کد تخفیف تستوسترون
تناسب اندام اخبار

تفاوت میان مدل فیتنس و بدنسازی

تفاوت میان مدل فیتنس و بدنسازی

در دنیای امروزی داشتن گ اندامی‌ ورزیده و همچنین عضلات فاقد چربی از مهمترین دغدغه‌های افراد در جامعه به شمار می‌رود. اغلب افراد جهت رسیدن به تناسب اندام از رژیم‌ها و داروهای مختلف کمک می‌گیرند؛ با این وجود افرادی بسیاری نیز ورزش کردن را برای دستیابی به اندام مناسب انتخاب می‌کنند. در حقیقت ورزش کردن یکی از بهترین و بی‌خطرترین روش‌ها برای از بین بردن چربی‌های اضافه است.
ورزش کردن در باشگاه‌های ورزشی و بدنسازی یکی از متداول ترین روش‌ها جهت کم کردن وزن است. مسئله قابل توجه این است که بسیاری از افراد تفاوت فیتنس و بدنسازی را نمی‌دانند؛ در حالی که فیتنس و بدنسازی دو زمینه ورزشی کاملا متفاوت هستند و بسته به این که افراد چه هدفی را دنبال می‌کنند میبایست انتخاب شوند.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • فیتنس چیست؟
  • بدنسازی چیست؟
  • تفاوت بین فیتنس و بدنسازی
  • سخن پایانی

فیتنس چیست؟

فیتنس در حقیقت با هدف دستیابی به تناسب اندام و همچنین رسیدن به آمادگی جسمانی مطلوب انجام می‌پذیرد. افرادی که فیتنس را انتخاب می‌کنند، عموما به دنبال رسیدن به تناسب اندام در کنار حفظ و ارتقا سلامت خود هستند .در مراحل رسیدن به تناسب اندام در فیتنس، نتایجی همچون عملکرد مطلوب قلب و عروق، قدرت بدنی، انعطاف پذیری، افزایش سرعت و همچنین استقامت عضلات حاصل می‌شوند. یکی از نکات بسیار مهم در مورد فیتنس این است که تمرکز و توجه فقط بر روی یک فاکتور آمادگی جسمانی نخواهد بود. بلکه تمامی‌فاکتورها در کنار هم دنبال می‌شوند تا در نهایت سلامتی، شادابی و تناسب اندام حاصل می‌شود.

بدنسازی چیست؟

بدنسازی چیست؟

در حقیقت بدنسازی به کار با وزنه و دستگاه گفته می‌شود. با استفاده از وزنه عضلات مختلف بدن درگیر شده و به طور معمول این تمرینات در مدت زمان معینی صورت می‌گیرند. این نوع از تمرینات تا حد ممکن عضلات را درگیر می‌کنند. در بدنسازی هدف، تناسب اندام و ارتقا عملکرد ورزشی است؛ ایجاد عضلات و همچنین بالا بردن حجم عضلانی از دیگر نتایج این تمرینات تلقی می‌شود. ورزش بدنسازی همچنین اثرات بسیار مطلوبی بر روی سلامت جسم نیز خواهد داشت. با این وجود بدنسازی با پرورش اندام نیز تفاوت‌هایی دارد؛ زیرا پرورش اندام به صورت رقابتی انجام شده و اغلب جهت شرکت در مسابقات برای نمایش عضلات بدون چربی انجام می‌شود.

تفاوت بین فیتنس و بدنسازی

  • سبک زندگی

یک فیتنس مدلینگ میبایست همواره حالت تناسب اندام را حفظ کند و نباید بگذارد چربی بدنش بیشتر از ۸ درصد باشد. معمولا این افراد یک رژیم غذایی سالم و یک رژیم تمرینی سخت را دنبال می‌کنند. به طور معمول بدنسازان برای افزایش سایز در طول سال مشغول تمرین هستند و تنها برای فصل مسابقات کاهش وزن و کات کردن را دنبال می‌کنند؛ زیرا رقابت به نوعی منبع اولیه درآمد و انگیزه آن‌ها بشمار می‌رود. یک بدنساز در طول فصل استراحت ممکن است چربی بدنش تا ۱۵ درصد نیز برسد.

مکمل گلوتامین و بررسی نقش آن در بدن

  • روش تغذیه

رژیم غذایی فیتنس و بدنسازی از جهاتی مشابه هستند. در هر دو بر مصرف پروتئین، کربوهیدارت، سبزی و میوه تاکید فراوانی وجود دارد. در هر دو نیز مکمل‌های همچون شیک پروتئین یا کراتین مصرف می‌شود. البته از گذشته تا به امروز بدنسازان نسبت به اهالی فیتنس بیشتر به مصرف مکمل برای افزایش حجم تمرینات خود معروف بوده‌اند. گرچه این یک قائده کلی بشمار نمی‌رود: زیرا فیتنس مدلینگ‌ها نیز مکمل را بخشی از رژیم خود قرار می‌دهند.
لازم به ذکر است که تفاوت اصلی فیتنس و بدنسازی به لحاظ تغذیه به میزان کالری دریافتی ارتباط دارد. برای مثال مدل های فیتنس ۲۵۰۰ کالری در روز دریافت می‌کنند اما بدنسازان میزان کالری بیشتری از رژیم غذایی می‌‌گیرند، حدود ۵ هزار کالری.‌ 500 درصد کالری از پروتئین است و سایر این میزان میبایست دارای کربوهیدرات پایین و مواد غذایی کم چرب باشد.

  • نحوه تمرین

همانطور که می‌دانید نخستین هدف بدنسازی بالا بردن حجم عضله است. عضلات باید بدون چربی و حجیم باشند. مطابق این موضوع تمرینات بدنسازی اغلب از تعداد تکرار پایین با وزنه سنگین می‌باشد. در بدنسازی تأکید بر روی افزایش توده عضلانی است و کمتر درگیر تمرینات هوازی یا تمرینات با وزنه سبک و تکرار زیاد می‌شوند.

فیتنس چیست؟

در تمرینات بدنسازی شدت تمرین به حدی زیاد است که عضلات را به نقطه شکست می‌رسانند، به نحوی که دیگر نمی‌توانند تکراری در تمرینات انجام دهند. در حالی که برای فیتنس هدفی متفاوتی وجود دارد که آن هم سلامت و تناسب اندام است. در واقع در فیتنس داشتن عضلات بزرگ حائز اهمیت نبوده، بلکه تناسب عضلات و حضور در رقابت‌های فیزیک مهم است. 

مدل‌های فیتنس بیشتر زمان تمرین را برای ساختن عضلات اصلی و گروهی بدن ‌می‌گذارند. عضلات تراشیده و عضلاتی که تفکیک شده‌اند در کانون توجه فیتنس قرار دارد. در مجموع برنامه تمرینی اهالی فیتنس کوتاه‌تر و شدیدتر از بدنسازی است؛ زیرا این افراد نصف تمرینات را صرف تمرینات هوازی و نصف دیگر را صرف تمرینات وزنه می‌کنند. در اغلب موارد نیز چون هدف کات کردن عضلات است، تکرارهای بالا با وزنه‌های سبک را در برنامه آن‌ها جای دارد.

سخن پایانی

نخست افراد برای انتخاب از میان گزینه‌های تفاوت فیتنس و بدنسازی، میبایست هدف خود از ورزش را تعیین نمایند. مثلا کسانی که می‌خواهند ورزش را برای سلامتی خود دنبال کنند و اغلب وقت زیادی برای انجام تمرینات در طی هفته ندارند، فیتنس را برمی‌گزینند. فیتنس سبب سوختن کالری‌های اضافی جذب شده در طی روز خواهد شد و این همان چیزی است که بسیاری از افراد به خصوص بانوان در جستوجوی آن هستند.

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید