hairtamin ارسال رایگان به سراسر کشور
تناسب اندام

پروتئین کازئین و پروتئین وی چه تفاوتی دارند؟

پروتئین کازئین و پروتئین وی چه تفاوتی دارند؟

هر دو نوع پروتئن کازئین و وی مکمل‌های پروتئینی می‌باشند که به شکل پودر تولید می‌شوند. به طور معمول این پودرها با نوشیدنی‌ها مخلوط شده و یا ممکن است آن‌ها را با غذاهای دیگر ترکیب نمایند. همانطور که می‌دانید پروتئین یک جز لازم برای تامین نیازهای اندام‌های مختلف بدن محسوب‌ می‌شود که باید در مصرف روزانه ما اضافه شود. 

مصرف پروتئین کافی ممکن است به کاهش مصرف بیش از حد کالری کمک نماید. در حالی که همیشه راهکار ایده‌آل برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن، مصرف غذاها است، اما ممکن است یک ورزشکار برای افزایش حجم عضلات و ماهیچه‌های خود و کالری سوزی به مکمل پروتئینی روی آورد.

آنچه در این مقاله میخوانیم
  • پروتئین کازئین چیست؟
  • پروتئین وی چیست؟
  • مواد تشکیل دهنده پروتئین کازئین
  • مواد تشکیل دهنده پروتئین وی
  • تفاوت پروتئین کازئین و پروتئین وی
  • سخن پایانی

پروتئین کازئین چیست؟

پروتئین کازئین نوعی از انواع پروتئین‌ها بشمار می‌رود که در شیر یافت می‌شود که شامل تمام اسیدهای آمینه ضروری بدن می‌باشد. میزان پروتئین کازئین در شیر حدود ۸۰٪ است. بعد از مصرف، کازئین هضم شده و با سرعت پایین جذب می‌شود. در نتیجه کازئین‌ به عنوان پروتئین آهسته یا پروتئین جذب کننده آهسته شناخته می‌شود.
این مقدار جذب آهسته کمک می‌کند تا به آرامی اسیدهای آمینه را آزاد نماید و آن‌ها را پس از ۳-۴ ساعت در دسترس قرار دهد. 

بعضی اوقات از پروتئین کازئین به عنوان یک مکمل پیش از تمرین نیز کمک گرفته می‌شود. هم‌چنین غذاهایی که دارای پروتئین بالا هستند می‌توانند برای مدت بیشتری احساس سیری را فراهم کنند. اما برخی افراد علی الخصوص ورزشکاران ترجیح می‌دهند که با خرید مکمل کازئین یا دیگر مکمل‌های پروتئینی به تامین پروتئین مورد نیاز بدن خود کمک نمایند.

تفاوت پروتئین کازئین و پروتئین وی

پروتئین وی چیست؟

پروتئین وی پروتئینی محسوب می‌شود که از شیر بدست می‌آید و دارای تمامی اسیدهای آمینه ضروری است. در حالی که کازئین ۸۰ درصد از پروتئین شیر را تشکیل می‌دهد، ۲۰ درصد بقیه وی خواهد بود. پروتئین وی نسبت به کازئین با سرعت بیشتری جذب می‌شود و به عنوان پروتئین سریع یا سریع جذب شناخته می‌شود.


این ترکیب در جریان خون تا ۹۰ دقیقه در دسترس است. پروتئین وی کنسانتره یک مکمل پروتئینی است که سریع عمل می‌کند؛ چرا که بدن شما می‌تواند اسیدهای آمینه ضروری و پروتئین‌های لبنی را در حدود بیست دقیقه جذب کند. ترکیب نمودن پودر وی با مایعات نسبت به پروتئین کازئین بسیار آسان‌تر است و به طور معمول افراد بسیاری پروتئین وی را ترجیح می‌دهند؛ چرا که بافت و طعم بهتری داراست.

پروتئین وی دارای چه ویژگی‌هایی است؟

مواد تشکیل دهنده پروتئین کازئین

این پروتئین شامل چندین پپتیدهای زیست فعال بوده که به نفع سیستم‌های ایمنی بدن و دستگاه گوارش عمل می‌کند. برخی از پپتیدهای زیستی موجود در این پروتئین نیز با کاهش فشار خون و کاهش تشکیل لخته‌های خون، به قلب کمک می‌نماید. این پپتیدها به طور مشابه به مهارکننده‌های آنزیم آنژیوتانسین تبدیل می‌شوند، یک طبقه از داروهایی که معمولا برای کنترل فشار خون تجویز می‌شوند. هم‌چنین به مواد معدنی مانند کلسیم و فسفر اتصال میابند و هضم پذیری آن‌ها را در معده بهبود می‌بخشد.

مواد تشکیل دهنده پروتئین وی

این پروتئین حاوی تعدادی از پروتئین‌های فعال به اسم ایمونوگلوبولین‌هایی است که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند. ایمونوگلوبولین‌هایی که در پروتئین وی شناخته شده‌اند دارای خواص ضد میکروبی بوده و سبب می‌شود رشد میکروب‌های مضر مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها کاهش یابند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که این پروتئین‌ها اثرات آنتی اکسیدانی را داشته و از رشد تومورها و سرطان جلوگیری می‌کند. به علاوه، برخی از ایمونوگلوبولین‌ها مواد مغذی مهم را حمل می‌کنند مثل ویتامین A که جذب سایر مواد مغذی مانند آهن را بالا می‌برد.

تفاوت پروتئین کازئین و پروتئین وی

پروتئین کازئین با سرعت کمتری از پروتئین وی جذب می شود
اولین تفا‌وت آن‌ها در این است که چگونه بدن آن‌ها را جذب می‌کند. بدن پروتئین را به مولکول‌های کوچک به نام اسیدهای آمینه تقسیم می‌نماید که با گردش در خون جذب شوند. سطوح این اسیدهای آمینه در خون به مدت چهار تا پنج ساعت پس از مصرف کازئین، اما تنها ۹۰ دقیقه پس از مصرف وی، در خون افزایش می‌یابد. این به این دلیل است که دو پروتئین با مقا‌دیر مختلف هضم می‌شوند.
در نتیجه، پروتئین کازئین به صورت آهسته و پایدار اسیدهای آمینه را برای بدن فرد تامین می‌کند، از این رو بهترین زمان مصرف پروتئین کازئین پیش از خواب تلقی می‌شود. همچنین، به علا این‌که هضم و جذب پروتئین وی در بدن با سرعت بیشتری انجام‌‌ می‌شود، مصرف آن در زمان تمرین بسیار بهتر خواهد بود.

تفاوت پروتئین کازئین و پروتئین وی

پروتئین وی برای عضله سازی زودتر از کازئین عمل می‌کند
استفاده از پروتئین وی در هنگام تمرین بهتر از پروتئین کازئین است؛ چرا که سریعا جذب می‌شود و اسیدهای آمینه بیش‌تری تامین می‌کند که شامل لوسین، ایزولوسین و والین، بیش‌تر اسید آمینه‌های زنجیره‌ای شاخه‌دار (BCAAs) است، در حالی که کازئین حاوی قسمت بیش‌تری از اسیدهای آمینه هیستیدین، متیونین و فنیل آلانین است.
همه اسید آمینه‌های مورد نیاز برای ساخت عضلات ضروری هستند. 

لوسین یکی از آن‌ها محسوب می‌شود که این فرآیند را سرعت می‌بخشد. به این علت است که سطح آمینو اسید لوسین در پروتئین وی نسبت به پروتئین کازئین بالاتر است. پروتئین وی بیشتر سبب ایجاد سنتز پروتئین عضلانی می‌شود (فرایندی که در آن عضلات رشد می‌کنند) علی الخصوص‌ وقتی که در زمان تمرینات استفاده شود.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله اشاره نمودیم، دو نوع کازئین و وی مکمل‌های پروتئینی هستند که به شکل پودر تولید می‌شوند. پروتئین یک جزء اساسی جهت تامین نیازهای اندام‌های مختلف بدن بشمار می‌رود که می‌بایست در برنامه روزانه گنجانده شود. همچنین در این مقاله به تفاوت میان هردو نوع کازئین و‌ وی پرداختیم.
 

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید