ارسال رایگان به سراسر کشور تستوسترون
مراقبت و نگهداری از مو دانستنی های پزشکی

مهم‌ترین علت نازک شدن موها

مهم‌ترین علت نازک شدن موها

مهم‌ترین علت نازک شدن موها؛ بدون شک، داشتن موهای ضخیم و پرپشت یکی از معیارهای زیبایی محسوب می‌شود. اما برخی افراد در طول زمان با مشکل نازک شدن، ضعیف شدن و کم پشت شدن موها روبه‌رو می‌شوند. نازکی مو برای خانم‌ها و آقایان بسیار آزاردهنده است و می‌تواند باعث کاهش اعتماد به نفس آنان در برابر جامعه شود. سؤال اصلی این است که علت نازک شدن مو چیست و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟ در ادامه، با ما همراه باشید تا به این سؤال مهم پاسخ دهیم.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • نازک شدن مو به چه معناست؟
  • علت نازک شدن مو و ریزش آن
  • چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟
  • درمان نازک شدن مو
  • برای ضخیم شدن مو چه بخوریم؟
  • سخن پایانی

نازک شدن مو به چه معناست؟

نازک شدن مو برای خانم‌ها و آقایان یکی از مشکلات جدی است. طبق گفته آکادمی پوست آمریکا، در حالت معمول روزانه 50 تا 100 عدد مو ریزش می‌کند. اما اگر ریزش مو بیش از این مقدار باشد، موها کم‌پشت شده و در طول زمان نازک می‌شوند. ریزش شدید مو منجر به طاسی می‌شود، اما نازک شدن مو فقط باعث کاهش حجم آن‌ها می‌شود.
خوشبختانه، این مشکل به تدریج رخ می‌دهد و به شما زمان کافی برای شناسایی علت و درمان آن می‌دهد. اگر موهای شما شروع به نازک شدن کرده است، بهتر است به متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا علت آن مشخص شود.

مهم‌ترین علت نازک شدن موها

علت نازک شدن مو و ریزش آن

نازک شدن موها، برای خانم‌ها، آقایان و حتی کودکان به دلیل‌های متنوعی رخ می‌دهد و روش‌های درمان و مقابله با آن نیز متفاوت است. در ادامه، علل نازک شدن مو در هر شرایط را تشریح خواهیم کرد.

  • کمبود انواع ویتامین‌ها و عناصر ضروی در بدن

کاهش ضخامت موها در بانوان، آقایان و حتی کودکان دلایل متعددی دارد، و روش‌های درمان و مقابله با آن نیز متفاوت است. در ادامه، به توضیح دلایل نازک شدن موها در هر شرایط می‌پردازیم. یکی از عوامل مهمی که در نازک شدن موها تأثیر دارد، کمبود برخی ویتامین و عناصر غذایی ضروری در بدن است. 

کمبود این مواد مغذی می‌تواند یکی از علل شایع برای ضعف ریشه و ساقه مو و ریزش موها باشد. با انجام یک آزمایش خون ساده، می‌توانید از کمبود ویتامین‌های ضروری مانند ویتامین B6، B12، اینوزیتول، بیوتین و اسید فولیک مطلع شوید. در صورتی که دلیل ریزش مو یا نازک شدن موها از کمبود ویتامین‌های گروه B در بدن ناشی می‌شود، می‌توانید از برخی مواد غذایی حاوی این ویتامین‌ها برای بهبود رژیم غذایی خود استفاده کنید. مصرف موادی مانند اسفناج، کلم، طالبی، توت فرنگی، سیب زمینی، کاهو و مصرف تخم مرغ، جگر و گندم کامل می‌تواند کمبود فولیک اسید و بیوتین را جبران کند.

  • اختلال در عملکرد تیروئید

غده تیروئید یکی از غده‌های حیاتی بدن است که در کنترل و تنظیم بسیاری از فرایندهای طبیعی بدن دخالت دارد. از جمله این فرایندها، رشد موی سالم است که تحت نظارت غده تیروئید انجام می‌شود. در صورت بروز هرگونه خلل در عملکرد این غده، بهداشت و سلامت موها نیز تهدید می‌شود.

  • مصرف داروهای خاص

به جز اثرات مثبتی که داروها بر روند درمان و کنترل بیماری‌ها دارند، ممکن است عوارض جانبی نیز به همراه داشته باشند. برای مثال، داروهای ضد افسردگی، کنترل فشار خون، رقیق کننده خون، کنترل رماتیسم و داروهای ضد التهابی می‌توانند باعث ریزش مو، نازک شدن موها و ضعیف شدن ساقه‌های مو شوند.

  •  خشک کردن نادرست موها

استفاده نادرست از حوله برای خشک کردن موها و اعمال فشار و کشیدگی به آنها می‌تواند به نازک شدن موها و ضعیف شدن ریشه‌های مو سرعت ببخشد. بنابراین، اگر پس از شستن موها از حوله استفاده می‌کنید و با مالش اثر می‌گذارید، باید به این نکته توجه کنید که فشار و کشیدگی به موهای خیس و حساس می‌تواند منجر به ضعیف شدن ساقه‌ها و ریزش موها شود. بهتر است پس از حمام از حوله با قدرت جذب بالا استفاده کنید و یا از کلاه‌های مخصوص برای خشک کردن مو استفاده کنید تا رطوبت به تدریج جذب شود و هیچ فشاری به موهای خیس و آسیب پذیر وارد نشود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر در رابطه با ریزش ناگهانی و نازکی موها مشکلاتی دارید، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید. همچنین، اگر موهای شما دسته‌ای می‌ریزد یا احساس خارش و سوزش روی سر دارید، بهتر است این مسئله را به پزشک خود اطلاع دهید.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله مهم‌ترین عوامل وز شدن موها را نیز مطالعه نمایید.

درمان نازک شدن مو

برای درمان نازکی مو روش های متعددی وجود دارد که در ادامه به معرفی تعدادی از آن ها می پردازیم:

  • آب پیاز

استفاده از عصاره پیاز را می‌توان به عنوان یکی از روش‌های موثر در درمان نازک شدن موهای سر مطرح کرد. عصاره پیاز به دلیل حاوی گوگرد، می‌تواند رشد موها را تحریک کند و به تقویت آنها از ریشه کمک کند. اما در نظر داشته باشید که این روش ممکن است موها را به آسانی شکننده نسازد. برای تقویت و افزایش ضخامت موها، پیاز را رنده کنید و آب آن را از مواد جدا کنید، سپس به صورت مستقیم روی موها ماساژ دهید. اگر بوی پیاز برایتان مزاحمت‌آور است، می‌توانید یک یا دو قاشق غذاخوری روغن زیتون به آن اضافه کنید. بهتر است به موقعیتی که آب پیاز روی موها حدود نیم ساعت استراحت کرده باشد، آن را شستشو دهید.

  • ماسک موز

موز دارای فواید فراوانی برای موها است. پروتئین‌ها، چربی‌ها و پتاسیم موجود در موز می‌توانند موها را تقویت کرده و از شکنندگی جلوگیری کنند. اگر نازک شدن موهای شما به علت کمبود ویتامین B است، حتماً از این ماسک استفاده کنید.
برای استفاده از خواص بی‌نظیر موز در درمان نازکی موها، دو عدد موز رسیده را دریابید و آن‌ها را با روغن زیتون و عسل مخلوط کنید. سپس این ترکیب را روی موهایتان مالیده و آن‌ها را به‌طور کامل پوشش دهید و به مدت پانزده دقیقه بمانید. پس از گذشت زمان، موها را به‌طور کامل شستشو دهید. این ماسک باعث می‌شود موها براق و درخشنده شوند.

  • ویتامین E را به شامپو اضافه کنید

برای تقویت و درمان نازک شدن مو، نیازی به تغییر شامپو ندارید. کافی است به شامپو خود ویتامین E اضافه کنید و از خواص فوق‌العاده آن بهره‌برداری کنید. جهت انجام این کار، بیست عدد کپسول ویتامین E را به میزان مورد نیازتان تهیه کنید. سپس روی هر کپسول سوراخی ایجاد کنید و روغن موجود درون آن را استخراج کنید. حالا این روغن را با شامپوتان ترکیب کنید. حتماً مخلوط را خوب تکان دهید تا به‌طور یکنواخت ترکیب شود. سپس با استفاده از این شامپو، موهایتان را به طور معمول شستشو دهید. با استمرار استفاده برای یک ماه، شاهد تقویت موهایتان خواهید بود.

برای ضخیم شدن مو چه بخوریم؟

برای ضخیم شدن مو چه بخوریم؟

برای داشتن موهای سالم و ضخیم، بهتر است رژیم غذایی سالم و متنوعی را رعایت کنید. حذف هیچ گروه غذایی از رژیمتان توصیه نمی‌شود. مصرف ماهی‌های چرب، انواع توت، سبزیجات برگ‌دار و میوه‌ها می‌تواند به بهبود و سلامت موها کمک کند.

سخن پایانی

برای بسیاری از افراد، داشتن موهای فراوان و بافت سالم، به عنوان یکی از نمادهای زیبایی محسوب می‌شود. اختلالاتی که به سلامت موها آسیب می‌رسانند، می‌تواند به طور قابل توجهی زیبایی چهره را تحت تأثیر قرار دهد. مثلاً ریزش مو، ضعف ریشه‌ها و ساقه‌های مو، و همچنین نازک شدن تارهای مو، برای هر دو جنسیت مشکلاتی آزاردهنده و ناخوشایند هستند. به همین دلیل، بسیاری از مردان و زنان مصمم به پیدا کردن دلیل نازک شدن موها و راه حل‌های درمان آن هستند.

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید