testostron خرید اول از آقای دارو
تناسب اندام دانستنی های پزشکی

راه های کاهش وزن و مقابله با چاقی

راه های کاهش وزن و مقابله با چاقی

چاقی 

به طور کلی منظور از چاقی و اضافه وزن وجود چربی بیش از حد در بدن می باشد.چاقی فقط یک نگرانی از عدم زیبایی نیست بلکه یک اختلال پیچیده است که باعث افزایش خطر بیماری و مشکلات عدیده ای در سلامتی مانند بیماری های قلبی، دیابت و فشار خون بالا می شود. در حال حاضر عوامل خطرساز قلبی عروقی در جوانان مبتلا به اضافه وزن و چاق بیشتر شده و شواهد اولیه آترواسکلروز آشکار با اختلال عملکرد اندوتلیال و افزایش کلسیم عروق کرونر در درصد بالایی از جوانان مبتلا به اضافه وزن وجود دارد.خرید مکمل های کاهش وزن از داروخانه آنلاین آقای دارو
 

عوامل موثر بر چاقی

  • عوامل محیطی

عوامل محیطی به سبک زندگی افراد بستگی دارد که مهمترین آن تغذیه و رژیم غذایی افراد است که با پرخوری و زیاده‌روی در مصرف مواد غذایی منجر به اضافه وزن و چاقی می‌شود. همچنین در کنار پرخوری ممکن است استفاده از غذاهای ناسالم و عادات غذایی نامناسب سبب اضافه وزن شود.

  • دارو

مصرف داروها نیز می‌توانند در چاقی و اضافه وزن موثر باشد؛ چنانچه برخی از انواع داروها همچون داروهای ضد بارداری، کورتون‌ها، داروهای ضد افسردگی و اضطراب به مدت طولانی مصرف شوند، فرد را دچار چاقی و اضافه وزن می‌کنند.

  • عوامل ژنتیکی

ژنتیک افراد نیز حدود ۳۰ درصد در چاقی موثر است. برای مثال میزان سوخت و ساز بدن و همچنین میزان تمایل بدن به استفاده از کربوهیدرات‌ها در ژنتیک وجود دارد. همچنین برخی از بیماری‌ هایی که سبب چاقی و اضافه وزن می‌شوند نیز ممکن است زمینه‌های ژنتیکی داشته باشند که از آن میان می‌توان به کم کاری تیروئید، اختلال هورمون‌های جنسی و بیماری‌ های مربوط به کاهش فعالیت بدنی اشاره کرد.

  • عوامل عصبی

شرایط عصبی مختلف نیز ممکن است در افراد سبب پرخوری عصبی و یا بالعکس کم‌خوری عصبی شود. چنانچه فرد به دلیل استرس و اضطراب و احساس افسردگی و یا سایر شرایط عصبی، دچار پرخوری گردد، در مدت کوتاهی سبب چاقی و اضافه وزن فرد می‌گردد.

  • بارداری

  یکی از شرایط معمول که سبب افزایش وزن می‌گردد بارداری است، که چنانچه افزایش وزن به میزان طبیعی باشد، پس از وضع حمل به حالت عادی باز می‌گردد؛ اما در این دوران نیز برای کنترل چاقی و اضافه وزن، فرد باید تحت نظر پزشک باشد.

عوامل موثر بر چاقی

افزایش وزن چه عوارضی دارد؟

  • بروز تنگی نفس
  • افزایش فشار خون
  • ایجاد مشکل در باروری زنان
  • بروز بیماری‌ هایی همچون نقص، آرتروز و کمر درد
  • افزایش بیماری‌ های قلبی-عروقی، دیابت، سرطان، سکته و..‌.
  • درد و سفت شدن مفاصل، سایش مفصل و تخریب غضروف آن
  • ایجاد کبد چرب و سایر بیماری‌ های کبدی و نهایتاً سیروز کبدی
  • بیشتر شدن چربی خون، رسوب چربی در دیواره سرخرگ‌ها، گرفتگی رگ و سکته

چه زمانی تپش قلب نگران کننده است؟

 

راه های کاهش وزن و مقابله با چاقی

  • ورزش هوازی 

تمرین هوازی تاثیر زیادی بر سلامت قلب و عروق دارد و باعث می‌شود که استقامت شما بالا برود. همچنین این ورزش‌ ها به تنفس بهتر شما کمک می‌کند. اما ورزش‌ های هوازی مقدار زیادی هم کالری مصرف می‌کنندورزش کردن،پیاده‌روی طولانی، دوچرخه‌سواری، شنا و تمرین‌هایی از این دست باعث می‌شوند که چربی اضافی را بسوزانید. به عنوان یکی از راه های کاهش وزن،حتما یک برنامه ورزشی داشته باشید.

  •  فیبر

یکی از راهکارهای کاهش وزن افزایش مصرف فیبر است. برخی فیبرهای محلول ممکن است با کاهش وزن رابطه مستقیم داشته باشند.فیبر خالی شدن معده را به تاخیر می‌اندازد و به شما کمک می‌کند که زودتر پیام سیری را دریافت کنید. این کار به طور طبیعی غذا خوردن شما را کم‌تر می‌کند بدون آن که به مصرف کم‌تر غذا فکر کنید.

  • پروبیوتیک‌ها

غذاهایی با پروبیوتیک طبیعی خواص سلامتی زیادی دارند. این باکتری‌های زنده به کاهش ابتلا به بیماری‌ های قلبی و گوارشی کمک می‌کنند و باعث کاهش وزن می‌شوند.باکتری‌های موجود در بدن افراد چاق یا بسیار لاغر با کسانی که وزن متعادل دارند متفاوت است. مصرف غذاهای پروبیوتیک به متعادل شدن این باکتری‌ها کمک می‌کنند و جلوی جذب برخی از چربی‌ ها را می‌گیرند که باعث سلامتی و کاهش وزن می‌شود.تاثیر پروبیوتیک ها در کاهش وزن

  • آهسته‌ تر غذا بخورید

یکی از مهم‌ترین راه های کاهش وزن این است که آهسته غذا بخورید. این کار به جویدن کامل غذا کمک می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود که زودتر احساس سیری کنید و دیرتر گرسنه شوید.اگر در میانه غذا خوردن احساس کردید که سیر شده‌اید، دست از خوردن بکشید. عیبی ندارد. باقی غذا می‌ماند برای وعده بعدی. آهسته غذا خوردن به تعادل هورمونی برای کاهش وزن هم کمک می‌کند.

راه های کاهش وزن و مقابله با چاقی

  • شمردن کالری

شمردن کالری یکی از غیرعملی‌ ترین راه های کاهش وزن است و معمولا به سختی می‌شود به این ایده پایبند بود. اما خوب است که بدانید هر خوراکی چقدر کالری دارد و با علم به مقدار کالری، آن را مصرف کنید.مثلا بدانید اگر یک شکلات خوردید، چقدر باید از برنج ناهار خود کم کنید تا تعادل مصرف کالری به هم نخورد. همچنین در مواردی ممکن است از کالری بالای یک خوراکی تعجب کنید یا بتوانید یک اسنک کم‌کالری مناسب انتخاب کنید.دانستن ارزش غذایی خوراکی‌ ها به کسانی که می‌خواهند وزن کم کنند کمک زیادی می‌کند.

  • میوه و سبزیجات

میوه و سبزی از غذاهایی با ارزش غذایی بالا و کالری کم هستند. این خوراکی‌ ها علاوه‌بر فیبر، مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی دارند.مصرف کافی میوه و سبزی یکی از ساده‌ترین راههای کاهش وزن است. میوه و سبزیجات تازه انتخاب مناسبی برای یک میان وعده سالم هستند.

  • چای سبز

چای سبز یکی از نوشیدنی های سالم با مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان است. چای سبز می‌تواند سرعت چربی‌سوزی در بدن شما را بالا ببرد.طبیعی است که تنها با نوشیدن چای سبز وزن کم نمی‌کنید اما این نوشیدنی به روند کاهش وزن شما کمک می‌کند.

  • آرد سفید

آرد سفید محصولی با ارزش غذایی کم‌تر است که فیبر هم ندارد. هضم این محصول بسیار ساده است و به سرعت باعث چاقی می‌شود.وضعیت آرد سفید در غذاهای پرکالری  مانند پیتزا،نان سفید، برنج سفید، شیرینی، اسنک‌ها و بسیاری از صبحانه‌های آماده از کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده ساخته می‌شوند.

  • پروتئین

بدن شما برای هضم و جذب پروتئین کالری می‌سوزاند. برای همین داشتن یک رژیم لاغری با پروتئین کافی می‌تواند بین ۸۰ تا ۱۰۰ کالری به کالری سوزانده شده در طول روز اضافه کند.پروتئین باعث می‌شود که زودتر سیر شوید و دیرتر احساس گرسنگی کنید. با افزایش مقدار پروتئین با همان حجم غذا، افراد تا ۴۰۰ کالری کم‌تر در طول روز مصرف می‌کنند. 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید