ارسال رایگان به سراسر کشور خرید قسطی با اسنپ پی
مراقبت و نگهداری از مو دانستنی های پزشکی

همه چیز درباره عوارض خوابیدن با موی خیس

همه چیز درباره عوارض خوابیدن با موی خیس

مقاله حاضر به مطالعه عوارض خوابیدن با موی خیس می پردازد. استحمام و شستن مو برای بسیاری از افراد فعالیتی روزانه است که معمولا در طول روز انجام می‌شود. اما برخی افراد ترجیح می‌دهند در طول شب دوش بگیرند و موهای خود را تا زمان خواب خشک نکنند. غافل از آسیب‌های ممکنی که می‌تواند ایجاد کند، این افراد با موی خیس به رختخواب می‌روند. واقعیت این است که خوابیدن با موی خیس می‌تواند برای سلامتی موها و پوست‌سر آسیب‌های جدی ایجاد کند.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • آیا خوابیدن با موی خیس ضرر دارد؟
  • بررسی عوارض خوابیدن با موی خیس
  • چگونه از عوارض خوابیدن با موی خیس جلوگیری کنیم؟
  • نکات مهم شانه کردن و خشک کردن مو
  • سخن پایانی

آیا خوابیدن با موی خیس ضرر دارد؟

بعضی افراد اعتقاد دارند که استحمام قبل از خواب می‌تواند به آرامش و خواب راحت کمک کند، اما آن‌ها اغلب این نکته را نادیده می‌گیرند که حفظ و مراقبت از مو پس از استحمام چقدر دشوار است. وقتی شب هنگام به حمام می‌رویم، خسته‌ایم و بعد از استحمام صبر و حوصله لازم را برای مراقبت از مو نداریم. با این حال، با خوابیدن با موهای خیس، خودمان را در معرض باکتری‌های مضر قرار می‌دهیم.

 متأسفانه بیشتر ما در این هنگام به تنبلی می‌پردازیم و با موهای خیس می‌خوابیم و نمی‌فهمیم که خطراتی که برای خود ایجاد کرده‌ایم از نداشتن حمام و خشک کردن مو نسبت به استراحت خوب شبانه بیشتر است. احتمالا شما هم بدون آگاهی از عوارض آن، معمولا شب ها این عادت اشتباه را دنبال می‌کنید. اگر توجه کنید، تغییراتی که بعد از انجام این اشتباه روی داده است، به شما هشدار می‌دهد که این عادت را ترک کنید. 

بررسی عوارض خوابیدن با موی خیس

بررسی عوارض خوابیدن با موی خیس

در این قسمت به شما می گوییم که خوابیدن با موی خیس چه عوارضی دارد پس با ما همراه باشید:

  •  سرما خوردگی

خوابیدن با موی خیس می‌تواند موجب بروز سرماخوردگی شود، زیرا موهای خیس عاملی برای جذب بیشتر سرما می‌شوند و باعث سرمازدگی بدن می‌شوند. همچنین، خوابیدن با موی خیس می‌تواند رطوبت مورد نیاز باکتری‌ها و ویروس‌ها را فراهم کند، که ممکن است به ایجاد عفونت‌های تنفسی منجر شود.

  •  ابتلا به سردرد

یکی از تفکرات رایج در میان مردم این است که خوابیدن با موی خیس می تواند سردرد را به همراه داشته باشد. بر اساس تحقیقات مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی آمریکا، قرارگرفتن موی خیس در معرض هوای سرد می تواند عاملی برای بروز سردرد سینوسی باشد. این تحقیقات به مطالعات بیشتری نیاز دارند.

 در واقع، در خواب، درجه حرارت بدن افزایش می‌یابد و رطوبت سر و گرمی آن ممکن است باعث بروز سردرد شود. وقتی موهایتان مرطوب است، درجه حرارت سر با درجه حرارت بدن تطبیق نمی‌یابد و در نصف شب ممکن است به سردرد برخورد کنید.

  •  عفونت قارچی

خطر افزایش عفونت قارچی پوست سر با خوابیدن با موهای خیس وجود دارد. در یک مقاله دیگر، عفونت قارچی واژن نیز به طور مفصل تشریح شده است. باید به یاد داشت که قارچ‌هایی مانند مالاسزیا می‌توانند باعث ایجاد شوره و التهاب در پوست سر شوند؛ بنابراین بهتر است با موهای خشک بخوابید. 

علاوه بر این، قارچ‌ها به صورت طبیعی روی پوست سر وجود دارند و احتمال وجود قارچ روی بالش نیز بسیار زیاد است. بالش مرطوب هم محلی مناسب برای رشد این نوع قارچ‌ها است. ضمن این‌که قارچ به طور طبیعی روی پوست سر وجود دارد، احتمال وجود قارچ روی بالش نیز بسیار بالاست. این نوع قارچ در محیطی مرطوب رشد می‌کند و بالش خیس هم محیطی مناسب برای این رشد فراهم می‌کند.

همچنین  پیشنهاد می‌شود مقاله همه چیز درباره مکمل موی فیتو را مطالعه نمایید.

  •  آسیب به تارهای موی خیس

آیا خوابیدن با موهای خیس می تواند به موها آسیب بزند؟ متأسفانه برای اآیا خوابیدن با موی خیس می تواند به تارهای مو آسیب بزند؟ خوابیدن با موی خیس می تواند به تارهای مو آسیب بزند. موها در حالت خیسی در آسیب پذیرترین حالت خود قرار می گیرند و حرکات و چرخش های سر روی بالش خشک می تواند باعث ایجاد موخوره و شکنندگی موها شود. بهتر است قبل از رفتن به رختخواب اجازه دهید موهایتان کمی خشک شود یا از سشوار استفاده کنید.

  •  گره خوردن موها

اگر در حالت خواب زیاد سرتان را حرکت می‌دهید، ممکن است موهایتان گره بخورند و درهم برهم شوند. خوابیدن با موهای خیس این مشکل را تشدید می‌کند. بسیاری از افراد از حالت موهایشان پس از خوابیدن با موهای خیس راضی نیستند.

چگونه از عوارض خوابیدن با موی خیس جلوگیری کنیم؟

جهت کاهش عوارض خوابیدن با موی خیس، می‌توانید روش‌های زیر را انجام دهید.

  • خشک کردن موها قبل از خواب 

بعد از شستن موها، از حوله نرم و جذب کننده استفاده نمایید تا موها را به خوبی خشک کند. می‌توانید حوله را به آرامی بر روی موها قرار دهید و فشار دهید تا رطوبت موها جذب شود. به علاوه، از سشوار با حرارت پایین کمک بگیرید و موها را به طور ملایم خشک نمایید.

  • استفاده از محصولات مراقبت از مو

استفاده از شامپو و محصولات مراقبت از موها و پوست سر مناسب می‌تواند به حفظ سلامت موها کمک چشمگیری کند. ‌انتخاب محصولاتی که مرطوب کننده هستند و به حفظ رطوبت موها کمک می‌کنند می‌تواند مفید واقع شود. 

استفاده از محصولات نرم کننده و آبرسان مو موجب به وجود آمدن پوششی در اطراف کوتیکول مو می‌شود، که تاثیر فوق‌العاده‌ای در کاهش اصطکاک و باز شدن گره‌های مو خواهد داشت. از این محصولات نرم کننده و آبرسان می‌توان سرم مو و اسپری مو را نام برد. به علاوه اگر موهای شما رنگ یا دکلره شده است، نیاز به مراقبت بیشتر و استفاده از محصولات مراقبتی مناسب دارد.

  • دوری از خوابیدن با موهای خیس

حتما توصیه می‌شود پیش از خواب موها را به خوبی خشک کنید و به حالت طبیعی خود برگردانید. در صورتی که موها خیس هستند، بهتر است صبر کنید تا به طور کامل خشک شوند یا از سشوار با حرارت پایین استفاده نمایید تا به سرعت خشک شوند.

نکات مهم شانه کردن و خشک کردن مو

نکات مهم شانه کردن و خشک کردن مو

برای داشتن موهای سالم و درخشان، در زمان خشک کردن و شانه زدن موها مراقبت کنید: 

  1. موها را با برس یا شانه شستشو ندهید تا حداقل ۸۰ درصد رطوبت آن‌ها خشک شود و سپس به شانه زدن بپردازید. برس یا شانه خود را هفته‌ای دو تا سه بار با آب و صابون شستشو دهید. موها را هنگام شانه زدن به سمت پایین کشیده و از پشت گردن به سمت پیشانی شانه زده و سپس به عقب برگردانید.
  2.  پس از شستشوی موها از آب سرد برای شستشوی آخر استفاده کنید تا موها لطیف و درخشان شوند. در طول روز دو تا سه بار موها را شانه بزنید. موها را به دسته‌های کوچک تقسیم کنید تا سریعتر خشک شوند.
  3. برای خشک کردن موها از حوله‌های لطیف یا پارچه‌های نخی استفاده کنید و آن‌ها را روی موها قرار دهید.
  4.  در استفاده از سشوار، دستگاه را با سرعت یا حرارت پایین تنظیم کنید و به فاصله مناسب از مو‌ها نگه دارید تا ریشه مو آسیب نبیند و به صورت متناوب جا به جا کنید. 
  5. قبل از استفاده از سشوار یا ابزارهای حرارتی دیگر، از کرم‌های ضد حرارت برای محافظت از موها استفاده کنید.
  6. با استفاده از حوله یا پارچه بر روی موها فشار و سرعت اعمال کنید تا آنها ضعیف یا شکسته نشوند. 
  7. تا زمانی که حداقل نیمی از رطوبت موها خشک نشده است، از سشوار استفاده نکنید و هرگز موهای کاملا خیس را در معرض باد یا حرارت سشوار قرار ندهید.

سخن پایانی 

شاید به نظر نیاید که خوابیدن با موهای خیس مشکلاتی برای پوست و مو ایجاد کند، اما بالش مرطوب منبع مناسبی برای رشد باکتری‌ها است. این باکتری‌ها به پوست و مو آسیب می‌زنند. بنابراین، بهتر است این نکات را رعایت کنید تا از عوارض مختلف خوابیدن با موی خیس جلوگیری کنید. خوابیدن با موهای خیس می‌تواند عوارض چشمگیری در بلند مدت برای موها داشته باشد. 

جهت جلوگیری از عفونت قارچی، موخوره، ریزش مو، سرماخوردگی و سردرد، شما باید موهای خود را به طور کامل خشک کنید و سپس به رختخواب بروید. علاوه بر این، می‌توانید از محصولاتی که در این مقاله معرفی شده‌اند برای آبرسانی و تقویت مو‌ها استفاده کنید و این محصولات را در روتین مراقبت از موی خود به کار ببرید.

 

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید