خرید قسطی با اسنپ پی هیرتامین
تناسب اندام دانستنی های پزشکی

مکمل گلوتامین و بررسی نقش آن در بدن

مکمل گلوتامین و بررسی نقش آن در بدن

گلوتامین از فراوان‌ترین اسیدهای آمینه در بدن انسان بشمار می‌رود که در بسیاری از عملکردها نقش اساسی ایفا می‌کند. اسیدهای آمینه ساختار پروتئین در بدن را شامل می‌شوند و به همین علت جهت رشد عضلانی بدنسازان ضروری هستند. بدن انسان به طور طبیعی می‌تواند خود گلوتامین بسازد. به علاوه، از طریق خوردن مواد غذایی یا خرید گلوتامین در قالب مکمل ورزشی نیز می‌توانید این آمینو اسید را برای بدن خود فراهم نمایید.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • گلوتامین چیست؟
  • فواید گلوتامین برای بدن
  • چه ورزشکارانی به گلوتامین نیاز دارند؟
  • عوارض مصرف مکمل گلوتامین
  • سخن پایانی

گلوتامین چیست؟

گلوتامین یکی از ۲۰ اسید آمینه‌ای است که بدن انسان برای ساخت پروتئین به آن نیازمند است. در مجموع دو نوع گلوتامین وجود دارد: ال-گلوتامین و دی-گلوتامین. این دو با یکدیگر شباهت‌های بسیاری دارند اما آرایش مولکولی متفاوتی دارند. فرمی از گلوتامین که بدن ما به آن نیاز دارد و شما می‌توانید در غذاها و مکمل‌های ورزشی نیز آن را تامین نمایید، ال گلوتامین است که البته به طور معمول تنها با نام گلوتامین آن را می‌شناسند. 

دی-گلوتامین اصولا استفاده چندانی ندارد. بدن انسان به تنهایی می‌تواند ال گلوتامین را بسازد اما در بسیاری از موارد نیاز است تا از طریق مصرف مکمل های بدنسازی نیز این آمینو اسید برای بدن فراهم شود. برخی از بیماری‌ها و جراحات سبب می‌شوند تا بدن با عدم تولید گلوتامین مواجه شده و در نهایت کمبود این اسید آمینه بوجود آید.

گلوتامین چیست؟

فواید گلوتامین برای بدن

  • کمک به سلامت روده

تاثیرات مفید گلوتامین بر سیستم ایمنی با نقش آن در سلامت روده در ارتباط است. در بدن انسان، روده‌ها وسیع‌ترین بخش سیستم ایمنی بدن را شامل می‌شوند؛ زیرا تعداد زیادی سلول‌های روده‌ای با عملکرد دفاعی و میلیاردها باکتری در روده زندگی می‌کنند و بر سلامت سیستم ایمنی اثرگذار هستند. این اسیدآمینه به عنوان یک منبع مهم انرژی برای سلول‌های روده و ایمنی بشمار می‌رود. 

به علاوه به حفظ سد میان روده و سایر بدن کمک و از انتقال باکتری‌ها یا سموم مضر از روده به بقیه بدن پیشگیری می‌کند. همچنین، برای رشد و نگهداری طبیعی سلول‌‌های روده بسیار حائز اهمیت است. با توجه به نقش اصلی روده ها در سیستم ایمنی، گلوتامین با حمایت از سلول‌های روده به سلامت کلی سیستم ایمنی بدن کمک کند.

  • تقویت عضله سازی و عملکرد ورزشی

با توجه به نقش این اسیدآمینه به عنوان بلوک ساختمانی پروتئین، عملکرد آن در ورزشکاران مورد مطالعه قرار گرفته است. بررسی‌ها نشان ‌می‌دهد که مکمل‌های گلوتامین ممکن است درد عضلانی را کم کند و بهبودی پس از ورزش شدید را تسریع نماید. یک مطالعه نشان داد که گلوتامین یا به علاوه کربوهیدرات‌ها می توانند به کاهش نشانگر خونی خستگی در طول دو ساعت دویدن کمک کنند. 

به علاوه جهت تقویت عملکرد ایمنی ورزشکاران استفاده شده است، اما نتایج متفاوت است. در نهایت، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه این مکمل‌ها جهت افزایش قدرت و یا توده عضلانی مفید هستند، وجود نخواهد داشت. همچنین برای اثبات سایر اثرات آن، تحقیقات بیشتری لازم است.

  • تقویت سیستم ایمنی

یکی از اصلی‌ترین عملکردهای گلوتامین نقش آن در تقویت سیستم ایمنی است. این اسیدآمینه به عنوان یک منبع سوخت حیاتی برای سلول‌های ایمنی، از جمله گلبول های سفید و برخی سلول های روده‌ای عمل می‌نماید. با این وجود، سطح آن می‌تواند به علت صدمات بالا، سوختگی یا جراحی کاهش یابد. در صورتی که نیاز بدن به آن بیشتر از توانایی تولید آن باشد، بدن احتمالا ذخایر پروتئینی مانند ماهیچه ها را تجزیه کند تا مقدار بیشتری از این اسید آمینه آزاد شود. همچنین، عملکرد سیستم ایمنی هنگامی که مقادیر ناکافی گلوتامین در دسترس باشد، 

ممکن است به خطر بیفتد. به این علل، رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا و یا مکمل‌های حاوی گلوتامین بعد از آسیب‌های جدی اعم از سوختگی تجویز می‌شوند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که مکمل‌های آن ممکن است سبب بهبود سلامتی، کاهش عفونت ها و کوتاه ‌تر شدن مدت زمان بستری در بیمارستان پس از جراحی شود. به علاوه مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که مصرف مکمل ‌های گلوتامین می‌تواند به عملکرد سیستم ایمنی را در موارد ابتلا به عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی کمک شایانی نماید.

چه ورزشکارانی به گلوتامین نیاز دارند؟

گلوتامین برای ورزشکاران حرفه‌ای در هر رشته‌ای بسیار مهم است. علت آن نیز در تاثیر فوق‌العاده این ماده بر تقویت سیستم ایمنی بدن نهفته است.‌ با بالا رفتن و بهبود عملکرد سیستم ایمنی، ورزشکاران کمتر دچار بیماری، سستی و رخوت می‌شوند و در نهایت عملکردی بهتر خواهند داشت. این مسئله به ویژه هنگامی اهمیت بیشتری میابد که فرد در حال آماده شدن برای مسابقات حرفه‌ای و جهانی باشد.

چه ورزشکارانی به گلوتامین نیاز دارند؟

عوارض مصرف مکمل گلوتامین

علا‌‌وه بر بررسی‌ فواید این ماده به عوارض آن نیز خواهیم پرداخت. در مقادیر معمول و توصیه شده اغلب هیچ نوع عارضه‌ای به هنگام مصرف مکمل گلوتامین گزارش نشده است. در صورتی که از گلوتامین بیش از حد مجاز و به مدت طولانی استفاده شود، ممکن است عوارض زیر ایجاد شود:

  1. اختلالات گوارشی
  2. اثر منفی در عملکرد سیستم ایمنی
  3. خطر افزایش تومورهای بدخیم و سرطانی
  4. تاثیر منفی روی جذب سایر اسیدهای آمینه
  5. افزایش تولید آمونیاک در بدن (منجر به مشکلات کلیه و کبد می‌شود)

پودر کربو شارژ چیست؟ چه فوایدی دارد؟

سخن پایانی

کسانی که ورزش‌های حرفه‌ای را دنبال می‌کنند، همواره در پی بهترین مکمل‌ها برای کاهش درد عضلات و ریکاوری خوب هستند. به عبارتی دیگر اهمیت انتخاب مکملی مناسب جهت پیشگیری از تخریب عضلات در فشارهای بالای تمرینات غیرقابل انکار است. بسیاری دیگر افراد قصد شروع ورزش با هدف لاغری دارند؛ اما پیش از شروع در جستجوی مکملی برای سرعت بخشیدن به لاغری هستند.

 

 

2 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید