ارسال رایگان به سراسر کشور تستوسترون
تناسب اندام

پودر کربو شارژ چیست؟ چه فوایدی دارد؟

پودر کربو شارژ چیست؟ چه فوایدی دارد؟

کربوهیدرات یکی از مواد مغذی مورد نیاز بدن بشمار می‌رود. برخی افراد بر این باورند که کربوهیدرات‌ها صرفا چاق کننده هستند اما در برنامه ی غذایی یک بدنساز میبایست حتما کربوهیدرات وجود داشته باشد تا بتواند عضله سازی در بدن او شکل گیرد. در برنامه‌های غذایی کربوهیدرات ها اغلب چندان جدی تلقی نمی‌شوند. در حالی که موجی از علاقه به لاغری در دنیا آغاز شده است، برنامه‌های غذایی کم کربوهیدرات و کتوژنیک محبوبیت زیادی دارند. همین مسئله باعث بادیده گرفته شدن کربوهیدرات‌ها شده است. بسیاری از ورزشکاران تنها از پودرهای پروتئین و EFAs استفاده می‌نمایند. در حالی که این راه یکی از اشتباه‌ترین روش‌ها محسوب می‌شود.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • پودر کربو شارژ چیست؟
  • ویژگی‌های پودر کربو شارژ
  • تفاوت انواع پودر کربو شارژ
  • چگونگی مصرف پودر کربو شارژ
  • بهترین زمان مصرف پودر کربو شارژ
  • سخن پایانی

پودر کربو شارژ چیست؟

پودر کربو شارژ حاوی ترکیبی از کربوهیدرات‌‌های ساده و پیچیده، مجموعه‌ی ویتامین‌‌ها و مواد معدنی ضروری است. این ترکیب به علت پیشگیری از تخلیه‌ی ذخایر گلیکوژنی و همچنین تامین آب و الکترولیت‌‌های از دست رفته در طول ورزش‌‌های سنگین و طولانی مدت، از بوجود آمدن خستگی در ورزشکاران جلوگیری می‌کند.
پودر کربو شارژ شامل ویتامین‌‌های گروه B علی الخصوص ویتامین B1 است. این ویتامین‌ها به سوخت و ساز کربوهیدرات‌‌ها در بدن کمک شایانی می‌کنند. ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان از فعالیت رادیکال‌‌های آزاد ناشی از واکنش‌‌های استرس اکسیداتیو پیشگیری خواهد کرد. این محصول مخصوص دو تیپ بدنی اندومورف و اکتومورف است. همچنین مناسب دوره‌ی متوسط و سنگین ورزشی است که در ادامه به بررسی هریک خواهیم پرداخت:

مشخصات تیپ بدنی اندومورف  (Endomorph)

افراد دارای تیپ بدنی اندومورف، دارای استایلی نسبتا چاق و گرد، باسن پهن، شانه هایی باریک و استخوان بندی درشت هستند. میزان توده‌ی چربی بدن این تپی بدنی بالا بوده و سوخت و سازی به آرامی شکل می‌گیرد. در نتیجه، بدن آن‌ها تمایل بالایی به ذخیره چربی دارد و به سختی وزن کم‌ می‌کنند.

مشخصات تیپ بدنی اکتومورف  (Ectomorph)

افراد دارای مشخصات تیپ بدنی اکتومورف در طرف مقابل تیپ بدنی اندومورف هستند. شانه‌ها و باسن آن‌ها کوچک است. قفسه سینه و شکم این افراد کوچک و لاغر بوده، چربی بدنی کمی دارند و بازوها و پاهای آن ها نیز لاغر است. این افراد صورت لاغر و کشیده‌ای دارند.

ویژگی‌های پودر کربو شارژ

پودر کربو شارژ حاوی نسبت متعادلی از قندهای ساده (گلوکز و فروکتوز) و کربوهیدرات‌‌های پیچیده بوده که به جهت تامین انرژی مورد نیاز بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول با ساخت عضلات توده‌ی عضلانی و افزایش قدرت عضلات سبب افزایش استقامت عضلانی و افزایش وزن و حجم خواهد شد.‌ همچنین حاوی املاح سدیم، پتاسیم، منیزیم و کلر بوده که سلب کاهش احساس خستگی و پیشگیری از گرفتگی عضلات می‌شود. از این محصول جهت افزایش وزن بدن استفاده می‌شود.
پودر کربو شارژ از افت قند خون در هنگام فعالیت بدنی و تخلیه سریع ذخایر گلیکوژنی پیشگیری به عمل می‌آورد. همچنین با دارا بودن ویتامین E به کاهش رادیکال‌های آزاد به وجود آمده در هنگام فعالیت بدنی کمک شایانی می‌کند. به علاوه، حاوی ویتامین‌های  گروه B1 و B6  بوده که موجب سوخت و ساز کربوهیدرات‌ها‌ می‌شود.
این پودر دارای غلظتی بسیار نزدیک به خون بوده و سبب جذب سریع در دستگاه گوارش می‌شود.

کاربرد و فواید استفاده از اسپری آب برای پوست

تفاوت انواع پودر کربو شارژ

همان طور که پیش تر اشاره نمودیم، انواع پودر کربو شارژ ممکن است به دلیل ترکیبات متنوع با هم متفاوت باشند. برای این که بدانید کدام نوع از پودر کربو شارژ برای شما مناسب است پیشنهاد می‌شود حتما با پزشک، مربی و یا مشاور تغذیه مشورت کنید تا بهترین نتیجه را کسب نمایید.

چگونگی مصرف پودر کربو شارژ

این دستور مصرف، یک دستور مصرف کلی برای پودر کربو شارژ است.
در فرم بدنی اندومورف، ۰,۵ پیمانه در ۲۰۰ سی سی آب حین تمرین مصرف شود.
جهت فرم بدنی اکتومورف، ۰.۵ پیمانه در ۲۰۰ سی سی آب، در دوره متوسط و در دوره سنگین، ۱ پیمانه در ۴۰۰ سی سی آب حین تمرین مصرف شود.

چگونگی مصرف پودر کربو شارژ

بهترین زمان مصرف پودر کربو شارژ

در این قسمت از مقاله بهترین زمان مصرف پودر کربو شارژ را در سه زمان پیش از ورزش، هنگام ورزش و پس از ورزش برای شما شرح داده ایم:

  • قبل از ورزش

یک تا سه لیوان نوشیدنی از چهار تا یک ساعت پیش از ورزش بنوشید و یا نیم تا یک لیوان نوشیدنی را بلافاصله قبل از شروع ورزش کردن نوشیدن فرمایید.

  • در حین ورزش

از نیم ساعت پس از شروع ورزش، هر ۱۰ تا ۱۵ دقیقه، نیم تا یک لیوان نوشیدنی آماده شده‌ی خنک را بنوشید.

  • پس از ورزش

حداقل یک تا دو لیوان نوشیدنی پس از پایان ورزش بنوشید. بهتر است یک لیوان نوشیدنی به ازای هر کیلوگرم وزن از دست رفته پس از ورزش مصرف شود.

سخن پایانی

در این مقاله از آقای دار‌و به بررسی فواید پودر کربو شارژ، چگونگی مصرف آن و‌ بهترین زمان برای مصرف پرداختیم. توصیه می‌شود پیش از مصرف حتما با پرشک متخصص در این زمینه مشورت نمایید تا به نتیجه دلخواه خود دست یابید.

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید