ارسال رایگان به سراسر کشور ارسال رایگان به سراسر کشور
مراقبت و نگهداری از مو اخبار

از چه سنی بهتر است بدنسازی را استارت بزنیم؟

از چه سنی بهتر است بدنسازی را استارت بزنیم؟

حتما این سوال  برای شما پیش آمده که از چه سنی بهتر است بدنسازی را استارت بزنیم؟تاکنون ورزش بدنسازی به عنوان یک فعالیت که بعضی خانواده‌ها ممکن است با آن در سنین پایین مخالفت نمایند، شناخته شده است. اغلب خانواده‌ها معتقدند که انجام بدنسازی در سنین پایین تاثیر منفی بر رشد فرزندشان داشته باشد. از طرف دیگر، بعضی از افراد بر این باورند که بدنسازی در سنین بالا مناسب نیست. پس سن مناسب برای بدنسازی کدام است؟

سن مناسب جهت استارت بدنسازی به میزان قابل توجهی به ویژگی‌های فردی و اهداف ورزشی او وابسته خواهد بود. در حالی که بدنسازی در سنین پایین ممکن است بر رشد فرزند تاثیرگذار باشد، انجام بدنسازی منظم و متعادل در سنین بالا بهبود چشمگیری در عملکرد بدنی و سلامتی افراد به وجود می‌آورد.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • بدنسازی اصولی مناسب برای هر سن
  • بهترین زمان برای تمرین بدنسازی در دوره نوجوانی
  • بهترین سن جهت شروع بدنسازی برای پس از رشد کامل
  • آیا کودکان نیز می‌توانند بدنسازی انجام دهند؟
  • آیا محدودیتی برای انجام تمرینات وجود دارد؟
  • سخن پایانی

بدنسازی اصولی مناسب برای هر سن

اگر ورزش بدنسازی به طور صحیح و به روش درست انجام شود، تقریبا هیچ آسیبی به بدن و سلامتی ورزشکار نمی‎رساند. برعکس، اگر تمرین‌ها به درستی انجام نشوند یا انتخاب تمرین‌های نادرستی صورت گیرد، نه تنها نتیجه مورد انتظاری بدست نخواهید آورد، بلکه ممکن است برای بدن آسیب‌های جدی ایجاد شود.

بعضی خانواده‌ها ممکن است به اشتباه برای فرزندان در سن رشد منع ورزش بدنسازی بگذارند. در حقیقت، انجام ورزش بدنسازی در این بازه سنی می‎تواند بر رشد و قد فرزندان تأثیر مثبتی داشته باشد، زیرا از طریق این ورزش می‎توان عضلات را تقویت کرد و به روند رشد و توسعه استخوان‌ها کمک کرد.

به‌عنوان مثال، در سنین کودکی، ورزشکاران نباید به صورت خیلی سخت بدنسازی کنند و باید بیشتر با تمرین‌های بازی‌های ترکیبی مانند کراس‌فیت بروند. این نوع تمرین‌ها می‌تواند بهبودی در نیروی عضلات، قدرت و استقامت بدن ایجاد کند.

سن‌مناسب استارت بدنسازی

اغلب در تمریناتی مانند کراس فیت، انواع مختلف ورزش‌ها و تمرینات قوی برای بهبود قدرت، سرعت و استقامت بدن استفاده می‌شود. این تمرینات برای افزایش نشاط و سلامتی افراد بسیار موثر هستند. در مجموع، کودکان می‌توانند از این نوع تمرینات استفاده کنند تا کشش عضلات، توان و مهارت موتوری خود را تقویت کنند. 

با این حال، توصیه می شود کودکانی که شرایط خاصی دارند نظیر داشتن فشار خون بالای غیر قابل کنترل، اختلالات تشنجی یا سابقه شیمی درمانی دارند بهتر است با پزشک خود مشورت کنند و نظرات و راهنمایی های خاصی را رعایت کنند. بهتر است که قبل از هر نوع ورزشی برای کودکان، برنامه ورزشی مناسب تعیین شود تا از نظر سلامتی آسیب نبیند.

برخی افراد نیز که سنی بالاتر از 40 سال دارند، بر این باورند که دیگر ورزش بدنسازی مناسب آن‌ها نیست و نباید به سراغ آن بروند. این در حالی است که برای چنین افرادی تمرینات ویژه‌ای وجود دارد که موجب بهبود سلامتی و بیشتر شدن طول عمر آن‌ها می‌شود.

بهترین زمان برای تمرین بدنسازی در دوره نوجوانی

محدودیتی برای انجام بدنسازی نوجوانان وجود ندارد؛ زیرا آن‌ها مسئولیت‌پذیر و توانایی درک محدودیت‌ها را دارند. اگرچه نوجوانان به دلیل کامل نشدن دوره بلوغ، قادر به افزایش حجم عضلات نخواهند بود، 

انجام تمرینات برای آن‌ها بسیار مفید خواهد بود. از تحقیقات استفاده می‌شود که نوجوانانی که با وزنه‌ها تمرین می‌کنند، احتمال آسیب ناشی از ورزش را ۵۰ درصد کمتر نسبت به سایر افراد دارند. 

بدنسازی به تراکم استخوان‌ها، عملکرد ورزشی و تقویت تاندون‌ها در سن نوجوانی کمک می‌کند. بنابراین، اگر نوجوانان به بدنسازی علاقه دارند، هیچ محدودیتی برای انجام تمرینات ندارند.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله معجزه استراحت در بدنسازی را نیز مطالعه نمایید.

بهترین سن جهت شروع بدنسازی  برای پس از رشد کامل

ورزش در هر سنی برای همه افراد ضروری است و هیچ سن ایده‌آل برای شروع تمرینات ورزشی وجود ندارد. با این حال، وقتی به ورزش بدنسازی می‌پردازیم، می‌توانیم بگوییم که پس از رشد کامل، بهترین سن برای شروع بدنسازی و حجیم کردن عضلات، سنین ۲۰ تا ۳۰ سالگی است. بنابراین، بین سنین ۲۰ تا ۳۰ سالگی، می‌توانید بهترین زمان برای شروع این ورزش را داشته باشید.

هورمون تستوسترون به عنوان هورمون اصلی برای افزایش حجم عضلات و قدرت بدنی در مردان مشهور است. در سن ۱۹ سالگی، این هورمون به بالاترین سطح خود می‌رسد. اما با گذشت زمان و رسیدن به سن ۳۰ سال، میزان تستوسترون در بدن به طور میانگین سالانه ۱ درصد کاهش می‌یابد.

کاهش میزان تستوسترون نه تنها باعث کاهش قدرت بدنی و افزایش حجم چربی بدن می‌شود، بلکه ممکن است باعث تحلیل عضلات شود. به همین دلیل، بهترین سن برای شروع بدنسازی در بازه سنی ۲۰ تا ۳۰ سالگی قرار دارد.

بعد از ۳۰ سالگی، کمبود BCAA (یا اسیدهای آمینه بنچین) را نیز در بدن تجربه می‌کنید. کمبود این گروه اسیدهای آمینه باعث می‌شود که عضلات به منظور انجام تمرینات ورزشی، کارایی لازم را نداشته باشند.

آیا کودکان نیز می‌توانند بدنسازی انجام دهند؟

کودکان می‌توانند تمرینات با وزنه را انجام دهند؛ به‌شرطی که برای آن‌ها قابل تحمل بوده باشد و با محدودیت‌های خاصی صورت گیرد.در زیر نکات مهم جهت بدنسازی کودکان را بررسی خواهیم نمود:

  • تمرینات با وزنه تنها باید بخشی از تمرینات کودکان باشد.
  • کودکان تنها مجاز به ورزش کردن با وزنه‌های سبک هستند.
  • هنگام کار با وزنه باید کودکان را کاملاً زیر نظر داشت و به‌هیچ‌وجه نباید با وزنه‌ها تنها باشند.
  • تمرینات ورزشی کودکان میبایست به‌طور منظم تغییر کنند تا فشار روی یک بخش خاص از بدن نباشد.
  • کودکان میبایست به اندازه کافی بالغ باشند که توصیه‌های مربی را کاملاً درک کنند و آن‌ها را به‌درستی انجام دهند.
  • به علت کامل نشدن رشد سیستم عضلانی، تکنیک‌های اصولی جهت بلند کردن وزنه باید به آن‌ها آموزش داده شود تا از آسیب‌های جدی محافظت شوند.
بهترین سن برای آغاز بدنسازی

آیا محدودیتی برای انجام تمرینات وجود دارد؟

پس از عبور از سن ۳۰ سالگی، به علا تغییراتی که در سطح هورمون‌ها، بافت عضلانی و تراکم استخوان‌ها اتفاق می‌افتد، ممکن است با محدودیت‌هایی در تمرینات بدنسازی روبرو شوید. 

در سنین میانسالی، به عنوان مثال پس از ۴۰ و ۵۰ سالگی، بهتر است حجم تمرینات را کاهش داده و مدت زمان استراحت را افزایش داده تا به عضلات فرصت کافی برای بازیابی و استراحت داد. این کار به پیشگیری از آسیب رساندن به عضلات کمک می‌نماید. 

به علاوه، انجام تمرینات شدید بدنسازی ممکن است سبب ضعف عضلات و سایر مشکلات مربوط به عضلات شود. بنابراین، منتظر نتایج سریع نباشید و در تمریناتتان صبور باشید.

سخن پایانی

همواره ورزش بدنسازی جذابیت و شهرت بالایی در میان افراد مختلف با گروه سنی متفاوت داشته است. این ورزش علاوه بر تقویت عضلات، موبج می‌شود که بدن قوی‌تر شود و به تناسب اندام کمک می‌کند. با این حال، برای شروع بدنسازی بهترین سن چیست؟ آیا می‌توان در هر سنی این ورزش را شروع کرد و ادامه داد؟

همانطور  که در مقاله اشاره نمودیم، در حقیقت، وضعیت بدن در سنین مختلف تغییر می‌نماید و مطابق این تغییرات، بهتر است هر سنی کار خود را انجام دهد. مثلاً در سنین جوانی، بدن دارای توانبخشی بیشتر و قابلیت رشد است، در نتیجه افراد جوان می‌توانند تناسب اندام و عضلات خود را بهتر شکل دهند. به علاوه در این سن، بدن به درستی به تمارین ورزشی عادت می‌کند و از آن بهره بیشتری می‌برد.

 

 

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید