کد تخفیف تستوسترون
اطلاعات دارویی تناسب اندام

رابطه میان قرص زینک‌ پلاس و چاقی

رابطه میان قرص زینک‌ پلاس و چاقی

رابطه میان قرص زینک‌ پلاس و چاقی؛ اگرچه زینک نقش مهمی در فرآیندهای متابولیک بدن ایفا می‌کند، اما استفاده از مکمل‌های روی به تنهایی با افزایش وزن یا چاقی مرتبط نیست. با این حال، مصرف زیاد هر گونه ماده مغذی، از جمله زینک یا روی، می‌تواند منجر به اثرات منفی بر سلامت شود. 

بنابراین، توصیه می‌شود که مقدار تجویز شده روزانه (RDA) برای مصرف زینک و قرص زینک پلاس رعایت شود، که معمولاً بسته به عواملی مانند سن، جنس و مرحله زندگی متفاوت است. به طور کلی، بهتر است از مصرف بیش از حد مکمل‌های زینک پلاس خودداری کرده و رژیم غذایی سالمی را که می‌تواند تمام نیازهای مغذی بدن را تامین کند، رعایت نمایید.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • زینک پلاس چیست؟
  • آیا قرص زینک پلاس موجب چاقی می‌شود؟
  • عوارض مصرف بیش از حد زینک
  • بهترین زمان استفاده از مکمل‌های زینک
  • خواص و موارد مصرف قرص زینک پلاس
  • نحوه قطع قرص زینک پلاس
  • سخن پایانی

زینک پلاس چیست؟

همراه با سایر ویتامین‌ها و مکمل‌ها، زینک و روی از عناصر ضروری و حیاتی برای بدن هستند که بیش از 100 آنزیم و هورمون برای فعالیت و ترشح مناسب نیاز به آن‌ها دارند. این عناصر غذایی بسیار مهم هستند و در صورت کمبود آن‌ها، مشکلات جدی برای سلامت بدن ایجاد می‌شود. بر اساس آمارها، بیش از 75 درصد افراد با کمبود روی مواجه هستند. بنابراین، تأمین منابع غذایی غنی از این عناصر برای بدن بسیار حائز اهمیت است.

آیا قرص زینک پلاس موجب چاقی می‌شود؟

آیا قرص زینک پلاس موجب چاقی می‌شود؟

تاکنون، مطالعات گوناگونی در جهان درباره ارتباط بین مصرف قرص زینک پلاس و چاقی انجام شده است. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف مکمل زینک پلاس ممکن است به کاهش وزن افراد چاق کمک کند و اشتهای آن‌ها را کاهش دهد. از سوی دیگر، تحقیقات اندکی نشان داده‌اند که در افرادی که از سوء تغذیه رنج می‌برند یا با برخی بیماری‌ها مبتلا هستند، مصرف زینک ممکن است منجر به افزایش وزن شود. بنابراین، ممکن است کاهش وزن با کمبود روی در بدن مرتبط باشد. بنابراین، در افرادی که مشکلی از نظر میزان روی در بدن خود ندارند، مصرف زینک پلاس به عنوان یک عامل برای چاقی در نظر گرفته نمی‌شود.

عوارض مصرف بیش از حد زینک

  1. تهوع و استفراغ
  2. عفونت‌های مکرر
  3. معده درد و اسهال
  4. اختلال در جذب مس در بدن
  5. علائمی شبیه بیماری آنفولوانزا
  6. کاهش کلسترول خوب (HDL) در بدن
  7. تغییر در ذائقه و ایجاد طعم فلز در دهان

بهترین زمان استفاده از مکمل‌های زینک

در صورتی که می‌خواهید مکمل‌های زینک را مصرف کنید، بهتر است آن‌ها را حداقل 1 تا 2 ساعت پس از وعده غذایی مصرف کنید. در صورتی که مصرف آن‌ها برای شما ناراحتی معده یا عوارض جانبی دیگر ایجاد می‌کند، بهتر است با غذا مصرف کنید. اما حتما قبل از مصرف مکمل‌های زینک، با پزشک خود مشورت کنید. پزشک ممکن است تنها یک یا دو دوره مصرف زینک پلاس را توصیه کند و یا تعیین کند که بین هر دوره باید چند ماه فاصله باشد.

مقدار و دوره مصرف مکمل‌های زینک بر اساس سن و جنسیت شما توسط پزشک مشخص می‌شود. اگر می‌خواهید از زینک پلاس برای چاقی استفاده کنید، بهتر است درباره مقدار و دوره مصرف آن نظر پزشک را جویا شوید. در هر صورت، از مصرف بی‌رویه مکمل‌های زینک خودداری کنید؛ زیرا ممکن است عوارض جانبی خطرناکی برای شما داشته باشد.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله اگر هر روز زینک بخوری چه اتفاقی میوفته را نیز مطالعه نمایید. 

خواص و موارد مصرف قرص زینک پلاس 

زینک دارای خواص ضدالتهابی است که می‌تواند به افراد مبتلا به آکنه، پسوریازیس و اگزما کمک کند. همچنین در روند ترمیم زخم نیز نقش دارد. از دیگر فواید آن می‌تپان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سلامت پوست و ناخن
  • کاهش خطر زایمان زودرس
  • بهبود بینایی و حواس پنج‌گانه
  • محافظت از ساختارهای بیولوژیکی
  • پیشگیری از تشکیل رادیکال‌های آزاد
  • حفظ تعادل قند خون و تولید انسولین
  • شکستن غشای گلبول‌های قرمز مرده
  • محافظت از اسپرم و باروری در مردان
  • نقش در بهبود زخم از طریق لخته شدن خون
  • بهبود عملکرد سیستم ایمنی و مقابله با میکروب
  • تولید الاستین و کلاژن برای نوسازی و ترمیم پوست
  • درمان بیماری‌های پوستی شایع ازجمله آکنه، اگزما، پسوریازیس و شوره سر
  • افزایش سرعت پراکسیداسیون لیپیدی در غشاهای میکروزومی و میتوکندری

دیگر عوارض مصرف قرص زینک پلاس

مصرف بیش از حد زینک پلاس ممکن است باعث اختلال در جذب املاح مهمی مثل آهن و مس شود و به کمبود این دو ماده در بدن منجر شود. همچنین، می‌تواند عوارضی مانند تب، دردهای شکمی و استفراغ را در پی داشته باشد.

مصرف خودسرانه و بیش از حد این مکمل می‌تواند علاوه بر موارد گفته شده، سردرد، تعرق شدید، کم خونی، افزایش ریسک خونریزی و ضعف سیستم ایمنی بدن را نیز به دنبال داشته باشد. افزایش مقدار روی در بدن ممکن است باعث کاهش چربی‌های مفید خون و افزایش حساسیت در افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی شود. بنابراین، باید دقت کرد که میزان مصرف زینک پلاس باید بر اساس توصیه پزشک و با رعایت دستورالعمل‌های مصرف مشخص شده باشد.

رابطه میان قرص زینک‌ پلاس و چاقی

نحوه قطع قرص زینک پلاس

حتماً از مصرف بیش از دوز مشخص شده روی بسته قرص یا تجویز پزشک خودداری کنید. در صورتی که به طور تصادفی بیشتر از این مقدار مصرف کردید، می‌توانید یک لیوان شیر بنوشید. کلسیم و فسفر موجود در شیر ممکن است از اتصال روی اضافی و جذب آن در معده و روده جلوگیری کند. 

همچنین توصیه می‌شود مصرف این مکمل را ناگهانی قطع ننمایید. لطفاً توجه داشته باشید که این توصیه‌ها مربوط به مصرف زینک پلاس هستند و برای سایر مکمل‌ها قابل اعمال نیستند. همواره بهتر است قبل از مصرف هر گونه مکمل، با پزشک خود مشورت کنید.

سخن پایانی

چاقی یک بیماری پیچیده است که تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد، از جمله ژنتیک، رژیم غذایی، فعالیت بدنی و سبک زندگی کلی. بنابراین، تنها با مصرف یک ماده مغذی مانند قرص زینک پلاس نمی‌توان آن را کنترل کرد. مدیریت وزن شامل یک رویکرد جامع است که شامل یک رژیم غذایی متعادل، فعالیت بدنی منظم و تغییر در رفتارهای زندگی می‌شود.

اگر نگران وزن خود یا اثرات مصرف قرص زینک پلاس و سایر مکمل‌های زینک هستید، بهتر است با یک پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید. آن‌ها می‌توانند با توجه به شرایط خاص شما، توصیه‌هایی ارائه دهند و در ایجاد یک رویکرد جامع برای تغذیه و مدیریت وزن به شما کمک کنند.

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید