testostron تستوسترون
دانستنی های پزشکی اخبار

‎لوازم آرایش و کودکان

‎لوازم آرایش و کودکان

در دنیای امروزی با وجود رسانه‌های اجتماعی، تعاملات بیش‌تری با یکدیگر در ارتباط هستیم. از این رو‌ همه افراد ترجیح می‌دهند به زیبایی خود بیشتر اهمیت دهند. یکی از راه‌های کمک به زیبایی برای بانوان، استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی است. این موضوع برای کودکان دختر هم صدق می‌کند و استفاده از لوازم آرایشی میان آن‌ها از سنین پایین رواج یافته است. اما این لوازم آرایشی ممکن است عوارضی نیز به همراه داشته باشد.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • چرا کودکان به لوازم آرایش علاقه نشان می‌دهند؟
  • نکات مهمی که در مورد استفاده از لوازم آرایشی برای کودکتان باید بدانید
  • عوارض کوتاه مدت آرایش در کودکان
  • عوارض بلند مدت آرایش در میان کودکان
  • سخن پایانی

چرا کودکان به لوازم آرایش علاقه نشان می‌دهند؟

علاقهٔ کودکان به لوازم آرایش می‌تواند بدلیل کنجکاوی آ‌ن‌ها برای کشف محیط پیرامونشان باشد. کودکان دوست دارند همه چیز را بچشند، لمس کنند و با یکی از حواس پنج‌گانه‌شان، هر چیزی را بسنجند و کشف آرایش کردن و لوازم آرایشی هم یکی از این موارد است، به ویژه در صورتی خود شما یا یکی از اطرافیان از این لوازم استفاده کنید این کنجکاوی بیشتر خواهد شد.
رنج سنی پنج تا شش سال نیز زمانی است که در آن کنجکاوی کودکان شکل می‌گیرد و آنان به دنبال بررسی و کشف تفاوت‌های جنسی خود با سایرین هستند و به تبع آن سؤالات خاصی از والدین می‌پرسند. اما امروزه با توجه به رشد فرایندهای دیداری و شنیداری، کنجکاوی‌های جنسی به مراتب بیشتر شده و ممکن است بچه‌ها از سن دو تا سه سالگی به بعد این کنجکاوی‌ها را آغاز کنند. باید به این نکته توجه داشت که فرزند شما پسر باشد یا دختر، ممکن است نسبت به استفاده از لوازم آرایشی علاقه نشان دهند پس نباید حساسیت خاصی برای این موضوع قائل شد.

نکات مهمی که در مورد استفاده از لوازم آرایشی برای کودکتان باید بدانید


نکات مهمی که در مورد استفاده از لوازم آرایشی برای کودکتان باید بدانید

صحیح است که در صورت درخواست کودکان و برای پیشگیری از سرکوب خواسته آنان با توجه به شرایط سنی حساس کودکان خردسال می‌توان لوازم آرایش برای آنان تهیه کرد تما همزمان میبایست توجه به سلامت و لطافت پوست آ‌ن‌ها را هم در نظر داشت و تا جایی که امکان دارد، لوازم آرایشی کودکانه‌ای برایشان تهیه شود که بیشتر جنبهٔ سرگرمی داشته باشد، نه این که لوازم آرایشی خودتان یا مخصوص بزرگ‌ترها را در اختیار کودک قرار داده شود.

برای مثال، اغلب لاک‌ها دارای چندین ترکیب شیمیایی هستند. یکی از این ترکیبات که متهم اصلی ایجاد مشکلات تنفسی در بچه‌هاست، فرمالدهید بوده که حتی میزان کم آن هم سبب تحریک، سوزش و خارش چشم و ریزش اشک می‌شود. فتالات، یکی دیگر از ترکیبات شیمیایی موجود در لاک ناخن است که بر عملکرد کبد و کلیه تاثیرگذار بوده و با وجود هشدارهای محققان، همچنان به عنوان حلال در لاک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
پوست بچه‌ها، به ویژه در قسمت صورت بسیار حساس است و ممکن است در اثر استفاده از لوازم آرایش منجر به حساسیت شود. 

در این صورت، همیشه در بار اول استفاده خود را نشان نمی‌دهد اما با گذشت زمان، قرمزی، خارش و تورم را برای بیشتر کودکان به همراه دارد. تشدید حملات آسم در کودکان مبتلا به نفس تنگی هم یکی ديگر از عوارض قابل توجه استفاده از لوازم آرایش بزرگسالان برای کودکان است. پس در صورت پافشاری کودک به لوازم آرایش میبایست نوع بی‌خطر آن را با نوع معمولی جایگزین نمود.

بهترین زمان مصرف ویتامین ها و مکمل ها چه زمانی است؟

عوارض کوتاه مدت آرایش در کودکان

ممکن است کودکان متوجه آن شوند که آرایش کردن تغییراتی در پوست آن‌ها به وجود آورد. تغییر رنگ و سنگین‌تر شدن بافت پوست برای آن‌ها پر واضح است. در این صورت، ممکن است کودک درک درستی از ارتباط میان آرایش کردن و مشکلات پوستی چون جوش و آکنه نداشته باشند. اغلب کودکان به دلیل عدم توجه و نداشتن اطلاع کافی، مواد آرایشی زیادی روی پوست خود اعمال می‌کند. این موضوع سبب می‌شود احتمال بروز مشکلات پوستی برای آن‌ها بالا رود. 

مسئله رقابت با سایر هم‌سالان نیز سبب می‌شود کودکان و نوجوانان، مواد آرایشی بیش‌تری مصرف نمایند. این امر سبب می‌شود جوش‌ها دیرتر بهبود یابند و از بین رفتن چرخه منفی ایجاد شده روی پوست ممکن است ماه‌ها به طول انجامد. در مجموع می‌توان اینگونه بیان نمود که استفاده کنترل نشده از لوازم آرایشی میان کودکان، ممکن است احتمال بروز جوش میان آن‌ها را افزایش دهد.

عوارض بلند مدت آرایش در میان کودکان

عوارض بلند مدت آرایش در میان کودکان

همانطور که پیش تر اشاره شد، امروزه کودکان بیشتر از هر زمان دیگری به لوازم آرایشی ‌و آرایش کردن تمایل نشان می‌دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که سن شروع استفاده از لوازم آرایشی در میان دختران به 11 سال رسیده است. در گذشته سن شروع استفاده از لوازم آرایشی به شدت روند کاهشی داشته و این امر، نگرانی متخصصان بهداشتی را بیشتر کرده است. علت نگرانی متخصصان، مواد شیمیایی مضر موجود در لوازم آرایشی است. پارابن، سیلیس، سرب، آرسنیک، کادمیم از مواد شیمیایی مضری محسوب می‌شود که ممکن است در برخی از لوازم آرایشی به مقدار کم موجود باشد.


بررسی‌ها نشان می‌دهد مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی ممکن است روی عملکرد هورمون‌های افراد اثرگذار باشد. هورمون‌های دخترانی که در حال رسیدن به سن نوجوانی هستند، آرام آرام رشد می‌کنند. استفاده بی‌رویه از لوازم آرایشی در سنین پایین می‌تواند رشد هورمون‌ها را دچار اختلال کند. این امر ممکن است عوارض خطرناکی اعم از ناباروری و حتی سرطان پوست را به دنبال داشته باشد. گرچه در مورد سرطان، توجه داشته باشید پژوهش‌ها صرفا یک ارتباط احتمالی را نشان می‌دهند و این موضوع به طور قطعی به اثبات نرسیده است.

سخن پایانی

امروزه، کودکان و نوجوانان تمایل دارند همواره چهره زیبایی داشته باشند. وجود شبکه‌های اجتماعی و دیدن هرروزه تجملات، بر کودکان نیز اثرگذار خواهد بود. به همین سبب کودکان هم می‌خواهند مثل چیزهایی که می‌بینند، شیک و خاص باشند. این امر باعث می‌شود کودکان نیز هروز آرایش کنند. در این مقاله به اثرات مضر آن بر روی پوست کودکان پرداختیم.

 

 

39 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید