کد تخفیف هیرتامین
تناسب اندام اخبار

بدنسازی طبیعی یا همراه با مکمل را انتخاب کنیم؟

بدنسازی طبیعی یا همراه با مکمل را انتخاب کنیم؟

برای پاسخ به این سوال که بدنسازی طبیعی یا همراه با مکمل را انتخاب کنیم، ابتدا بع تعریف بدنسازی می‌پردازیم. ورزش بدنسازی به عنوان بهترین ورزش و مادر تمامی ورزش‌ها در میان ورزشکاران شناخته می‌شود. این ورزش جهت حفظ آمادگی بدنی و نگه داشتن سلامت جسم و ذهن بسیار مفید است و هر روز توسط افراد انجام می‌شود. 

در این مقاله، به این موضوع خواهیم پرداخت که آیا بدنسازی طبیعی یا با مکمل انجام می‌شود و کدام نوع در بیان میزان بهتر و نتیجه‌بخش تر است. همچنین، مزایا و معایب استفاده از مکمل‌ها را نیز بررسی می‌کنیم و نتیجه می‌گیریم که بدنسازی طبیعی بهتر است یا با مکمل.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • بررسی فواید بدنسازی طبیعی
  • انتخاب تغذیه مناسب در بدنسازی طبیعی
  • تمرینات در بدنسازی بدون مکمل
  • فواید استفاده از مکمل در بدنسازی
  • مضرات استفاده از مکمل‌های بدنسازی
  • بدنسازی طبیعی انتخابی مناسب برای سلامتی بدن
  • مزایای استراحت در بدنسازی طبیعی
  • سخن پایانی

بررسی فواید بدنسازی طبیعی

نخست فواید بدنسازی طبیعی و رژیم غذایی آن را بررسی خواهیم کرد. بدنسازی طبیعی به مجموعه تمرینات نیمه سنگین و تغذیه طبیعی با درصد بالا از پروتئین اطلاق می‌شود. بدین ترتیب، هزینه غذایی بیشتری برای شما نیاز است که به دلیل مصرف بیشتر پروتئین افزایش می‌یابد. 

با این وجود، باید به این نکته توجه داشته باشید که هیچ نوع مکملی نمی‌تواند جای یک رژیم غذایی سالم و متعادل را بگیرد و شما برای بهبود نتایج خود نیاز به مصرف غذاهای سالم دارید. 

بدنسازی طبیعی شامل مصرف پروتئین‌های سالم مانند مرغ، تخم مرغ، گوشت قرمز، ماهی و غیره، کربوهیدرات‌های سالم مانند برنج ایرانی، نان جو، سیب‌زمینی آبپز و غیره، و همچنین مصرف انواع سبزیجات است. اگر قصد دارید بدنسازی طبیعی را انجام دهید، باید تغذیه روزانه خود را به سمت مصرف بیشتر پروتئین هدایت کنید.

انتخاب تغذیه مناسب در بدنسازی طبیعی

انتخاب تغذیه مناسب در بدنسازی طبیعی

همانطور که پیش‌تر اشاره شده بود، در بدنسازی طبیعی، مصرف خوراکی‌های پروتئینی میبایسا افزایش یابد. به طور مثال مصرف گوشت مرغ، ماهی، گوشت قرمز بدون چربی و سایر غذاهای پروتئینی ضروری است. به علاوه، خوردن خوراکی‌هایی که دارای چربی مفید هستند،

 مانند گردو، بادام زمینی، بادام درختی و غیره، باعث می‌شود تا پوست شما شاداب نگه داشته شود و همچنین سطح چربی بدنتان در حد طبیعی باقی بماند. باید به‌خاطر داشته باشید که در هر صورت، بدون استفاده از مکمل یا با استفاده از آن، باید از مصرف قند، نوشابه و غذاهای پرچرب و فست‌فود خودداری کنید، اما مصرف سیب‌زمینی آبپز یا برنج ایرانی به‌عنوان منبع کربوهیدرات در مقدار معقول مجاز است.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله تغذیه اصولی در بدنسازان را نیز مطالعه نمایید.

 تمرینات در بدنسازی بدون مکمل

در بدنسازی طبیعی، تمرین باید به صورت مداوم انجام شود و نیاز است تا تمرینات نیمه سنگین انجام شوند. این یعنی باید تمرینات کاملی را انجام داده و تکرار های مناسبی را انجام دهید و در کنار آنها تمرینات هوازی نیز انجام دهید. همچنین برای بهبود بدنسازی باید به تغذیه خود توجه کنید.

در بدنسازی بدون مکمل، شما بسته به قدرت و انرژی خود، قادر به انتخاب وزنه‌ها هستید اما با استفاده از مکمل‌های بدنسازی، شما میبایست به مقداری بیشتر از تمرینات بپردازید. برای مثال، اگر شما در دوره مصرف کراتین هستید، باید تمریناتی با وزن سنگین‌تری انجام دهید. همچنین، اگر هدف شما لاغری است و از گلوتامین یا آمینواسیدها استفاده می‌کنید، میبایست تایم تمرینات هوازی را افزایش دهید.

فواید استفاده از مکمل در بدنسازی

بهترین مکمل برای عضله سازی چه مکملی است؟ برای شرایط بدنی‌ هر فرد چه مکملی مناسب است و باید مصرف شود؟ در ادامه به بررسی پرمصرف‌ترین مکمل های ورزشی خواهیم پرداخت و بصورت خلاصه نتیجه بخشی هرکدام را شرح می‌دهیم:

  • گلوتامین: کمک به عضله سازی و ریکاوری عضلانی پس از تمرین، شاداب نگه داشتن پوست، پیشگیری از ریزش مو
  • کراتین: بالا بردن توان بدنی، افزایش سوخت و ساز بدن
  • آمینو اسید: ریکاوری پس از انجام تمرین، کمک به عضله سازی، افزایش توان بدنی، افزایش سوخت و ساز بدن، افزایش انرژی درحین تمرین
  • پروتئین وی: منبع غنی از پروتئین، بالا بردن میزان عضله سازی بدن، افزایش سوخت و ساز بدن، افزایش توان بدنی، افزایش سرعت ریکاوری بعد از تمرین، افزایش مقاومت بدن، انرژی بیشتر، کمک به خواب راحت وغیره
  • بی سی آآ: کمک به عضله سازی بدن، کمک به چربی سوزی و ریکاوری سریع پس از تمرین
  • گینر: بالا بردن توان بدنی، افزایش عضله سازی، تامین انرژی لازم برای تمرینات سنگین، افزایش سوخت و ساز بدن، کمک به ریکاوری سریع بعد از تمرین و غیره
  • ال کارنیتین: کمک به چربی سوزی، افزایش سوخت و ساز بدن
  • پمپ: افزایش توان بدنی، بالا بردن انرژی برای انجام تمرینات انفجاری و سنگین

مضرات استفاده از مکمل‌های بدنسازی

هر چند یکی از مخاطرات استفاده بیش از حد مکمل بدنسازی است که می‌تواند عوارض جدی را به دنبال داشته و حتی سبب به وجود آمدن اتفاقات غیرقابل ترمیم شود. بعضی از این عوارض شامل سوءهاضمه، مشکلات کلیوی، مشکلات ادراری، مشکلات کبدی و مشکلات خونی و پوستی هستند.

در صورتی که بخواهیم هریک از عوارض را مثال بزنیم قطعا لیست بلندی خواهیم داشت اما این باید به این نکته توجه داشته باشید که این عوارض درصورتی بوجود خواهند آمد که مکمل مصرفی ناسالم و غیراصل بوده یا تاریخ گذشته‌ باشد. به علاوه مصرف مکمل بیش از حد یا خارج از برنامه نیز احتمال وجود چنین عوارضی را در پی خواهد داشت. 

در صورتی که قصد استفاده از مکمل بدنسازی را دارید و نمی‌خواهید گرفتار جنبه منفی آن شوید توصیه می‌شود مکمل اصل را از فروشگاه معتبر تهیه کرده و مطابق دستور مربی متخصص بدنسازی یا پزشک ورزشی مصرف نمایید تا به جای روبرو شدن با عوارض مکمل به راحتی از مزایای مکمل‌های بدنسازی بهره مند شوید.

بدنسازی طبیعی انتخابی مناسب برای سلامتی بدن

بدنسازی طبیعی انتخابی مناسب برای سلامتی بدن

بدنسازی طبیعی ورزشکاران را از استفاده از استروئیدها و مواد غیر قانونی منع می کند. آنها بیشتر در تمرینات منظم، استراحت کافی و تغذیه مناسب تمرکز دارند. اگر ورزشکاران به صورت طبیعی تمرینات بدنسازی انجام دهند، عضلاتی با شکل و تناسب مناسب خواهند داشت. یکی از مزایای بدنسازی طبیعی این است که در صورت ترک تمرینات بدنسازی، ورزشکاران به اندازه کسانی که از استروئیدها استفاده می کنند، دچار افت شدید نمی شوند.

در بدنسازی طبیعی، عضلات ورزشکاران به اندازه کسانی که از هورمون ها و مواد غیر قانونی استفاده می کنند، رشد نمی کند. اما در صورت ترک تمرینات بدنسازی، نیز افت قابل توجهی در عضلات رخ نمی دهد. این نشان می دهد که رشد عضلات بطور طبیعی است. 

به عبارت دیگر، ورزشکارانی که از استروئیدها استفاده می کنند به طور مداوم باید از این داروها استفاده کنند تا از افت شدید جلوگیری کنند. می توان گفت که این ورزشکاران به مصرف استروئیدها اعتیاد پیدا می کنند.

مزایای استراحت در بدنسازی طبیعی

استراحت بعد از تمرینات ورزشی بسیار حائز اهمیت است. بعد از انجام تمرینات بدنسازی، عضلات به طور معمول تخریب می‌شوند. اما رشد عضلات در حین تغذیه و استراحت صورت می‌پذیرد. بنابراین، استراحت به اندازه کافی یکی از عوامل مهم در رشد عضلات، به ویژه در بدنسازی طبیعی، است.

سخن پایانی

بدنسازی طبیعی یا بدنسازی بدون مکمل به فعالیت در بدنسازی به صورت طبیعی و بدون استفاده از مکمل‌ها و داروهای هورمونی یا استروئیدی گفته می‌شود. ورزشکارانی که فقط به قصد ایجاد فیزیک بدنی مناسب و سلامتی به فعالیت بدنسازی می‌پردازند، نیاز به مصرف داروهای هورمونی و مکمل‌های بدنسازی ندارند. برای پیشرفت در بدنسازی طبیعی، زمان و صبوری بسیار مهم است.

 

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید