ارسال رایگان به سراسر کشور ارسال رایگان به سراسر کشور
مراقبت و نگهداری از مو دانستنی های پزشکی

صفر تا صد علل سفیدی مو‌ در دوران جوانی

صفر تا صد علل سفیدی مو‌ در دوران جوانی

صفر تا صد علل سفیدی مو‌ در دوران جوانی؛ سفید شدن مو با افزایش سن یک پدیده طبیعی است که به دلیل کاهش تولید رنگدانه در فولیکول‌های مو رخ می‌دهد. فولیکول‌های مو حاوی سلول‌های رنگدانه‌ساز هستند که رنگ مو را تعیین می‌کنند. با پیر شدن افراد، تعداد رنگدانه‌های فولیکول‌های مو کاهش می‌یابد و در نتیجه مو‌ها سفیدپوش می‌شوند. با این حال، در برخی موارد، موهای سفید در جوانان و کودکان نیز دیده می‌شود. برخی دانشمندان معتقدند که علت این پدیده ژنتیک است.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • علت رویش موی سفید در جوانی
  • پیشگیری از سفیدی مو در نوجوانی
  • دارو‌های رفع سفیدی مو
  • سخن پایانی

علت رویش موی سفید در جوانی

ملانین یک ماده است که موجب رنگ‌دهی پوست و مو می‌شود. کاهش تولید ملانین و از بین رفتن سلول‌های رنگدانه‌ساز، عامل اصلی رویش موی سفید در سنین بالاتر از چهل سالگی است. با این وجود، در برخی موارد، با جلوگیری از این علت، می‌توان جلوی رویش موی سفید را گرفت و حتی با تحریک فولیکول‌ها، سلول‌های رنگدانه‌ساز را به زندگی بازگرداند. مو به‌عنوان یکی از جزئیات زیبایی شما، بسیار مهم است و باید به آن مراقبت کنید تا از ریزش، سفید شدن و آسیب دیدن آن پیشگیری کنید.

  • بیماری خودایمنی در سفید شدن موها

برخی بیماری‌های خودایمنی مانند آلوپسی و ویتیلیگو موجب تخریب سلول‌های خودی موها می‌شوند و باعث ریزش مو می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد که پس از درمان این بیماری‌ها، موهایی که دوباره شروع به رشد می‌کنند، به سفید شدن بیشتری تمایل دارند.

  • کمبود ویتامین در سفیدشدن مو

براساس مطالعات، کمبود هر نوع ویتامین از جمله ویتامین B-۶، B-۱۲، بیوتین، ویتامین D یا ویتامین E می‌تواند باعث رویش موی سفید در سر شود. ویتامین B۱۲ برای اکسیژن‌رسانی به سایر نقاط بدن نیاز دارد و در صورت کمبود آن، گلبول‌های قرمز خون نمی‌توانند اکسیژن را به فولیکول‌های مو برسانند که باعث عدم ترشح ملانین و سفیدی مو می‌شود. همچنین، کمبود مواد معدنی مانند آهن، مس و کلسیم نیز می‌تواند در سفیدی مو نقش بسزایی داشته باشد.

علت رویش موی سفید در جوانی
  • استرس

یک تحقیق آزمایشگاهی نشان داده است که استرس می‌تواند بر سلول‌های بنیادی فولیکول‌ها تأثیر بگذارد و باعث سفید شدن موها شود. اگر زندگی پر استرسی دارید و موهای شما شروع به سفید شدن کرده‌اند، بهتر است شیوه زندگی‌تان را تغییر دهید، البته اگر رنگ موهایتان را دوست دارید. این نظریه نشان می‌دهد که چرا برخی از پیشروان کشورها موهای سفید دارند.

  • سیگارکشیدن باعث سفیدی مو می‌شود

مصرف سیگار باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه و بیماری‌های قلبی می‌شود. استفاده طولانی مدت از سیگار می‌تواند رگ‌های خونی را تحت تأثیر قرار داده و آنها را منقبض کند، که ممکن است باعث ریزش موهای شما شود. علاوه بر این، مواد مضر و سمی موجود در سیگار می‌توانند به‌طور جداگانه بر فولیکول‌های سر تأثیر بگذارند و باعث سفید شدن موها شوند.

  • اختلال تیروئیدو موی سفید 

غده تیروئید یک غده پروانه‌ای شکل در قسمت گردن است که وظیفه تنظیم متابولیسم بدن را دارد. کمبود یا افزایش فعالیت این غده می‌تواند باعث کاهش ترشح ملانین در بدن شود که ممکن است باعث ریزش موهای سر شود. بنابراین، در صورت داشتن مشکلات تیروئیدی، برای حفظ سلامتی موهای سر خود، بهتر است به درمان تیروئید خود اهمیت بدهید.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله همه چیز درباره مکمل موی فیتو را مطالعه نمایید.

  • ژنتیک

به موهای والدین، پدربزرگ و مادربزرگ خود نگاه کنید. در صورتی که هنوز موهای آن‌ها شاداب و رنگی هستند، به شما تبریک می‌گویم که از سفید شدن موهای خود در سنین جوانی در امان هستید. دلیل اصلی رویش موی سفید در دوران جوانی ژنتیک است. این عامل از نسل‌های گذشته به ارث می‌رسد و برای نسل‌های بعدی نیز به عنوان یک میراث باقی می‌ماند. در علم روز، تغییر ژنتیک امکان‌پذیر نیست و اگر شما از موهای سفید خود راضی نیستید، می‌توانید از رنگ‌های طبیعی یا شیمیایی برای رنگ دهی به موهای خود استفاده کنید.

پیشگیری از سفیدی مو در نوجوانی

دور کردن استرس

در حقیقت استرس علاوه بر ریزش مو و پیری پوست در سفید شدن موها هم نقش بسزایی دارد.

  • مصرف کم کافئین

برخی بررسی‌ها نشان می‌دهند که مصرف بیش از حد قهوه ممکن است با سفید شدن زودهنگام موها در ارتباط باشد. در نهایت، اگر شما در طول روز مقدار زیادی نوشیدنی‌های کافئین دار مصرف می‌کنید، بهتر است میزان مصرف آنها را کاهش دهید.

  • کنار گذاشتن مواد مخدر

سیگار کشیدن یکی از بدترین انتخاب‌های ناسالم برای سبک زندگی محسوب می‌شود و می‌تواند مراحل پیری را برای همه بدن، از جمله موهای سرتان، سریعتر کند. بنابراین، اگر می‌خواهید سفید شدن زودهنگام موهایتان را کند کنید، اولین کاری که باید انجام دهید، ترک سیگار است. همچنین، مصرف مواد مخدر نیز می‌تواند خطرناک باشد.

  • رژیم غذایی سالم

یک رژیم غذایی سالم و با ویتامین‌های گروه B، به خصوص ویتامین B12، می‌تواند از سفید شدن زودهنگام موها جلوگیری کند. مصرف مواد غذاییی مانند شیر و لبنیات، تخم مرغ و غذاهایی که حاوی ویتامین‌های گروه B هستند، می‌تواند به جلوگیری از سفید شدن موها کمک کند. کمبود ویتامین‌های گروه B می‌تواند باعث سفید شدن زودهنگام موها شود، بنابراین باید غذاهایی که حاوی این ویتامین‌ها هستند، مانند نان‌های غلات کامل، موز، تخم‌مرغ، لبنیات، مرغ، گوشت و سبزیجات برگ سبز، در رژیم غذایی خود قرار دهید.

  • خواب کافی

داشتن خواب کافی نه تنها به سلامتی کلی بدن شما کمک می کند، بلکه می تواند از سفید و خاکستری شدن زودهنگام موهای شما جلوگیری کند. با خوابیدن به اندازه کافی و حداقل ۷ یا ۸ ساعت خواب پیوسته در شبانه روز، استرس شما در طول روز کاهش می یابد و این می تواند باعث تأخیر در ظاهر شدن موهای سفید شما شود.

دارو‌های رفع سفیدی مو

دارو‌های رفع سفیدی مو

آیا قرصی برای جلوگیری از سفیدی مو وجود دارد؟ در حقیقت، داروها در اکثر موارد باعث ریزش مو یا رشد بیش از حد مو می شوند، اما در مورد تغییر رنگ مو، داروها به عنوان یکی از عوارض داروها عمل می کنند و داروی خاصی برای جلوگیری از سفیدی مو وجود ندارد. در ادامه، داروهایی که در برخی موارد باعث تغییر رنگ مو شده اند، معرفی می‌شوند.

  • کلروکین و موی سفید

این دارو برای درمان بیماری‌های لوپوس و آرتریت روماتوئید استفاده می‌شود. در برخی موارد، مشاهده شده است که این دارو باعث براق شدن پوست سر می‌شود و بسیار کمتر به رنگ موی سر، سیبیل و ابرو اثر می‌گذارد.

  •  سونیتینیب 

اغلب این دارو برای درمان سرطان و کارسینوم استفاده می‌شود. با مصرف این دارو، ممکن است موهای پوست سر، ابروها، مژه‌ها یا موهای بدن سفید شوند. شدت تغییر رنگ مو به دوز مصرفی دارو وابسته است؛ ۷ تا ۱۴ درصد بیماران با دوز کمتر (۵۰ میلی گرم در روز) و تا ۶۴ درصد بیماران با دوز بالاتر (بیش از ۵۰ میلی گرم در روز) تغییر رنگ مو را تجربه نموده‌اند.

  • سورافنیب

این دارو جهت درمان سرطان تیروئید، کارسینوم کلیه و کبد استفاده می‌شود. بیمارانی که این دارو را مصرف می‌کنند، ممکن است پس از ۲ تا ۶ هفته تغییر رنگ موی خود را مشاهده کنند که تا ۲۷ درصد از بیماران این تغییر را نشان می‌دهند. هرچند که درمان با سورافنیب همچنان ادامه دارد، اما ممکن است موهای جدید رشد کنند. این موهای جدید ممکن است شکننده‌تر، مجعدتر و گاهی تیره‌تر از موهای اصلی باشند.

  • فنوباربیتال

فنوباربیتال داروی ضد تشنج موجب تغییر رنگ موی سیاه به بلوند به دلیل سندروم لایل در چندین مورد نادر مشاهده می‌شود.

  • سیس پلاتین

بعد از ریزش مو، رشد مجدد مو با رنگ روشن و تیره‌تر با این عامل ضد سرطان اعلام شده است.

سخن پایانی

بسیاری از نوجوانان متوجه تارهای سفید موی خود می‌شوند و این ممکن است موجب تعجب و در بسیاری از موارد ناراحتی آنان شود. عوامل تغذیه‌ای و هورمونی مانند استرس می‌تواند بر روی رنگ مو تأثیرگذار باشد، اما با توجه به ژنتیک هر فرد، استعداد سفید شدن مو ممکن است در سنین مختلفی اتفاق بیفتد. اگر پدر و مادر شما در سنین جوانی موهایشان سفید شده است، این خصوصیت ممکن است در شما هم زودتر بروز پیدا کند.

 

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید