جشنواره مهر جشنواره مهر
مراقبت و نگهداری از پوست دانستنی های پزشکی

درمان آفتاب‌ سوختگی در کودکان؛ چگونه آفتاب‌سوختگی در کودکان را به بهترین نحو درمان کنیم؟

درمان آفتاب‌ سوختگی در کودکان؛ چگونه آفتاب‌سوختگی در کودکان را به بهترین نحو درمان کنیم؟

درمان آفتاب‌ سوختگی در کودکان؛ چگونه آفتاب‌سوختگی در کودکان را به بهترین نحو درمان کنیم؟

آفتاب‌سوختگی در کودکان به علت قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید رخ می‌دهد و می‌تواند به پوست آسیب بزند و همچنین باعث قرمزی و تورم آن شود. به طور معمول، این مشکل چند ساعت پس از تماس پوست با نور خورشید خود را نشان می‌دهد و ممکن است از چند روز تا چند هفته طول بکشد تا کاملاً برطرف شود. علائم آفتاب‌سوختگی می‌توانند بلافاصله ظاهر نشوند و تا 5 ساعت به تأخیر بیفتند. پوست کودکان به دلیل لطافت بیشتر نسبت به بزرگسالان، به طور معمول حساس‌تر است و بنابراین آفتاب‌سوختگی در آن‌ها شایع‌تر است. در صورت بروز آفتاب‌سوختگی در کودکان، ضروری است که به سرعت به درمان آن پرداخته شود و اقدامات لازم صورت گیرد.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • منظور از آفتاب سوختگی در کودکان چیست؟
  • از انجام چه کارهایی بعد از آفتاب‌سوختگی در کودکان خودداری کنیم؟
  • بهترین راه‌های درمان آفتاب سوختگی در کودکان در خانه
  • چه زمان برای آفتاب سوختگی در کودکان به دکتر مراجعه کنیم؟
  • سخن پایانی

منظور از آفتاب سوختگی در کودکان چیست؟

وقتی پوست بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید قرار می‌گیرد، به آفتاب‌سوختگی دچار می‌شود. در حالی که تابش مادون‌قرمز خورشید از طریق نور و گرما قابل احساس است، اشعه UV را نمی‌توان حس کرد. حتی در روزهای سرد و ابری، این اشعه قادر است به پوست آسیب برساند. آفتاب‌سوختگی نوعی سوختگی است که به خاطر این اشعه ایجاد می‌شود.

منظور از آفتاب سوختگی در کودکان چیست؟

علائم آفتاب‌سوختگی در کودکان ممکن است خفیف باشند یا شدت بیشتری داشته باشند که در این صورت به درمان پزشکی نیاز است. در اغلب موارد علائم در کمتر از 10 دقیقه پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب شروع می‌شود و ممکن است 2 تا 6 ساعت طول بکشد تا پوست قرمز شود. بسته به شدت آفتاب‌سوختگی، بهبود آن ممکن است از چند روز تا چند هفته به طول بینجامد. پیشگیری از آفتاب‌سوختگی اهمیت زیادی دارد؛ چرا که تکرار مکرر آن می‌تواند به عوارض جدی منجر شود.


از انجام چه کارهایی بعد از آفتاب‌سوختگی  در کودکان خودداری کنیم؟

هنگامی که پوست کودک در حال بهبودی از آفتاب‌سوختگی است، از قرار دادن او در معرض مستقیم آفتاب خودداری کنید؛ چرا که پوست در این مرحله بسیار حساس است. علاوه بر این، از دست زدن به یا ترکاندن تاول‌های ناشی از آفتاب‌سوختگی پرهیز کنید؛ زیرا این کار می‌تواند خطر عفونت‌های پوستی را افزایش دهد. اگرچه ممکن است استفاده از یخ جهت کاهش آسیب پوست به نظر مفید برسد، اما این کار توصیه نمی‌شود. پوست آسیب‌دیده بسیار حساس است و یخ می‌تواند مشکلات بیشتری ایجاد کند. به جای آن، از کمپرس سرد استفاده کنید.

بهترین راه‌های درمان آفتاب سوختگی در کودکان در خانه

جهت درمان آفتاب‌سوختگی کودکان، در موارد خفیف‌تر می‌توانید از روش‌های خانگی استفاده کنید؛ چرا که این روش‌ها بدون عوارض جانبی هستند و برای کودک آسیبی ندارند. علاوه بر این، درمان‌های خانگی معمولاً ارزان‌تر از داروهای شیمیایی هستند. در ادامه، به مهم‌ترین روش‌های مؤثر جهت درمان آفتاب‌سوختگی در خانه را معرفی می‌کنیم:

  • کمپرس آب سرد: قرار دادن کمپرس آب سرد به مدت 10 دقیقه بر روی پوست، می‌تواند به تسکین و کاهش سوزش آفتاب‌سوختگی کمک کند.
  • دوش آب سرد: بر اساس تحقیقات، گرفتن دوش آب سرد یک روز پس از آفتاب‌سوختگی می‌تواند به تسکین سوزش، درد و التهاب کمک کند.
  • جوش شیرین: به دلیل خاصیت قلیایی خود، جوش شیرین می‌تواند خارش و سوزش را کاهش دهد. کافی است یک قاشق جوش شیرین را در آب سرد وان حل کنید و کودک را به مدت 15 دقیقه در آن قرار دهید.
  • عسل: عسل به دلیل خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد التهابی‌اش، می‌تواند در درمان آفتاب‌سوختگی مفید باشد.
  • ماست: ماست به خاطر طبع سرد خود، می‌تواند به خنک کردن پوست و کاهش سوزش ناشی از آفتاب‌سوختگی کمک کند.
  • کرم‌های آنتی‌اکسیدان: استفاده از کرم‌های حاوی ویتامین‌های E و C می‌تواند به کاهش قرمزی و سوزش پوست کمک کند.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله درمان پولیپ بینی در کودکان: علائم، تشخیص و راهکارهای موثر را نیز مطالعه نمایید.

درمان آفتاب‌ سوختگی در کودکان؛ چگونه آفتاب‌سوختگی در کودکان را به بهترین نحو درمان کنیم؟

چه زمان برای آفتاب سوختگی در کودکان به دکتر مراجعه کنیم؟

در مجموع، مراجعه به پزشک جهت درمان آفتاب‌ سوختگی کودک نادر است؛ چرا که معمولاً با رعایت نکات احتیاطی می‌توان از آن پیشگیری کرد. با این حال، باید توجه داشت که پوست کودکان به دلیل حساسیت بیشتر، ممکن است واکنش‌های شدیدتری نسبت به آفتاب‌ سوختگی نشان دهد و سیستم ایمنی آن‌ها به عوامل خارجی حساس‌تر است.

در صورتی که آفتاب‌ سوختگی کودک شما مدت زیادی ادامه یافت یا علائم خطرناکی مشاهده کردید، جهت پیشگیری از مشکلات جدی‌تر و عوارض خطرناک‌تر، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید و از درمان‌های حرفه‌ای استفاده کنید.

سخن پایانی

جهت محافظت از کودک شما در برابر آفتاب‌سوختگی، بهترین اقدام این است که او را از نور مستقیم خورشید دور نگه‌ دارید. وقتی کودک به شش ماهگی رسید و شروع به بازی در فضای باز کرد، استفاده از کلاه‌های با لبه‌های گسترده و لباس‌های آزاد و راحت بسیار مهم است. همچنین، توصیه می‌شود که در ساعات اوج تابش آفتاب، یعنی بین 11 صبح تا 3 بعدازظهر، کودک خود را در سایه نگه‌دارید و از مکان‌های سایه‌دار مانند زیر درختان، چترها، تپه‌ها یا چادرهای مخصوص محافظت از آفتاب استفاده نمایید.

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید