خرید اول از آقای دارو تستوسترون
تناسب اندام دانستنی های پزشکی

تاثیر پروبیوتیک ها در کاهش وزن

تاثیر پروبیوتیک ها در کاهش وزن

پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده ای هستند که در مواد غذایی تخمیری و همچنین در برخی از  مکمل ها یافت می شوند. از جمله فواید پروبیوتیک ها می توان به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن، سیستم قلب و عروق و دستگاه گوارش راشاره کرد. 
برخی تحقیقات نشان داده اند که پروبیوتیک ها می توانند سبب کاهش وزن شوند در حالی که تحقیقات دیگر نشان داده اند که مصرف پروبیوتیک ها افزایش وزن را به دنبال خواهد داشت. به طور کلی محققان اذعان دارند که تاثیر پروبیوتیک ها بر وزن، به سویه آنها بستگی دارد و برخی از آنها می توانند در کاهش وزن و چربی شکم موثر باشند.

 

باکتری های روده

صدها میکروارگانیسم در سیستم گوارش انسان زندگی می کند و اکثر آنها باکتری های مفیدی هستند که ویتامین k و برخی از ویتامین های گروه B را تولید می کنند. این میکروارگانیسم ها، به تجزیه فیبرها که بدن انسان قادر به هضم آن نیست کمک می کنند و آنها را به اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه مانند بوتیرات تبدیل می کنند.به سایت داروخانه آنلاین آقای دارو مراجعه کنید مکمل ها و ویتامین های گروه B را خریداری کنید.

پروبیوتیک ها

کاهش وزن با مصرف پروبیوتیک ها 

  • ترشح هورمون تنظیم کننده اشتها

پروبیوتیک ها می توانند به ترشح هورمون های کاهنده اشتها مانند شبه گلوکاگون پپتید-1 (GLP-1) و پپتیدYY کمک کند. افزایش سطح این هورمون ها می تواند باعث سوزاندن کالری و چربی شود و در نتیجه باعث کاهش وزن در افراد می شود.

  •  پروتئین های تنظیم کننده چربی

پروبیوتیک ها میزان پروتئین شبه آنژیوپویتین 4 را افزایش می دهند که می تواند منجر به کاهش ذخیره چربی شود.

  • مهار جذب چربی از دستگاه گوارش

 برخی از پروبیوتیک ها مانند خانواده لاکتوباسیلوس ها می توانند جذب چربی در رژیم غذایی را مهار کرده و میزان چربی دفع شده با مدفوع را افزایش دهند. به عبارت دیگر آنها باعث جذب کالری کمتری می شوند.

  • کاهش التهاب

شواهد قوی برای ارتباط بین چاقی و التهاب وجود دارد. با بهبود سلامت پوشش روده، پروبیوتیک ها می توانند التهاب سیستمیک را کاهش دهند و از چاقی و سایر بیماری ها پیشگیری کنند.

 

کاهش وزن و چربی با کمک پروبیوتیک ها

 گونه های خاصی از خانواده لاکتوباسیلوس ها می توانند در کاهش وزن و کاهش چربی شکم کمک کننده باشند. در یک مطالعه خوردن ماست حاوی لاکتوباسیلوس فرمنتوم یا لاکتوباسیلوس آمیلووروس در طی 6 هفته چربی بدن را 3 تا 4 درصد کاهش داد. مطالعه دیگری اثرات مکمل های لاکتوباسیلوس رامنوزوس بر کاهش وزن و حفظ وزن را بررسی کرد؛ زنان دارای اضافه وزن که 3 ماه از پروبیوتیک استفاده می کردند نسبت به سایر زنان، 50 درصد بیشتر وزن کم کردند و در مرحله تثبیت وزن نیز کاهش وزن ادامه دار بود.مقاله رژیم میکروبیوم چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ را مطالعه کنید.

  • لاکتوباسیلوس گاسری

از بین پروبیوتیک های بررسی شده تا به امروز، لاکتوباسیلوس گاسری امیدوارکننده ترین اثرات را در کاهش وزن داشته است. مطالعات متعدد بر جوندگان نشان داده است که این باکتری دارای اثرات ضد چاقی است.

  • سویه های دیگر

سویه های دیگر پروبیوتیک ها نیز می توانند به کاهش وزن و کاهش چربی شکمی کمک کنند. در مطالعه ای، استفاده از پروبیوتیک های لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم تاثیر به مدت دو ماه، اثر قابل توجهی بر کاهش چربی های شکم داشت.

مواد غذایی حاوی پروبیوتیک

مواد غذایی حاوی پروبیوتیک

  • تمپه 

تمپه یکی از فرآورده‌های سنتی سویا است که بیشتر در اندونزی تولید می‌شود. این محصول با کشت طبیعی و فرایند تخمیر کنترل شده سویا در ظاهری شبیه به کیک تولید می‌شود و سرشار از پروتئین است. این فرآورده سنتی اندونزیایی یک نوع آنتی بیوتیک طبیعی میسازد که با باکتری خاصی مقابله میکند. مردم اغلب طعم آن را دودی،  فندقی و مشابه  قارچ تشریح میکنند. شما میتوانید تمپه را مرینیت کرده marinate (خیساندن موادی مانند گوشت در آب نمک و سرکه) و به جای گوشت در غذا استفاده کنید.

  • خیار شور

زمانی که به دنبال خرید خیارشور برای پروبیوتیک هستید،  نوعی را که به صورت طبیعی تخمیر شده انتخاب کنید که سرکه در فرآیند تولید آن استفاده نشده باشد. محلول نمک دریا و آب تغذیه مناسبی برای رشد باکتری خوب هستند که منجر به داشتن مزایای گوارشی در خیارشور میشوند.

  • شیر

  شیر اسیدوفیلوس acidophilus (نام یک باکتری است که در ماست استفاده می شود و به هضم بهتر غذا کمک می کند.) است. این شیر که با باکتری تخمیر شده است گاهی با برچسب شیر اسیدوفیلوس شیرین دیده میشود – معمولا شیر با باکتری اسید لاکتیک کشت میشود. دوغ  هم غنی از پروبیوتیک است.

  • نان با خمیر ترش

 نان خمیر ترش معروف سان فرانسیسکو سرشار از پروبیوتیک هایی است که میتواند در هضم غذا موثر باشند.

  • کفیر

 شیری که تولید میکنند با تخمیر(تخمیر پدیده‌ای است ناشی از مجموعه فعالیتهای زیستی که در آن ترکیبات آلی دارای مولکولهای بزرگ به ترکیبات دارای مولکولهای کوچکتر و ساده‌تر شکسته و تجزیه شده) تبدیل به یک نوشیدنی کف دار میشود.غلظت،  فرم خامه ای و حالت کش دار آن مانند ماست است ولی کفیر باکتری های پروبیوتیک مخصوص به خود بعلاوه تعداد کمی گونه های مخمر مفید دارد.

  • پنیر نرم

 نوع خاصی از پنیر نرم تخمیر شده، مثل گودا، به اندازه  کافی برای زنده نگه داشتن پروبیوتیک ها قوی هستند. همچنین پنیرمیتواند به عنوان حاملی برای پروبیوتیک ها عمل نماید که منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد.

مکمل های پروبیوتیک

  • سوپ میسو

میسو سرشار از پروبیوتیک اغلب برای تهیه سوپی شور و کم کالری با ویتامین B بالا و آنتی اکسیدان های محافظ، استفاده میشود.

  • کلم ترش

بهتر است انواع غیر پاستوریزه کلم ترش ( کلم رنده شده و آب پز با سرکه ) را انتخاب کنید چون پاستوریزاسیون باکتریهای خوب فعال را میکشد. این خوراکی شور و ترش و مشابه کره ای تند آن، کیمچی kimchi – سرشار ویتامین های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن که ممکن است به دفع عفونت کمک کنند.

  • مکمل های پروبیوتیک

پروبیوتیک ها علاوه بر مواد غذایی در مکمل های کپسولی، قرص، پودر و اشکال  مایع آن ساخته میشوند. گرچه این مکمل ها خاصیت تغذیه ای فوق العاده مواد طبیعی را ندارند ولی میتوانند تاثیر گذار باشند و مصرف آنها راحت است. می توانید انواع مکمل پروبیوتیک را از داروخانه آقای دارو خریداری کنید.

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید