hairtamin خرید قسطی با اسنپ پی
مراقبت و نگهداری از پوست اخبار

راه‌های تشخیص پوست مختلط و روتین مراقبت از آن

راه‌های تشخیص پوست مختلط و روتین مراقبت از آن

در دسته بندی انواع پوست، پوست خشک، چرب و معمولی تا حد زیادی به گوش خورده‌اند و هر کدام هم روتین مراقبتی خاص خودشان را دارا هستند. در این میان اما یک گروه دیگر هم وجود دارد که اغلب افراد در این باره چندان اطلاعاتی ندارند و نمی‌دانند که چطور میبایست آن را بشناسند یا مراقبت‌های لازم را برایش انجام دهند، این گروه پوست مختلط نام دارد که بسیاری از افراد دارای این نوع پوست می‌باشند و بعضا هم آن را با پوست چرب اشتباه می‌گیرند. در صورتی که می‌خواهید بدانید آیا پوست شما هم مختلط است یا خیر در ادامه با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • پوست مختلط چگونه پوستی است؟
  • علائم داشتن پوست مختلط
  • نحوه مراقبت از پوست مختلط
  • سخن پایانی

پوست مختلط چگونه پوستی است؟

مطابق گفته متخصصان در زمینه پوست و مو، پوست مختلط هم یک نوع پوست کاملا عادی است، با این تفاوت که این نوع پوست در برخی نقاط چرب و روغنی است و در بعضی نقاط خشک است. ناحیه تی یا T-Zone ناحیه چرب صورت است که شامل بینی و پیشانی می‌شود و منطقه خشک نیز به طور معمول شامل گونه‌ها و اطراف دهان می‌شود. به همین علت نیز به این پوست، پوست مختلط یا ترکیبی گفته می‌شود.

علائم داشتن پوست مختلط

علائم داشتن پوست مختلط

ترکیب پوست چرب و خشک ممکن است خود را به شکل‌ها و مقادیر مختلفی نمایان کند، به همین دلیل هم قانون قطعی وجود ندارد که تعیین نماید جنس پوست شما مختلط است یا خیر. با وجود این برخی علائم می‌تواند به شما نشان دهد که پوست‌تان معمولی، خشک یا چرب نیست. این علائم به شرح زیر است:

  • آکنه در برخی نواحی صورت
  • قرمزی در برخی نقاط صورت
  • داشتن منافذ باز به ویژه در اطراف بینی
  • براق بودن پوست از چربی زیاد در بعضی نواحی
  • ورقه ورقه شدن پوست از خشکی به ویژه در اطراف دهان
  • احساس کش آمدن پوست یا زبر بودن آن در بعضی نواحی

در نتیجه در صورتی که ترکیبی از این علائم را دارید و برای مثال مشاهده کردید روی پیشانی‌تان جوش می‌زنید و برق می‌افتد؛ اما اطراف دهان‌تان از خشکی به اصطلاح پوسته شده است، احتمال اینکه پوست مختلطی داشته باشید، بیشتر است.

آیا کرم ضد آفتاب مانع جذب ویتامین دی می‌شود؟

نحوه مراقبت از پوست مختلط

می‌توان برای انجام روتین مراقبت از پوست مختلط، مراحل زیر را انجام داد:

  • شستشوی صورت

در زمان شستشوی صورت خود در روتین روزانه پوست مختلط از مواد شوینده‌ ملایم و به صورت حلال در آب استفاده نمایید. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان بیش از دو بار صورت خود را در شبانه روز نشویید. همچنین لازم به ذکر است که برای خشک کردن صورت خود، حوله را محکم روی صورت خود نکشید و به آرامی پوست خود را خشک کنید.

  • تونر

باید به این نکته توجه داشت که یکی از اصول اساسی در روتین پوست مختلط استفاده از تونر است. یک تونر ضدالتهاب و آبرسان می‌تواند از آسیب دیدن نواحی خشک پوست مختلط پیشگیری نماید و چربی ناحیه T را کنترل کند. پیشنهاد ما این است که پس از هر بار شستشوی صورت خود از تونر استفاده نمایید.

  • مرطوب کننده

حتما مرطوب کننده در روتین پوست مختلط خود جای دهید. این در حالی است که نوع مرطوب کننده هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای پوست‌های مختلط میبایست از مرطوب کننده‌های سبک و فاقد چربی استفاده کرد. 

این مرطوب کننده‌ها می‌توانند به طور همزمان، نواحی خشک صورت را آبرسانی نمایند و سبب تشدید چربی پوست در ناحیه T صورت نشوند. در برخی موارد اینگونه پیشنهاد می‌شود که از دو نوع مرطوب کننده برای پوست های مختلط استفاده نمایید، یکی برای نواحی چرب و دیگری برای نواحی خشک صورت.

  • ضد آفتاب

برای ضد آفتاب‌ها هم همچون مرطوب کننده‌ها میبایست از محصولات فاقد چربی کمک بگیرید. هرچه محصول مورد نظر شما سبک‌تر باشد، پوست شما پس از استفاده از آن احساس بهتری خواهد داشت.

  • کرم دور چشم

همانطور که می‌دانید پوست دور چشم بسیار حساس و نازک است و سریعا در برابر عوامل طبیعی، واکنش نشان داده و سبب چین و چروک می‌شود. به همین دلیل همه انواع پوست‌ها میبایست از کرم‌های دور چشم مناسب در روتین پوست خود استفاده نمایند.

علائم داشتن پوست مختلط
  • اسکراب لب

استفاده از اسکراب لب به ویژه در پاییز و زمستان که هوا سرد شده و پوست لب ترک می‌خورد بسیار مفید است اما باید به این نکته توجه داشت که این اسکراب تا حد ممکن با پوست دور لب برخورد نکند تا از آسیب رسیدن به پوست شما پیشگیری شود.

  • اسکراب یا لایه برداری پوست

توصیه می‌شود از لایه بردارهای ملایم در روتین پوست مختلط استفاده شود اما باید توجه داشت که لایه‌بردارها و اسکراب‌های خشن موجب زبر شدن و حتی آسیب دیدن پوست‌های مختلط می‌شود. پیشنهاد می‌شود که از لایه بردارهایی که سیب ساییده شدن سطحی پوست شما می‌شوند، کمک نگیرید.


سخن پایانی

در مجموع عوامل متعددی وجود دارند که موجب به وجود آمدن پوست مختلط می‌شوند که اغلب این موارد ژنتیکی هستند که استفاده از محصولات بهداشتی نامرغوب این پوست را تشدید می‌کند. برای مراقبت و درمان پوست‌های این چنینی می‌توانید از کرم‌های مرطوب کننده کم چرب و کرم های ضد افتاد طیف گسترده و همچنین استفاده از مولتی ماسک با توجه به نیاز پوست خود استفاده نمایید. به علاوه توصیه می‌شود نباید به پوست خود مدام دست بزنید؛ زیرا باعث مختلط تر شدن پوست و ایجاد لک خواهد شد.

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید