hairtamin کد تخفیف
اطلاعات دارویی دانستنی های پزشکی

همه چیز درباره داروی سفتریاکسون Ceftriaxone

همه چیز درباره داروی سفتریاکسون Ceftriaxone

همه چیز درباره داروی سفتریاکسون Ceftriaxone؛ داروی سفتریاکسون (Ceftriaxone) برای درمان عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شود. این دارو یک آنتی‌بیوتیک از گروه سفالوسپورین‌ها است و با جلوگیری از رشد باکتری‌ها، به کنترل عفونت کمک می‌کند. با این حال، توصیه می‌شود نوزادانی که سطح بیلی‌روبین خونشان بالاست، از مصرف این دارو خودداری کنند. همچنین، وجود احتمال بروز عوارض جانبی در جنین به دلیل مصرف این دارو بالاست.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • داروی سفتریاکسون چیست؟
  • مکانیسم و نحوه اثر سفتریاکسون
  • میزان مصرف داروی ceftriaxone
  • بررسی موارد مصرف سفتریاکسون
  • موارد منع مصرف داروی سفتریاکسون
  • بررسی عوارض احتمالی سفتریاکسون
  • چگونگی مصرف سفتریاکسون
  • نکات کلیدی درباره سفتریاکسون
  • سخن پایانی

داروی سفتریاکسون چیست؟

داروی سفتریاکسون (Ceftriaxone) برای درمان عفونت‌های ناشی از باکتری‌های گرم مثبت و گرم منفی حساس به دارو، شامل عفونت‌های استخوان و مفاصل، پنومونی و پنومونی باکتریایی، عفونت‌های پوستی و بافت‌های نرم، اوتیت مدیا و عفونت‌های مجاری ادرار مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، سفتریاکسون برای درمان تجربی مننژیت باکتریایی نیز به کار می‌رود. این دارو همچنین برای جلوگیری از ایجاد عفونت، قبل از عمل‌های جراحی نیز مصرف می‌شود.

آمپول سفتریاکسون چیست؟

مکانیسم و نحوه اثر سفتریاکسون

همانند سایر آنتی‌بیوتیک‌های این دسته، سفتریاکسون نیز از تشکیل دیواره سلولی در باکتری جلوگیری می‌کند. دیوار سلولی در باکتری نقش حفاظتی در برابر عوامل محیطی را دارد و در صورتی که دیوار سلولی به صورت کامل تشکیل نشود، سلول باکتری به واسطه جذب آب در محیط آبکی خود ترک می‌خورد. سفتریاکسون در مرحله پایانی تشکیل پپتیدوگلیکان، جایگزین عوامل تشکیل دهنده پپتیدوگلیکان، می‌شود و باعث تشکیل دیوار سلولی ناقص می‌شود.

میزان مصرف داروی ceftriaxone

به طور معمول داروی سفتریاکسون با توجه به تشخیص پزشک، یک یا دو بار در روز از طریق تزریق در عضله یا ورید به شما تجویز می‌شود. دوز دارو براساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان تعیین می‌شود. هنگام مصرف این دارو حتماً باید مایعات زیادی بنوشید، مگر اینکه پزشکتان دستور دیگری به شما داده باشد. لطفاً از مخلوط کردن سفتریاکسون با محلول‌های حاوی کلسیم (مانند محلول رینگر، محلول هارتمن، تغذیه تزریقی-TPN/PPN) خودداری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره استفاده ایمن از محصولات کلسیم IV در نوزادان، کودکان و بزرگسالان، بهتر است با داروساز خود مشورت نمایید.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله همه چیز درباره بیماری سینه پهلو یا ذات الریه را نیز مطالعه نمایید.

بررسی موارد مصرف سفتریاکسون

  •  عفونت‌های داخل شکمی
  • عفونت‌های خطرناک تنفسی
  •  عفونت‌های دستگاه ادراری
  •  عفونت‌های استخوان و مفاصل
  •  عفونت‌های سیستم عصبی مرکزی و پوست

موارد منع مصرف داروی سفتریاکسون

در صورت وجود این موارد داروی سفتریاکسون منع مصرف خواهد داشت:

  • اسیدوز
  • زردی یا زیاد بودن بیلی روبین خون
  • سابقه حساسیت زیاد به پنی سیلین ها، سفالوسپورین ها یا پنی سیلامین
  • در صورت ابتلا به پورفیری و در نوزادانی که به کمی آلبومین خون مبتلا هستند

بررسی عوارض احتمالی سفتریاکسون

علائمی که ممکن است در صورت بروز مشکلات پزشکی مانند مدفوع سیاه و تیره، درد قفسه سینه، لرزش، سرفه، تب، ادرار دردناک یا مشکل، تنگی نفس، گلو درد، زخم یا لکه های سفید بر روی لب ها یا داخل دهان، تورم غدد، خونریزی یا کبودی غیرمعمول، خستگی یا ضعف غیرمعمول، اسهال، گرفتگی یا حساسیت در شکم یا معده، درد پشت، پا یا معده، خونریزی لثه، نفخ شکم، خون در ادرار یا مدفوع، تغییر در رنگ پوست، تشنج، سرفه یا گرفتگی صدا، ادرار تیره، اسهال آبکی و شدید (که ممکن است خونریزی نیز داشته باشد)، مشکل در تنفس، مشکل در بلعیدن، سرگیجه، ضربان قلب سریع، نامنظم، تپش یا تپش قلب، احساس ناراحتی و تورم عمومی بدن ممکن است به وجود آیند.

همه چیز درباره داروی سفتریاکسون Ceftriaxone

چگونگی مصرف سفتریاکسون

جهت درمان بالغین، سفتریاکسون با دوز 1 تا 2 گرم به صورت تزریق عضلانی یا وریدی یکبار در روز یا در دو دوز جداگانه و مساوی دوبار در روز مصرف می‌شود. حداکثر دوز روزانه سفتریاکسون برای بالغین 4 گرم است.

برای کودکان، دوز کلی روزانه سفتریاکسون براساس وزن بدن آن‌ها محاسبه می‌شود و بین 50 تا 75 میلی‌گرم در هر کیلوگرم وزن بدن تعیین می‌شود. این دوز به دو دوز منقسم هر 12 ساعت تقسیم می‌شود و مصرف می‌شود.

نکات کلیدی درباره سفتریاکسون

سفتریاکسون یک داروی تزریقی است که بر روی باکتری‌های گرم مثبت و استرپتوکوک‌های مقاوم به پنی‌سیلین، تاثیر دارد. برای جلوگیری از عفونت‌های پس از عمل جراحی، سفتریاکسون در مقدار 1 گرم، 30 دقیقه تا 2 ساعت قبل از عمل جراحی، به صورت تزریق عضلانی یا وریدی تجویز می‌شود.

در بیمارانی که به دلیل نارسایی کبد و کلیه، دارای حساسیت‌های خاصی هستند، حداکثر دوز روزانه سفتریاکسون نباید بیشتر از 2 گرم در روز باشد.به دلیل اینکه سفتریاکسون از طریق صفرا دفع می‌شود و می‌تواند صفرا را غلیظ کند، در افرادی که سنگ صفرا دارند، بهتر است از مصرف آن خودداری کرد. همچنین، ممکن است در این افراد، سفتریاکسون باعث درد صفرا شود.

سخن پایانی

برای تزریق سفتریاکسون، معمولاً از عضلات بزرگ مانند باسن استفاده می‌شود و یا به صورت ریخته شدن در سرم، در حدود 30 دقیقه به طور آهسته تزریق می‌شود. تعداد تزریق‌ها در شبانه‌روز، بین 2 تا 4 بار است و بسته به تشخیص پزشک معالج شما مشخص می‌شود. همچنین، در صورت تزریق عضلانی سفتریاکسون، می‌توان آن را با لیدوکائین (یک نوع ماده بی‌حس‌کننده) ترکیب کرده تا درد کاهش یابد.

 

 

1 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید