hairtamin کد تخفیف
مراقبت و نگهداری از مو

ارتباط میان قرص ضد بارداری و ریزش مو

ارتباط میان قرص ضد بارداری و ریزش مو

قرص‌های جلوگیری از بارداری، به عنوان یکی از روش های محبوب جهت پیشگیری از بارداری در سرتاسر جهان بشمار می‌رود. تقریباً تمام زنان در رده سنی ۱۵ تا ۴۴ سالگی که در روابط جنسی فعال هستند، حداقل یک بار از قرص ضد بارداری استفاده کرده‌اند.

همچون داروهای دیگر، قرص ضد بارداری ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. برخی از زنان ممکن است در طول مصرف قرص، شاهد نازک شدن و یا ریزش موهای خود باشند. برخی زنان همچنین ممکن است بعد از ترک قرص، ریزش موهای خود را تجربه نمایند. برای اکثر خانم‌ها، داشتن موهای زیبا منبعی از عزت نفس و اعتماد به نفس است. بنابراین، تجربه ریزش مو برای یک زن ممکن است به شدت مزاحمت آور باشد.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • قرص ال دی چیست؟
  • عوارض قرص ال دی چیست؟
  • تاثیر قرص ضد بارداری بر ریزش مو
  • درمان ریزش مو

  • سخن پایانی

قرص ال دی چیست؟

قرص LD یکی از قرص‌های ضد بارداری معروف است که به طور روزانه توسط زنان در سن باروری مصرف می‌شود. این قرص تغییرات هورمونی در بدن زن ایجاد می‌نماید و جلوگیری از تخمک‌گذاری و آزاد شدن تخمک از تخمدان را فراهم می‌کند. در مقایسه با بسیاری از دیگر قرص‌های ضد بارداری، قرص LD حاوی مقدار کمتری هورمون است و به همین دلیل عوارض جانبی کمتری ایجاد می‌کند.
علاوه بر جلوگیری از بارداری، قرص LD در موارد دیگری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قرص می‌تواند بهبود قاعدگی‌های دردناک را فراهم کند و درمان کیست‌های تخمدان و کاهش التهاب لگن را نیز تسهیل کند. پزشکان معمولاً قرص LD را به بیماران تجویز می‌کنند.

تاثیر قرص ضد بارداری بر ریزش مو

عوارض قرص ال دی چیست؟

قرص LD نیز همچون هر نوع قرص یا داروی دیگری می‌تواند در کنار مزایای خود عوارض جانبی نیز به همراه داشته باشد. متداول‌ترین و شناخته ترین عوارض این قرص شامل موارد زیر است:

  1. آکنه
  2. سردرد
  3. حالت تهوع
  4. افزایش وزن
  5. سردرد خفیف
  6. تغییر در خلق و خو
  7. افزایش رشد موهای زاید
  8. درد یا متورم شدن پستان‌ها

در صورتی که عوارضی مانن  تاری دید، درد در قفسه سینه یا شکم، سردرد شدید یا تورم در بدن مشاهده و احساس شود، مصرف این دارو بلافاصله میبایست قطع شده و با پزشک مشورت صورت گیرد.

تاثیر قرص ضد بارداری بر ریزش مو

ریزش مو در زنان ممکن است به دلیل حساسیت به هورمون‌های موجود در قرص‌ها یا وجود تاریخچه خانوادگی از ریزش مو با عامل هورمونی رخ دهد. در این حالت، ریزش مو به طور معمول ناپایدار است و پس از قطع استفاده از دارو، متوقف می‌شود. رشد مو به صورت چرخه‌ای اتفاق می‌افتد، به طوری که هر موی سر در زمان‌های گوناگون، مراحل مختلف رشد را طی می‌کند. خوشبختانه، هر فولیکول مو مستقل است.

همه چیز درباره پروتئین مو

مرحله اول فاز آناژن است که در آن فولیکول‌های مو در حال رشد فعال هستند و مدت زمان آن می‌تواند دو تا هفت سال طول بکشد. در این مدت، موها به طور متوسط حدود نیم اینچ در ماه رشد می‌کنند.‌ وقتی رشد موها متوقف می‌شود، وارد فاز کاتاژن (مرحله انتقال) می‌شوند، که مدت زمان آن حدود ۱۰ تا ۲۰ روز است.

مرحله بعدی تلوژن است که مرحله استراحت محسوب می‌شود و در طول آن موها رشد نمی‌کنند. در این مرحله، روزانه بین ۲۵ تا ۱۰۰ تار مو ریخته می‌شود و مدت زمان آن می‌تواند تا ۱۰۰ روز ادامه یابد. بعد از اتمام مرحله تلوژن، فولیکول‌های مو به فاز آناژن بازگشته و فرآیند رشد مجدد مو آغاز می‌شود. پس از اتمام مراحل فولیکول مو، چرخه رشد و ریزش موها تکرار می‌شود.

 طول غیرفعالی که موها در این فاز قرار می‌گیرند متغیر است و ممکن است بین چند هفته تا چند ماه باشد. استفاده از قرص‌های جلوگیری از بارداری و تغییرات هورمونی می‌تواند باعث تسریع انتقال موها از مرحله رشد به مرحله استراحت شود. در نتیجه، ممکن است مقدار زیادی مو در طول این فرآیند ریزش کند.

مصرف قرص‌های ضد بارداری در زنانی که به هورمون حساسیت دارند یا تحت عوامل ارثی، ریزش مو دارند، نیاز به احتیاط دارد. به دلیل اینکه ممکن است هنگام مصرف قرص یا پس از قطع آن، موهای آنان ریزش کند. برخی از خانم‌ها تجربه ریزش موی کمی دارند، اما بسیاری از آنان مقدار زیادی از موهای خود را از دست می‌دهند و یا از نازک شدن موها ازرده خاطر می‌شود.

درمان ریزش مو


درمان ریزش مو


به طور معمول ریزش مو به علت استفاده از قرص‌های ضد بارداری به صورت موقت رخ می‌دهد و پس از عادت بدن به استفاده از قرص، باید در چند ماه ایجاد شود. بنابراین، پس از ترک قرص، ریزش مو باید متوقف شود.

سخن پایانی

گرچه که قرص‌های ضد بارداری ممکن است عوارض جانبی داشته باشند، اما اندیشیدن به قرص ضد بارداری به عنوان راه حل درمانی برای ریزش مو نادرست است و به نظر نمی‌آید که چنین اثری داشته باشند. احتمالاً برخی از خانم‌ها توجه کرده‌اند که موهایشان هنگام استفاده از قرص نازک شده و یا ریزش پیدا کرده است. اما ریزش مو بعد از قطع مصرف قرص‌های ضد بارداری به وجود نمی‌آید. این نظریه بی‌اساس است و عوارض دیگر می‌توانند علت ریزش مو محسوب شوند.

 

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید