testostron هیرتامین
تناسب اندام اخبار

بهترین روش ساخت پروتئین وی خانگی و دست ساز

بهترین روش ساخت پروتئین وی خانگی و دست ساز

بهترین روش ساخت پروتئین وی خانگی و دست ساز؛در صورتی که در پی تهیه‌ی یک پروتئین وی خانگی سالم هستید و قصد دارید که خود یک مکمل سالم و مفید را در خانه درست نمایید حتما این مقاله را مطالعه نمایید.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • پروتئین وی چیست؟
  • ترکیبات پروتئین وی چیست؟
  • بهترین زمان مصرف پروتئین وی
  • فواید مصرف پروتئین وی
  • طرز تهیه پروتئین وی خانگی با ماست
  • ساخت پروتئین وی خانگی با شیر خشک
  • سخن پایانی

پروتئین وی چیست؟

شیر متشکل از دو نوع پروتئین یعنی کازئین و وی می‌باشد. در واقع وی بخش مایع شیر محسوب می‌شود که در طی تولید پنیر از شیر، ساخته می‌شود. در نتیجه پروتئین وی در بخش مایع شیر قرار دارد. در زمان تولید پنیر، قسمت چرب شیر دلمه می‌زند و وی که به طور معمول در قسمت مایع شیر وجود دارد، به عنوان یک محصول فرعی جدا می‌شود. پنیر سازان در گذشته این بخش شیر را دور می‌انداختند اما حالا جهت ساخت پروتئین وی که حاوی ارزش غذایی بالایی است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لازم به ذکر است که پودر پروتئین وی طعم و مزه خوبی ندارد؛ به همین علت آن را با خوراکی‌های گوناگون طعم دار می‌کنند. در صورتی که قصد خرید پودر پروتئین وی را دارید، از مارک‌هایی خریداری نمایید که فاقد قند اضافه شده باشند. محتوای پروتئین موجود در این پودرها به راحتی می‌تواند حدود 25 تا 50 گرم از پروتئین دریافتی شما را تأمین نماید.

پروتئین وی چیست؟

ترکیبات پروتئین وی چیست؟

پروتئین وی یکی از دو پروتئین موجود در شیر است که بیشترین استفاده را از سوی ورزشکاران می‌بیند. در این مقاله، روش تهیه پروتئین وی خانگی را برایتان شرح داده‌ایم. پودر پروتئین شامل مخلوطی از بتا-لاکتوگلوبولین، آلفا لاکتالبومین، آلبومین سرم گاوی و ایمونوگلوبین‌ها است. درصد چربی، کربوهیدرات و پروتئین در مکمل پروتئین وی به نوع مکمل بستگی دارد و مقادیر دقیق آنها را می‌توانید از اطلاعات موجود روی محصولی که خریداری کرده‌اید، مطالعه کنید. برای داشتن اطلاعات دقیق درباره مواد تشکیل دهنده پروتئین وی، حتماً برچسب محصول را مطالعه کنید، زیرا مکمل‌های مختلف از یکدیگر متفاوت هستند. همچنین، در پروتئین وی ممکن است مقداری لاکتوز نیز وجود داشته باشد. 

بهترین زمان مصرف پروتئین وی

پروتئین وی در شرایط ایده‌آل، یک منبع غذایی بسیار مفید بعد از تمرین است. بهترین زمان برای مصرف آن حدود 15 دقیقه پس از پایان تمرین است. این اقدام بهبود سریعتر فرایند بازسازی بدن و افزایش توان ورزشکاران را تسهیل می‌کند.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله بررسی تفاوت میان پروتئین کنسانتره و ایزوله را مطالعه نمایید.

فواید مصرف پروتئین وی

شیر دارای دو نوع پروتئین به نام کازئین و وی است که به راحتی قابل تفکیک هستند. پروتئین وی از اسیدهای آمینه ضروری برای بدن تشکیل شده است و حاوی مقداری لاکتوز نیز می‌باشد. افرادی که به دنبال افزایش توده عضلانی بدون چربی هستند، بیشترین مصرف کنندگان پروتئین وی هستند. مهمترین فواید پروتئین وی، که به عنوان مکمل بدنسازی پرفروشترین است، به صورت خلاصه در موارد زیر ذکر می‌شود:

  • کنترل دیابت
  • کاهش فشار خون
  • کاهش التهاب در بدن
  • افزایش رشد و جم عضلات
  • کمک به چربی‌سوزی و  کاهش وزن

یکی از بهترین مزیت‌های پروتئین وی، قابلیت هضم آسان و جذب بالای آن است. به طوری که حتی در مدت زمان کوتاه نیز می‌توان نتایج مصرف آن را به وضوح مشاهده کرد. قیمت پروتئین وی بستگی به این دارد که آیا آن ایرانی یا خارجی است و همچنین نوع و مواد تشکیل دهنده آن. با تهیه پروتئین وی خانگی، می‌توانید به طور قطع در هزینه‌های خود صرفه‌جویی خوبی داشته باشید.

طرز تهیه پروتئین وی خانگی با ماست

جهت تهیه مکمل وی خانگی از ماست طبق مراحل زیر پیش بروید:

پارچه را بر روی آبکش قرار داده و آن را در یک کاسه قرار دهید. ماستی را انتخاب کنید که ارگانیک و بدون طعم باشد و آن را به آبکش بریزید. سپس کاسه را درون یخچال قرار داده و اجازه دهید مایع از ماست جدا شود. این عمل ممکن است تا ۲۴ ساعت طول بکشد. آب پنیر جمع‌آوری شده را در یک پارچه ریخته و مواد جامد را در پارچه پنیر باقی بگذارید. در این مرحله، آب پنیر را در دستگاه دهیدراتور قرار دهید. 

اگر این دستگاه را ندارید، آب پنیر جمع‌آوری شده را حرارت دهید تا جوش بیاید و آن را به مدت کافی بپزید تا غلیظ شود. سپس آن را به سینی کاغذ روغنی منتقل کنید و بگذارید تا خنک شود. مواد را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید و ۲۴ ساعت صبر کنید تا خشک شوند. سپس مواد حاصله را در مخلوط‌کن به صورت پودر درآورید. آب پنیر خشک شده را در یک ظرف شیشه‌ای ریخته و هر وقت که مایل بودید، از این پروتئین وی خانگی استفاده نمایید.

ساخت پروتئین وی خانگی با شیر خشک

پروتئین وی یکی از پروتئین‌های موجود در شیر است که برای عضله‌سازی بسیار موثر است. شما می‌توانید خودتان در منزل پروتئین وی خانگی تهیه کنید. در ادامه به شما آموزش می‌دهیم که چگونه با استفاده از شیر خشک و سایر موادی که به راحتی در دسترس هستند، پروتئین وی خانگی بسازید.

مواد لازم جهت ساخت پروتئین وی

برای ساخت پروتئین وی خانگی با شیر خشک موادی که به آنها نیاز دارید، عبارتند از:

  • بادام
  • بادام زمینی
  • سویا
  • تخم کدو
  • جو دوسر
  • شیر خشک
  • دانه چیا
مواد لازم جهت ساخت پروتئین وی

طرز تهیه به شکل زیر است:

ابتدا هر یک از دانه‌ها (به جز دانه چیا) را روی شعله کم تفت دهید. بگذارید این دانه‌ها به طور کامل خنک شوند. دانه‌ها را در یک میکسر بریزید تا به پودر تبدیل شوند.
پودر شیر خشک را اضافه نموده و به خوبی هم بزنید. این پودر را تا ۱۰ روز در دمای اتاق می‌توانید نگهداری کنید اما اگر آن را در یخچال قرار دهید، به مدت طولانی‌تری قابل نگهداری است. این پودر را در ترکیب با شیر گرم، ماست، برنج سفید و در ترکیب با اسموتی‌ها و شیک‌ها می‌توانید استفاده کنید.

سخن پایانی

تعداد زیادی از پودرهای پروتئینی حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی، طعم دهنده‌ها و مواد افزودنی هستند. اغلب آن‌ها متشکل اژ GMO، شربت ذرت با فروکتوز بالا، ایزوله پروتئین یا سویا هستند. همچنین، پودرهای پروتئینی که به صورت تجاری ساخته می‌شوند بسیار فرآوری شده‌اند و استخراج پروتئین از منبع با تکنولوژی بسیار دشوار است، که یک سوال ایجاد می‌کند که آیا واقعا پروتئین دریافت می‌کنید یا خیر.

 

 

1 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید