testostron خرید قسطی با اسنپ پی
تناسب اندام اخبار

معرفی شایع‌ترین بیماری‌های فصول سرد

معرفی شایع‌ترین بیماری‌های فصول سرد

معرفی شایع‌ترین بیماری‌های فصول سرد؛ برای بسیاری افراد، فصل زمستان با سرماخوردگی و آنفولانزا همراه است. به نظر می‌رسد ویروس‌های آزاردهنده به طور ناگهانی و از راه هوا به ما حمله می‌کنند. نشستن کنار آتش و لذت بردن از چای گرم در هوای سرد فصل‌های پاییز و زمستان، تجربه‌ای آرامش‌بخش است که بسیاری از ما با آن آشنا هستیم.

 حفظ سلامت جسمی در این ماه‌های سرد و زمستانی، ممکن است چالش‌برانگیز باشد. برخی افراد به هوای سرد به عنوان عامل ایجاد بیماری‌های فصل سرد ارتباط می‌دهند، اما واقعیت این است که هوا به طور مستقیم مسولیت ایجاد بیماری را ندارد. در واقع، ویروس‌های بیماری زا در دماهای پایین به راحتی تکثیر می‌شوند.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • چرا در هوای سرد شیوع برخی بیماری‌ها بالا می‌رود؟
  • در فصول سرد با چه بیماری‌هایی روبرو خواهیم شد؟
  • چگونه می‌توان از بیمار شدن در فصل پاییز و زمستان جلوگیری نماییم؟
  • سخن پایانی

چرا در هوای سرد شیوع برخی بیماری‌ها بالا می‌رود؟

نظریه‌های مختلفی وجود دارد که بیان می‌کنند چرا برخی بیماری‌های فصول سرد شیوع بیش‌تری دارند. برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • باریک شدن رگ‌های خونی

نفس کشیدن در هوای سرد و خشک ممکن است باعث تنگ شدن رگ‌های خونی در دستگاه تنفسی فوقانی شود. این عمل به منظور حفظ گرمای بدن انجام می‌شود. اما این تنگ شدن رگ‌ها ممکن است باعث محدود شدن دسترسی سلول‌های سفید خون به غشای مخاطی شود که وظیفه مبارزه با میکروب‌ها را دارد. این به معنای این است که میکروب‌ها به آسانی تر وارد بدن می‌شوند.

  • تاثیر منفی هوای سرد بر سیستم ایمنی بدن

برخی پژوهشگران باور دارند که قرار گرفتن در معرض هوای سرد می‌تواند تأثیر منفی بر پاسخ ایمنی بدن داشته باشد، و این موضوع می‌تواند مقابله با عوامل خارجی را دشوارتر کند. در فصل‌های پاییز و زمستان به دلیل کاهش قرار گرفتن در معرض آفتاب، مقدار ویتامین D در بدن کاهش می‌یابد. تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین D نقش مهمی در حفظ سیستم ایمنی بدن دارد. بنابراین، در ماه‌های زمستان، تأثیر ویتامین D بر سیستم ایمنی بدن کمتر می‌شود.

  • گسترش ویروس‌ها

ویروس‌های مسئول بیماری‌های فصول سرد، در آب و هوای سرد معمولاً بیشتر تکثیر می‌کنند و در شرایط هوای سرد بهتر بقا می‌کنند. اینگونه ویروس‌ها حساسیت قابل توجهی نسبت به گرما دارند و با افزایش دما از بین می‌روند. به همین دلیل، در فصول گرم کمتر شیوع می‌یابند.

معرفی شایع‌ترین بیماری‌های فصول سرد

در فصول سرد با چه بیماری‌هایی روبرو خواهیم شد؟

بیماری‌های فصول سرد که شایع‌تر هستند، عبارتند از:


  • رینود

علامت رینود، که به ندرت رخ می‌دهد، باعث تغییر رنگ و کبود شدن انگشتان دست یا پاها در معرض هوای سرد می‌شود. در صورت قرارگیری طولانی در هوای سرد، جریان خون در این اندام‌ها کاهش می‌یابد و این پدیده ایجاد می‌شود. با گرم شدن انگشتان، رنگ طبیعی خود را بهبود می‌بخشند. بیماری‌های متعددی می‌توانند باعث ایجاد علامت رینود شوند.

  • میگرن

تغییر دما و تغییرات فصلی می‌توانند شدت میگرن را تشدید کنند. اگر پیش از این با سردردهای شدید و طولانی مدت مبتلا بوده‌اید، احتمالاً آغاز زمستان می‌تواند علائم شما را بدتر کند. هوای سرد و خشک سبب کاهش آب در بدن بسیاری از افراد می‌شود و ممکن است عامل مهمی در سردردهای میگرنی باشد. برای جبران کمبود آب در بدن، به ویژه در ماه‌های سرد سال، توصیه می‌شود مقدار زیادی آب بنوشید. همچنین، به خواب کافی، ورزش منظم و تغذیه سالم توجه کنید، زیرا این اقدامات می‌توانند به کنترل میگرن در زمستان کمک کنند.

 همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله همه نکات درباره ارتباط سینوزیت و فصل سرما را نیز مطالعه نمایید.

  • سیاه سرفه

سیاه سرفه یک عفونت بسیار جدی باکتریایی است که عمدتاً نوزادان و کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در ابتدا، علائم آن شبیه به سرماخوردگی معمولی است، اما در نهایت به سرفه‌های شدیدی با تنگی نفس منجر می‌شود. سرفه می‌تواند با تب، رینیت (آبریزش بینی)، کونژنکتیویت (آبریزش چشم) یا عطسه همراه باشد.
سیاه سرفه ممکن است تا ۱۰ هفته بلافاصله ادامه یابد. در صورت عدم درمان، می‌تواند به بیماری‌های خطرناکی مانند ذات الریه و سایر بیماری‌های جدی منجر شود.

  • عفونت سینوس‌ها

اگر شرایط زمینه‌ای مانند بیماری اساسی، آلرژی فصلی یا سینوزیت دارید، احتمال ابتلا به عفونت سینوسی بیشتر است. اگر سیگار می‌کشید یا سیستم ایمنی ضعیفی دارید، به خطر افتادن در برابر عفونت‌های سینوسی هستید. علائمی نظیر آبریزش بینی، گرفتگی بینی، سردرد، درد یا فشار در صورت، گلو درد یا سرفه می‌توانند نشان‌دهنده عفونت سینوسی باشند. اگر علائم بیش از ۱۰ روز ادامه داشته باشد، شدیدتر شود یا تب بیش از 3 روز داشته باشید، به یک پزشک مراجعه کنید. استفاده از کمپرس گرم بر روی صورت، مصرف ضداحتقان‌ها و نفس کشیدن از بخار زیر دوش آب گرم می‌توانند درد سینوس‌ها را کاهش دهند.

  • سرماخوردگی

سرماخوردگی یک عفونت ویروسی است که با علائمی نظیر آبریزش بینی، گرفتگی بینی، گلو درد، سرفه و یا سردرد قابل تشخیص است. همچنین، ممکن است در اوایل بیماری، کودکان تب داشته باشند. معمولاً درجه تب در کودکان کمتر است. جالب است بدانید که کودکان سالانه به طور متوسط ۱۰ بار یا بیشتر سرما می‌خورند.

  • آنفلوانزا

آنفلوآنزا یکی از بیماری‌های فصول سرد است که به طور عمومی با تب شدید، سرفه، گلودرد، سردرد و درد عضلانی همراه است. دوره تب معمولاً حدود ۵ روز است. برخی از داروهای ضد ویروسی می‌توانند در مبارزه با آنفلوآنزا مفید باشند.

  • ذات الریه

برخلاف سایر بیماری‌های فصول سرد، ذات الریه بیشتر به علت عفونت با باکتری‌ها رخ می‌دهد. این بیماری می‌تواند به شکل‌های مختلف ظاهر شود. گاهی اوقات با علائمی شبیه به سرماخوردگی آغاز می‌شود، اما به تدریج و خطرناک‌تر می‌شود. گاهی اوقات به نظر می‌رسد کودک بهبود می‌یابد، اما ناگهان وضعیتش بدتر می‌شود. اگر فرزندتان به مدت چند روز سرما خورده و به طور ناگهانی تب شدید یا سرفه دارد، ممکن است نشانه‌ای از ابتلا به ذات الریه باشد.

چگونه می‌توان از بیمار شدن در فصل پاییز و زمستان جلوگیری نماییم؟

چگونه می‌توان از بیمار شدن در فصل پاییز و زمستان جلوگیری نماییم؟

برخی از راه های جلوگیری از بیماری‌های فصول سرد شامل موارد زیر است: 

  • ورزش کردن
  • داشتن خواب کافی
  • شستن منظم دست‌ها
  • حفظ آب بدن و هیدراته ماندن
  • پوشاندن دهان و بینی در هنگام عطسه و سرفه
  • مصرف مکمل‌های ویتامین D یا خوردن غذاهایی سرشار از ویتامین D 
  • جلوگیری از به اشتراک گذاشتن غذاها، نوشیدنی‌ها و ظروف افراد مبتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا با دیگران

سخن پایانی

زمستان فصلی است که همگی نگران بیماری‌های خاص این فصل هستیم. هیچکس دوست ندارد به آنفلوانزا مبتلا شود یا گلویش کثیف شود، همچنین درد مفاصل می‌تواند آزاردهنده باشد... هر سال با شروع فصل سرما، بیماری‌های مشخصی که یا به عنوان بیماری اصلی شناخته می‌شوند یا به آنها ضربه می‌زنند و تشدید می‌کنند، باعث اذیت جسمی و روحی ما می‌شوند.

 

 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید