ارسال رایگان به سراسر کشور هیرتامین
دانستنی های پزشکی اخبار

ورزش قبل از امتحان موجب افزایش کارکرد مغز می‌شود

ورزش قبل از امتحان موجب افزایش کارکرد مغز می‌شود

ورزش احتمال ابتلا به بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت، پرفشاری خون و افسردگی را به حداقل می‌رساند و وزن بدن را کنترل می‌کند؛ اما فواید آن به همین موارد محدود نمی‌شود و بسیار گسترده‌تر است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که میان ورزش و تقویت حافظه ارتباط عمیقی وجود دارد و فعالیت بدنی با اثر خود بر روی مغز می‌تواند حافظه و مهارت‌های تفکر را تا حد زیادی بهبود بخشد.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • ورزش و تقویت حافظه
  • ورزش چگونه سبب تقویت عملکرد مغز می‌شود؟
  • کدام ورزش برای تقویت حافظه مفید است؟
  • میزان ماندگاری اثرات ورزش در تقویت حافظه
  • مزایای ورزش و تاثیر آن بر روی حافظه
  • سخن پایانی

ورزش و تقویت حافظه

قسمتی از مغز که به ورزش هوازی پاسخ می‌دهد، هیپوکامپ نام دارد. بررسی‌های انجام شده بر روی کودکان، بزرگسالان و همچنین سالمندان نمایان‌گر آن است که ورزش می‌تواند سبب بزرگ شدن این بخش از مغز شود. از آنجا که هیپوکامپ در یادگیری و حافظه نقش دارد، این دستاوردها نشان‌دهنده ارتباط میان ورزش و تقویت حافظه هستند. جهت تقویت بیشتر حافظه در کودکان تحرک بیشتر در طول روز الزامیست. 
به عبارتی دیگر ورزش بر روی شکل‌گیری حافظه تاثیر سریع‌السیری دارد. همچنین پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری هنگام یادگیری می‌تواند به ماندگاری واژگان جدید زبان خارجی کمک کننده است. البته باید به این نکته توجه داشت که در ورزش کردن حد تعادل را رعایت نمایید؛ چرا که تمرینات شدید ورزشی با افزایش سطح استرس همراه بوده و می‌توانند روی حافظه تاثیر بلا اثری داشته باشد یا به عبارتی دیگر باعث اثری بالعکس شود.

ورزش چگونه سبب تقویت عملکرد مغز می‌شود؟

ورزش چگونه سبب تقویت عملکرد مغز می‌شود؟

تاکنون بررسی‌های بسیاری درباره‌ی ارتباط میان ورزش و تقویت حافظه صورت گرفته است. درنتیجه به این پژوهش‌ها مشخص می‌شود که فعالیت بدنی از طریق افزایش خون‌رسانی به مغز، افزایش هورمون‌های رشد، گسترش شبکه عروق خونی مغز و تحریک تولید سلول‌های عصبی جدید سبب بهبود عملکرد حافظه و حفظ سلامت مغز می‌شود.

چگونه چاق شویم؟جبران کمبود وزن

کدام ورزش برای تقویت حافظه مفید است؟

در ارتباط با اینکه چه ورزش هایی برای افزایش حافظه مفید هستند، دقیقا مشخص نیست؛ گرچه در بیشتر تحقیقات انجام شده پیاده‌روی به عنوان یک ورزش مفید شناخته شده است. محققان بر این باورند که سایر ورزش‌های هوازی مانند دویدن، شنا و دوچرخه‌سواری هم می‌توانند بر بهبود عملکرد مغز تاثیر بسزایی داشته باشند.

میزان ماندگاری اثرات ورزش در تقویت حافظه

تاثیر ورزش در تقویت حافظه ماندگار بالایی به همراه خواهد داشت. افراد فعال نسبت به افرادی که به ندرت ورزش می‌کنند، به میزان کمتری در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر و سایر اختلالات زوال عقل قرار می‌گیرند. بهتر است در سنین پایین‌ به ورزش منظم عادت کنید؛ چرا که در این صورت اثرات مفید آن در جلوگیری از زوال شناختی قابل ‌مشاهده تر است.

مزایای ورزش و تاثیر آن بر روی حافظه

  • کاهش استرس

ورزش سبب کاهش استرس خواهد شد که یکی از مهم‌ترین فواید ورزش محسوب می‌شود. ورزش، مواد شیمیایی مغز را آزاد می‌کند که درنتیجه آن روحیه فرد تقویت می‌شود. همچنین در حین انجام ورزش، هورمون استرس یاآدرنالین بیشتری را می‌سوزانید، که می‌تواند افزایش آرامش شود.

  • افزایش تعامل اجتماعی

تعامل اجتماعی برای یک مغز سالم ضروری است؛ چرا که سبب بهبود خلق و خو می‌شود و استرس را کاهش می‌دهد. ورزش و سلامت مغز با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی دارند، زیرا انجام یک ورزش، مشکلات مربوط به انزوای اجتماعی را به حداقل می‌رساند و به شما فرصتی برای یافتن دوستان جدید می‌دهد و همچنین اجازه می‌دهد در حالی‌که از تفریح ​​با افراد دیگر لذت می‌برید، نگرانی‌ها را فراموش کنید‌.

  • بهبود عملکرد مغز

یک مطالعه نشان داد که انجام ورزش می‌تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد و ورزش و سلامت مغز در ارتباط هستند. همچنین نشان داد که حتی تنها یک طرفدار ورزش بودن نیز ممکن است تأثیر مثبتی بر مغز شما داشته باشد. بازی کردن یا تماشای ورزش می‌تواند بر شبکه‌های عصبی که از درک زبان پشتیبانی می‌کنند، تأثیر بگذارد.

کدام ورزش برای تقویت حافظه مفید است
  • تقویت جریان خون در مغز

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ورزش جریان خون در مغز فرد را افزایش می‌دهد. درنتیجه به بدن این امکان را می‌دهد تا ارتباطات بیشتری بین اعصاب داخل مغز به وجود آورد، حافظه را بهبود می‌بخشد، خلاقیت را تحریک می‌کند و به مغز شما کمک می‌کند تا مهارت‌های حل مسئله بهتری را توسعه دهد و به خوبی ارتباط ورزش و سلامت مغز را نشان می‌دهد.

طناب زدن و رابطه آن با کاهش وزن

سخن پایانی

ورزش به حافظه و تفکر از طریق روش‌های مستقیم و غیرمستقیم کمک می‌کند. از فواید مستقیم ورزش می‌توان به کاهش مقاومت به انسولین، کاهش التهاب و تحریک آزادسازی فاکتورهای رشد و مواد شیمیایی در مغز ناشی می‌شود اشاره نمود که بر سلامت سلول‌های مغز، رشد رگ‌های خونی جدید در مغز و حتی فراوانی و بقای سلول‌های مغزی جدید تاثیر دارد. در نهایت با افزایش عملکرد حافظه به سلامت خود کمک شایانی خواهیم کرد. 
 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید