کد تخفیف هیرتامین
تناسب اندام دانستنی های پزشکی

موثرترین رو‌ش‌های‌ رفع گرسنگی در زمان رژیم

موثرترین رو‌ش‌های‌ رفع گرسنگی در زمان رژیم

موثرترین رو‌ش‌های‌ رفع گرسنگی در زمان رژیم؛ قبل از استفاده از این دارو، در صورت وجود حساسیت نسبت به آن یا هر دارو دیگر، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. این دارو ممکن است شامل مواد غیرفعالی باشد که منجر به واکنش‌های آلرژیک یا مشکلات دیگر شوند. استفاده از این دارو ممکن است باعث گیجی یا تاری دید شود؛ بنابراین، اگر کاملاً آگاه نیستید، از رانندگی یا انجام فعالیت‌های خطرناک خودداری کنید. همچنین، از مصرف مشروبات الکلی خودداری کنید. اگر از ماریجوانا استفاده می‌کنید، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • روش‌های موثر رفع احساس گرسنگی
  • اثرات نحوه غذاخوردن بر احساس گرسنگی
  • چه عللی موجب سیرکنندگی یک ماده غذایی می‌شوند؟
  • نکات طلایی درباره رفع احساس گرسنگی در زمان رژیم
  • سخن پایانی

روش‌های موثر رفع احساس گرسنگی

در ادامه به موثرترین رو‌ش‌های‌ رفع گرسنگی در هنگام رژیم خواهیم پرداخت:

  • خواب کافی 

یک نکته جالب این است که داشتن خواب کافی و متعادل یکی از روش‌های کاهش گرسنگی است. بر پایه تحقیقات، کمبود خواب می‌تواند یکی از عوامل اصلی افزایش اشتها در افراد باشد. داشتن خواب کافی به میزان مناسب، باعث تعادل بین هورمون‌های "گرلین" و "لپتین" می‌شود که به عنوان هورمون‌های مرتبط با احساس گرسنگی و سیری شناخته می‌شوند.

افرادی که کمبود خواب دارند، سطح بیشتری از هورمون گرلین تولید می‌کنند و بنابراین، سطح لپتین در بدن آن‌ها کاهش می‌یابد. این موضوع باعث افزایش احساس گرسنگی در آن‌ها می‌شود. به طور کلی، بدن برای استراحت مناسب حدود 6 تا 10 ساعت خواب در شب نیاز دارد. البته، این مقدار ممکن است در افراد مختلف متغیر باشد.

روش‌های رفع احساس گرسنگی
  • مصرف ماهی

اشخاصی که دارای شاخص توده بدنی بالا هستند، می‌توانند به دلیل حاوی بودن پروتئین و اسیدهای چرب امگا3 از مصرف ماهی در رژیم غذایی خود بهره ببرند. از نظر ارزش غذایی، ماهی‌ها دارای مقدار زیادی پروتئین هستند که در مقایسه با منابع دیگری از پروتئین مانند گوشت و مرغ، تأثیر زیادی در احساس سیری دارند.

  • مصرف بیشتر پروتئین 

بحث‌های زیادی درباره این موضوع وجود دارد که در کوتاه‌مدت، کربوهیدرات یا چربی سیرکننده‌تر هستند، اما اطلاعات نشان می‌دهند که پروتئین از هر دوی این مواد سیرکننده‌تر است. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که پروتئین می‌تواند در بلندمدت از احساس گرسنگی جلوگیری کند. همچنین ثابت شده است که مصرف پروتئین، از جمله ماهی‌های کم چرب، مرغ بدون پوست و گوشت قرمز کم چرب، به مدت طولانی می‌تواند فرآیند هضم را بهبود بخشیده و باعث کاهش مصرف کالری در یک وعده غذایی شود.

  • مصرف حبوبات

مصرف حبوبات نیز می‌تواند منجر به ایجاد حس سیری در طولانی مدت شود. همچنین، انواع دیگری از مواد غذایی حاوی فیبر وجود دارند که می‌توان به غلات سبوس دار، میوه‌ها و سبزی‌ها اشاره کرد که می‌توانند به افزایش احساس سیری و کنترل بهتر گرسنگی کمک کنند.

  • مرکبات

مرکبات دارای مقدار بالایی از آب و pectin هستند که سبب کمک به کنترل سرعت گوارش و احساس سیری مضاعف می‌شوند. به عنوان مثال، گریپ فروت و پرتقال دارای میزان آب بالایی حدود 87 درصد هستند که باعث کاهش کالری آن‌ها می‌شود. 

نوشیدن آب

وقتی می‌خواهید آب بنوشید، می‌توانید از آب جوشیده و گرم استفاده کنید و دو قاشق آبلیموی تازه یا لیمو را به آن اضافه کنید. مصرف این نوشیدنی همچنین می‌تواند به کاهش وزن کمک کند و همچنین ورم بدن را کاهش دهد.

اثرات نحوه غذاخوردن بر احساس گرسنگی

مصرف سالاد برای افراد چاق و دارای اضافه وزن بسیار مفید است. مصرف سالاد همراه با غذا یا قبل از آن، فیبر موجود در آن می‌تواند به کاهش اشتها کمک کند، با این شرط که سس سالاد حاوی چربی نباشد. مهم نیست که از سس مایونز یا روغن زیتون استفاده کنید،؛ چرا که تمام چربی‌ها در هر گرم، 9 کیلوکالری دارند. در مقابل، هر گرم مواد نشاسته‌ای یا کربوهیدرات یا پروتئین‌های گیاهی، حدود 4 کیلوکالری دارند.

با اینکه روغن زیتون خواص بسیاری دارد، اما برای افراد چاق، حاوی بیشترین چربی و کالری است و باید با احتیاط مصرف شود. همچنین، غذا خوردن به صورت آهسته بسیار مهم است. یکی از مشکلات افراد چاق این است که سرعت خوردنشان زیاد است. غذاهایی که به سرعت می‌خورند، به طور معمول خوراکی‌هایی هستند که نیاز کمتری به جویدن دارند و باعث می‌شوند احساس سیری به تعویق بیفتد.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله همه چیز درباره رژیم غذایی فیبر F-factor را نیز مطالعه نمایید.

چه عللی موجب سیرکنندگی یک ماده غذایی می‌شوند؟

در صورت مصرف میان‌وعده‌های فراوان در طول روز، بهتر است رژیم غذایی خود را مورد بررسی قرار دهید. برای وعده‌های اصلی، بهتر است انتخاب‌هایی داشته باشید که احساس سیری و رضایت را فراهم کنند تا در طول روز کمتر با احساس گرسنگی روبه‌رو شوید. یک ویژگی اساسی غذاهای سیرکننده، حضور مواد مغذی متنوع مانند پروتئین، فیبر و چربی‌های سالم در غذاهای کامل و فراوری‌نشده است.

نکات طلایی درباره رفع احساس گرسنگی در زمان رژیم

حتماً در طول روز به میزان کافی آب بنوشید و بین وعده‌های غذایی از نظر زمانی 2 تا 4 ساعت فاصله داشته باشید. در هر وعده غذایی و میان‌وعده‌ها، تعادل مناسبی بین مصرف کربوهیدرات، پروتئین و چربی حفظ کنید.

برای شناخت الگوی گرسنگی خود، زمان‌هایی که در طول روز احساس گرسنگی می‌کنید را یادداشت کنید. این فرآیند ممکن است نشان دهد که الگوی خاصی وجود ندارد، اما باز هم این فرآیند مفید است. لازم به ذکر است که نباید یک گروه غذایی یا وعده‌ای را به‌طور کامل حذف کنید.

موثرترین رو‌ش‌های‌ رفع گرسنگی در هنگام رژیم

به جای غذاهای روزمره‌تان، انتخاب‌های سالم و سیرکننده را در نظر بگیرید. با انتخاب گزینه‌های مناسب، می‌توانید به اشتهای خود پاسخ داده و برای مدت طولانی‌تر احساس سیری و رضایت کنید. غذاهای خوشمزه و مغذی بسیاری وجود دارند که شاید با سلیقه شما نیز سازگاری داشته باشند.

سخن پایانی

بسیاری از افراد معتقدند که رژیم‌های لاغری منجر به احساس گرسنگی، ضعف و بی‌حالی می‌شوند. با این حال، پزشک‌های متخصص تغذیه باور دارند که یک رژیم لاغری باید هرگز باعث ایجاد احساس گرسنگی نشود. رژیم‌های سخت که با گرسنگی همراه هستند، اغلب به نتایج مطلوب نمی‌انجامند. این امر به این دلیل است که در نهایت فرد تحمل این وضعیت را از دست می‌دهد و بیشتر از قبل می‌خورد که منجر به افزایش وزن می‌شود.

 

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید