hairtamin تستوسترون
تناسب اندام اخبار

ال کارنیتین چیست؟

ال کارنیتین چیست؟

ال کارنیتین یا لووکارنیتین یک ساختار اسید آمینه طبیعی بوده که بدن آن را به صورت طبیعی می‌سازد. گروه می‌توان آن را به وسیله رژیم غذایی دریافت نمود یا به صورت مکمل خوراکی مصرف کرد. این ماده نقش بسزایی در تولید انرژی ایفا می‌کند؛ چرا که چربی را به انرژی تبدیل می‌نماید. ال-کارنیتین یک ماده مغذی ضروری مشروط است؛ بدان معنا که بدن می‌تواند آن را به اندازه لازم تولید کند اما در برخی مواقع، در صورتیکه بدن نتواند این ماده را به میزان کافی بسازد، ممکن است لازم شود که این ماده را از غذا یا مکمل‌های خوراکی دریافت نماید. کبد و کلیه‌ها ال کارنیتین را از اسیدهای آمینه لیزین و متیونین تولید می‌کنند. کلیه‌ها نیز می‌توانند ال‌کارنیتین را برای استفاده بعدی ذخیره نمایند و مقدار اضافی را از طریق ادرار از بدن دفع کنند.
 

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • ال کارنیتین چیست؟
  • انواع ال-کارنتین
  • ترکیبات مکمل ال كارنيتين
  • کاربرد و فواید ال-کارنتین
  • عوارض جانبی ال کارنیتین
  • طریقه مصرف ال-کارنتین
  • آیا ال کارنیتین سبب کاهش وزن می‌شود؟
  • آیا ال کارنیتین سبب کاهش وزن می‌شود؟
  • موارد منع مصرف ال کارنیتین
  • سخن پایانی

انواع ال-کارنتین

ال-کارنیتین شکل متداولی از کارنیتین است که در بدن و بسیاری از مکمل‌ها وجود دارد. حالات دیگر کارنیتین به شرح زیر است:

  • استیل ال کارنیتین

استیل ال کارنیتین که به نام ALCAR نیز معروف است، در متابولیسم نیز نقش بسزایی ایفا نموده و دارای خواص محافظت کننده عصبی است که حافظ سیستم عصبی نیز می‌باشد.

  • دی کارنیتین

این نوع ایزومر نوری ال کارنیتین، برای بدن سمی است؛ زیرا ممکن است جذب سایر اشکال کارنیتین را مهار کند.

انواع ال-کارنتین
  • ال-کارنیتین ال تارتارات

ورزشکاران ممکن است از این نوع در قالب مکمل‌های ورزشی استفاده کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که اینمکمل، می‌تواند برای به حداقل رساندن دردهای عضلانی و سرعت بهبودی مفید باشد.

  • Propionyl-L-carnitine

این نوع از کارنتین، دارای خواص ضد درد و ضد روماتیسمی بوده و سلامت قلب را بهبود می‌بخشد.

خارج شدن از استپ وزنی

ترکیبات مکمل ال كارنيتين

ال-کارنیتین در بدن از لیزین و متیونین ساخته شده و در غذا به طور عمده در محصولات گوشتی یافت می‌شود. می‌توان آن را برای تولیداستیل-ال-کارنیتین (ALCAR) استیل کرد که شبیه ال-کارنیتین است؛ اما این نوع، به طور موثرتری از سد خونی مغزی عبور می‌کند. ال-کارنیتین اغلب به علت دخالتش در اکسیداسیون میتوکندری اسیدهای چرب با زنجیره بلند شناخته شده است.

کاربرد و فواید ال-کارنتین

ال-کارنیتین یکی از اجزای اصلی در افزایش انرژی برای سلول‌‌ها به شمار می‌رود. عملکرد اساسی آن، کمک به تجزیه اسیدهای چرب برای استفاده به عنوان انرژی و نیرومند نگه داشتن سلول‌های بدن است. علاوه بر عملکردهای اصلی، ال-کارنیتین ممکن است فواید دیگری نیز برای بدن به همراه داشته باشد. در ادامه به مهم‌ترین فواید این مکمل خواهیم پرداخت:

  • درمان بیماری‌های کلیه یا کبد

همانطور که کلیه‌ها و کبد به ایجاد و استفاده از ال کارنیتین کمک می‌کنند، هرنوع بیماری یا نارسایی در این بخش‌ها ممکن است سببکمبود ال کارنیتین در بدن شود. متخصصان ممکن است که در این مواقع، مکمل ال-کارنیتین را برای حمایت از عملکرد کلیه‌ها و کبد و پیشگیری از کمبود آن تجویز نمایند.

  • بهبود سلامت قلب

ال-کارنیتین ممکن است بهبود بخش برخی از نشانگرهای سلامت قلب باشد، گرچه همچنان بررسی‌ها در این باره درحال انجام است. مکمل ال-کارنیتین به بهبود سطح ال کارنیتین در نارسایی قلب کمک می‌کند و قادر است سلامت قلب و گردش خون را در کوتاه مدت پس از حمله قلبی تقویت نماید. همچنین این مکمل ممکن است علائم نارسایی قلبی، مانند درد قفسه سینه و آریتمی را بهبود بخشد.

  • بهبود عملکرد مغز

بررسی‌ها نشان می‌دهد که فرم استیل-ال-کارنیتین (ALCAR)، می‌تواند به پیشگیری از زوال عقل مرتبط با افزایش سن و بهبود نشانگرهای یادگیری، کمک نماید. همچنین مصرف روزانه استیل-ال-کارنیتین به معکوس کردن کاهش عملکرد مغز مرتبط با آلزایمر و سایر بیماری‌های مغزی کمک می‌کند. در برخی مواقع ممکن است حتی ال-کارنیتین مغز را در برابر آسیب سلولی حفظ نماید.

  • کمک به روند شیمی درمانی

برخی از درمان‌های سرطان، مانند شیمی درمانی، ممکن است سیب کمبود ال کارنیتین در بدن بیمار شود. در این موارد، مکمل‌های الکارنیتین می‌تواند به کاهش علائمی همچون خستگی و ضعف کمک کند.‌‌ دانشمندان در حال حاضر در حال مطالعه این ترکیب به عنوان روشی برای پیشگیری از آسیب بافتی در اثر شیمی درمانی هستند، اما این تحقیقات در مراحل ابتدایی است.

  • اثر مثبت بر عملکرد ورزشی

چندین مطالعه درباره ال-کارنتین و بهبود عملکرد ورزشی انجام شده است.‌ مزایای ال-کارنیتین می‌تواند غیرمستقیم باشد و پس از گذشت مدتی ظاهر شود. در نهایت فواید ال-کارنتین برای ورزشکاران غالبا شامل موارد زیر می‌شود:

آیا ال کارنیتین سبب ریزش مو می‌شود
  • درد عضلانی

باعث کاهش درد عضلانی پس از ورزش می‌شود.

  • تامین اکسیژن عضلانی

سبب افرایش اکسیژن رسانی به عضلات می‌شود.

  • ریکاوری

ال کارنیتین سرعت ریکاوری پس از ورزش را بهبود می‌بخشد.

  • تولید گلبول‌های قرمز

این ماده تولید گلبول‌های قرمز را افزایش داده که اکسیژن را در تمام بدن و ماهیچه‌ها منتقل می‌کند.

  • استقامت

ال کارنیتین جریان خون و تولید اکسید نیتریک را افزایش می‌دهد و به تأخیر ناراحتی و کاهش خستگی کمک می‌کند.

عوارض جانبی ال کارنیتین

اغلب افراد ال کارنیتین را بدون هیچ عارضه‌ای مصرف می‌کنند. گرچه، برخی افراد ممکن است عوارض جانبی گوارشی را هنگام مصرف ال کارنیتین تجربه نمایند. این عوارض به شرح زیر است:

گرفتگی و سوزش معده، حالت تهوع، استفراغ و اسهال ممکن است پس از مصرف این ماده رخ دهد. برخی افراد ممکن است بوی بد بدنشان برایشان آزاردهنده باشد که این مورد عوارضی به همراه نخواهد داشت، اما احتمالا برای خود فرد ناراحت‌کننده باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که سطوح بالای آن، در طولانی مدت ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مانند تصلب شرایین را افزایش دهد. همچنین مکمل‌های ال کارنیتین ممکن است با برخی از آنتی بیوتیک‌ها یا داروهای ضد تشنج تداخل داشته باشند. توصیه می‌شود که حتما پیش از مصرف ال-کارنیتین با پزشک متخصص در این باره مشورت نمایید.

گینر چیست؟
طریقه مصرف ال-کارنتین

بسته به هدف هر فرد میزان مصرف ال-کارنیتین متفاوت است. افرادی که مایل به مصرف ال کارنیتین هستند، میبایست ابتدا با پزشک مشورت نمایند. دوز دقیق و زمان مصرف را پزشک پس از بررسی و‌ معاینه تعیین می‌نماید. دوز توصیه شده تقریباً 1 تا 3 گرم در روز است. گرچه، کسانی که دارای ناهنجاری‌های ژنتیکی یا سایر شرایطی هستند که سبب کمبود ال کارنیتین می‌شود، باید حتما برای تعیین دوز دقیق‌تر با پزشک متخصص مشورت نمایند.

آیا ال کارنیتین سبب کاهش وزن می‌شود؟

همانطور که ال-کارنیتین به سوزاندن اسیدهای چرب برای انرژی کمک می‌کند، برخی از افراد بر این باورند که مصرف آن سبب کاهش وزن می‌شود. درباره ارتباط بین ال کارنیتین با لاغری تحقیقات بیشتری لازم است، اما برخی از مطالعات این ایده را تایید می‌کنند. گرچه، بدن انسان بسیار پیچیده بوده و نتایج مطالعات انسانی و حیوانی متفاوت خواهد بود.

کاربرد و فواید ال-کارنتین

آیا ال کارنیتین سبب ریزش مو می‌شود؟

برخی دیگر از افراد بر این باورند که مصرف این ماده سبب افرایش ریزش مو می‌شود در صورتی که حتی برای افزایش رشد مو نیز می‌تواند مثمرثمر واقع شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف دوزهای مناسب ال کارنیتین باعث تسریع رشد موها شده و حجم موها رابه طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

موارد منع مصرف ال کارنیتین

به گفته پزشکان و متخصصان توصیه می‌شود افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید، بیماری دو قطبی و اشخاصی که سابقه تشنج داشته‌اند، از مکمل ال کارنیتین بدون مشورت با پزشک هرگز استفاده نکنند. همچنین پیشنهاد می‌شود که خانم‌های باردار و شیرده نیز از مصرف این ماده خودداری نمایند. افراد مبتلا به آلزایمر و بیماران کلیوی نیز با نظر پزشک باید از ال کارنیتین استفاده کنند.

سخن پایانی

ال کارنیتین به صورت مکمل بیش از هر چیز سبب افزایش چربی سوزی در ورزشکاران می‌شود اما همانطور که اشاره نمودیم، علاوه براین ویژگی مزایای بسیار دیگری نیز دارا می‌باشد. همچنین در این مقاله به چگونگی مصرف آن و موارد منع مصرف پرداختیم.



 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید