خرید اول از آقای دارو هیرتامین
تناسب اندام

گینر چیست؟

گینر چیست؟

جهت افزایش حجم عضلات و افزایش وزن می‌توان از مکمل‌های بدنسازی و مکمل گینر استفاده نمود. گینرها از کربوهیدرات، پروتئین و چربی تشکیل می‌شوند. گینرها انواع متفاوتی دارند و بر اساس هدفی که فرد از مصرف آن دارد، نوع آن باید تعیین شود.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • گینر چیست؟
  • انواع مکمل گینر
  • مزایای مصرف گینر چیست؟
  • گینر وزن یا گینر حجم؟
  • نحوه مصرف مکمل گینر
  • آیا گینر سبب ریزش مو می‌شود؟
  • آسیب به کبد و کلیه بر اثر مصرف گینر صحت دارد؟
  • عوارض مصرف گینر
  • سخن پایانی

گینر چیست؟

همانطور که گفته شد گینرها در انواع گوناگونی تولید می‌شوند که از نظر ترکیبات می‌توانند متفاوت باشند. معمولا هر بسته پودر گینر حاوی مقدار زیادی از پروتئین، کربوهیدرات و چربی‌های مفید است. به طور معمول این نوع از مکمل‌ها در چندین وعده صرف می‌شوند تا کالری آن به صورت متناسب در طول روز مصرف شود. مطابق خواسته، نیاز و اهداف ورزشی خود می‌توانید از گینر استفاده نمایید.

طناب زدن و رابطه آن با کاهش وزن

انواع مکمل گینر

گینر وزن یا weight gainer

گینر را می‌توان به معنی افزایش وزن طلقی کرد. این مکمل غنی از کربوهیدرات بوده و کالری بالایی داشته و سطح چربی را نیز افزایش می‌دهد. به جز کربوهیدرات، چربی و پروتئین نیز در weight gainer وجود دارد اما مقدار پروتئین بکار رفته در آن به نسبت دیگر ترکیبات بسیار کم است. گینر وزن در هر سروینگ نزدیک به ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلوکالری را برای بدن فراهم می‌کند. افراد بسیار لاغر(اکتومورفیک) برای بهبود وزن خود می‌توانند از گینر وزن استفاده نمایند.

گینر حجم یا mass gainer

جهت افزایش حجم عضلات می‌توان از مس گینرها استفاده نمود. در مجموع گینر حجم دارای سطح پروتئین بالا، کربوهیدرات متوسط و چربی بسیار کم می‌باشد. همانطور که می‌دانید محتوای پروتئین در این مکمل بالا بوده و در افزایش حجم ماهیچه‌ها تاثیر بسزایی دارد. افراد اکتومورف تا مزومورف هنگامیکه در مرحله حجیم کردن عضلات هستند، می‌توانند mass gainer را مصرف نمایند. مس گینر بسته به ترکیبات خود در هر سروینگ ۴۵۰ تا ۱۰۰۰ کیلوکالری انرژی را برای بدن فراهم می‌نماید. گاهی اسیدهای آمینه، ویتامین‌ها و موادمعدنی به گینر حجم اضافه می‌شوند تا تاثیری مناسب‌تر داشته باشد.

عوارض مصرف گینر

مزایای مصرف گینر چیست؟

افزایش وزن

برای افزایش حجم عضلات باید کالری اضافه به بدن برسد. فرد میبایست روزانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ کالری بیشتر از آنچه در ورزشی سوزانید و در برنامه تغذیه خود دریافت می‌کند، مصرف نماید. در صورتیکه برای افزایش حجم عضلات خود تلاش نموده اید و وزنتان همچنان ثابت است، می‌توان نتیجه گرفت که کالری اضافه ندارید و در نهایت عضلاتتان به همان حالت عادی باقی خواهد ماند. در نتیجه جهت عضله سازی حتما باید کالری اضافه از طریق مکمل‌ها دریافت کرد.

مصرف مواد مغذی با کیفیت

جهت عضله سازی و رسیدن به کالری بیشتر، مصرف مواد غذایی با کیفیت مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. مثلا مصرف مرغ سوخاری احتمال دارد کالری دریافتی شما را زیاد کند اما سبب افزایش چربی بدن شده و چندان در عضله سازی تاثیری نخواهد داشت. اما با استفاده از گینر و مکمل مطمئن خواهید بود که تغذیه سالم مصرف می‌کنید.

مصرف گینر و برابری آن با یک وعده غذایی غنی و مغذی

مصرف یک وعده غذایی حجیم و پرکالری می‌تواند احساس نفخ و دل درد ایجاد کند علی الخصوص اگر این وعده غذایی پیش از تمرین مصرف نمایید، می‌تواند شدت توانایی شما را در تمرین بکاهد.

مصرف کافی پروتئین کربوهیدرات و چربی

استفاده از مواد مغذی مورد نیاز برای عضله سازی همچون پروتئین و کربوهیدرات ممکن است دشوار باشد نتوان پروتئین لازم یا فیبرهای مورد نیاز را در طول روز تهیه نمود. در اینجا استفاده از مکمل‌ها برای عضله سازی و حجم دهندگی می‌تواند به شما کمک شایانی نماید.

تنظیم کالری‌های دریافتی

گینر، تنظیم میزان کالری‌های دریافتی است. بدان معنا که می‌‌توان با در نظر داشتن هدف و نتیجه دلخواه، دریافت درشت مغذی‌ها را کنترل نمود و درصد مشخصی از هر یک را روزانه مصرف کرد. مصرف یک مکمل متناسب با اهداف شما بسیار آسان‌تر از مصرف موادغذایی است؛ چرا که باید در هر وعده غذایی هر وعده را اندازه‌گیری نمایید تا اندازه آن‌ها را بدانید. این کار بسیار زمانبر خواهد بود.

گینر وزن یا گینر حجم؟

افراد لاغری که کمبود وزن دارند و علی رغم تلاش های بسیار همچنان کمبود وزن دارند (هارد گینر)، می‌توانند علاوه بر ورزش از گینر وزن استفاده نمایند. برخی به دلیل متابولیسم بالای بدن یا ابتلا به برخی بیماری‌ها بسیار سخت وزنشان افزوده می‌شود. به این افراد اکتومورفیک نیز گفته می‌شود. در صورتیکه برای افزایش وزن عضلات اگر می‌خواهید گینر مصرف کنید، باید گینر حجم را انتخاب نمایید. گینر حجم یا مس گینر به دلیل دارا بودن پروتئین بالا نه تنها در عضله‌سازی نقش بسزایی دارد بلکه به بهبود ریکاوری نیز کمک کرده و دردهای عضلانی پس از ورزش را کم می‌کند.

نحوه مصرف مکمل گینر

بسته به ترکیبات موجود در گینر دستور مصرف آن متفاوت است. در نتیجه بهترین راه حل این است که دستور مصرف گینری را که خریداری کرده‌اید در اولویت قرار داده و مطابق با آن عمل کنید تا نحوه مصرف گینر را به طور دقیق اجرا نمایید. گینر در هر سروینگ حدود ۳۵۰ تا ۱۲۰۰ کالری را می‌تواند برای بدن فراهم نماید. اغلب گینرها به صورت پودری هستند. این پودر را می‌توانید در ترکیب با آب، شیر یا نوشیدنی‌های دیگر مصرف نمود.

آیا گینر سبب ریزش مو می‌شود؟

مو یکی از عناصر زیبایی تلقی می‌شود. برخی نگران مصرف گینر و ریزش مو خود هستند؛ چرا که بر این باورند که مصرف گینر در سطح تستوسترون تغییر ایجاد کرده و سبب ریزش مو می‌شود. اما در منابع علمی اشاره شده است در صورتیکه از گینر به اندازه درست استفاده کنید، به طور معمول هیچ عارضه‌ای برای موها به همراه نخواهد داشت. از آنجایی که گینر دارای ترکیبات مغذی و پروتئین است،حتی می‌تواند در بهبود رشد مو هم تاثیر داشته باشد، به شرط آکنه در حد مطلوب از آن استفاده نمایید.‌

مزایای مصرف گینر چیست

آسیب به کبد و کلیه بر اثر مصرف گینر صحت دارد؟

همانطور که پیش تر اشاره نمودیم، مس گینرها دارای مقدار  زیادی پروتئین در ترکیبات خود هستند. مصرف بیش از حد آن‌ها ممکن است غلظت پروتئین را در بدن تا حدی بالا ببرد که کبد نتواند به درستی آن را پردازش نماید. مصرف کم آب بر اثر استفاده مکمل گینر عارضه دیگری است که ممکن است با مصرف این مکمل رخ دهد که در این صورت نیز به کبد آسیب وارد می‌شود. در نتیجه هنگامی که گینر مصرف می‌کنید، نوشیدن زیاد آب را جدی بگیرید و در برنامه خود بگنجانید. گینر و سنگ کلیه نیز هموراه مورد بحث بوده است. محتوای بالای پروتئین در گینر به سلامت کلیه نیز ممکن است آسیب وارد کند. اما باید به این نکته توجه داشت که این عوارض بیشتر درصورت مصرف بیش از حد این فرآورده در مدت زمان طولانی رخ می‌دهد.

ورزش قبل از امتحان موجب افزایش کارکرد مغز می‌شود

عوارض مصرف گینر

همانطور که میدانید هر مکملی با وجود مزایا، اگر به درستی مصرف نشود و یا در مصرف آن زیاده روی شود، می‌تواند می‌تواند برای بدن مضر باشد. از عوارض آن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مشکلات گوارشی

به طور معمول گینر دارای کراتین بوده و می‌تواند سبب بروز مشکلات گوارشی همچون دل‌ پیچه یا انقباض‌های شدید در قسمت روده و معده شود. این حالت‌های انقباضی باعث کاهش سدیم و پتاسیم در بدن می‌شود. یکی از روش‌‌های کاهش این انقباض‌ها و پیشگیری از بروز عوارض کراتین، مصرف آب کافی به همراه سدیم است؛ چرا که سدیم به آسان شدن انقباض‌های بدن و عضلات کمک خواهد کرد.

  • چاقی و افزایش وزن موقتی

اغلب کسانی که از گینر استفاده می‌کنند میبایست در کنار آن حتما ورزش کنند؛ چرا که این مکمل دارای کالری بسیار بالایی بوده و اگر ورزشکاران آن را مصرف نمایند اما در جهت سوزاندن آن تلاشی نکنند، چربی تبدیل شده و سبب چاقی و‌ اضافه وزن می‌شود. درنتیجه افراد ورزشکار باید تمرینات مخصوصی را برای سوزاندن این کالری مصرفی در برنامه تمرینی خود در نظر بگیرند و در انجام آن کوتاهی نکنند.

سخن پایانی

ممکن است افراد برای افزایش توده عضلانی و تسریع روند عضله سازی، از مکمل‌ها استفاده نمایند. این مکمل‌ها به افراد کمک می‌کند تا کالری اضافی و مواد مغذی لازم را برای عضله سازی دریافت نمایند. از معروف‌ترین و رایج‌ترین مکمل‌های بدنسازی می‌توان به گینر اشاره نمود که همه ورزشکاران تقریباً به صورت روزانه از آن استفاده می‌کنند. گینرها حاوی انواع پروتئین، چربی، مواد معدنی و کربوهیدرات‌ها هستند که به بدن کمک می‌کند تا ریکاوری کرده و عضله سازی را به بهترین شکل ممکن آغاز نماید.

5 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید