی ممکن است بزرگ و آزاردهنده باشند. بنابراین، برخی اقدامات ممکن است برای جلوگیری از ایجاد ضایعات پوستی انجام شود و همچنین روش های درمانی برای این موضوع وجود دارد.

کلوئید یا گوشت اضافه چیست؟
  • استفاده از درخت چای 

یکی از راهکارهای درمانی خانگی گوشت اضافه استفاده از روغن درخت چای می‌باشد. این درخت خاصیت برطرف کردن زائده های گوشتی را دارد. میبایست روغن آن را در عرض ۷ روز روی زائده ها بمالید تا رفع شود.

  • استفاده از سرکه سیب

از کارامدترین راه‌های درمان خانگی زائده‌های گوشتی مصرف سرکه سیب به مدت زمان ۳۰ روز روی موضع می‌باشد.

  • استفاده از آب آناناس 

از دیگر درمان‌های خانگی گوشت اضافه استفاده از آب آناناس می‌باشد. این عمل را ده شبانه‌ روز میبایست انجام دهید و تلاش کنید آن را نشویید تا به طور کامل از بین برود.

  • استفاده از سیر

شما می توانید با استفاده از آب سیر، زواید گوشتی را بهبود دهید. برای این کار، آب سیر را به میزان متناسب با حجم اضافی گوشت بگیرید و روی آن بمالید. اما به خاطر داشته باشید که آب سیر نباید باقی بماند و باید از آن به صورت تازه استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بدست آورید.

  • استفاده از لاک ناخن

شما میتوانید از لاک‌های بی رنگ برای درمان چربی موضعی بدن خود بهره ببرید. ابتدا لاک را بر روی محل مورد نظر پاشید و صبر کنید تا خشک شود. این کار باعث میشود هوا به محل موردنظر نرسد و چربی را خشک کند و سپس آن را بردارید. توصیه ما این است که در طول روز سه بار این فرآیند را تکرار نمایید.

  • استفاده از آلوئه ورا

با کمک ماساژ آب آلوئه ورا روی گوشت اضافه می‌توانید در کمترین زمان ممکن زائده‌های گوشتی را از بین ببرید.

  • مصرف آب پیاز 

پیاز را درون ظرفی ریخته و بر روی آن نمک بپاشید و بگذارید یک شب بماند. در‌ مرحله بعد و روز بعد آب آن را بگیرید و روی گوشت اضافه خود ماساژ دهید تا بعد از ده روز شاهد برطرف شدن زائده گوشتی خود باشید.

  • مصرف روغن کرچک

با توجه به تحقیقات صورت گرفته، به نتیجه رسیده است که برای درمان خانگی گوشت اضافه، می توانید ترکیبی از جوش شیرین و روغن کرچک تهیه کنید. ابتدا این دو را با هم مخلوط کنید تا به حالت خمیری درآیند، سپس خمیر را روی گوشت اضافه خود قرار دهید و آن را تا صبح روی گوشت بماند. این روند را به مدت ده شبانه روز مجددا تکرار نمایید.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله قارچ پوستی و بهترین روش‌های درمان آن را نیز مطالعه نمایید. 

بررسی علل ایجاد گوشت اضافه یا کلوئید

اغلب انواع آسیب‌های پوستی می‌توانند سبب ایجاد کلوئیدها شوند. این آسیب‌های پوستی شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. جای جوش
  2. سوختگی‌ها
  3. سوراخ کردن گوش
  4. محل واکسیناسیون
  5. خراشیدگی‌های پوستی
  6. محل برش‌های جراحی
  7. جای زخم ناشی از آبله‌مرغان

روش‌های درمان کلوئید پوستی

راهی برای از بین بردن کلوئید با استفاده از عمل جراحی معمولی وجود دارد. با این حال، این روش غیر قابل اعتماد است و نیاز به مراقبت زیادی دارد. همچنین، احتمال وجود کلوئیدهای بزرگتر از کلوئید اصلی که پس از عمل جراحی برمیگردند وجود دارد. در حدود ۴۵٪ عمل جراحی، احتمال بازگشت کلوئید یا گوشت اضافه وجود دارد.

پوشش‌ها (پانسمان‌ها): مطالعات نشان داده‌اند که برخی اوقات استفاده از پوشش‌های مرطوب برای زخم، ساخته شده از ورق‌های ژل سیلیکون اندازه‌ی کلوئید را در طول زمان کاهش می‌دهد. این درمان بی خطر و بدون درد خواهد بود.

کرایو سرجری: این روش درمانی با استفاده از نیتروژن مایع به طور منظم هر 20 تا 30 روز یکبار تکرار می شود. یکی از عوارض جانبی این روش، روشن شدن رنگ پوست است که این موضوع منجر به محدود شدن قابلیت استفاده از این روش درمانی می شود.

پرتو درمانی: پرتو درمانی با فاصله زمانی پس از عمل جراحی و در حین ترمیم زخم می تواند به کاهش میزان گوشت اضافه کمک کند، اما با افزایش احتمال خطر ابتلا به سرطان همراه است.

لیزر درمانی: لیزر درمانی یک روش جایگزین برای جراحی معمولی کلوئید است و هیچ شواهد معتبری نیست که نشان دهد امکان بازگشت کلوئیدها پس از درمان با لیزر کمتر از جراحی معمولی باشد.

درمان‌های تجربی: تزریق داروهای تجربی، یک روش درمانی است که با استفاده از آن می‌توان برای درمان بیماری‌های خود ایمنی و سرطان از داروها استفاده کرد. با این حال، برای ارزیابی‌های بیشتر درمان بیماران کلوئید با استفاده از این داروها نیاز به مطالعات خارج از مطالعات پژوهشی وجود دارد.

آیا کلویید خطرناک است؟

انواع مختلفی از اینترفرون و عوامل شیمی درمانی مانند فلوئورواوراسیل و بلئومایسین می‌توانند برای این منظور استفاده شوند. این ارزیابی‌ها باید به صورت منظم و با استفاده از مطالعات دقیق و دقیق‌تر انجام شود.

تزریق کورتیکواستروئید: در این شیوه درمانی، تزریق یک استروئید به نام تریامسینولون یا دیگر کورتیکواستروئیدها به طور متناوب در بازه سه تا شش هفته تکرار می شود. استفاده از این درمان می تواند احتمالا حجم و خارش ناشی از کلوئید را کاهش دهد، با این حال، تزریق مجدد این درمان خیلی مطلوب نیست.

فشار: این عمل با استفاده از یک باند یا نوار برای اعمال فشار مداوم در طول روز انجام می‌شود و می‌تواند به مدت شش تا 12 ماه استفاده شود. با این روش، می‌توان کلوئیدها را کوچک‌تر کرد.

آیا کلویید خطرناک است؟

گاهی اوقات، ایجاد کلوئید یا گوشت اضافه می‌تواند موجب بوجود آمدن خارش در پوست شود و در مواردی حتی ممکن است به شکل زخم پوستی نمایان شود. در این حالت، پوست ممکن است آلوده شده و باعث ایجاد مشکلات بیشتر شود. به علاوه، ایجاد گوشت اضافه می‌تواند ظاهر فرد را نازیبا نماید.

سخن پایانی

در حقیقت گوشت اضافی، یک نوع ضایعه پوستی است که بر روی سطح پوست ظاهر می شود. یک کلوئید نوعی زخم برجسته است که پس از بهبود جراحت روی پوست قابل مشاهده است. کلوئید ها هنگامی ایجاد می‌شوند که بعد از فرایند بهبود پوست، بافت زخم همچنان شکل می گیرد.

 در برخی موارد، گوشت افزون می تواند بسیار بزرگ و آزاردهنده باشد. در این صورت، افراد می توانند برای جلوگیری از ایجاد ضایعات پوستی، برخی اقدامات انجام داده و همچنین روش های درمانی برای آن در دسترس است.

 

 

5 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید