hairtamin تستوسترون
تناسب اندام دانستنی های پزشکی

کدام یک از پروتئین های وی بهتر است؟

کدام یک از پروتئین های وی بهتر است؟

پروتئین های وی 

پروتئین های وی از محبوب ترین و پرفروش ترین مکمل های بدنسازی هستند در بین ورزشکاران و حتی غیر ورزشکاران بسیار معروف است.اگر یک پروتئین خوب و شناخته شده و مکمل پودری بخواهید بی شک پروتئین وی بهترین انتخاب است اما کدام نوع پروتئین وی برای چه کسی؟

 

پروتئین وی چیست؟

در تولید پنیر، آب پنیر در چرخه تولید وی تغییرات زیادی را تجربه می‌کند و در نهایت، به پودر یا مایعی برای تولید شیک‌ های انرژی‌زا و پروتئین‌بارها تبدیل می‌شود. اما به‌طور کلی می‌توان منبع پروتئین وی را لبنیات دانست و مکمل‌های وی را محصول فراوری درست آنها به‌ شمار آورد.آب پنیر، به خودی خود طعم خوبی ندارد و به همین دلیل، در چرخه تولید با طعم‌ دهنده‌ها برای تغییر مزه آن تلاش می‌کنند. اضافه شدن اسانس شکلات، وانیل یا توت‌فرنگی، پودر وی را طعم‌دار می‌کند. یکی از مزایای قابل توجه پروتئین وی نسبت به دیگر انواع پروتئین هضم و جذب بالای آن است. همه اسیدهای آمینه ضروری برای بدن در پروتئین وی وجود دارند و به همین دلیل یکی از مغذی‌ ترین انواع پروتئین به شمار می‌آید. پروتئین وی علاوه بر اینکه به افزایش حجم عضلات کمک می‌کند، در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و تقویت سیستم ایمنی نیز می‌تواند موثر باشد.

(خرید انواع مکمل های وی با طمع های مختلف از دارو خانه آنلاین آقای دارو)

پروتئین وی چیست؟

انواع پروتئین وی

  • پروتئین وی کنسانتره

در میان انواع پروتئین whey بهترین طعم را پروتئین وی کنسانتره دارد. معمولا ۷۰ تا ۸۰ درصد از پروتئین وی کنسانتره را پروتئین تشکیل می‌دهد. البته مقدار دقیق پروتئین به میزان کنسانتره بودن محصول بستگی دارد. پروتئین وی کنسانتره که به آن WPC نیز می‌گویند اغلب مقداری چربی و کربوهیدرات داشته و حاوی مقداری لاکتوز نیز هست.

  • پروتئین وی ایزوله

WPI یا پروتئین وی ایزوله حاوی ۹۰% پروتئین یا حتی بیشتر است. اما نسبت به پروتئین وی کنسانتره چربی و لاکتوز کمتری دارد. بسیاری از مواد مغذی مفید موجود در کنسانتره پروتئین آب پنیر نیز در پروتئین وی ایزوله وجود ندارد.

  • پروتئین وی هیدرولیز شده

به منظور جذب سریع‌تر، پروتئین آب پنیر را مورد پردازش قرار می‌دهند تا پروتئین وی هیدرولیز شده (WPH) بدست آید. در این نوع از پروتئین وی سطح انسولین نسبت به پروتئین وی ایزوله افزایش پیدا می‌کند. افرادی که دچار مشکلات گوارشی هستند، بهتر است از WPH استفاده کنند زیرا فرایندهایی روی این محصول صورت گرفته که گویی از قبل هضم شده است و مشکلاتی نظیر اختلالات معده و دل‌درد را بوجود نمی‌آورد.دیابت چیست؟

 

طمع های پروتئین های وی 

  • وانیل

در کنار طعم شکلاتی طعم وانیلی پروتئین وی نیز طرفداران مخصوص به خود را دارد. البته بیشتر افراد اسانس شکلات را به وانیل ترجیح می‌دهند.

  • کوکی کرم

یکی دیگر از طعم‌های محبوب پروتئین وی کوکی کرم است که اکثر افراد به آن علاقمند هستند. مصرف پودر پروتئین با این طعم رایحه دل‌انگیزی نیز دارد که میل به مصرف را بیشتر می‌کند.

  • توت فرنگی

همیشه طعم‌های میوه‌ای مثل توت فرنگی و موز نیز طرفداران مخصوص به خود را دارند. به همین دلیل بسیاری از کارخانه‌های تولید پروتئین وی از طعم میوه‌ای هم برای محصولات خود استفاده می‌کنند.

  • بادام زمینی

از دیگر طعم‌های محبوبی که در مکمل‌ های بدنسازی مثل پروتئین وی از آنها استفاده می‌شود، طعم بادام زمینی را می‌توان نام برد. البته مصرف این طعم به افرادی که به بادام زمینی حساسیت و آلرژی دارند توصیه نمی‌شود.

انواع پروتئین وی

بهترین مارک پروتئین وی در ایران

  • دوبیس

برند دوبیس مربوط به شرکت صنایع غذایی ایلیا پارس بوده و از سال ۱۳۸۴ مشغول به فعالیت است. دوبیس تاکنون پروتئین وی‌های مختلفی را در انواع مختلف تهیه نموده و محبوبیت ویژه‌ای در میان ورزشکاران دارد. برند دوبیس رقیبی واقعی برای مکمل‌های بدنسازی خارجی بوده و جای بسیاری از برندهای خارجی را در سال‌های آخر از آن خود کرده است.

  • کارن

شرکت داروسازی کارن فعالیت خود را از سال ۱۳۷۸ آغاز نموده و با مشارکت شرکت مس گلوبال نوتریشن کانادا به فعالیت می‌پردازد. بهترین و مرغوب‌ترین مواد اولیه وارداتی از کمپانی‌ های معتبر در محصولات کارن از جمله پروتئین وی وجود دارد. محصولات برند کارن دارای گواهینامه‌های بین المللی بوده و از وزارت بهداشت و وزارت صنایع و معادن نیز مجوزهای لازم را دارند.

  • کاله

برند کاله فعالیت خود را از سال ۱۳۷۰ آغاز کرد و در سال‌های اخیر توانسته است در زمینه تولید مکمل‌های بدنسازی نیز فعالیت‌هایی را کسب کند. این برند با جذب روزانه ۳ لیتر شیر فعالیت خود را آغاز نمود و اکنون روزانه بیش از ۲۶۵۰ تن انواع فرآورده‌های لبنی را تولید می‌کند.

 

فواید های پروتئین وی

  • تمرینات ورزشی

 پروتئین وی به‌عنوان بخشی از برنامه ورزشی توده عضلانی و قدرت عضلات را افزایش می‌دهد. علاوه بر این استفاده از پروتیین وی ریکاوری پس از تمرینات سخت را تسریع می‌کند.

  • سوءتغذیه

مصرف وی ممکن است باعث افزایش وزن افرادی شود که از کمبود وزن و سوءتغذیه رنج می‌برند. مصرف این مکمل برای افراد مسن و بیماران مبتلابه ایدز نیز بسیار مفید است.مصرف پروتئین وی در افراد مسن از تحلیل عضلات جلوگیری کرده و باعث افزایش انرژی و بهبود سلامتی در این افراد می‌شود.

فواید های پروتئین وی

  • زخم ها

استفاده از پروتئین وی به بهبود افرادی که دچار سوختگی یا زخم‌های مزمن شده‌اند کمک خواهد کرد.

  • آلرژی

پروتئین وی هیدرولیز شده به دلیل اینکه به پروتئین‌های کوچک‌تر تبدیل‌شده است نسبت به شیر گاو و سویا ریسک آلرژی را در افراد مستعد کاهش می‌دهد.(مقاله آلرژی فصلی و راه های پیشگیری از آن را مطالعه کنید)

  • کاهش وزن

 مصرف پروتئین وی با افزایش چربی سوزی در بدن باعث حفظ توده عضلات در حین تمرینات ورزشی می‌شود؛ بنابراین افراد دچار اضافه‌وزن می‌توانند در کنار فعالیت ورزشی از این مکمل برای تسریع کاهش وزن استفاده کنند.

  • سرطان

پروتئین وی کنسانتره می‌تواند در درمان سرطان مؤثر باشد. سرطان سینه راه های تشخیص و درمان آن

  • کلسترول

مصرف پروتئین وی به مدت ۱۲ هفته باعث کاهش قابل‌ملاحظه سطح کلسترول خون آن‌ها در مقایسه با گروه کنترل می‌شود.

  • آسم

پروتئین وی می‌تواند سطح ایمنی کودکان دچار آسم را بهبود ببخشد. تحقیقات نشان داده است که اگر کودکان مبتلابه اسم به مدت یک ماه ۱۰ گرم پروتئین وی را هرروز دو بار استفاده کنند پاسخ ایمنی آن‌ها افزاش می‌یابد.

  • فشارخون و بیماری قلبی

تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که مصرف پروتئین وی به‌طور قابل‌توجهی فشارخون افراد مبتلابه این بیماری را کاهش داده و ریسک بیماری‌های قلبی و سکته را در آن‌ها کاهش می‌دهد.

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید