ارسال رایگان به سراسر کشور کد تخفیف
مراقبت و نگهداری از پوست دانستنی های پزشکی

قارچ پوستی و بهترین روش‌های درمان آن

قارچ پوستی و بهترین روش‌های درمان آن

قارچ پوستی و یا مایکوز، یک بیماری پوستی است که توسط قارچ‌ها ایجاد می‌شود. قارچ‌ها موجودات زنده‌ای هستند که شبیه به کپک هستند و در محیط‌های مختلفی مانند هوا، خاک، آب، گیاهان و حتی بدن انسان زندگی می‌کنند. حدود نیمی از قارچ‌ها مضر هستند و می‌توانند با استقرار بر روی پوست، عفونت قارچی را ایجاد کنند.  این بیماری پوستی از یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی در جهان است و می‌تواند با بروز بثورات قرمز و خارش‌دار علائم ناخوشایندی ایجاد کند. 

این بثورات می‌توانند در هر قسمتی از بدن مانند ناخن، کشاله ران و باسن ظاهر شوند. انتقال قارچ پوستی عموماً از طریق تماس مستقیم از فردی به فردی یا از حیوان به انسان صورت می‌گیرد و ممکن است منجر به بروز بثورات قرمز رنگ یا تاول پوستی شود.در این مقاله  به بررسی قارچ پوستی و بهترین روش‌های درمان آن  خواهیم پرداخت.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • علل ابتلا به قارچ پوستی
  • بررسی انواع عفونت‌های قارچی پوست
  • روش‌های درمان قارچ پوستی
  • چه زمان باید به پزشک مراجعه کنیم؟
  • جهت درمان قارچ پوستی چه بخوریم؟
  • سخن پایانی

علل ابتلا به قارچ پوستی

قارچ پوست در مناطق گرم و مرطوب رشد می کند و به واسطه تماس با جوراب و کفش های آلوده می تواند به پای ورزشکاران منتقل شود. همچنین، عفونت های قارچی نیز می توانند از طریق قارچ های میکروسکوپی که بر روی بافت های مرده پوست، موها و ناخن های پا وجود دارند، به وجود بیایند. 

بنابراین، اتاق کمد ورزشگاه ها، دوش های عمومی و استخرهای شنا به عنوان مکان های شایع برای رشد قارچ پوست معروف هستند. بدون توجه به علل ابتلا به قارچ پوست، شناخته شده است که تماس با این عفونت می تواند باعث گسترش آن به افراد دیگر شود. بنابراین، درمان این عفونت بسیار حائز اهمیت است.

بررسی انواع عفونت‌های قارچی پوست

بررسی انواع عفونت‌های قارچی پوست

عفونت درماتوفیت

این نوع عفونت پوست، ناخن و مو را مبتلا می‌کند که به طور کلی به 5 دسته تقسیم می‌شود:

  • قارچ کشاله ران

نشانه‌های این عفونت با خارش و بثورات پوستی قرمز در کشاله ران و مناطق اطراف آن همراه است. به طور معمول این عفونت در کسانی که زیاد عرق می‌کنند، دیده می‌شود.

  • قارچ بر روی بدن

این عفونت از حیوانات اهلی به انسان منتقل خواهد شد. اغلب در مناطقی از بدن مانند شکم، دست و یا پا بوجود می‌آید. نشانه‌های این عفونت شامل تکه‌های مسطح و حلقه‌ای قرمز رنگ است که می‌تواند رشد کرده و در سطح پوست افزایش یابد. این حلقه‌ها در لبه پوسته دار و در مرکز مسطح می‌باشند.

  • قارچ پوست سر

قارچ پوست سر در خردسالان بیشتر نمایان‌ می‌شود. از فردی به فرد دیگر انتقال می‌یابد و موجب ریزش مو و التهاب مناطق آسیب دیده خواهد شد.

  • قارچ پای ورزشکار

این نوع عفونت قارچی موجب خارش، خشکی، پوسته پوسته شدن و قرمزی پوست بین انگشتان پا می‌شود. در برخی مواقع، سبب تاول و ترک خوردن پوست می‌شود. این نوع عفونت قارچی اغلب در استخرهای شنا و سونا شیوع دارد. در صورتی که در تماس با پوست آلوده به دستانتان دست ندهید، ممکن است آلودگی به دستانتان انتقال یافته و در چین ها و شکاف های کف دستتان منتشر شود.

  • قارچ ناخن

در عفونت قارچی ناخن، ناخن بدشکل، ضخیم و به راحتی خرد می‌شود. به طور معمول این عارضه با عفونت پای ورزشکار همراه است.

روش‌های درمان قارچ پوستی

داروهای ضد قارچ به طور عمومی باعث از بین رفتن یا جلوگیری از تکثیر سلول های قارچی می شوند. غشا و دیواره سلول قارچ از بین رفته و این سلول ها آسیب می بینند. این داروها به سلول های هدف خود آسیب نمی رسانند و بخشی از سلول های مورد نظر را بدون ضرر پوشش می دهند. سلول های بدن انسان این ساختارها را ندارند. با این توصیفات به طور کلی برخی از داروهای ضد قارچ قادر به نفوذ و تخریب غشا و دیواره سلول قارچ هستند.

  1. جهت درمان عفونت قارچی پای ورزشکار، از اسپری مخصوص استفاده نمایید.
  2. در صورتی که پوست سر دچار عفونت قارچی شده است، مصرف شامپوی ضد قارچ در درمان آن مفید خواهد بود.
  3. درمان‌های موضعی ضد قارچ، به صورت کرم، لوسیون و پودرهای دارویی وجود دارند که بر روی پوست مالیده می‌شود.
  4. در صورتی که لکه‌ها مقداری از پوست صورت، ناخن‌ها و یا پوست سر را در بر بگیرند. میبایست به دستور پزشک دارو مصرف نمایید.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله راش پوستی چیست؟ هر آنچه باید از این بیماری پوستی بدانید را نیز مطالعه نمایید. 

چه زمان باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اغلب انواع عفونت های قارچی پوستی در نهایت در پاسخ به درمان های قارچی بدون نسخه (OTC) بهبود خواهند یافت اما در صورت عدم بهبود در حالی که نتایج زیر را داشتید با پزشک‌‌ متخصص تماس حاصل فرمایید:

  1. متوجه لکه های ریزش مو همراه با خارش یا پوسته پوسته شوید.
  2. سیستم ایمنی ضعیفی دارید و به عفونت قارچی مشکوک هستید.
  3. دچار عفونت قارچی پوستی باشید که بعد از درمان OTC بهبود نیابد‌، بدتر شود یا باز می‌گردد.
  4. مبتلا به دیابت هستید و فکر می کنید پای ورزشکار(نوعی عفونت قارچی پا) یا انیکومایکوزیس دارید.
جهت درمان قارچ پوستی چه بخوریم؟

جهت درمان قارچ پوستی چه بخوریم؟

برخی مواد غذایی برای درمان سریع قارچ پوستی مفید هستند. اکثر مواد غذایی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، در همه خانه ها وجود دارند. برای درمان این بیماری سهل انگاری نکنید؛ چرا که خودبه خود از بین نمی رود.

محصولاتی که حاوی پروبیوتیک می باشند، برای درمان قارچ پوستی مفیدند. همانطور که میدانید، ماست یکی از منابع سرشار از پروبیوتیک است. هم خوردن ماست و هم مالیدن آن بر روی پوست قارچی به درمان آن کمک می کند. جوشانده برگ چریش نیز به عنوان یک سم زدای بسیار قوی عمل می کند و برای درمان قارچ پوستی موثر است. برگ چریش را باید ۲ الی ۳ دقیقه در آب بجوشانید. 

نوشیدن آب آن برای درمان سریع قارچ پوستی مفید است. لازم است بدانید اگر به بیماری قارچ پوستی مبتلا شدید، از مصرف کافئین، الکل و همچنین غذاهایی که نشاسته دارند مانند شیرینی و نان سفید بپرهیزید؛ زیرا مخمرها از قندهای طبیعی و تصفیه شده مصرف می‌نمایند.  

سخن پایانی

پوست، به عنوان حساس‌ترین عضو بدن، ممکن است بسیار زودتر از سایر اجزای بدن مورد حمله ویروس‌ها و باکتری‌ها قرار بگیرد. یکی از جدی‌ترین بیماری‌های پوستی که امروزه بسیاری را آزار می‌دهد، بیماری قارچ پوستی است. قارچ پوست نوعی بیماری عفونتی پوست است که بسیار مسری است و به سرعت از طریق تماس با فرد دیگری انتقال میابد.

قارچ‌ها در مکا‌ن‌های سرپوشیده‌ها و فضاهای باز موجود هستند و می‌توانند بر روی پوست نیز زندگی کنند. برخی از آن‌ها قادرند سال‌ها بدون ایجاد مشکلی بروی پوست باقی بمانند. اما گاهی اوقات، عواملی موجب می‌شوند که قارچ‌ها به طور بیش از حد تکثیر شوند و عفونت قارچی پوست ایجاد شود. عفونت‌های قارچی بر اساس نوع قارچ، ناحیه آسیب دیده در بدن و شدت عفونت دسته‌بندی می‌شوند.

 

 

 

3 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید