testostron هیرتامین
تناسب اندام دانستنی های پزشکی

همه چیز درباره عوارض مصرف بیش از اندازه قرص CLA

همه چیز درباره عوارض مصرف بیش از اندازه قرص CLA

هنگامی افراد در‌ پی کاهش وزن خود هستند، اغلب می‌خواهند که روند کاهش وزن را به سادگی و در کوتاهترین زمان ممکن انجام دهند. برخی از افراد به مصرف قرص‌های لاغری روی می‌آورند و در بین این قرص‌ها، قرص لاغری CLA که برای کاهش وزن استفاده می‌شود، محبوب‌ترین است. اما برای افرادی که تمایل به استفاده از این قرص را دارند، بسیار مهم است که با عوارض مصرف قرص CLA آشنا شوند.

متأسفانه برخی افراد جهت دستیابی به هدف خود، بدون در نظر گرفتن فواید و عوارض یک قرص، دستورالعمل مصرف را تغییر می‌دهند. اما آن‌ها اطلاع ندارند که مصرف بیش از حد برخی از قرص‌ها می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری داشته باشد. لذا قبل از مصرف قرص‌های لاغری، حتما باید با پزشک متخصص مشورت کرد. در ادامه قصد داریم شما را با عوارض مصرف بیش از حد قرص CLA آشنا نماییم.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • قرص CLA چیست؟
  • نحوه چربی سوزی با قرص CLA
  • برررسی عوارض قرص سی ال ای
  • دوز مصرفی CLA برای ورزشکاران
  • سخن پایانی

قرص CLA چیست؟

اسید لینولیک (CLA) یک نوع چربی امگا 6 و چربی اشباع نشده است که در گوشت گاو، لبنیات و گیاهان به وفور یافت می‌شود. این چربی جزء چربی‌های ضروری برای بدن محسوب می‌شود و برای بدن انسان مفید است. ماده CLA موجود در قرص‌ها از نوع گیاهی آن است که از دانه‌های روغنی به دست می‌آید.

قرص مکمل CLA، به وسیله آزمایشگاه‌ها از دانه‌های روغنی بدست می‌آید. بسیاری از افراد باور دارند که این قرص می‌تواند به لاغری و چربی سوزی کمک کند. برای بدنسازان، این قرص جزء برنامه روزانه‌شان است و بر این باورند که مکمل CLA موجب تخریب بافت عضلانی نمی‌شود.

قرص CLA چیست؟

نحوه چربی سوزی با قرص CLA

قرص CLA برای بدنسازان و افرادی که می‌خواهند به سرعت لاغر شوند، بسیار محبوب است. یکی از روش‌های استفاده از این قرص، کاهش اشتها و کاهش جذب چربی توسط بدن است، که باعث تجزیه یا متوقف شدن تولید چربی می‌شود. روش دیگر این است که با کاهش چربی در بدن، توده عضلانی را افزایش می‌دهد. به طور کلی، قرص CLA با کاهش و کنترل اشتها، افزایش سوخت و ساز بدن، از بین بردن چربی اضافی و موارد مشابه، به بدنسازی و کاهش وزن کمک می‌کند.

بیشتر مطالعات مربوط به CLA از دوزهای 3.2 تا 6.4 گرم در روز استفاده کرده‌اند. یک بررسی نشان داده است که مصرف حداقل 3 گرم در روز برای کاهش وزن ضروری است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که دوزهای حداکثر 6 گرم در روز بدون عوارض جانبی جدی برای افراد تلقی شده و FDA به آن اجازه داده است تا CLA به غذاها اضافه شود و وضعیت GRAS را به آن اختصاص دهد (از نظر عمومی ایمن تلقی می‌شود). با این حال، لازم است توجه کنید که با افزایش دوز، خطر احتمالی عوارض جانبی نیز افزایش می‌یابد.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله بدنسازی طبیعی یا همراه با مکمل را انتخاب کنیم؟ را مطالعه نمایید.

برررسی عوارض قرص سی ال ای

  • عوارض قرص سی ال ای بر روی HDL

همانطور که مطلع هستی  بدن یک میزان کلسترول خوب دارد که این کلسترول به نام HDL شناخته می‌شود. با مصرف قرص CLA، توده‌های چربی ذخیره شده کاهش می‌یابد و همین مسئله سبب می‌شود این نوع کلسترول نیز کاهش پیدا کند.

  • تاثیر قرص CLA بر افزایش قند خون

هنگام مصرف قرص CLA، برخی افراد ممکن است در مواجهه با اختلالاتی مرتبط با جذب قند قرار بگیرند. در حقیقت این اختلالات مقاومت یا حساسیت انسولینی ناشی از مصرف CLA هستند. این موضوع می‌تواند باعث افزایش سطح قند خون در فرد شود و عوارض ناخوشایندی را برای او به همراه داشته باشد.

  • عوارض CLA برای کبد

با توجه به چرب بودن CLA، مصرف بیش از حد این قرص ممکن است باعث انباشت چربی‌ها در کبد شود و این چربی‌ها ممکن است منجر به عارضه کبد چرب شود. در صورت افزایش سطح چربی در کبد، بدن به التهاب شدیدی دچار می‌شود.

  • عوارض قرص CLA بر روی گوارش

با توجه به اینکه روده‌ها و سیستم گوارشی تنها راه برای دفع غذا و مواد مصرفی است، مصرف قرص CLA ممکن است همراه با عوارض برای گوارش باشد. هنگام مصرف این قرص، شخص ممکن است به درد شکمی، اسهال و استفراغ مبتلا شود. در صورت بروز هرگونه از این عوارض، حتماً باید به یک پزشک متخصص مراجعه کرده و در مورد تغییراتی در مصرف قرص مشورت گیرید. این تغییرات ممکن است شامل قطع قرص یا کاهش دوز مصرفی باشد.

دوز مصرفی CLA برای ورزشکاران

دوز مصرفی CLA برای ورزشکاران

مقادیر و دزهای مصرف CLA برای ورزشکاران مختلف متفاوت است. بر اساس تحقیقات بالینی در اسکاندیناوی، حداقل توصیه شده برای کاهش چربی مصرف روزانه 3000 میلی‌گرم (یا 3 گرم) مکمل CLA است. برای افرادی که وزن مناسب دارند، مقدار بین 3000 تا 6000 میلی‌گرم معتدل است. اما افرادی که وزن آنها بیش از 61 کیلوگرم است، باید حداقل 3500 میلی‌گرم (یا 3.5 گرم) CLA مصرف کنند تا بتوانند به طور کامل از خواص CLA بهره‌مند شوند.

سخن پایانی

اسید لینولئیک (CLA) یک نوع اسید چرب مفید است که در گوشت و لبنیات وجود دارد. به عقیده متخصصان، CLA تأثیرات بسیاری بر روی سلامت دارد. در واقع، قرص CLA یا سی ال ای یک مکمل محبوب برای کاهش وزن است. 

اسید لینولئیک یکی از اسیدهای چرب امگا 6 شایع‌تر است و در روغن‌های گیاهی با مقدار زیاد و در غذاهای مختلف با مقدار کمتر یافت می‌شود. CLA در واقع یک نوع اسید چرب غیراشباع امگا 6 است، به عبارت دیگر، یک نوع طبیعی از چربی ترانس است که در غذاهای سالم موجود است. در این مقاله، عوارض مصرف بیش از حد CLA مورد بررسی قرار گرفت.

 

 

 

2 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید