hairtamin خرید قسطی با اسنپ پی
مراقبت و نگهداری از پوست مراقبت و نگهداری از مو

مهم‌ترین مزایا استفاده از دستگاه بخور

مهم‌ترین مزایا استفاده از دستگاه بخور

مهم‌ترین مزایا استفاده از دستگاه بخور؛ در فصول سرد سال که هوا سردتر و خشک‌تر است، برای تعدیل رطوبت هوای داخل منزل، استفاده از بخور سرد توصیه می‌شود. این دستگاه با تبدیل قطرات آب به ذرات ریز و پخش آن‌ها در هوا، میزان رطوبت را تنظیم کرده و برای جبران کاهش رطوبت مفید است. همچنین، علاوه بر اینکه به شادابی پوست و مو کمک می‌کند، عملکرد سیستم تنفسی بدن انسان را بهبود می‌بخشد. 

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • مزایای استفاده از دستگاه بخور
  • سایر مزایا استفاده از دستگاه بخور
  • فواید بخور سرد برای مو
  • دستگاه بخور برای بهبود سرما خوردگی
  • مدت زمان استفاده از بخور سرد
  • نکاتی درباره دستگاه بخور
  • سخن پایانی

مزایای استفاده از دستگاه بخور

  • کاهش  خر و پف

یکی از علل بروز خشکی و گلودرد در محیط، کاهش رطوبت آن است. وقتی رطوبت به اندازه کافی در هوا وجود نداشته باشد، ممکن است شخص با مشکلاتی مانند خشکی و تحریک غضروفی بینی مواجه شود. هوای خشک باعث محدود شدن عبور هوا از طریق بینی می‌شود و این موضوع می‌تواند منجر به خشک شدن و التهاب بینی شخص شود. 

مهم‌ترین مزایا استفاده از دستگاه بخور
  • کاهش  علائم بیماری

سرماخوردگی و آنفولانزا می‌توانند به مشکلات تنفسی، خشکی بینی و گلو و... منجر شوند. با استفاده از دستگاه بخور و ایجاد رطوبت در محیط، می‌توان شدت این علائم را کاهش داد و فرد را در طی دوره بیماری راحت‌تر کرد. 

  • سلامت مویچه های بینی

مویچه‌ها، رشته‌های سلولی و میکروسکوپی در حفره بینی قرار دارند و به عنوان خط دفاع اولیه در مقابل بیماری‌ها عمل می‌کنند. آن‌ها جلوی ورود آلودگی‌های شناور در هوا به بدن را می‌گیرند. حفظ رطوبت، به این مویچه‌ها کمک می‌کند تا به بهترین شکل ممکن وظایفشان را انجام داده و به حفظ سلامتی بدن کمک کنند. 

  • مرطوب شدن پوست و لب

هنگامی که هوا خشک است، پوست نیز خشک می‌شود و این می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند چین و چروک، خارش و موارد مشابه شود. برای جلوگیری از این مشکلات، استفاده از دستگاه بخور سرد و افزایش رطوبت محیط به شدت تاثیرگذار است. تحت تاثیر دستگاه بخور سرد و ایجاد رطوبت محیطی مناسب، خشکی پوست به خوبی کنترل می‌شود و مشکلات آن به حداقل می‌رسند. 

  • محافظت از تارهای صوتی

هوای خشک سبب خشک شدن و آسیب دیدن تارهای صوتی می‌شود. در صورتی که این وضعیت برای مدت زمان طولانی ادامه یابد، می‌تواند باعث از بین رفتن صدا شود. این مسئله در مواقعی که به آنفولانزا یا بیماری ویروسی مبتلا هستید، بسیار حائز اهمیت است. رطوبت می‌تواند راه‌های گلو را مرطوب نگه داشته و بدین ترتیب از التهاب ریه و گلو جلوگیری کند. 

سایر مزایا استفاده از دستگاه بخور 

  • کاهش حمله‌های آسم
  • کاهش ضریب انتقال ویرس
  • جلوگیری از خشکی و اگزمای پوست
  • بهبود خواب در کودکان و بزرگسالان
  • افزایش انرژی با بالارفتن سطح اکسیژن دریافتی
  • مرطوب کردن مجاری تنفسی و جلوگیری از خشکی آن
  • کمک به کاهش درد های ناشی از حمله های سینوزیت
  • افزایش کیفیت و شفافیت پوست و مو

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله کاربرد و فواید استفاده از اسپری آب برای پوست را نیز مطالعه نمایید.

فواید بخور سرد برای مو

کاهش رطوبت هوا باعث خشکی و مشکلاتی در پوست و موها می‌شود. پوست سر به خاطر خشک شدن، رطوبت خود را از دست می‌دهد و موها سخت و خشک می‌شوند. این وضعیت باعث شوره‌زایی و تنفس نامطلوب در فرد می‌شود. یک راه حل کاربردی جهت جلوگیری از خشکی موها، بهبود حالت و رنگ موها و کاهش شوره، استفاده از دستگاه بخور سرد می‌باشد.

دستگاه بخور سرد با کنترل رطوبت هوا، از خشکی پوست سر جلوگیری می‌کند و تأثیر قابل توجهی بر شادابی موها دارد. وقتی پوست سر رطوبت خود را از دست می‌دهد، موها سخت می‌شوند و در نتیجه شما نیازمند استفاده از سشوار، اتو مو و محصولات شیمیایی جهت حالت دهی موها خواهید بود،. برای جلوگیری از این مشکل، توصیه می‌شود که از دستگاه بخور سرد در محیط منزل و محل کار خود استفاده کنید تا از خشکی پوست و موهایتان جلوگیری کنید. 

دستگاه بخور برای  بهبود سرما خوردگی

استفاده از دستگاه بخور و تسکین سرفه از دیگر مزایای استفاده از این دستگاه است. استفاده از دستگاه بخور سرد می‌تواند بهبود سرفه‌های ناشی از آنفولانزا یا سرماخوردگی را بهبود بخشد. در صورتی که کودک شما سرفه دارد، استفاده از دستگاه بخور سرد در محیط استراحت کودک یا نوزاد می‌تواند یکی از راه‌های موثر برای بهبود سرفه باشد.

همانطور که توضیح داده شد، دستگاه بخور پتانسیل بسیاری برای بهبود وضعیت سرفه دارد و می‌تواند درمان مناسب را فراهم کند. در بازار، دستگاه‌های بخور به سه دسته تقسیم می‌شوند. پزشکان به ویژه در مواردی مانند خروسک یا کروپ، استفاده از دستگاه بخور سرد را توصیه می‌کنند.

مدت زمان استفاده از بخور سرد 

هنگام پاسخ دادن به این سوال، باید به مدل دستگاه بخوری که شما استفاده می‌کنید دقت کنید. برای حفظ میزان رطوبت مناسب در هوای منزل، بازه مطلوب بین 40 تا 45 درصد است. بر اساس ویژگی‌ها و نوع دستگاه بخور سرد شما، باید طوری تنظیم شود که میزان بخار تولید شده تا زمانی که رطوبت به مقدار 40 تا 45 درصد برسد، به کار ادامه دهد. برای اندازه‌گیری میزان رطوبت می‌توانید از یک رطوبت‌سنج استفاده کنید.

نکاتی درباره دستگاه بخور

نکاتی درباره دستگاه بخور

جهت استفاده از دستگاه بخور به موارد زیر دقت نمایید:

  1. سطح رطوبت را در اتاق بررسی نمایید
  2. به طور منظم آب دستگاه را عوض کنید
  3. دستگاه بخور را به طور منظم تمیز نمایید
  4. از دستورات کارخانه سازنده تبعیت نمایید
  5. فیلتر را بر اساس دستورات کارخانه سازنده عوض نمایید
  6. از آب تمیز و سالم که حاوی مواد معدنی نیست استفاده کنید
  7. هنگامی که در منزل کودک کم سن و سال دارید مراقب فرزندانتان باشید

سخن پایانی

فصول سال طبق طبیعت خود، باعث تغییر در سطح رطوبت محیط می‌شوند. در تابستان، نور خورشید باعث کاهش رطوبت در اطرافمان می‌شود، در حالی که در زمستان، وسایل گرمایشی موجود در خانه می‌توانند رطوبت را کاهش دهند. بنابراین، استفاده از دستگاه‌های بخور برای تامین و حفظ رطوبت محیطی که در آن زندگی می‌کنیم الزامی است.

 

 

1 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید