کد تخفیف خرید قسطی با اسنپ پی
دانستنی های پزشکی اخبار

رابطه بین زگیل تناسلی و ناباروری؛ آیا زگیل تناسلی می‌تواند عاملی برای ناباروری باشد؟

رابطه بین زگیل تناسلی و ناباروری؛ آیا زگیل تناسلی می‌تواند عاملی برای ناباروری باشد؟

رابطه بین زگیل تناسلی و ناباروری؛ آیا زگیل تناسلی می‌تواند عاملی برای ناباروری باشد؟؛  زگیل تناسلی یکی از علائم حضور ویروس مرتبط در بدن است که با سوزش، خارش، تورم، قرمزی، و گاهاً زائده‌های پوستی همراه است. ویروس‌های مختلفی در جهان وجود دارند که به انسان متصل می‌شوند و با استفاده از نیروی بدن انسان شروع به تغذیه می‌کنند؛ به این نوع ویروس‌ها، انگل سلولی انسانی می‌گویند.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • زگیل تناسلی یا HPV چیست؟
  • آیا HPV ممکن است باعث ناباروری شود؟
  • ارتباط میان واکسن زگیل تناسلی و ناباروری
  • آیا احتمال انتقال عفونت زگیل تناسلی از مادر به جنین وجود دارد؟
  • بهترین زمان برای تزریق واکسن اچ پی وی چه زمانی است؟
  • آیا بعد از زگیل تناسلی فرد می تواند یک زندگی عادی داشته باشد؟
  • آیا عدم درمان زگیل تناسلی مشکل ساز است؟
  • سخن پایانی

زگیل تناسلی یا HPV چیست؟

عفونت HPV یکی از عفونت‌های مقاربتی بسیار شایع است که میلیون‌ها زن و مرد را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد. زگیل تناسلی به عنوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی که توسط انواع خاصی از HPV ایجاد می‌شود، شناخته می‌شود. این بیماری می‌تواند آزاردهنده باشد، اما با درمان قابل مدیریت است و به طور کلی خطرناک نیست. بر اساس یک مطالعه بر روی 70 هزار زن 18 تا 45 ساله، مشخص شد که 10.6 درصد از زنان دچار زگیل تناسلی بوده‌اند. علائم زگیل تناسلی ممکن است به صورت ضایعات گوشتی یا خاکستری در اطراف واژن، مقعد یا بالای ران ظاهر شود و یا با خونریزی از واژن یا مقعد در زنان همراه باشد.

زگیل تناسلی یا HPV چیست؟

آیا HPV ممکن است باعث ناباروری شود؟

بر اساس مطالعات و مشاهدات، HPV می‌تواند به طور منفی بر روی قدرت باروری در زنان و مردان تأثیر بگذارد و ممکن است مانع باروری شوند و در صورت بارداری، خطر سقط جنین را افزایش دهد. با این حال، لازم به ذکر است که تا کنون مطالعات در این زمینه به طور کامل تکمیل نشده‌اند.

بررسی یک مطالعه انجام‌شده در سال 2016 نشان داد که زنانی که تست HPV آن‌ها مثبت بود، احتمال باروری با استفاده از لقاح مصنوعی را به نسبت 6 برابر کمتر از زنانی که زگیل تناسلی ندارند، داشتند. حتی می‌توان گفت که زوجین مبتلا به زگیل تناسلی در روش لقاح مصنوعی نیز شانس کمتری برای باروری نسبت به افراد دیگر دارند.

ارتباط میان واکسن زگیل تناسلی و ناباروری 

قبلاً، برخی افراد فکر می‌کردند که تزریق واکسن HPV ممکن است به ناباروری در زنان و مردان منجر شود. اما امروزه روشن است که این واکسن می‌تواند با جلوگیری از گسترش سلول‌های سرطانی در دهانه رحم، حتی قدرت و احتمال باروری را افزایش دهد. بنابراین، می‌توانید با آرامش و اطمینان واکسن گارداسیل را دریافت کنید.

آیا احتمال انتقال عفونت زگیل تناسلی از مادر به جنین وجود دارد؟

در بسیاری از خانم‌های باردار، زگیل تناسلی تاثیر چشمگیری بر روی بارداری ندارد. علاوه بر این، احتمال انتقال عفونت از مادر به جنین در این بیماری بسیار پایین است. در صورتی که یک خانم باردار مبتلا به زگیل تناسلی باشد و نگران بارداری خود باشد، بهتر است با پزشک خود مشورت کند تا درمان و مراقبت‌های لازم در این دوران را در نظر بگیرد. پزشک مربوطه بهترین نوع درمان و مراقبت را برای او تعیین خواهد کرد.

بهترین زمان برای تزریق واکسن اچ پی وی چه زمانی است؟

دستورالعمل‌های قدیمی تر توصیه می‌کردند که زنان در بازه سنی 11 تا 26 سال و مردان در 21 سالگی واکسن گارداسیل یا HPV را دریافت کنند. اما دستورالعمل‌های جدیدتر امکان تزریق واکسن گارداسیل تا سن 45 سالگی برای زنان و مردان را تأیید کرده‌اند.

واکسیناسیون کامل HPV شامل دو یا سه دوز می‌باشد:

  1. نوبت اول: برای اکثر افراد تا پیش از سن 15 سالگی توصیه می‌شود.
  2.  نوبت دوم: باید بین 6 تا 12 ماه بعد از نوبت اول دریافت شود.
  3. نوبت سوم: این نوبت برای افرادی است که پس از 15 سالگی نوبت اول را زده اند و یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله زمانی که اسپرم‌ها به بالاترین قدرت و کارآیی خود می‌رسند را نیز مطالعه نمایید.

آیا بعد از زگیل تناسلی  فرد می تواند یک زندگی عادی داشته باشد؟

اگر شما دچار HPV شده‌اید، همچنان می‌توانید زندگی نسبتاً طبیعی داشته باشید، اما باید خود و هر شریک جنسی خود مراقبت کنید و از روش‌های محافظتی استفاده کنید. استفاده از کاندوم هنگام رابطه جنسی، اگرچه انتقال HPV را به صفر نمی‌رساند، ولی به کاهش خطر انتقال آن کمک می‌کند. واکسن نیز می‌تواند خطر انتقال HPV را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

آیا عدم درمان زگیل تناسلی مشکل ساز است؟

آیا عدم درمان زگیل تناسلی مشکل ساز است؟

عفونت‌های HPV که منجر به زگیل تناسلی می‌شوند، بیشترین احتمال را دارند که به طور خودبخود از بین بروند، اما این فرایند ممکن است از چند ماه تا دو سال طول بکشد. حتی اگر زگیل تناسلی بدون درمان ناپدید شود، ممکن است هنوز ویروس در بدن شما باقی بماند. اگرچه درمان زگیل تناسلی امکان‌پذیر است، اما هیچ درمان قطعی برای عفونت HPV وجود ندارد. در صورت عدم درمان، زگیل تناسلی ممکن است بزرگتر شود، خونریزی و درد یا خارش ایجاد کند و در موارد بسیار نادر ممکن است منجر به بروز سرطان شود.

سخن پایانی

باروری موضوعی است که به هر دو شریک جنسی ارتباط دارد. زگیل تناسلی از طریق روابط جنسی و انتقال از یک فرد به فرد دیگر رخ می‌دهد. این نوع زگیل ممکن است در محل‌هایی مانند دهانه رحم، لوله‌های فالوپ، یا خود رحم دیده شود. این وضعیت بر باروری تأثیری ندارد، اما می‌تواند به عنوان یک عامل انسداد کننده عمل کند. به عبارت دیگر، اگر زگیل تناسلی شما به اندازه‌ای بزرگ باشد که مانع ورود اسپرم‌ها و رسیدن آن‌ها به تخمک شود، ممکن است بر فرایند باروری تأثیر بگذارد.

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید