hairtamin تستوسترون
مراقبت و نگهداری از پوست دانستنی های پزشکی اخبار

آیا کرم ضد آفتاب مانع جذب ویتامین دی می‌شود؟

آیا کرم ضد آفتاب مانع جذب ویتامین دی می‌شود؟

با وجود پیشرفت تکنولوژی همه افراد از فواید بسیار کرم ضد آفتاب مطلع هستند که هریک از این موارد می‌تواند به تنهایی ما را مجاب به استفاده از کرم ضد آفتاب کند. اما این عبارت که کرم ضد آفتاب مانع از جذب ویتامین دی می‌شود، ممکن است برای برخی از افراد نگران کننده باشد.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • ویتامین دی چیست؟
  • کرم ضد آفتاب و جذب ویتامین دی
  • سخن پایانی

ویتامین دی چیست؟

در حقیقت ویتامین D گروهی از سکوستروئیدهای محلول در چربی بشمار می‌رود که وظیفه افزایش جذب روده‌ای کلسیم، منیزیم و فسفات و بسیاری از اثرات بیولوژیکی دیگر را بر عهده دارد. در انسان مهمترین ترکیبات این گروه ویتامین D3 و ویتامین D2 است. این ماده مغذی که بدن به مقدار کم جهت عملکرد و سالم ماندن به آن نیاز دارد، کمک می‌کند تا از کلسیم و فسفر جهت ساختن استخوان‌ها و دندان‌های قوی استفاده شود. همچنین در ماهی‌های چرب، زرده تخم مرغ و محصولات لبنی نیز به وفور یافت می‌شود.

کرم ضد آفتاب و جذب ویتامین دی

کرم ضد آفتاب و جذب ویتامین دی

همان طور که مطلع هستید، نور خورشید دارای اشعه‌های مضری برای پوست از جمله اشعه UVA و UVB می‌باشد. تابش مستقیم این اشعه به پوست، مسائل متعددی را برای انسان ایجاد می‌کند که از جمله این مشکلات می‌توان به آفتاب سوختگی، خشکی پوست، ایجاد کک و مک و حتی سرطان پوست اشاره نمود.

راه‌های تشخیص پوست مختلط و روتین مراقبت از آن

پزشکان متخصص در زمینه پوست با توجه به مضراتی که نور خورشید برای پوست انسان ایجاد می‌کند، استفاده از ضد آفتاب را یکی از ضروریات برای همه افراد تلقی می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهند که استفاده منظم از ضد آفتاب به میزان کاهش ۴۰ درصدی خطر ابتلا به سرطان سلول‌های سنگفرشی پوست، هم چنین کاهش ۵۰ درصدی ملانوما و حتی کاهش ۲۴ درصدی پیری زودرس پوست می‌شود.

پروسه تولید ویتامین دی در بدن توسط نور خورشید به این گونه است که برخورد اشعه‌های UV به پوست سبب تولید ویتامین دی در بدن می‌شود. به همین دلیل اینگونه بیان می‌شود که استفاده از ضد آفتاب مانعی برای تولید ویتامین دی به واسطه تابش نور خورشید است.

لازم به ذکر است که حتی در صورتی که از ضد آفتابی با SPF50 نیز استفاده نمایید، باز هم مقداری از اشعه UV با پوست شما برخورد نموده و همان میزان برخورد برای تولید ویتامین دی بدن کفایت می‌کند. همچنین باید به این نکته توجه داشت که برای تامین ویتامین دی از راه نور خورشید نیازی به قرار گرفتن به مدت طولانی در معرض نور خورشید نبوده و پزشکان متخصص پوست بر این باورند که پوست نباید بیشتر از ۲ یا سه بار در هفته به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرد.

کرم ضد آفتاب و جذب ویتامین دی

جذب ویتامین دی توسط نور خورشید به قیمت صدمات پوستی دیگری می‌باشد که گاهی این صدمات جبران ناپذیر هستند. همچنین می‌توان گفت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قرار گرفتن در معرض نور خورشید، ویتامین دی بدن را تامین می‌نماید اما تابش اشعه خورشید بر بدن شما به مدت بالاتر چیزی جز صدمات پوستی باقی نخواهد گذاشت.

در سال ۲۰۱۵ در مجله سایِنس مقاله ای منتشر شد که در آن از آثار مخرب پرتوهای UVA گفته شده بود. صدمات این پرتوها، پس از قرار گیری پوست در معرض نور خورشید به مدت زمان ۱ دقیقه، شروع می‌شود. در نتیجه هرچه مدت زمان قرار گیری در معرض نور خورشید بیشتر شود، آسیب‌های پوستی نیز شدیدتر و عمیق تر می‌شوند.

سخن پایانی

محافظت کافی در مقابل آفتاب برای سلامت پوست و بدن بسیار حائز اهمیت است. استفاده نکردن کافی از این محصول شما را مستعد آسیب‌های ناشی از نور خورشید می‌کند که می‌تواند سبب ایجاد علائم اولیه پیری و حتی سرطان پوست شود.

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید