کد تخفیف کد تخفیف
دانستنی های پزشکی اخبار

بهترین راه ها برای پیشگیری از ابتلا به الزایمر

بهترین راه ها برای پیشگیری از ابتلا به الزایمر

بهترین راه ها برای پیشگیری از ابتلا به الزایمر؛ آلزایمر تاکنون 32 درصد از بزرگسالان 85 سال به بالا را در جهان تحت تأثیر قرار داده است. افراد زیر 65 سال تنها حدود 5 درصد از کل مبتلایان به این بیماری را تشکیل می‌دهند. بنابراین، ابتلا به آلزایمر در جوانی غیرممکن است.‌عامل موثر در ابتلا به این بیماری، جهش ژن‌های خاصی در مغز است و هیچ راه شناخته شده و قطعی برای پیشگیری از آلزایمر وجود ندارد. 

با این حال، با تغییر در سبک زندگی، مانند آموزش و یادگیری مداوم، افزایش مصرف مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها، ورزش و درمان به‌موقع مشکلات قلبی عروقی، می‌توان به تاخیر انداختن زمان ابتلا یا کند کردن روند پیشرفت آلزایمر کمک کرد. مطالعه این مطلب می‌تواند به شما در آگاهی از داروهای پیشگیری از آلزایمر در سالمندان، بهترین مواد غذایی برای پیشگیری از آلزایمر، نحوه پیشگیری از آلزایمر در طب سنتی و غیره کمک کند.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • آلزایمر چیست؟
  • علائم و نشانه‌های اولیه آلزایمر
  • راه‌های پیشگیری از آلزایمر
  • نکاتی برای ترک سیگار
  • سخن پایانی

آلزایمر چیست؟

آلزایمر یک نوع اختلال عصبی است که با بالاتر شدن سن، به صورت تدریجی بروز می‌دهد. این بیماری باعث کوچک شدن مغز و زوال عقلی فرد و مرگ تدریجی سلول‌های مغزی او می‌شود. آلزایمر مهم‌ترین دلیل زوال عقلی است و باعث کاهش تدریجی در مهارت‌هایی مانند فکر کردن، انجام کارهای روزمره و ارتباطات اجتماعی می‌شود. در کشور ایالات متحده آمریکا، حدود 5.8 میلیون نفر مبتلا به آلزایمر هستند و 80 درصد آن‌ها افراد 75 سال به بالا هستند. زوال عقلی در این کشور از سن 55 سالگی آغاز شده و تا 75 سالگی به اوج و بالاترین میزان خود می‌رسد. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، حدود 50 میلیون نفر در سراسر جهان درگیر این بیماری هستند.

آلزایمر چیست؟

علائم و نشانه‌های اولیه آلزایمر

علائم اولیه بیماری آلزایمر شامل فراموشی و تاخیر در مکالمات و استفاده از کلمات درست است. با پیشرفت بیماری، حافظه فرد مبتلا به شدت آسیب می‌بیند و ممکن است توانایی انجام کارهای روزمره را از دست بدهد. درمان‌های خاصی برای این بیماری وجود دارد که می‌تواند بهبود یا کاهش علائم آن را به مدت موقتی فراهم کند. این درمان‌ها می‌تواند به فرد مبتلا به بیماری آلزایمر کمک کند تا عملکرد روزانه خود را به حداکثر برساند و استقلال شخصی خود را در انجام کارهای روتین حفظ کند. 

در حال حاضر، در بسیاری از مراکز و کلینیک‌ها، برنامه‌های درمانی و خدمات مختلفی برای حمایت از افراد مبتلا به آلزایمر ارائه می‌شود. با این حال، باید توجه داشت که هیچ درمان قطعی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد، اما می‌توان از گسترش و پیشرفت آن جلوگیری کرد. در مراحل پیشرفته‌تر بیماری، فرد مبتلا به عوارض شدیدی از جمله کاهش عملکرد مغز رنج می‌برد و این می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های دیگری مانند عفونت‌ها، سوء تغذیه، کم آبی بدن و بیماری‌های استخوانی را افزایش دهد.

  • تفکر، تحلیل و استدلال

بیماری‌هایی مانند آلزایمر می‌توانند باعث ایجاد مشکلاتی در تفکر فرد شوند که با گذر زمان بدتر می‌شوند. این بیماری می‌تواند باعث مشکلاتی در تمرکز، تحلیل و استدلال فرد شود و تمرکز و تحلیل‌های فرد بیشتر در موضوعات انتزاعی قرار بگیرد. همچنین با تشدید بیماری، افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است در شمارش اعداد ساده و محاسبه‌های روزمره مشکل داشته باشند. انجام چند کار همزمان حتی به شکل ساده نیز برای این افراد دشوار و سخت می‌شود.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله چگونه مانع کاهش حافظه در سالمندی شویم؟ را نیز مطالعه نمایید.

  • تصمیم گیری و قضاوت

بیماری‌هایی مانند آلزایمر می‌توانند باعث کاهش نسبتاً شدید توانایی تصمیم‌گیری، قضاوت و منطق واقع‌بینانه فرد در مواجهه با موقعیت‌های مختلف روزمره شوند. به عنوان مثال، فرد ممکن است در تعاملات و ارتباطات اجتماعی خود، انتخاب‌های ضعیف یا نامشخصی داشته باشد. این مشکل ممکن است در پوشش فرد نیز تاثیرگذار باشد.

  • برنامه ریزی و انجام کار ‌های روزمره

افرادی که مبتلا به آلزایمر پیشرفته هستند، اغلب قادر به برنامه‌ریزی و انجام کارهای اساسی و روزانه خود نیستند. به عنوان مثال، این افراد ممکن است از یاد ببرند که باید لباس بپوشند، حمام بگیرند، غذا بپزند و یا حتی غذا بخورند. بسیاری از افراد مبتلا به آلزایمر شدید در سنین بالا، ممکن است از یاد ببرند که در مواقع خاصی از روز باید غذا بخورند، مانند صبحانه یا ناهار.

راه‌های پیشگیری از آلزایمر

با این که افزایش سن بزرگ‌ترین عامل خطر زوال عقل و فراموشی است؛ شواهد و تحقیقاتی نشان می‌دهد که انجام دادن کارهایی به صورت روتین و تغییراتی در سبک زندگی به پیشگیری و کاهش اختلال آلزایمر در سنین بالا کمک می کند.

  • فعالیت بدنی

یکی از بهترین روش‌های کاهش خطر ابتلا به آلزایمر، فعالیت بدنی منظم است. ورزش مداوم و فعالیت بدنی، به قلب، گردش خون، و متعادل نگه داشتن وزن و همچنین، سلامت روانی کمک می‌کند. شروع ورزش در اوایل ممکن است برای برخی دشوار باشد، اما نباید نگران باشید، لازم نیست حتما فعایت بدنی سختی داشته باشید. تحقیقات نشان داده است که 20 تا 30 دقیقه پیاده‌روی مداوم و منظم در طول روز، برای سلامت کلی عمومی بدن بسیار تاثیرگذار است. 

می‌توانید با یک پیاده‌روی ساده شروع کنید و به تدریج میزان و نوع فعالیت خود را بر اساس برنامه و اصول درست ورزشی، افزایش دهید. دو نوع فعالیت بدنی وجود دارد، که به مرور زمان تاثیر خوبی بر سلامت جسمی و روانی افراد می‌گذارد. فعالیت‌های هوازی و فعالیت‌های قدرتی و تقویتی را می‌توانید ترکیب کنید تا اثربخشی بیشتری بر سلامت روانی شما داشته باشد.

  • ترک سیگار و مشروبات الکی

سیگار کشیدن باعث افزایش خطر ابتلا به زوال عقل در آینده می‌شود. سیگار آسیب زیادی به گردش خون در بدن، به ویژه رگ‌های خونی در مغز و همچنین قلب و ریه‌ها وارد می‌کند. ترک سیگار هر چه زودتر بهتر است و متوقف کردن این عادت مخرب و آسیب‌زا به بدن، می‌تواند از آسیب مغزی بیشتر جلوگیری کند.

نکاتی برای ترک سیگار

برای ترک سیگار، بهتر است با پزشک عمومی یا داروساز خود مشورت کنید. ترک سیگار می‌تواند به عنوان یک هدف برای بهبود سلامتی در سال جدید در نظر گرفته شود. مصرف بیش از حد مشروبات الکلی نیز خطر ابتلا به فراموشی و آلزایمر را افزایش می‌دهد. برای کاهش خطر ابتلا به آسیب به سیستم گوارشی و سیستم عصبی مغز، سعی کنید مصرف الکل را در حد اعتدال و در محدوده توصیه شده انجام دهید و به مرور میزان آن را کم کنید. در صورت داشتن مشکل در ترک سیگار و مصرف مشروبات الکلی، می‌توانید با یک مشاور و روانشناس مشورت کنید. همچنین، درمان آلزایمر را جدی بگیرید و در صورت احساس علائم آن، به پزشک مراجعه کنید.

سخن پایانی 

درمان آلزایمر در سالمندان و جوانان با دو نوع داروی مهار کننده های کولین استراز و ممانتین انجام می‌شود که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شده‌اند. این داروها می‌توانند علائم شناختی ناشی از بیماری، مانند از دست دادن حافظه، پریشانی و مشکلات موجود در زمینه تفکر و منطق را کاهش دهند. با این حال، بهترین راه قبل از مصرف دارو، مراجعه به یک متخصص است که شما را در این امر راهنمایی کند.

 

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید