hairtamin کد تخفیف
مراقبت و نگهداری از پوست

راهکاری‌های پیشگیری از گزش حشرات در فصول گرم

راهکاری‌های پیشگیری از گزش حشرات در فصول گرم

بیشتر ما فصل تابستان را دوست داریم. روزهای طولانی، هوای گرم، پیاده روی خارج از منزل و محصولات باغی تازه فقط بخشی از لذت‌های این فصل هستند. همه ما راه‌های مختلفی برای سپری کردن وقت در این فصل داریم. اما علاوه بر این همه موارد، برخی خصوصیات آزاردهنده‌ای نیز در این فصل وجود دارد. مانند رطوبت بالا، هوای شرجی و آفتاب سوختگی. ولی بدترین چیزی که همه ما از آن بیزاریم، حشرات خانگی است.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • چگونه خارش پوست را متوقف کنیم؟
  • معرفی گیاهان دفع کننده پشه
  • راه‌های جلوگیری از گزش پشه در سفر
  • چه فعالیت‌هایی افراد را در معرض گزش حشرات قرار می‌دهد؟
  • جای نیش حشرات را چگونه درمان کنیم؟
  • سخن پایانی

چگونه خارش پوست را متوقف کنیم؟

بعد از نیش پشه، مهمترین چیز این است که پوست خود را نخارانید. اگر به تازگی توسط پشه نیش زده شده اید، سعی کنید تا واکنش خود به خارش پوست را کنترل کنید. خارش باعث می شود قسمتی که نیش خورده است متورم شده و خارش بیشتری ایجاد می کند و وضعیت را بدتر می کند. اگر پشه شما را نیش زده است، می توانید از اسپری ها و کرم های ضد خارش استفاده کنید. همچنین برخی محصولات دفع کننده حشرات ممکن است دارای مواد ضد خارش باشند و می توانند به شما کمک کنند. اگر تحمل کنید و پوست خود را نخارانید، نیش حشرات به سرعت رفع خواهد شد.

چگونه خارش پوست را متوقف کنیم؟

معرفی گیاهان دفع کننده پشه

در صورتی که از پشه های باغچه خود کلافه شده اید، در این قسمت روش‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که بتوانید به طور طبیعی آن ها را از خودتان دور کنید:

رزماری: به طور معمول یکی دیگر از گیاهان خوشبو است که جهت عوارض جانبی پس از نیش پشه ها مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که در منزل باربیکیو دارید و یا قصد دارید در حیاط خود غذا آماده کنید‌، حتماً از لاوندر‌استفاده کنید. نه تنها بوی خوبی خواهد داشت، بلکه پشه ها را از شما دور می‌کند.

بالم لیمو: یکی دیگر از روش‌های دفع حشره است مالیدن مقداری برگ بالم لیمو روی پوست قادر است حشرات را از شما فراری دهد.

نعناع: نعناع نیز ردپایی از بوی لیمو دارد. در نتیجه گیاه نعناع می‌تواند برای دفع حشرات و پشه‌ها مناسب باشد. مقداری برگ نعنا را بین دستان خود بگذارید و آن را به هم بمالید تا بوی آن آزاد شود و پشه‌‌ها را از شما دور نماید.

سنبل: در صورتی که به گربه‌ها علاقه ندارید، از این متد استفاده نکنید؛ چرا که سنبل یک گیاه عالی جهت دفع تمام انواع حشرات می باشد اما گربه‌ها به شدت بوی آن را دوست دارند و به سمت شما جذب خواهند شد.

سیر: مصرف مقدار زیادی سیر یا مالیدن آن روی پوست موجب دفع پشه ها می‌شود اما ممکن است برخی خود از بوی سیر خوششان نیاید.

لاوندر: گیاه بسیار خوشبوتری نسبت به سیر می‌باشد و جهت دفع حشرات عالی عمل می‌کند.

ریحان: بوی گیاه ریحان پشه ها را از شما فرار می‌دهد . کافی است مقداری برگ ریحان را به ناحیه مورد نظر پوست خود بزنید.

گل همیشه بهار: گل همیشه بهار حاوی یک ماده فعال است که برای دفع حشرات بسیار کارآمد است.

خواص کره بادام زمینی برای بدنسازان

راه‌های جلوگیری از گزش پشه در سفر

در پاسخ به سوال شما این که در سفر برای جلوگیری از گزش حشرات چه کنیم، کرم جلوگیری از گزش حشرات استفاده کنیم و یا اینکه اثر اسپری جلوگیری از گزش حشرات بیشتر است؟ در پاسخ باید اینگونه گفت که مقصد خود را بررسی نمایید.
در صورتی که قصد دارید به جایی سفر کنید که درباره شرایط جغرافیایی آن اطلاعات کافی ندارید، میبایست مقصد خود را بررسی کنید. مقصد و فعالیت‌های شما تعیین می‌کند که برای جلوگیری از گزش پشه بهتر است چه اقداماتی انجام دهید. از طریق راهنماهای اینترنتی یا یک منبع معتبر می‌توانید بفهمید که به چه واکسن و دارویی نیاز دارید و یا اینکه آیا مقصدتان ریسک گزش بوسیله حشرات ناقل بیماری‌های خطرناک را دارد یا نه.

راه‌های جلوگیری از گزش پشه در سفر

چه فعالیت‌هایی افراد را در معرض گزش حشرات قرار می‌دهد؟

پیش از اینکه بخواهید جهت پیشگیری از گزش حشرات روش خاصی را انتخاب کنید، باید بدانید که کدام فعالیت‌ها شما را بیشتر در معرض خطر گزش حشرات قرار می‌دهد. یکی از متد‌های پیشگیری از گزش پشه این است که برخی از فعالیت‌هایی که بیش از سایرین شما را در معرض خطر نیش حشرات قرار می‌دهند را شناسایی و بررسی نمایید.
فعالیت‌هایی که می‌تواند شانس شما را برای نیش حشرات بالا ببرد شامل پیاده روی، کمپینگ، کار با حیوانات و بازدید از مزارع و مناطق جنگلی می‌شود. در نتیجه با دانستن این موقعیت‌ها می‌توانید روش پیشگیری بهتری را برگزینید. برای مثال شاید بهتر باشد در صورت کمپینگ در مناطق جنگلی از کرم جلوگیری از گزش حشرات استفاده نمایید، البته اسپری جلوگیری از گزش حشرات نیز می‌تواند به نوبه خود موثر باشد.


جای نیش حشرات را چگونه درمان کنیم؟

جهت درمان جای و اثر باقی مانده از نیش حشرات روش‌های درمانی متعددی وجود دارد، یکی از این متدها ها ترکیب سرکه با آب است، می‌توان این مواد را با هم ترکیب نمود و روی محل گزیدگی ماساژ داد؛ به علا‌ه می‌توان سرکه را با آرد جو ترکیب کرده و آن را روی محل گزیدگی قرار داد.
استفاده از گشنیز نیز در این مسیر بسیار کارآمد است. در طب سنتی، جهت پیشگیری از گزش حشرات نیز موارد چشمگیری پیشنهاد شده است. استفاده از خیسانده گیاهانی مانند برگ درخت صنوبر و یا شکوفه تازه درخت سرو بر روی پوست مانع از آزار حشرات می‌شود.
آغشته کردن لباس و یا به همراه داشتن هر یک از گیاهان افسنتین و پوست ترنج(بالنگ) و پونه مانع اذیت و آزار شپش می‎شود. به همراه داشتن پونه و پنج انگشت تازه نیز همین خاصیت را دارد و مانع آزار و گزش حشرات خواهد شد.

سخن پایانی

هر ساله در فصول گوناکون در تمام دنیا همه افراد در پی راه حلی جهت جلوگیری از گزش حشرات می‌گردند. پیشگیری از گزیدگی حشرات به ویژه جلوگیری از گزش حشرات در کودکان بسیار حائز اهمیت است. با وجود این که حشرات به طور معمول ابعاد خیلی کوچکی دارند اما می‌توانند ناقل برخی از بیماری‌ها باشند و عوارض خفیف تا شدید در بدن میزبان ایجاد نماید؛ اعم از پشه مالاریا که ناقل بیماری است.

 

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید