testostron ارسال رایگان به سراسر کشور
تناسب اندام اخبار

ال کارنیتین مایع راهی موثر برای افزایش انرژی و بهبود عملکرد ورزشی

ال کارنیتین مایع راهی موثر برای افزایش انرژی و بهبود عملکرد ورزشی

ال کارنیتین مایع راهی موثر برای افزایش انرژی و بهبود عملکرد ورزشی؛‌  ال‌کارنیتین مایع یک مکمل محلول خوراکی است که در بدنسازی و ورزش‌های سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مکمل موجب افزایش متابولیسم بدن و بهبود فرایند چربی‌سوزی می‌شود. برخی ورزشکاران حرفه‌ای از ال‌کارنیتین مایع برای افزایش انرژی و بهبود عملکرد در تمرین‌های سنگین استفاده می‌کنند.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • منظور از ال کارنیتین چیست؟
  • ال کارنیتین مایع چیست ؟
  • نحوه جذب و متابولیسم ال‌کارنیتین
  • چه کسانی کمبود ال کارنیتین در بدن خود دارند؟
  • موارد مصرف ال کارنیتین مایع کدامند؟
  • آیا ال کارنیتین مایع عوارضی دارد؟
  • آیا ال کارنیتین بر حرکت اسپرم تاثیر دارد؟
  • مواد تشکیل دهنده ال کارنیتین چیست؟
  • چه کسانی نباید از ال کارنیتین مایع استفاده کنند؟
  • سخن پایانی

منظور از ال کارنیتین چیست؟

این ترکیب از دو اسید آمینه لیزین و متیونین تشکیل شده است. ال کارنیتین ترکیبی است که به طور طبیعی در بدن انسان تولید می‌شود و همچنین می‌توان آن را از منابع غذایی مختلف مانند گوشت، ماهی و فرآورده‌های لبنی دریافت کرد.  ال کارنیتین در بازار در اشکال مختلف مانند قرص، کپسول، شربت و ویال عرضه می‌شود و یکی از مکمل‌های محبوب در بین مردم محسوب می‌شود.

 

ال کارنیتین مایع چیست ؟

ال کارنیتین مایع چیست ؟

بعضی شرکت‌های تولیدکننده مکمل ال‌کارنیتین، این مکمل را به صورت مایع عرضه می‌کنند. یکی از سوالات شایع که ممکن است در ذهن مصرف‌کنندگان پیش بیاید این است که آیا فرم مایع ال‌کارنیتین بهتر است یا قرص و کپسول. اگر اثربخشی و کارایی هر دو نوع از این مکمل‌ها یکسان باشد، تفاوت اصلی بین آن‌ها در سرعت جذب آن‌ها است؛ به این معنا که فرم مایع به طور معمول سریع‌تر جذب می‌شود نسبت به قرص و کپسول. البته فرم مایع ال‌کارنیتین می‌تواند گزینه مناسبی برای افرادی باشد که مصرف قرص و کپسول برایشان دشوار است.

نحوه جذب و متابولیسم  ال‌کارنیتین

روش جذب و متابولیسم ال‌کارنیتین در بزرگسالانی که از رژیم‌های حاوی گوشت قرمز و سایر محصولات حیوانی استفاده می‌کنند، حدود 60 تا 180 میلی‌گرم کارنیتین در روز مصرف می‌کنند. اما افراد گیاه‌خوار به طور قابل توجهی کمتر از این مقدار (حدود 10 تا 12 میلی‌گرم) کارنیتین را دریافت می‌کنند. بیشترین مقدار این ماده مغذی (54-86٪) در روده کوچک جذب می‌شود و وارد جریان خون می‌شود. کلیه‌ها موفق به حفظ کارنیتین هستند و در صورت مصرف اضافی، این ماده از طریق ادرار از بدن دفع می‌شود تا غلظت خون ثابت بماند.

چه کسانی کمبود ال کارنیتین در بدن خود دارند؟

وجود دو نوع ال کارنیتین به‌صورت زیر است: 

کمبود اولیه ناشی از اختلالات ژنتیکی در تولید ال کارنیتین توسط غشای سلول است و با علائمی همچون کاردیومیوپاتی (بیماری عضله قلب)، ضعف عضلات اسکلتی و کاهش قند خون در 5 سال اول زندگی همراه است. کمبود ثانویه به‌دلیل اختلالاتی مانند نارسایی مزمن کلیه یا مصرف برخی آنتی‌بیوتیک‌ها ایجاد می‌شود. از آنجا که ال کارنیتین بیشتر در فرآورده‌های حیوانی یافت می‌شود، افراد گیاه‌خوار به خطر کمبود ال کارنیتین قرار دارند. بنابراین، افراد مبتلا به این مشکلات میبایست این ترکیب طبیعی را از طریق مکمل‌ها و منابع غذایی مختلف دریافت کنند.

موارد مصرف ال کارنیتین مایع کدامند؟

مصرف ال‌کارنیتین مایع بدون نسخه پزشک توصیه نمی‌شود و باید با توجه به موارد زیر توسط پزشک تجویز شود:

  1. افرادی که درگیر بیماری‌های قلبی و عروقی هستند و نیاز به حمایت قلبی دارند.
  2. افرادی که به دلیل کاهش عملکرد کلیه، قادر به تولید و ذخیره ال‌کارنیتین در بدن خود نیستند.
  3. افرادی که بدن آن‌ها قادر به تولید مقدار کافی ال‌کارنیتین نیستند، به دلیل اختلالات متابولیکی مادرزادی یا عوامل دیگر.
  4. ورزشکارانی که به دنبال افزایش انرژی، کاهش خستگی و بهبود ترمیم بافت عضلانی هستند و هدفشان چربی سوزی می‌باشد.
  5. مصرف ال‌کارنیتین مایع باید توسط پزشک تجویز و نظارت شود؛ چرا که دارای موارد استفاده و محدودیت‌های خاصی است که بهتر است توسط متخصص تشخیص داده شود.

آیا ال کارنیتین مایع عوارضی دارد؟

تاکنون هیچ گزارشی از عوارض جدی ناشی از مصرف ال‌کارنیتین ثبت نشده است. به طور کلی، استفاده مناسب و به اندازه ال‌کارنیتین مایع می‌تواند از وقوع عوارض جدی جلوگیری کند. ال‌کارنیتین به عنوان یکی از مکمل‌های ورزشی سالم شناخته شده است و بسیاری از ورزشکاران از آن استفاده می‌کنند.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله ال کارنیتین چیست؟ را نیز مطالعه نمایید.

آیا ال کارنیتین بر حرکت اسپرم تاثیر دارد؟

کمبود ال‌کارنیتین در بدن ممکن است به کاهش تحرک اسپرم‌ها و در نتیجه کاهش قدرت باروری منجر شود. تحقیقات بسیاری نشان داده‌اند که مصرف ال‌کارنیتین می‌تواند به افزایش تحرک اسپرم در مردان کمک کند و قدرت باروری را بهبود بخشد. با این حال، برای استفاده از این مکمل، حتما باید ابتدا با پزشک مشورت کرده و دوز مناسب را زیر نظر پزشک تعیین کرد.

مواد تشکیل دهنده ال کارنیتین چیست؟

همانطور که قبلاً گفته شد، ال‌کارنیتین در بدن انسان از ترکیب دو اسید آمینه لیزین و متیونین تولید می‌شود. جهت سنتز کارنیتین در بدن به ویتامین‌های C، B6 و B3 نیاز است. مواد تشکیل‌دهنده مکمل ال‌کارنیتین معمولاً خود ال‌کارنیتین است، اما در بسیاری از موارد ممکن است اسیدهای آمینه دیگر یا ویتامین‌های دیگر به آن افزوده شوند. قرص ال‌کارنیتین می‌تواند به شکل قرص، کپسول، ویال خوراکی، شربت یا ساشه عرضه شود. از همه مهمتر، ورزشکاران بیشتر از مکمل ال‌کارنیتین استفاده می‌کنند.

چه کسانی نباید از ال کارنیتین مایع استفاده کنند؟

چه کسانی نباید از ال کارنیتین مایع استفاده کنند؟

مصرف ال‌کارنیتین مایع نیز همانند سایر داروها، دارای موارد منع مصرف است و باید در هنگام استفاده از آن دقت شود.  افرادی که در معرض پرکاری تیروئید قرار دارند، باید از استفاده از این مکمل خودداری کنند. چرا که ال‌کارنیتین برای افزایش سوخت و ساز و در نتیجه افزایش گردش خون استفاده می‌شود که ممکن است برای افراد مبتلا به پرکاری تیروئید مناسب نباشد.

افرادی که فشار خون بالا دارند و از داروهایی مانند پروپرانولول برای کنترل فشار خون استفاده می‌کنند، باید مدت زمان مصرف ال‌کارنیتین مایع را با فاصله حداقل 2 تا 4 ساعت از مصرف داروهای خود جدا نمایند.

افرادی که با تپش شدید قلب دست و پنجه نرم می‌کنند، باید از مصرف ال‌کارنیتین خودداری کنند؛ زیرا استفاده از این مکمل می‌تواند باعث افزایش گردش خون شده و برای این دسته از افراد بسیار خطرناک باشد.

همچنین، مصرف ال‌کارنیتین مایع به صورت ناشتا برای افراد معمولی و همچنین افراد دیابتی توصیه نمی‌شود؛ زیرا استفاده از این مکمل به صورت ناشتا می‌تواند منجر به افت شدید قند خون و در نتیجه سرگیجه شود.

سخن پایانی

ال‌کارنیتین یک اسید آمینه است که بدن به صورت طبیعی تولید می‌کند. بیشتر افراد از ال‌کارنیتین مورد نیاز خود را از رژیم غذایی خود تأمین می‌کنند، اما اگر سطح ال‌کارنیتین در بدن کاهش یابد، احتمالاً نیاز به مصرف مکمل ال‌کارنیتین خواهند داشت.

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید