کد تخفیف حراج آخرسال آقای دارو
تناسب اندام

سیب زمینی شیرین و خواص آن برای کاهش وزن

سیب زمینی شیرین و خواص آن برای کاهش وزن

امروزه سیب زمینی شیرین محبوبیت زیادی در بین مردم دارد. به ویژه در میان ورزشکاران و افرادی که علاقه به رژیم‌های لاغری دارند دارای محبوبیت بیشتری است. متخصصان تغذیه درباره ی خواص سیب زمینی شیرین توضیحات زیادی بیان کرده اند و معمولا آن را مفیدتر از سیب زمینی معمولی معرفی کرده اند.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • سیب زمینی شیرین چیست؟
  • تفاوت‌های سیب زمینی شیرین با سیب زمینی معمولی
  • خواص سیب زمینی شیرین
  • بهبود سلامت روده‌ها و دستگاه گوارش
  • سیب زمینی شیرین و جلوگیری از سرطان
  • افزایش سلامت چشم و بهبود حس بینایی
  • بهبود عملکرد مغز
  • سیب زمینی شیرین مفید برای دیابتی ها
  • سیب زمینی شیرین و کاهش بیماری قلبی
  • سخن پایانی

سیب زمینی شیرین چیست؟

سیب زمینی شیرین از سبزیجات ریشه‌دار دارای  نشاسته می باشد که بسیار خوش طعم و مفید است. این سیب زمینی در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف وجود دارد و بیشتر سیب زمینی‌های شیرین نارنجی رنگ هستند. اما می‌توان این خوراکی را در رنگ‌های بنفش، زرد، سفید، صورتی و قرمز نیز یافت. این سبزیجات محبوب دارای انواع ویتامین‌های A ، آنتی اکسیدان‌ها، مواد معدنی و فیبر هستند.


تفاوت‌های سیب زمینی معمولی با سیب زمینی شیرین 

این دو سیب زمینی هر دو دارای نشاسته و از گیاهان ریشه دار هستند. اما این ارتباط، یک ارتباط فامیلی بسیار دور است. این دو سیب زمینی به یک خانواده متفاوت از گیاهان ریشه‌دار مربوط می شوند. هردو نوع سیب زمینی فواید بسیاری دارند و مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین میکنند. اما سیب زمینی شیرین سالم تر و دارای مواد مغذی بیشتری می باشد. به همین خاطر متخصصان تغذیه برای کسانی که به رژیم سیب زمینی علاقه دارند، سیب زمینی شیرین را به جای سیب زمینی معمولی به این افراد پیشنهاد می دهند .از تفاوت‌های دیگر این دو سیب زمینی می‌توان به بیشتر بودن مقدار ویتامین B6 ، ویتامین C و فیبر نسبت به سیب  زمینی معمولی اشاره کرد. همچنین سیب زمینی‌های شیرین که دارای رنگ قرمز و بنفش هستند  شامل آنتی اکسیدان‌های بیشتری هستند که از سرطان جلوگیری می کنند.سیب زمینی شیرین با سیب زمینی معمولی از نظر مقدار مواد مغذی دارای تفاوت هایی نیز می باشد . سیب زمینی شیرین دارای ویتامین A زیادی می باشد. همچنین سیب زمینی شیرین خام کالری کمتری نسبت به  سیب زمینی دارد. اما نوع پخته شده سیب زمینی شیرین دارای کالری، چربی و کربوهیدرات بیشتری دارد. این تفاوت در خصوص کالری اندک می‌باشد. همچنین باید بدانید که  پروتئین موجود در سیب زمینی معمولی کمی بیشتر از سیب زمینی شیرین می‌باشد.


خواص سیب زمینی شیرین

بهبود سلامت روده‌ها و دستگاه گوارش

سیب زمینی شیرین دارای فیبر و انواع آنتی اکسیدان‌ها می‌باشد. به همین دلیل متخصصان تغذیه‌ معتقدند که سیب زمینی شیرین باعث سلامت روده‌ها می شود. به همین خاطر اگر به دنبال رفع مشکلات گوارشی خود هستید و قصد دارید از یک رژیم غذایی حاوی فیبر بالا استفاده نمایید، سیب زمینی‌های شیرین و حتی سیب زمینی معمولی برای این منظور بسیار به شما توصیه می شود .

مزونیدلینگ چیست؟ آیا سبب جوانسازی پوست می‌شود؟

سیب زمینی شیرین و جلوگیری از سرطان 

 سیب زمینی شیرین آنتی اکسیدان‌های مختلف زیادی را دارا می باشد. به همین خاطر مصرف سیب زمینی شیرین می‌تواند اثرات مضر  رادیکال‌های آزاد را از بین ببرد و از بدن شما در برابرسرطان‌های مختلف محافظت می کند.

افزایش سلامت چشم و بهبود حس بینایی

سیب زمینی شیرین دارای  ویتامین A و بتاکارون می‌باشد. ویتامین A یکی از موادی است که باعث حفظ  سلامت چشم و بهبود حس بینایی میشود. کمبود ویتامین A در رژیم‌های غذایی از مواردی است که متخصصان تغذیه را در سراسر جهان نگران کرده است،   در نتیجه توصیه می شود با مصرف سیب زمینی شیرین می‌توان ویتامین A مورد نیاز بدن را تامین کرد.


بهبود عملکرد مغز

مصرف سیب زمینی شیرین مخصوصا نوع بنفش آن می‌تواند باعث بهبود عملکرد مغز شود. بر اساس نتایج بدست آمده از برخی تحقیقات، آنتوسیانین موجود در سیب زمینی شیرین از نوع بنفش رنگ آن  می تواند باعث کاهش التهاب شود و از رادیکال های مضر بدن جلوگیری کند. این ماده نیز باعث تقویت حافظه و بهبود یادگیری در افراد نیز می شود.

سیب زمینی شیرین مفید برای دیابتی ها

سیب زمینی شیرین باعث مدیریت بیماری دیابت می شود. برخی مطالعات نشان می‌دهند که مصرف سیب زمینی شیرین به جای سیب زمینی معمولی برای افراد دیابتی مناسب‌تر می باشد. محققان معتقدند که مصرف سیب زمینی شیرین می‌تواند به مقاومت بدن در برابر انسولین و متعادل کردن سطح قند خون کمک کند.

کاهش بیماری قلبی 

مصرف سیب زمینی شیرین باعث جلوگیری از  خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی شده و  مقادیر بالای پلی فنول موجود در سیب زمینی شیرین و برگ آن با اثرات مخرب اکسیداسیون در بدن مبارزه کرد و به  سلامت دستگاه قلبی و عروقی کمک خواهد کرد.

سخن پایانی 

تفاوت های سیب زمینی شیرین و معمولی را بررسی کردیم حالا نکته حائز اهمیت این است که هر دو نوع سیب زمینی یعنی سیب زمینی شیرین و سیب زمینی معمولی بسیار مفید و مقوی هستند و مصرف متعادل هر کدام به افراد توصیه می‌شود.

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید