کد تخفیف کد تخفیف
مراقبت و نگهداری از مو

پی آر پی مو چیست؟

پی آر پی مو چیست؟

روشی برای درمان ریزش مو در زنان و مردان وجود دارد که به عنوان تزریق پی آر پی (پلاسمای سرشار از پلاکت) شناخته می‌شود. با تزریق PRP، موهای کم پشت به تدریج و به مرور زمان قوی‌تر و پرپشت‌تر می‌شوند. افرادی که موهایشان کاملاً ریز نشده‌اند ولی از کم‌پشت شدن موهای خود در برخی مناطق ناراحتی دارند، بهترین مراجعان برای ترمیم مو با استفاده از روش PRP هستند. 

در درمان کاشت مو، محلول PRP به صورت تزریق یا اسپری در هر دو ناحیه دریافت کننده و اهدا کننده استفاده می‌شود. این کار موجب تحریک فرآیند التیام پیوندها در ناحیه دریافت کننده می‌شود همچنین فرآیند التیام زخم در ناحیه اهدا کننده را تسریع می‌کند و احتمال باقی ماندن جای زخم را به حداقل میزان خود می‌رساند.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • پی آر پی مو چیست؟
  • مراحل انجام درمان پی آر پی موی سر
  • تزریق پی آر پی چه مزایایی برای مو دارد؟
  • کاندیدای مناسب درمان و ترمیم مو
  • عوارض پی آر پی
  • سخن پایانی

پی آر پی مو چیست؟

پلاسمای غنی شده با پلاکت یا پی آر پی پلاسما، یک نوع خون است که غلظت پلاکت‌ها در آن سه تا پنج برابر غلظت پلاکت‌ها در خون جاری در بدن است. این نوع پلاسما حاوی عوامل رشد مختلفی بوده که از پلاکت‌ها به دست می‌آید و به التیام زخم رشد مو کمک چشمگیری می‌نماید. استفاده از پی آر پی به عنوان یک درمان ایمن و موثر جهت ریزش مو با الگوی مردانه و زنانه شناخته می‌شود.

خون انسان از گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید، پلاکت‌ها و پلاسما تشکیل می‌شود. پلاکت‌ها نقش مهم و اساسی در فرایند لخته شدن خون و التیام زخم‌ها دارند. با افزایش تعداد پلاکت‌ها در محل زخم، روند التیام آن تسریع می‌شود. درمان با پی آر پی بر این اصل استوار است و همچنین می‌تواند به رشد مو کمک کند.

مراحل انجام درمان پی آر پی موی سر

مراحل انجام درمان پی آر پی موی سر

محلول PRP جهت درمان ریزش مو مورد استفاده قرار می‌گیرد و از خون شخص بیمار تهیه می‌شود. برای تهیه این محلول، خون بیمار در سانتریفیوژ چرخانده می‌شود تا جامدات از مایع جدا شوند و فعال کننده‌های پلاکت اعم از ترومبین، کلرید کلسیم و گاهی کلاژن به آن افزوده می‌شوند. بخش جامد جدا شده خون، PRP یا پلاسمای سرشار از پلاکت است. در برخی موارد، PRP با درمان A-Cell ترکیب می شود، اما در مورد سودمندی این ترکیب، نظرات متفاوتی وجود دارد.

سپس، متخصص PRP محلول را با سرنگ در ناحیه درمان، ناحیه ریزش مو یا ناحیه جراحی تزریق می‌کند. به علاوه، PRP می‌تواند حین کاشت مو از آن روی ناحیه دریافت کننده اسپری شود، روی ناحیه اهدا کننده استفاده شود یا مستقیماً در ناحیه طاسی تزریق شود. به طور پیش قبل از شروع، متخصص با استفاده از لیدوکائین 1% ناحیه را بی حس می کند.

در صورتی که هدف از درمان تحریک رشد مو باشد، تزریق ها در فواصل زمانی یک تا نه ماهه برنامه ریزی می‌شوند. انتظار می‌رود که موها پس از گذشت 2 تا 6 ماه پرپشت تر شوند. درمان باید به صورت دوره ای تکرار شود تا نتیجه به دست آمده ماندگار باشد.

اصلاح موی سر پس از‌‌ کاشت مو

تزریق پی آر پی چه مزایایی برای مو دارد؟

برخی از مزایای روش پی آر پی مو به شرح زیر است:

  1. دوره بهبودی خیلی سریع
  2. نیاز به بستری و اتاق عمل وجود ندارد.
  3. پی آر پی برای قسمت‌هایی از پوست نیز قابل استفاده است.
در اکثر موارد نیاز به بیهوشی ندارد و درمان تقریباً غیر تهاجمی است.

  4. کوتاه و آسان است، هر جلسه پی آر پی موی سر حدود یک ساعت زمان می‌برد.
  5. 
از آنجایی که خون از خود فرد گرفته می‌شود، احتمال انتقال هپاتیت و ایدز وجود ندارد.  
  6. به دلیل اینکه خون از خود فرد گرفته می‌شود امکان حساسیت و عفونت بسیار پایین است.
تزریق پی آر پی چه مزایایی برای مو دارد؟

کاندیدای مناسب درمان و ترمیم مو

PRP (Platelet-Rich Plasma) می‌تواند یک گزینه مناسب برای افرادی باشد که به دنبال روشی غیرتهاجمی و غیرجراحی برای ترمیم مو هستند. بیمارانی که در مراحل اولیه ریزش مو قرار دارند، ممکن است کاندیدای ایده‌آل برای درمان PRP باشند، زیرا این درمان قادر نیست فولیکول‌های موی خوابیده و ضعیف را بهبود بخشد. بنابراین، PRP ممکن است برای افرادی که تا حد زیادی فقدان مو دارند، کارآمد نباشد. تیم متخصص ما در مرکز ترمیم موی قادرند با توجه به مرحله ریزش موی شما، تشخیص دهند که آیا شما برای درمان PRP مناسب هستید یا خیر.

عوارض پی آر پی

احساس دردهای خفیف در زمان تزریق، خونریزی نقطه‌ای در محل تزریق و یا قرمزی پوست از دیگر عوارض این روش بشمار می‌رود. به علاوه سردردهایی تا یک روز ممکن است داشته باشید که با گذشت این یک روز به مرور مشکل رفع می‌شود.

عوارض پی آر پی

سخن پایانی

به تازگی، آمارها نشان می‌دهد که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان با مشکل ریزش و کم پشتی مو روبرو هستند. بر اساس مطالعات، تنها در ایالات متحده، 30 میلیون زن و 50 میلیون مرد به دلیل الگوی ریزش مو مشکلاتی را تجربه می‌کنند. با این حال، علوم پزشکی چندین روش نوآورانه و مدرن جهت درمان و ترمیم مو ارائه کرده است و یکی ازین روش‌ها درمان با استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) است. PRP یک روش درمانی در برای ریزش مو است که با تحقیقات امیدوارکننده‌ای پشتیبانی می‌شود و برای درمان انواع مختلف ریزش مو موثر بوده است.

 

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید